کد خبر 1390654
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
اروپا

پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بدون عضویت در ناتو، خطر جنگ آینده بین روسیه و اتحادیه اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا در پذیرش اعضای جدید با چالشی جدی روبرو است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار است در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه چراغ سبز نشان داده شود. اما چشم انداز گسترش اتحادیه اروپا به شرق، سوالات و چالش‌های متعددی را درباره عملکرد، توازن و جاه طلبی‌های ژئوپولیتیک اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید:

پوتین می‌خواهد اروپا را تقسیم کند

در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل، که قرار است روز پنجشنبه به اتفاق آرا نامزدی اوکراین و مولداوی را تصویب کند، کشورهای عضو این اتحادیه در نشست وزیران درباره این دو کشور به اجماعی کامل دست یافته اند. تا چندی پیش، نامزدی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا قابل تصور نبود، اما حمله روسیه به اوکراین معادلات را بر هم زد و این روند را تسریع کرد.

یک دیپلمات اروپایی در این رابطه گفت: این تصمیم نمادین مهمی خواهد بود، ولی به این معنا نیست که یک سال دیگر اوکراین وارد اتحادیه اروپا خواهد شد، امیدوارم اوکراینی‌ها دچار توهم نباشند. اوکراین و مولداوی باید قبل از ارزیابی اولیه، تا پایان سال، اصلاحاتی در زمینه مبارزه با فساد و استقلال دستگاه قضایی به وجود آورند. هندریک ووس کارشناس مسائل سیاسی از دانشگاه گنت در بلژیک معتقد است تصور توسعه تا زمانی که اوکراین در جنگ است بسیار دشوار خواهد بود و قبل از آغاز مذاکرات الحاق باید به گونه‌ای مناقشه روسیه و اوکراین حل و فصل شود.

برخی از کارشناسان نگران عواقب مناقشه روسیه و اوکراین بر امنیت اتحادیه اروپا هستند. ناتو اعلام کرده است درحال حاضر ۲۰ درصد از خاک اوکراین در کنترل روسیه است و درگیری ممکن است سال‌ها ادامه یابد. لووک ون میدلار، مورخ هلندی هشدار داد اگر اوکراین بدون عضویت در ناتو به اتحادیه اروپا بپیوندد، خطر جنگ آینده بین روسیه و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه گفت: این که اتحادیه اروپا اغلب اوقات درباره برخی مسائل سکوت می‌کند، به این دلیل که نتوانسته موضعی متفق القول پیدا کند، ناراحت کننده است. گسترش اتحادیه اروپا به شرق باید به توازن متفاوت قدرت در اتحادیه اروپا منجر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس