کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن بخش‌هایی از بیانیه سران گروه هفت تصریح کرد که برنامه موشکی و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه‌شنبه) هفتم تیر ماه به بیانیه نهایی نشست سران کشورهای گروه هفت در آلمان واکنش نشان داد و گفت: ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه هفت که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم. 

 «گروه هفت» در بیانیه پایانی نشست سران در آلمان، اتهام‌های بی اساس خود در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص با بیان این‌که این بیانیه مطابق عادت غلط کشورهای صادر کننده آن بی پایه، یکجانبه، و ناعادلانه بوده، خاطرنشان کرد: این بیانیه حاکی از پافشاری بیهوده بر سیاست‌های شکست خورده‌ای است که بیشترین سهم را در ایجاد بی ثباتی در اجرای توافق هسته‌ای، تدارک مناقشه در مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز ایجاد ناامنی و جلوگیری از برقراری ترتیبات امنیتی درون زا در منطقه خلیج فارس داشته‌اند. 

کنعانی افزود: بیانیه سران گروه هفت، عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری علیه ملت شریف ایران را نادیده می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: صادر کنندگان بیانیه، با ادامه سیاست تحریم‌های غیرقانونی فرامرزی علیه مردم ایران و یا بی عملی در مواجهه با آن، بیشترین سهم را در ایجاد مناقشه فعلی داشته و همچنان به روش‌های مختلف بر این سیاست غلط اصرار می کنند و به عمد تأکید جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم سلاح هسته ای را نادیده می گیرند و نیز با در اختیار داشتن بزرگترین زرادخانه سلاحهای هسته ای، با فرار به جلو، اتهامات ساختگی را متوجه جمهوری اسلامی ایران می کنند. 

کنعانی این بیانیه را منعکس کننده سیاست‌های نادرست صادر کنندگان آن در وارد کردن اتهامات بی اساس در مورد همکاری‌های پادمانی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند که در مقاصد اخیر آنها در جریان نشست شورای حکام آژانس نیز مشهود بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چنین مجموعه‌ای از مواضع و رفتار غیر مسؤولانه و تنش زای صادر کنندگان بیانیه، بیشترین تهدید را متوجه امنیت بین‌المللی کرده و این در حالی است که به روشنی وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای هستند که اگر نبود، امروز موضوعی برای مذاکره باقی نمی‌ماند، اما عامدانه چشمان خود را به روی این حقیقت می‌بندند. 

کنعانی در ادامه اظهار داشت: بنابراین این آنها هستند که برای جبران سیاست‌های غلط گذشته بایستی از فرصت‌های متنابهی که جمهوری اسلامی ایران برای مذاکرات فراهم آورده استفاده کنند و با روی آوردن به دیپلماسی، با رفع کامل تحریم‌ها، آرامش را به فضای مذاکرات نتیجه بخش بازگردانند. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که قویا نقش بی ثبات کننده طرف‌های صادر کننده بیانیه در منطقه خلیج فارس را محکوم می‌کنیم، گفت: ضروری است آنها به جای متوجه ساختن اتهامات واهی علیه برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست، در قبال فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که یکی از مهمترین عوامل بی ثباتی در منطقه ماست، پاسخگو باشند. 

به گزارش فارس، در بیانیه گروه هفت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا، انواع اتهام پراکنی واشنگتن و متحدانش در حوزه‌های مختلف علیه ایران تکرار و عنوان شده است: «ما تعهد صریح خود را مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید سلاح اتمی تولید کند، تکرار می‌کنیم. ما متاسفم که به رغم تلاش‌های دیپلماتیک شدید برای احیای اجرای کامل توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران هنوز فرصت را غنیمت نشمرده است».

* محکومیت استفاده سیاسی و ابزاری کشورهای صادرکننده بیانیه از حقوق بشر

کنعانی با محکوم کردن استفاده سیاسی، ابزاری و گزینشی کشورهای صادرکننده بیانیه از حقوق بشر افزود: مدعیان حقوق بشر، همان کسانی هستند که چشم خود را به نقض فاحش حقوق بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به واسطه اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری و کشتار مردم بی دفاع فلسطین و یمن بسته اند و اگر نبود سیاست‌های دوگانه این کشورها در قبال تروریسم و حمایت‌های آنها از حامیان داعش و سایر گروه‌های تروریستی، منطقه ما با چنین وسعتی از خونریزی و کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه مواجه نمی‌شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از شهروندان ایرانی به بهانه‌های مختلف جعلی تحریمی و غیر تحریمی، در کشورهای غربی به صورت غیرقانونی و خودسرانه به گروگان گرفته شده و بازداشت و محاکمه شده‌اند، اما بیانیه می‌کوشد با فرافکنی، این واقعیت را پنهان کند. جمهوری اسلامی ایران با مسؤول دانستن این دسته از کشورها، حق خود برای پیگیری حقوق این دسته از هموطنان و مطالبه خسارات وارده به آنها را محفوظ می‌دارد.  

* طرفدار یک توافق خوب، قوی و سازگار با منافع به حق و مشروع مردم ایران هستیم

کنعانی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، همانطور که نشان داده، در ادامه سیاست حکیمانه خود، بر ادامه دیپلماسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید دارد و طرفدار یک توافق خوب، قوی و سازگار با منافع به حق و مشروع مردم ایران است. همچنین جمهوری اسلامی ایران بر سیاست همسایگی که هدف آن ایجاد و ارتقای ثبات، امنیت و رفاه درون زا، دسته جمعی و بدون مداخله و حضور خارجی است، تأکید می‌کند و در پیگیری این سیاست‌ها نیازی به ترغیب صادر کنندگان بیانیه ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از کشورهای صادرکننده بیانیه خواست تا از اقدامات تنش‌زای خود که مرتبا فضا را برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تنگ تر می‌کند، دست بردارند.

کنعانی در پایان افزود: بدیهی است اینگونه بیانیه‌های دارای اغراض سوء سیاسی، باعث نخواهد شد که ایران از مواضع به حق و اصولی خود دست بردارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 0
    شما بلد نیستید. اگه به جای انفعال، رویکرد فعال داشتید و روزی دو تا اتهام به کفار می‌زدید و در دو تا رسانه جهانی خودتون پخش می‌کردید، قصه برعکس میشد. تازه اونا کلی افتضاح واقعی دارن. باید با مهره ملت‌ها بازی کنید، نه سران خودفروخته.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      برن دوتا اتهام بزنن تاامریکا سوءاستفاده کنه حرف حقمونم تحریف کنن ازیه فیلم کثیف وسیاه وچرت وپرت های یک سلبریتی به کشورشان گفتند ایران اشغالدونی وخرابه است هرگردشگری میاداینجا شوکه میشه ازاین پیشرفت
    • DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      0 0
      ...گفت: ضروری است آنها به جای متوجه ساختن اتهامات واهی علیه برنامه موشکی مشروع و دفاعی ایران که هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست، در قبال فروش میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که یکی از مهمترین عوامل بی ثباتی در منطقه ماست، پاسخگو باشند....مدعیان حقوق بشر، همان کسانی هستند که چشم خود را به نقض فاحش حقوق بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به واسطه اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری و کشتار مردم بی دفاع فلسطین و یمن بسته اند و اگر نبود سیاست‌های دوگانه این کشورها در قبال تروریسم و حمایت‌های آنها از حامیان داعش و سایر گروه‌های تروریستی، منطقه ما با چنین وسعتی از خونریزی و کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه مواجه نمی‌شد...../// پررو شدن غرب وحشی و اروپای قرون وسطائی دقیقا تقصیر جمهوری اسلامیست که با مماشات و برخورد نکردن قاطع با وطنفروشان و منافقین و بهایی ها و جاسوسان و غربگداها و بیفرهنگ ها و رفرمیست ها میست ها .... و اراذل و اوباش سیاسی و اقتصادی سیگنال ضعف و وادادگی برای غرب وحشی ارسال میکند. اگر مانند اول انقلاب غربگداهاو جاسوسان و ستون پنجم و وطنفروشان را سر جایشان بنشانید امید این وحوش متجدد بی تمدن غربی قطع خواهد شد و تحریمها خود بخود بی اثر خواهد شد.این رجز خوانی ها با درون ایران و اصلاحطلبان هماهنگ است .
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    ای آقا ، اینان از پیشرفت و قدرت ایران هراس دارند ، و از ابتدا با عناوین و انحا مختلف سعی نمودند تو ذوق ما بزنند و مانع ایجاد کنند . بلکه به آرزوی خود برسند . اما مردم ایران از ابتدای انقلاب همانگونه که پیر و مرشدمان بخوبی آنان را میشناخت و مردم را آگاه میکرد و این مسیر همچنان با جلوه های بدیع دشمن که قصد صدمه زدن و از راه به بیراهه کشاندن ما مردم را داشته و دارند . با هدایت گری رهبر معظم انقلاب ، خداوند حفظ شان نماید . الحمدالله با هشیاری و همدلی و پشتیبانی مردم . تیرشان به سنگ خورده و حتی کمانه کرده و به خود دشمن اصابت نموده . این عزت و قدرت و استقلال بسیار با ارزش . مفت بدست نیامده که بخواهد در برابر نیت بد طینتان ضرر ببیند . بلکه این مردم مجاهد و مقاوم و مبارز . قویتر از قبل مقابل دسائس دشمنان ایستادگی و از عظمت خود دفاع میکنند
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    بعد ما میریم قطر برای مذاکره؟؟!!!! خنده داره واقعا
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 0
    سفرای کشورهای انگلیس و آلمان و فرانسه را اخراج و یا به پایین ترین سطح تنزل دهیم. چون حضورشان درایران شبیه لانه جاسوسی آمریکا ست.
    • FR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      موافقم ولي اكثرا وام دار انها هستند ! امام ميگفت ما از شر رضا خان و پسرش رها يافتيم ولي سايه تحصيل كرده هاي انها از ايران دهها سال طول ميكشه ! مقيقت اين است كه دانشگاه هاي اروپا از ايران عقب افتاده ترند ولي وقتي بصيرت نباشد ، وطن فروشي و خيانت اغاز ميشود و اين مرض از داريوش سوم شروع شده با خيانت در جنگها با بونان باستان و امروز جور ديگر جلو ميرود …
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    پاسخ خوبی بود.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    خدا لعنت کند کسانی که بر سر منافع ملی با بیگانگان معامله کنند.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    نراه دیگه ای وجود نداره
  • قریشی بوکانی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    خروج از برجام و خروج از معاهده NPT تنها راه برون رفت از این بحران روحی و روانی است که کشورهای تروریست غربی برای ملت ما براه انداخته اند . در حالیکه کشورهای غربی دهها هزار کلاهک اتمی فعال وجود دارد به موشکهای غیراتمی و دفاعی و نیروگاههای اتمی ما گیر می دهند . ان پی تی همانند جریانات حقوق بشری فقط برای بهانه جویی علیه کشورها استفاده میشوند در حالیکه خودشان به هیچ قانونی پایبند نیستند
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    1 0
    بله خوب انها تازه فهمیدن شما بعد این همه سال متوجه کد خدا شدین و می خاهید با کد خدا مذاکره کنید و تازه فهمیدن این کشور ها نوکر امریکا هستن انها عصبی می شن بی خیا ل کد خدا را به بین ده را به چاپ بی خیال انگلیس فرانسه و المان مرگ بر بر امریکا مر گبر نا دانهای داخلی که بر جام را اتیش زدند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 1
    باید بفهمند که برنامه موشکی ایران یک برنامه بی بند بار نظامی و یک برنامه افراطی گسترش تسلیحات نظامی نیست برنامه موشکی ایران یک برنامه موشکی نظامی در جهت پاسخگویی به تهدیدات فرامنطقه ای و همین طور تهدیدات نظامی اسراعیل است. باید یاد اور شد آمریکا یعنی سیاستمداران این کشور ایران را تهدید به حمله اتمی کردند و بارها ایران را تهدید نظامی کردند تا زمانی که رویکرد آمریکا در این جهت باشد برنامه موشکی ایران ادامه پیدا می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس