هفت سوال فراکسیون راهبردی مجلس از وزیر ارتباطات در حوزه امنیت سایبری

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس از ۷ سوال این فراکسیون از عیسی زارع‌پور خبر داد و گفت: این سوالات در حوزه امنیت سایبری تدوین شده و تا کنون به امضای بیش از ۴۰ نماینده رسیده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی روزها و هفته‌های اخیر، کشور شاهد حملات سایبری توسط دشمنان به زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده صنعتی، دولتی و غیردولتی در کشور بوده است، اظهار داشت: با توجه به سیاست و برنامه‌های کینه ورزانه دشمنان کشور، امکان افزایش دامنه این حملات در آینده محتمل خواهد بود هرچند که خوشبختانه با هوشیاری نهادهای امنیتی بخش اعظم حملات سایبری صورت گرفته تا کنون خنثی شده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم مجلس شورای اسلامی با افزایش بیش از ۳ برابری بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قانون بودجه ۱۴۰۱ در راستای توسعه زیرساخت‌های ایمن در کشور و توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان اولین لایه حفاظت کشور از حملات سایبری دشمنان و بیگانگان، موافقت کرده است.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید نسبت به امنیت فضای سایبری کشور و مردم توجه بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولیان بخش امنیت ارتباطات و اطلاعات در کشور به شمار می‌روند، سوالاتی از وزیر در این خصوص مطرح شده است.

میرتاج الدینی در مورد ۷ سوال مطرح شده از سوی فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: سه مورد از سوالات مطرح شده مربوط به عملکرد سازمان فناوری اطلاعات، عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نیز اقدامات و سیاستگذاری در خصوص وضعیت امنیت شبکه ارتباطات اختصاصی داخلی در بین کاروران مخابراتی برای استفاده توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.

وی ادامه داد: سوال بعدی در مورد سازماندهی، کنترل و سیاستگذاری مراکز پایگاه داده کشور در بخش دولتی و غیردولتی است که در وضع مناسبی نیستند و گزارشی در مورد وضعیت مراکز داده دولتی و غیر دولتی در سطح کشور ارائه نشده، بنابراین مسئله این است که با توجه به این افزایش بودجه دولت، چه اقداماتی انجام شده است؟ وضعیت شبکه ملی انتقال داده به عنوان اولین بستر امن ارتباطات بین مراکز داده دولتی و غیردولتی چگونه است و ضروری است که ارکان وزارت ارتباطات در خصوص این حملات که براساس قانون جزء وظایف ذاتی آن‌ها به شمار می‌رود فعالانه‌تر عمل کنند تا شاهد بهبود فعالیت‌ها باشیم.

به گفته میرتاج‌الدینی چگونگی وضعیت سیاستگذاری‌ها، اقدامات عملی و برنامه‌ها جهت الزام سازمان‌های دولتی و مراکز حساس صنعتی، بانکی، بیمه‌ای و غیردولتی در کشور با استفاده از  بستر ارتباطات امن اختصاصی داخلی، پنجمین سوال مطرح شده از وزیر ارتباطات است.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در زمینه ایجاد پوشش سراسری ارتباطات رادیویی اختصاصی ترانک جهت بهره‌برداری در سازمان‌های دولتی و غیردولتی در شرایط بحران و پدافندی در وضعیت مناسبی نبوده است و عملا بخش اعظم بار ترافیکی زیرساخت‌های حساس ارتباطی کشور اعم از سیستم‌های تله متری و اسکادا در صنایع نفت، گاز، برق، آب و ... بر شبکه موبایل عمومی و تجاری و ممکن است موجب افزایش نفوذ در اپراتورهای تجاری و حملات سایبری در آن‌ها شود و مشکلات اساسی در کشور ایجاد کند، بنابراین سوال ششم این است که برنامه دولت برای حل این مشکل و ایجاد مسیرهای ارتباطی امن اختصاصی مستقل از شبکه تجاری موبایل چیست؟

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه بخش زیادی از حملات سایبری از بستر اینترنت بین‌الملل رخ می‌دهد، گفت: سوال مطرح شده این است که برنامه‌های دولت برای افزایش امنیت و جلوگیری از افزایش حملات اخیر سایبری در هاب‌های ارتباطات اینترنت بین‌الملل در سطح کشور چیست و چرا در خصوص حملات اخیر و منشا این حملات به منظور ایجاد آرامش امنیت سایبری بین مردم اقدامی موثری صورت نمی‌گیرد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس