موشک

موشک «قادر» یکی از سیستم‌های موشکی نوینی است که مجموعه ‌ای وسیع از قابلیت ‌ها را در خود جمع کرده ‌است؛ قابلیت ‌هایی چون سیستم‌ های ناوبری با دقت بالا، کنترل خودکار پرواز و راداری پیشرفته.

به گزارش مشرق، پایگاه آمریکایی «۱۹۴۵» تحلیلی را با عنوان «رؤیای بزرگ ایران؛ استفاده از موشک قادر برای انهدام نیروی دریایی آمریکا؟»» به قلم «مایا کارلین» به رشته تحریر درآورد. «مایا کارلین» تحلیلگری است که بر مسائل امنیتی خاورمیانه تمرکز دارد و در حال حاضر دبیر بخش دفاع خاورمیانه نشریه «۱۹۴۵» است. وی دارای لیسانس تاریخ خاورمیانه از کالج «آسیدنتال» در لس آنجلس و فوق لیسانس در مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی از دانشگاه «رایکمن» در تل آویو است. مقالات وی در چندین رسانه از جمله «نشنال اینترست»، «جروزالیم پست»، «جویش نیوز سیندیکیت» و «اسرائیل هیوم» منتشر شده است.

«مایا کارلین» در تحلیل خود به بررسی قابلیت موشک‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت؛ موشک‌هایی که تهدیدی جدی علیه حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و متحدان آن به شمار می‌رود. در ادامه به بخش‌هایی از این تحلیل اشاره خواهد شد؛

ایران در حال توسعه سیستم‌های موشکی نوینی است که به وسیله آن بتواند اطمینان حاصل کند درصورت وقوع یک درگیری، آمریکا از سواحل ایران دور خواهد ماند. موشک «قادر» یکی از این سیستم‌ها است که مقامات ایرانی آن را قوی‌ترین و دقیق‌ترین موشک موجود در زرادخانه نیروی دریایی این کشور توصیف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ترس واشنگتن از پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران+فیلم

قادر یک موشک کروز ضد کشتی میان برد و نسخه ارتقا یافته موشک «نور» است. این موشک که برای شکست دشمنان در سطح آب‌های خلیج فارس طراحی شده‌، بردی ۲۰۰ کیلومتری دارد و نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ توسط نیروی دریایی ایران معرفی شد.

سال گذشته، ایران مجموعه‌ای از مانورهای جنگی برگزار کرد که تمامی شاخه‌های سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در آن حضور داشتند. قادر یکی از موشک‌های شلیک شده در این رزمایش بود. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) سپاه، هدف از پرتاب این موشک را حفظ تمامیت ارضی ایران، موقعیت و قدرت منطقه‌ای ایران در برابر ائتلاف دشمنان جمهوری‌اسلامی، به ویژه ائتلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.

موشک قادر مجموعه‌ای وسیع از قابلیت‌ها را در خود جمع کرده است؛ توانمندی‌هایی که آن را به موشک برتر نیروی دریایی ایران تبدیل می‌کند. سیستم ناوبری با دقت بالا، سیستم کنترل خودکار پرواز و سیستم راداری پیشرفته از جمله ویژگی‌های این موشک است. قادر از یک تقویت‌کننده جامد بهره می‌برد که در مرحله اولیه شتاب لازم را برای این سلاح فراهم می‌کند. پس از تکمیل مرحله نخست، نگهدارنده توربوجت، موشک فاز دوم را به انتها خواهد رساند.

مقامات نظامی ایران، پیشرفت‌های این کشور را در زمینه توسعه موشک قادر موفقیت آمیز می‌دانند. گزارش‌های موجود حاکی از آن است که موشک قادر در رزمایش سالانه مربوط به سال ۲۰۲۱، موفق شد تا به هدف مورد نظر خود که در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری قرار داشت، برخورد کند.

سخنگوی رزمایش ارتش در این زمینه با بیان اینکه موشک‌های کروز ارتش ایران، امروز قابلیت‌های ویژه ای همچون سیستم حمل کلاهک‌های قوی انفجاری و انجام عملیات در جنگ الکترونیک دارند، تاکید کرد که با رونمایی از موشک کروز دوربرد، گامی بزرگ در راستای افزایش توان موشکی ارتش و همچنین دکترین دفاعی ایران برداشته خواهد شد.

ایران طی یک دهه گذشته بیش از پیش بر تقویت زرادخانه‌های موشکی خود تمرکز کرده است. با وجود این، رهبر ایران همواره تاکید دارد که برنامه تسلیحاتی در حال توسعه این کشور فقط قرار است به عنوان عاملی بازدارنده مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 9
    متاسفانه یکی از همین محموله ها در راه لبنان توسط اسراییل غارت شد
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      سلام منبع؟
    • DE ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      1 0
      یه نفر سوزنش گیر کرده رو آواکس. آخه آواکس رو بزارم .....؟ کجا؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 2
    درودبه دانشمندان ونظامیان ایران زمین ک حسابی گل کاشتن برای امنیت در منطقه ناارام خاورمیانه.. اسراییل موقتی 100تاموشک برای نابودی کاملش کافیه
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 2
      صد تا کمه. باید به ازای هر کلاهک اتمی اسرائیل هزارتا موشک متعارف داشته باشیم. یعنی باید دویست هزار موشک داشته باشیم. حتی یک ثانیه را هم نباید از دست بدیم.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 8
    خداکنه آواکس به تعداد زیاد از روسیه خریداری بشه آواکسها بزرگترین خطر برای رژیم صهیون هستن که در کوتاهترین زمان از ایران به اسراییل میرسن واونجا رو شخم میزنن وبرمیگردن خرید بدون معطلی آواکس از واجبات آواکس آواکس آواکس
    • !! IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      8 1
      آواکس ؛ هواپیمای شناسایی و جاسوسیه ، نه جنگنده ! افتاد ؟!
    • IQ ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      4 1
      آقا یکی برا این بره اواکس بخره خودش کشت برا اواکس هر روز پیام میده اوجب واجبات است اواکس🤣
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 2
    به نظرم موشکهای کشورمون تن صهیونیستها رو داره میلررونه
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 1
    کدوم موشک لرزه ننداخته
  • ش. AE ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 1
    به قول فیلم اخراجی ها اون.‌....جیگر که ما ایرانی ها داریم لرزه به اندام رژیم کودک کش اسرائیل انداخته
  • US ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    2 0
    ما عملا شاهد این بودیم که کشورهای فرانسه و انگلیس در سخنرانی سازمان ملل ایران رو تهدید به برخورد قاطع کردن برخورد قاطع یعنی چی! خوب معنیش همون جنگ هستش. برای اینکه پاریس و لندن هم متوجه بشن که اگر جنگی علیه ایران آغاز کنن شهرهای معروفشون در تیررس موشکهای ایرانی هستش نیاز به خدمت گیری موشک جدیدی داریم که کل این کشورهارو پوشش بده بنظر میرسه که وقت رونمایی از موشکی با برد 6،7 هزار کیلومتر فرا رسیده
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 1
    آواکس اوجب واجبات است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس