چین تحریم آمریکا جنگ اقتصادی

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید پکن از بیم آنکه مبادا توسط آمریکا مهار شود، تلاش دارد تا آسیب‌پذیری‌های اقتصادی خود را برطرف کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده شورای روابط خارجی در مقاله‌ای به قلم ژونگ‌یوان ژو لئو کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌المللی این اندیشکده آمریکایی نوشت: سیاست‌گذاران چینی بطور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که آمریکا مصمم به اجرای راهبرد تمام و عیار مهار در قبال چین است. پکن چارچوب شکوفایی اقتصادی منطقه هند-آرام را آینه تمام نمای اقتصادی دو پیمان امنیتی موسوم به گفتگوی چهارجانبه امنیتی و آکوس (AUKUS) می‌داند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

چین برای جدایی اجباری از آمریکا آماده می‌شود

این اندیشکده می‌نویسد: پکن این دو پیمان امنیتی تحت رهبری آمریکا را به منزله ائتلاف‌های ضد چینی قلمداد می‌کند. مقامات چینی، چهره‌های دانشگاهی، و رسانه‌های آن کشور بطور فزاینده‌ای از خوداتکایی سخن می‌گویند و برای جدایی اجباری از آمریکا آماده می‌شوند. فانگ شینگهای معاون کمیسیون مقررات امنیتی چین پیشنهاد تسریع روند بین‌المللی‌ شدن یوان با هدف کسب آمادگی برای جدایی مالی اجباری را مطرح کرده است. یک چهره دانشگاهی ساکن شانگهای استدلال کرده که «بهره صلح تمام شده» و بنابراین «وقت آن رسیده که چین آماده جدایی کامل شود.» حتی چهره‌های میانه‌روتر بر تغییرات عمیق‌تر در روابط آمریکا و چین فراتر از «نظریه جدایی» صحه گذاشته‌اند و خواستار آن شده‌اند که چین «برای بدترین‌ها آماده شود، ولی برای بهترین‌ها تلاش کند.»

چین اقتصاد خود را در برابر تحریم مقاوم خواهد کرد

با اینکه بخشی از واکنش احتمالی همانا تقویت بیش از پیش نیروهای مسلح چین خواهد بود، این حزب ـ دولت چین همچنین اوضاع اقتصادی را استحکام خواهد بخشید. چین در تبعیت از راهبرد خوداتکایی از قبل موجود دست به تلاش مضاعف خواهد زد و اقتصاد خود را در برابر تحریم مقاوم خواهد کرد و در عین حال قابلیت‌های ژئواقتصادی تهاجمی خود را از طریق تقویت موضع راهبردی خود در زنجیره تأمین جهانی و گسترش نفوذ خود در خطوط دریایی تجاری بین‌المللی ارتقا خواهد بخشید.

حزب کمونیست چین «استقلال و خوداتکایی» را در کانون قطعنامه تاریخی سال ۲۰۲۱ خود قرار داد. تحریم‌های سختگیرانه اخیر غرب ضد روسیه لزوم تقویت خودمختاری اقتصادی را به رهبران چین یادآور شده‌اند. روز ۲۵ فوریه، یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، در سرمقاله‌ای در روزنامه «پیپلز دیلی» اینگونه استدلال شد که «استقلال و خوداتکایی متضمن آرمان حزب است و مردم به پیروزهای متوالی نائل خواهند آمد.» دولت اخیراً سوگند خورده که خوداتکایی را از طریق یک «بازار یکپارچه ملی» ارتقا خواهد داد. سیاست‌گذاران به دنبال آماده‌سازی اقتصاد چین هستند تا اقتصاد این کشور بتواند در برابر ضربه اقتصادی سنگین ناشی از جدایی اجباری تاب بیاورد.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

تلاش چین برای اصلاح نظام مالی جهانی

در این مقاله آمده است: این نگرانی‌ها تازگی ندارند. سیاست‌گذاران چینی از دوران پس از وقوع بحران اقتصادی در آسیا در پایان دهه ۱۹۹۰ از اصلاح نظام مالی جهانی جانبداری کرده‌اند و به دنبال آن بوده‌اند تا در برابر سلطه دلار آمریکا مصونیت ایجاد کنند. در سال ۱۹۹۹، دای ژیانگ‌لونگ رئیس وقت بانک مرکزی چین استدلال کرد که نظام مالی جهانی موجود «باید اصلاح گردد»، چرا که «ارز ذخیره‌ای بین‌المللی که نقش آن را پول ملی چند کشور ایفا می‌کنند، منشأ عمده بی‌ثباتی بوده است.»

یکی از مؤلفه‌های عمده راهبرد دفاعی چین در برابر مهار استنباط شده از طرف غرب همانا ایجاد یک سیستم جهانی تجارت کامودیتی‌ها بر پایه یوان است. این اقدام در تلاش جهت بهبود قدرت قیمت‌گذاری یوان، کاهش آسیب‌پذیری چین در تجارت جهانی منابع، و تقویت جایگاه مالی جهانی چین صورت می‌گیرد. تأمین‌کنندگان عمده نفت مورد نیاز چین نظیر روسیه، آنگولا، ونزوئلا، ایران، و نیجریه اکنون یوان را در تجارت نفتی خود با چین قبول می‌کنند. بورس بین‌المللی انرژی شانگهای معاملات آتی نفت خام بر پایه یوان را در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد و مجموع حجم تجاری این معاملات در ماه آوریل ۲۰۲۱ به ۴۴ تریلیون یوان (۷/۶ تریلیون دلار) رسید و مشتریانی از ۲۳ کشور و منطقه را در بر می‌گرفت. صادرکنندگان نفت قادر بودند درآمد نفتی به یوان را در بورس طلای شانگهای و هنگ‌کنگ به طلا تبدیل کنند. این قابلیت تبدیل حکایت از آن دارد که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در دنیا از زیرساخت داخلی کامل جهت معامله غیرمستقیم نفت با استفاده از طلا برخوردار است. این سرآغاز استفاده از ارزهای جایگزین به منظور قیمت‌گذاری یک کالای پایه عمده جهانی است.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

یوان چین جایگزین مناسب  برای گاز ایران و روسیه

شورای روابط خارجی مدعی شد: چین می‌تواند از روند گذار کنونی در حوزه انرژی در راستای ترویج «گاز ـ یوان» به تقلید از پترودلار بهره بگیرد. درست همانگونه که کشورهای تولیدکننده نفت به درآمد دلاری وابسته هستند و این درآمدها را نمی‌توانند آزادانه در جاهای دیگر هزینه کنند، کشورهای تولیدکننده گاز نظیر روسیه و ایران می‌توانند به یوان متکی شوند. در گزارش توسعه انرژی جهانی سال ۲۰۱۷ چین، پژوهشگران چینی مفهوم گاز ـ یوان را مطرح کردند. با توجه به ماهیت چندپاره بازارهای جهانی گاز و نفوذ چین به‌عنوان خریدار اصلی، ظهور گاز ـ یوان به هیچ‌وجه خیال خام نیست.

روسیه، ایران، و چین مجموعاً گاز طبیعی مایع بیشتری در مقایسه با آمریکا تولید می‌کنند و همگی زیرساخت‌های مالی غیردلاری خود را دارا هستند. چین به بزرگ‌ترین واردکننده گاز دنیا تبدیل شده است. ایران بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا را با قطر شریک است و در حال بازبینی طرح صادرات گازی سابقاً تحت تحریم خود است، آنهم در شرایطی که اتحادیه اروپا تلاش دارد از وابستگی خود به گاز روسیه بکاهد و بدین طریق رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین را به خاطر حمله نظامی به اوکراین تنبیه کند. اگرچه چین هنوز حمایت مادی از روسیه به عمل نیاورده یا آشکارا روسیه را در جهت دور زدن تحریم‌های غرب یاری نداده است، اما واردات گاز چین از روسیه در ماه فوریه به دو برابر افزایش یافت. کشورهای تجدیدنظرطلب چین، روسیه، و ایران روی‌هم‌رفته به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قوی‌ترند.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

موانع چین در تحقق پترویوان  در برابر پترودلار

تقاضای جهانی بیشتر برای گاز به‌عنوان سوخت جایگزین در تلاش به منظور به صفر رساندن آلاینده‌ها و جدا کردن قیمت گاز نفت همچنین شرایط مساعد کلانی را برای پیدایش گاز ـ یوان فراهم می‌آورد. با این حال، برای یوان آسان نیست که فوراً از جایگاه یک واحد پولی غالب برخوردار شود و یک تهدید معتبر متوجه سلطه دلار کند. فقدان دارایی‌های جذاب یوان‌محور و کالا و خدمات باارزش و مطلوب صادره از چین مانع آن می‌شود که پترویوان ــ یا گاز ـ یوان ــ به این زودی‌ها به منصه ظهور برسد. اعتیاد چین به مازاد حساب جاری و حساب سرمایه نسبتاً بسته نیز مانع آن می‌شود که اوراق دولتی چین با اوراق خزانه‌داری آمریکا رقابت کنند.

یک مؤلفه دیگر سیستم مالی راه‌اندازی شده توسط چین همانا سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی (CIPS) بانک مرکزی چین است که از پشتوانه یوان دیجیتال برخوردار است. این سیستم در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و اکنون به یک زیرساخت مالی اختصاصی تبدیل شده که می‌تواند مؤسسات تحت تحریم را قادر سازد تا به بازارهای جهانی متصل شوند، هرچند دور زدن تحریم‌ها انگیزه اصلی ورای راه‌اندازی آن نبود. این سیستم مالی مستقر در شانگهای در اصل به منظور بین‌المللی‌سازی یوان طراحی شد و بطور فزاینده‌ای به منزله جایگزین چینی سیستم بانکداری جهانی سوئیفت نگریسته می‌شود. این امر حتی قبل از اخراج برخی از بانک‌های روسی از سیستم سوئیفت نیز صادق بود.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

برنامه چین برای جایگزین  کردن سوئیفت

در ادامه این مقاله آمده است: سیستم پرداخت بین‌بانکی چین خدمات پیام‌رسانی مالی و کارکردهای تسویه‌ای را در یک پلتفرم واحد جمع کرده است. این سیستم به منزله جایگزین چین برای «سوئیفت + اتاق تسویه پرداخت‌های بین‌بانکی» است که دلار را در میان مؤسسات مختلف در سطح دنیا جابجا می‌کند. ارسال پیام‌های مالی با استفاده از سیستم پرداخت بین‌بانکی چین و تکمیل موارد تسویه در داخل می‌تواند خطر افشای اطلاعات تراکنش‌ها نزد آمریکا را از بین ببرد. آمریکا به لحاظ تئوری قادر است جریان‌های اطلاعاتی ناقض تحریم‌ها را کشف کند. گذشته از این، استفاده از یوان جهت تسویه موجب حذف دلار از تراکنش‌ها می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از اتاق تسویه پرداخت‌های بین‌بانکی نیست. در حال حاضر، سیستم پرداخت بین‌بانکی چین به لحاظ ظرفیت و پوشش بین‌المللی دارای محدودیت است. این سیستم طبق آنچه در وب‌سایتش آمده است، در حال حاضر ۷۶ شرکت‌کننده مستقیم دارد ــ که ۶۴ نفرشان در آسیا، هشت نفرشان در اروپا، و تنها یک نفرشان در آمریکای شمالی است. بعلاوه، این سیستم نیازمند تعامل و یکپارچگی با سیستم سوئیفت به منظور جلب مشارکت فراگیرتر است.

بانک مرکزی چین در راستای دریافت خدمات بومی‌سازی شده با سوئیفت همکاری کرده است. این امر به لحاظ تئوری می‌تواند از تأثیر تحریم‌ها بکاهد. بانک مرکزی چین یک سرمایه‌گذاری مشترک ۱۰ میلیون یورویی (۱۲ میلیون دلاری) تحت عنوان «خدمات اطلاعات درگاه مالی» (FGIS) را با همکاری سوئیفت در ماه ژانویه ۲۰۲۱ کلید زد، مدت زمان کوتاهی قبل از آنکه آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، و کانادا چند مقام چینی را به خاطر نقض حقوق بشر اویغورها تحریم کنند. سرمایه‌گذاری مزبور یک شبکه محلی برای خدمات پیام‌رسانی مالی به وجود خواهد آورد و یک انبار داده بومی جهت ذخیره‌سازی، پایش، و تحلیل اطلاعات پیام‌رسانی پرداخت‌های فرامرزی ایجاد خواهد کرد. نکته قابل توجه اینکه، سیستم پرداخت بین‌بانکی چین و مؤسسه پژوهشی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین جزو سهامداران پروژه خدمات اطلاعات درگاه مالی هستند. حضور آنها حکایت از آن دارد که پروژه مزبور به منظور ترویج استفاده از یوان دیجیتال در معاملات فرامرزی به اجرا در آمده است. این امر در صورت تحقق می‌تواند به منزله یک مکانیسم دیگر مدیریت خسارت در صورت قطع دسترسی بانک‌های بزرگ چین به شبکه سوئیفت باشد.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

تدابیر دفاعی چین برای  خنثی‌سازی تأثیر تحریم‌های آمریکا

این تدابیر عملاً ماهیت دفاعی دارند و به دنبال مصون نگه داشتن چین در برابر پیامدهای ناشی از راهبرد مهار آمریکا هستند. اما اگر بدترین سناریو محقق شود و جنگ مالی به‌واسطه یک رویداد بغرنج نظیر درگیری نظامی بر سر تایوان اتفاق افتد، پکن می‌تواند دو اقدام تهاجمی تلافی‌جویانه اتخاذ کند: ایجاد اختلال در زنجیره‌های تأمین جهانی و محدود کردن دسترسی خارجی‌ها به بنادر تجاری تحت کنترل خویش. اختلال عمدی در زنجیره‌های تأمین می‌تواند حداقل به دو شکل اتفاق افتد: اجرای چارچوب تنظیم مقرراتی ضدتحریمی به منظور محدود کردن دسترسی به بازار چین و وضع تدابیر کنترلی در خصوص صادرات مواد مهم و حیاتی.

چین پنج قانون عمده از سال ۲۰۱۸ با هدف خنثی‌سازی تأثیر تحریم‌های آمریکا تصویب کرده است. این قوانین عبارتند از: قانون مساعدت بین‌المللی کیفری و قضایی، مفاد فهرست مؤسسات غیرقابل اتکا، قواعد برون‌مرزی، قانون مقابله با تحریم‌های خارجی، و قانون کنترل صادرات. قانون کنترل صادرات نخستین قانون چینی است که یک نظام جامع و منسجم تنظیم مقرراتی در خصوص کنترل صادرات وضع می‌کند و همچنین به منزله گزاره‌برگ شورای دولتی چین در خصوص کنترل صادرات است.

همانگونه که اجرای این قوانین نشان داده است، دولت چین می‌تواند شرکت‌های خارجی را وادار به انتخاب میان بازار چین و بازار غرب کند و از همکاری با اقدامات خارجی که تهدیدی علیه منافع تجاری و ملی چین قلمداد می‌شوند، ممانعت به عمل بیاورد یا اینگونه همکاری‌ها را مجازات کند. بطور مشخص، قانون کنترل صادرات و گزاره‌برگ فوق‌الذکر نشان می‌دهند که سیاست‌گذاران چینی از یک چشم‌انداز واضح و روشن در خصوص چگونگی بهره‌گیری راهبردی از سلطه چین بر زنجیره‌های تأمین جهانی به منظور تلافی‌جویی ضد محدودیت‌های خارجی و محافظت از منافع ملی چین برخوردارند. برای مثال، قانون کنترل صادرات دربرگیرنده ماده‌ای در رابطه با تدابیر متقابل است که در آن تصریح شده که چین می‌تواند ضد هر کشور یا منطقه‌ای که طبق ارزیابی سازمان‌های دولتی چین از تدابیر کنترل صادرات سوءاستفاده کرده و به امنیت و منافع ملی چین لطمه می‌زند، تدابیر متقابل اتخاذ کند. اینگونه نیست که این تدابیر هیچ هزینه‌ای به شرکت‌های چینی تحمیل نکنند. تشدید بلاتکلیفی‌های مقرراتی و ژئوپلیتیکی ممکن است ناخواسته روند سرمایه‌گذاری خارجی در چین را کُند سازد و همزمان شرکت‌های چینی را وادار سازد تا از بیم وقوع وقفه به دنبال گزینه «مجهول» در مدل مدیریت زنجیره تأمین «چین + مجهول» باشند.

اهرم فشار قدرت برتر  تجارت دریایی پکن در صورت وقوع جنگ اقتصادی

این اندیشکده آمریکایی در بخش دیگری از مقاله آورده است: چارچوب کنترل صادرات می‌تواند به منزله یک گشایش جدید برای دولت چین باشد برای آنکه ذیل یکی از استثنائات مرتبط با امنیت ملی مندرج در قوانین سازمان تجارت جهانی در حوزه تجارت آزاد، صادرات عناصر خاکی کمیاب را محدود کند. قانون کنترل صادرات می‌تواند یک مبنای حقوقی برای چین به وجود بیاورد تا دغدغه‌های مرتبط با امنیت ملی را ملاک قرار دهد و صادرات عناصر خاکی کمیاب به آمریکا و متحدانش را به تلافی راهبرد مهار غرب محدود کند. عناصر خاکی کمیاب از مؤلفه‌های حیاتی جهت تولید محصولات الکترونیکی مصرفی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و سلاح‌های پیشرفته آمریکایی از جمله جنگنده‌های اف-۳۵ به شمار می‌روند. چین ۸۰ درصد عناصر خاکی کمیاب وارداتی آمریکا را بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ تأمین کرد.

پکن ظاهراً مشغول بررسی چنین گزینه‌ای در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ در بحبوحه جنگ فناورانه نوظهور میان چین و آمریکا بود. این تهدید به تلافی‌جویی ضد آمریکا بازتاب‌دهنده ممنوعیتی است که چین در سال ۲۰۱۰ در خصوص صادرات عناصر خاکی کمیاب به ژاپن در پی تصمیم دولت ژاپن در خصوص بازداشت ناخدای یک کشتی ماهیگیری چینی وضع کرد. البته، تکیه بیش از حد به اینگونه تهدیدات قهری می‌تواند زیانبخش باشد. چین در خصوص عناصر خاکی کمیاب از انحصار برخوردار نیست ــ این عناصر در حقیقت چندان کمیاب نیستند ــ بلکه به‌واسطه هزینه‌ها و دغدغه‌های زیست‌محیطی، بر زنجیره فرآوری عناصر خاکی کمیاب انحصار دارد. اگر آمریکا نسبت به تهدیدات چین بیش از حد نگران شود، این قابلیت را دارد که زنجیره فرآوری جایگزین مختص خود را پیشاپیش هرگونه بحران ایجاد کند.

ظهور چین به‌عنوان یک قدرت برتر در حوزه تجارت دریایی موجب شده تا پکن از یک اهرم فشار دیگر در صورت وقوع جنگ اقتصادی برخوردار شود. تملیک بنادر توسط چین به این کشور امکان می‌دهد تا کنترل بیشتر بر کشتیرانی جهانی اعمال کند. این امر ممکن است توانایی خارجی‌ها جهت تضمین زنجیره‌های تأمین را محدود سازد. چین تا سال ۲۰۱۹ در ۱۰۱ پروژه بندری در سرتاسر دنیا سرمایه‌گذاری کرده بود. سه اداره‌کننده چینی بنادر ــ شرکت بنادر کشتیرانی کاسکو (COSCO)، شرکت هلدینگ بندرگاهی تجار چینی، و شرکت توسعه بین‌المللی بنادر کینگ‌دائو ــ در سال ۲۰۱۸ از سهامداران ۱۶ بندر اروپایی بودند. شرکت کاسکو مالکیت ۱۰۰ درصد پایانه کانتینری پیرائوس در یونان، ۵/۸۵ درصد پایانه زیبروگ در بلژیک، ۵۱ درصد پایانه کانتینری نواتوم در اسپانیا، و سهام جزئی چند بندر اروپایی دیگر را داراست.

پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ چین اقتصاد خود را در برابر تحریم‌ها مقاوم خواهد کرد / چین، روسیه، و ایران به لحاظ ژئواقتصادی از اوپک قدرتمندترند

بایدن باید به دنبا ل به چالش کشیدن و همزیستی با چین باشد

شورای روابط خارجی در پایان عنوان کرد: همانگونه که گفته شد، همه این راهبردها مخاطراتی را به همراه دارند. دولت بایدن باید به دنبال به چالش کشیدن و همزیستی با چین در قالب راهبرد «سرمایه‌گذاری، همسویی، رقابت» باشد و در عین حال در برابر وسوسه‌ها در خصوص ارزیابی اغراق‌آمیز توان چین و شیطان جلوه دادن پکن یا مردود شمردن ساده‌لوحانه توانایی چین جهت به چالش کشیدن رهبری جهانی آمریکا و سلطه دلار مقاومت کند. واشنگتن از طریق جذاب‌تر ساختن نقش رهبری آمریکا و سیستم جهانی موجود می‌تواند تلاش‌های چین به منظور بی‌اثرسازی قدرت ژئواقتصادی آمریکا را به حاشیه براند. وقت آن رسیده که آمریکا دلسوزانه به کشورهایی که مشتاق دریافت حمایت‌های توسعه‌ای یا خواستار نمایندگی در نظام جهانی موجود هستند، گوش بسپارد، قبل از آنکه توجه این کشورها به سمت چین جلب شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    35 93
    صلح و ارتباط در سطح برابر برای یانکیهای برده دار هیچ معنایی ندارد.
    • سید IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      13 34
      وقتی خرس قهوه ای در خواب زمستانی فرو رفته بود، اژدهای زرد زیر آفتاب شرق کم کم بدنش گرم شد و توانست به جنب و جوش و حرکت درآید و چرت خرس قهوه ای را پاره کند، اما این خرس هنوز هم گمان می کند که اوضاع همان اوضاع پیش از خوابش است که البته زهی خیال باطل! کمی تا مقداری دیر فهمید!!!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      62 24
      چین هیچ قدرتی ندارد و شکست سختی خواهد خورد
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      16 27
      همینایی که میگن چین هیچ قدرتی نداره تا پارسال میگفتن بیایید از کشور چین یاد بگیرید که با تعامل با غرب به یک ابرقدرت تبدیل شد!!
    • DE ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 1
      پکن آماده جنگ اقتصادی و جدایی کامل از غرب/ پکن تمبون امریکا را بکن . پدرشون را میتونی دربیاری 250 میلیون بیشتر نیستند تازه نصف بیشترشون هم ضد رژیم پوشالی کاپیتالیستی هستند که از خون مردم بیچاره جهان ارتزاق میکنه شما یک میلیارد هستید.چینگ چانگ چونگ
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    6 28
    بسیار مقاله جالبی بود. ممنون. البته چین به این راحتی نمی تواند از زیر اقتصاد آمریکا رها شود. سیاست ارزی چین در سال‌های گذشته و پایین نگه داشتن ارزش یوان به صادرات و رشد چین انجامید اما هم زمان وابستگی اش را به آمریکا تضمین کرد. چین با توان فعلی خود حداقل 25 سال طول می کشد تا از این وابستگی خلاص شود
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      10 48
      اصلا اینطور نیست، طبق پیش بینی اقتصاد دانهای مطرح جهان حداکثر تا سال 2025 ترتیب گاوچرون ها داده است!!!!
  • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    9 11
    مثلث ایران-روسیه و چین در برابر آمریکا خوب هستش و موازنه به سمت این3کشور هستش نسبت به آمریکا مثلث تهران-مسکو و پکن در برابر واشنگتن خوب هستش اما این به معنای حضور روسیه و پکن در برابر مثلث آمریکا-اسراییل و عربستان سعودی یعنی واشنگتن-تل آویو و ریاض
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      ایران عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی عضو هیچ مثلثی نمی شود .این آرزو را به گور می برید .ما به یاری خدا بزودی اصلاح مسیر می دهیم .اهدنا الصراط المستقیم .صراط اللذین انعمت علیهم .غیر المغضوب علیهم و لا الضالین .هم چین کمونیست و هم روسیه فاشیست مغضوب و ضالین هستند.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    2 17
    احتمالا تایوان هم شروع به درگیری باچین کند ولی امریکا که دنیاراغارت کردبه کسری خورده ولی چین هنوزکه قدرتی نشده بعدازامریکا دمین صاحب کسری جهان است
    • امید IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      چیزی را بدون مدرک عنوان نکنیم چین بیس از 7/000/000/000/000تریلون دلار تراز وطلب جهانی داردو برعکس آمریکا و ژاپن حدود همین مقدار بدهی جهانی به سایت دبت اوکلاک اینتر نشنال مراجعه کنید سرچ در گوگل(ساعت بدهی جهانی) مقادیر به ثانیه مشخص است
  • رضا IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    3 13
    تا دولت بانک‌ها رو وادار به اطاعت از حمایت تولید داخلی نکنه اینقدر قوی نمیشیم که مثل چین غرب جرات رودرویی نکنه،اقتصاد حرف اوله،بنگلادش نمونه جالبیه ،تولید ناخالص بنگلادش از نفت ما بیشتره،جای تاسفه بخاطر اقتصاد پوچ و خالی ما
  • Shahin IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    7 21
    سلام.اتفاقا چین بااون جمعیتش کامل می تونه درمقابل آمریکادوام بیاره کافیه فقط به جمعیت چین یک نگاه کنید.کل اروپا وآمریکا جمعیتشون اندازه چین نیست .چین خودش به اندازه چندتاکشوربزرگه این یعنی بازارمصرف بسیاربزرگ اگرچین این محدودیت اجراکنه آمریکاواروپا ورشکسته میشن ولی چین نه .تازه مافقطداریم چینوحساب میکنیم حالا شمااگرروسیه چین هندبرزیل ایران بیشترکشورهای عربی وآسایی وآفریقایی این اتحادودرست کنن ویک بلوک اقتصادگسترده درست کنن وازالان تمام زیرساختها وجذب کشورهای دوست رو اجراکنن این چین هست که نه به سختی بلکه به راحتی هروقت که بخواهدمی تواندآمریکا واروپاروتحریم کندفقط اراده می خواهداین کاروگرنه الان همه چیزجوره هم کشورهای دارای انرژی ومنابع معدن هم کشورهای دارای سلاحهای نظامی هم جمعیت هم بازارهم ویژگی فناورانه درچین وکشورهای وهم دریا آب ومساحت کشورها فقط یک کشور این اتحادودرست کنه وزیرساختهاشوازالان کم کم راه بندازه بقیس جور جوره .
    • DE ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      ۱۳:۵۱ چین به خاطر جمعیت زیادش دارن از گرسنگی مار وعقرب وحشرات وسگهای ولگرد را تناول میکنند اون وقت میخوان دربرابر امریکا دوام بیارن.هههههه
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    17 6
    چین وابسته به صادرات به غرب و متحدانش هست اگر اونها از چین خرید نکند اقتصادش فرو می پاشه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 23
      غرب هم وابسته به چین هست بخاطر کارگر ارزان و انرژی ارزان تر داخل چین و هزینه ساخت پایینتر نسبت به اروپا و آمریکا.
    • DE ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      22 6
      ۱۴:۲۳ ایران هم به افغانستان وابسته هست به خاطر نیروی کار.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      فقط ۱۶ درصد اقتصاد چین صادرات هست.
  • JP ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    30 11
    چین یک کپی کار است واقتصاد کاملا وابسطه به آمریکا واروپا ست سرمایه گذاری غرب چین را به اینجا رسانده وکافیست خروج سرمایه‌ای غربی از چین آغاز شود خواهید دیدچه خواهد شد روسیه هم یک اقتصاد تک محصولی دارد واصلا قدرت اقتصادی نیست با این توهمات کشور را به این روز انداخته اید یک کشور با سیاست درست باید از اختلاف شرق غرب استفاده کند وخود را نیرومند سازد نه اینکه طرف یک بلوک را بگیرد چین وروسیه بعلت قدرت اقتصادی ونظامی به خطر نخواهند افتاد اما ایران گوشت قربانی خواهد شد نه غرب ونه شرق دوست ما نیستند فهمیدن این مطلب برای نوکران غرب وشرق سخت است اما می شود با عقل و درایت از این بین کشور را از نظر اقتصاد وسیاسی ونظامی قوی کرد اما انگار باید سر حضرات به سنگ بخورد تا بفهمند
    • روزبه IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      قیمت منابع و مواد خام در حال افزایش و در آستانه محدود شدن هست غربی‌ها با کوچکترین نوسانات اقتصاد جهانی بعد از ۴ ماه تهاجم روسیه به اوکراین در معرض شدید ترین تکانه های اقتصادی قرار دارن چون کاملا وابسته به تامین کنندگان مواد اولیه و بخصوص انرژی هستن یکه تازی غرب در زمینه هاي اقتصادي در شرایطی قابلیت تحقق داشت که صادرکنندگان مواد اولیه مقصدی جز غرب و رقبای اقتصادی برای غرب وجود نداشت ولی حالا کمبود منابع و ظهور قدرت‌های جدید زنگ خطر رو برای غرب بصدا درآورده باید باور کرد زنگوله تمدنی غرب در سراشیبی قرار داره منتظر وقایع پاییز و زمستان امسال در غرب باشید ضعفهای غرب در حال آشکار شدن هست
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    4 23
    عکس بایدن دیوانه وپرچم شیطان بزرگ آمریکای تروریست و وحشی را درتصاویر بالاتر ازسایرپرچمها وتصاویرقرارندهید! مثل تصاویر روسای جمهور چین وآمریکا وپرچمهای کشورهایشان درتصویراول!
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      دود اگر بالا نشیند کسر شأن شعله نیست ...
  • رضا IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    11 22
    سلام مشرق جان حدود 40 سال پیش چین یک کشور جهان سومی بود با اقتصاد و نیروهای نظامی ضعیف ولی با برنامه ریزی صحیح و تعامل با جهان الان اقتصاد دوم جهان است و این میتواند درسی ارزنده برای دولت و ملت ما باشد تازه ما پتانسیل نفت و انواع معادن زیر زمینی را داریم چیزی که چین از آن محروم بود
  • ایرانی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 12
    بدون توجه به چین از داخل آمریکا مشکلات شروع شده و شروع به تجزیه شدن ایالات دمکرات وجمهوریخواه می کند
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      16 1
      چرا به فکر فروپاشی کشورهای دیگر هستید ؟؟؟ مگر شما شرور هستید ؟ باید دنیا خوب شود نه اینکه فرو بپاشد . راهی برای خوب کردن کشورها بجز فروپاشی آنها نمی شناسید ؟ پس بی اطلاع هستید .
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      .باید با فعالیت اجتماعی اوضاع را اصلاح کرد
  • حسین DE ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    3 25
    طرح خیلی خوبی هست
    • DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      vpn المان باز که با پرچم المان امدی به چرت وپرت گفتن فیلترشکنتا خاموش کن
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    قدرت پوشالی کشورهای مثل چین کلا 90 درصد فروششون به کشوهای مثل اروپا و امریکاست یعنی اگه اروپا و امریکا خرید بنجلهای چینی رو تحریم کنند یعنی زمین گیر شدن چین قلابی و شکست اقتصادی و این غلط اضافی رو چین هیچ وقت نمیکنه که در برابر فروشش یوان و یا روبل بگیره چون هر دو ارز به شدت اسیب پذیرند در مقابل دلا و یورو
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    امریکا نمیگذاردچین رشدکند چین سیاستی تجاری داردونیروی نظامیش برنیروی انسانی متمرکزاست تاهزینه بودجه ای برای همین امریکا تایوان رابراحتی میتواند محل خسارت قراردهد وچون طبق قوانینی بین المللی انجاراجایی ازخودمیداند نمیتواندبمباران کند ومثل هنگ گنگ وتایپه باباتوم سرکوب کند چون انواع سلاحها وهواپیمارادراختیارتایوان داده اند پس مجبوراست تاازتجارتش بیشترکند که تحریم شده ومجبور است تابوجه ی نظامیش رابرای بازدارندگی بیشترکند که کسری اش بیشترومیل به سقوط میکند
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    نویسنده محترم لطفا حجم اقتصاد چین وروسیه را با ایران مقایسه نکند خود بزرگ بینی با حساب ‌منطق باشد چین وروسیه فقط دهها متحد در آفریقا وامریکا دارند البته اتحاد با ما برای دوطرف مفید است
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    کشوری مانندی که جمعیت بالایی داردفقط بفکراقتصادکشورش است وابستگی وشرق وغرب برایش مهم نیست
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    آمریکا در کمک مارشال ۱۲ ملیارد دلار به پول امروز ۱۳۰ ملیارد دلار کمک کرد ولی چین در طرح کمربند و جاده یک تریلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    روسیه و چین و هند و ایران و کره شمالی و ونزوئلا و0000. از نظر قدرت نظامی و اقتصادی و فرهنگی و000000 شاید 5 برابر کل دنیا باشد.
  • خخخ IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    صحنه دیروز ریسی و پوتین قشنگ بود یارو قبلا ریسی رو تحویل نمیگرفت الان از فشارهای جهان دیدی چطو چسبیده بود به ریسی خخخ ابهت پوشالی پوتین فرو ریخت و این پایان خوشملی بود خخخخ چقدر بدبخت و حقیر شده پوتین یاد اولدورم پولدورماش افتادم
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    بله چین الان غول اقتصادی الان می‌تونه بجنگه نه این که ایران اقتصادش پنجاهم دنیاست میخواد بره بجنگه یادمه زمانی که عراق به ایران حمله کرد یک سوم ایران جمعیت داشت آنچنان عرصه رو برای ایران تنگ کرد 250هزارشهید دومیلیون جانباز حاصل جنگ بود
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    چین بعیدمیدونم قدرت بشه امریکا روقطعن ازنظراقتصادی ویران میکنه ولی قدرت نمیشه یه قطب اقتصادی دردنیا میشه بین جهان چندقطبی عالم
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    چند سال پیش تلویزیون ایران فیلمی از چین پخش کرد که مردم با چه سختی و حقارتی زندگی می کنند .
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    مگه چین هم خط قرمز شماست
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    1 22
    چرا نظام مقدس جمهوری اسلامی را در کنار کشور های شرور و دشمن خدا قرار دادی ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 1
      کشور ایران کشور امام علی ع هست با هیچ کشوری در دنیا نمی تواند هم پیمان و هم داستان باشد .تنها راه راه امامان معصوم ع بخصوص روش امام کاظم و امام صادق ع در دوران ما کارساز است .ترویج علوم الهی و دوری از سیاستهای شیطانی . ما با شیطان آدم کش مصافحه نمی کنیم.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 1
    کار امت علی ع به جایی رسیده که با دشمنان خدا و کسانی که دین را افیون توده ها می دانند و طرفدار دیکتاتوری پرولتاریا هستند هم کاسه شده است .اگر مسلمان از غصه بمیرد قابل سرزنش نیست . جای شهید مطهری خالی است.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    0 0
    بغیر از آمریکا و روسیه ، از قدرت های اقتصادی ، انرژی را بگیرید . پنچر میشوند . پایه ارزش دلار کاغذی نفت خاورمیانه بود ، اساسی ترین ماده مورد نیاز
  • ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    هلدینگ بندرگاهی تجار چینی، و شرکت توسعه بین‌المللی بنادر کینگ‌دائو ــ در سال ۲۰۱۸ از سهامداران ۱۶ بندر اروپایی بودند قابل توجه غربگدایانی که می گویند کیش را به چین فروخته ایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس