نهج البلاغه

بخشی از خطبه شماره ۲ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع " شناخت عصر جاهلیّت " که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ حضرت امیرالمومنین علیه السلام در بخشی از خطبه شماره ۲ (پس از بازگشت از نبرد صفین  در سال ۳۷ هجری) می فرمایند:

خدا پیامبر اسلام را زمانی فرستاد که مردم در فتنه ها گرفتار شده، رشته های دین پاره شده و ستون های ایمان و یقین ناپایدار بود. در اصول دین اختلاف داشته، و امور مردم پراکنده بود، راه رهایی دشوار و پناهگاهی وجود نداشت، چراغ هدایت بی نور، و کور دلی همگان را فرا گرفته بود.

خدای رحمان معصیت می شد و شیطان یاری می گردید، ایمان بدون یاور مانده و ستون های آن ویران گردیده و نشانه های آن انکار شده، راه های آن ویران و جاده های آن کهنه و فراموش گردیده بود.

مردم جاهلی شیطان را اطاعت می کردند و به راه های او می رفتند و در آبشخور شیطان سیراب می شدند. با دست مردم جاهلیت، نشانه های شیطان، آشکار و پرچم او بر افراشته گردید.

فتنه ها، مردم را لگد مال کرده و با سم های محکم خود نابودشان کرده و پا بر جا ایستاده بود.

امّا مردم حیران و سرگردان، بی خبر و فریب خورده، در کنار بهترین خانه (کعبه) و بدترین همسایگان (بت پرستان) زندگی می کردند. خواب آنها بیداری، و سرمه چشم آنها اشک بود، در سرزمینی که دانشمند آن لب فرو بسته و جاهل گرامی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 0
    واقعیت همان است،که خدا در قران گفت،و حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نیز بارها به اون اشاره کرده،بشر همیشه در حال خواند نماز است! یعنی حتا یک نفر رو نمی تونید روی زمین پیدا کنید،که اهل نماز نباشد! یا نماز برای خدا می خواند و پول و ثروتش رو برای رسیدن و بندگی خدا خرج میکند! یا هر روز صبح برای شیطان نماز میخواند و اون را اطاعات بندگی میکند! اینکه انسان بخواهد بفهمد کدام را پرستش میکند! کافیست به خودش نگاه کند،که صبح زود به چه دلیل از خواب بیدار میشود،قلبیش برای چه می تپد و صورتش سرخ و سفید میشود! بخاطره چه چیزی نماز و انفاق و .. رو ترک کرده؟! و بخاطره چه چیزی حاضر شده گناه کند و دروغ بگوید .. اینها در حقیقت همان پرستشگاه و بت بزرگ انهاست! عاملی که باعث شده،که او دستورات خدا رو ناچیز پندارد و بی اهمیت،ان بت بزرگ او است،و هر روز برای اون نماز می گذارد! انسان هرگز نمی تواند بدون نماز زندگی کند! همین که خدا هزاران پیامبر فرستاد و اکثراشون هم کارشون مبارزه با بت پرستی بوده! خودش نشان از اینکه،بشر ذاتش نماز گذاری و بندگی است،و شیطان میاد و اون رو منحرف میکنه،به سمت کارهای زشت!. برای اینکه به عصر جاهلیت بر نگردیدم! و مظاهر جوامع کفر و شرک، وارد ما نشود،باید نماز و قران و انفاق در جامعه باشد. خلوتگاه و فکر و ذهن انسان باید درست بشود،تا جلوت ها درست بشود! جلوت ها نمادی از خلوت ها یک شخص است،که اکنون بروز کرده! و اعضاء و جسم اون ظاهر شده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس