منافقین مجاهدین خلق

این روزشمار از تاریخ ۳۰دیماه۱۳۵۷ که مصادف با آزادی رهبران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از زندان در حدود یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد شروع می شود و تا تاریخ ۳۰خرداد۱۳۶۰ ادامه می یابد.

به گزارش مشرق، سیدمصطفی قاسمیان طی یادداشتی با عنوان «تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰» نوشت:

سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ۳۰خرداد۱۳۶۰ جنگ مسلحانه خود را با جمهوری اسلامی ایران علنی کرد و بطور رسمی از شروع فاز نظامی خود پرده برداشت. صحبتهای بسیاری در این رابطه طی سالهای گذشته از سوی موافقان، مخالفان و حتی بی طرفان این سازمان صورت پذیرفته که آیا این واقعه از قبل توسط این گروه برنامه ریزی شده بوده و یا این یک اتفاق تحمیلی و ناخواسته برای سازمان بوده است؟! آیا جمهوری اسلامی ایران می‌توانست با مدارا کردن در برابر این گروه از وقوع تنش‌های خونین در دهه ۶۰ جلوگیری کند و یا اینکه رفتار و عملکرد سازمان خود باعث بروز چنین حوادثی گردید؟!

برای اینکه بتوان یکبار برای همیشه به این پرسش ها پاسخ درستی داد نیاز به بررسی وقایع و رویدادهای تاریخی مرتبط در بوجود آمدن وقایع ۳۰خرداد۱۳۶۰ می باشد. از این منظر خواننده خود می تواند بدون نیاز به تحلیل و تفسیر نگارنده به واقعیت ماجرا پی برده و قضاوت نماید.

این روزشمار از تاریخ ۳۰دیماه۱۳۵۷ که مصادف با آزادی رهبران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از زندان در حدود یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد شروع می شود و تا تاریخ ۳۰خرداد۱۳۶۰ ادامه می یابد.

در بررسی وقایع و رویدادهای پیش از ۳۰خرداد، به دلیل جلوگیری از طولانی شدن مطلب از موضع گیری ها و سخنرانی های رهبران این سازمان و شخص بنی صدر صرفه نظر شده، همچنین از ذکر بسیاری از ترورهای شخصیتی که توسط نشریات و اعضای منافقین علیه نیروهای انقلابی صورت پذیرفت نیز خودداری شده است.

باتوجه به اینکه در زمان ریاست جمهوری بنی صدر حلقه مشاوران و نزدیکان رئیس جمهور را اعضای سازمان تشکیل می دادند، بررسی سخنرانی ها و موضع گیری های بنی صدر و سران سازمان می تواند در شناخت روحیه تمامیت خواهی منافقین تاثیر گذار باشد که به این موضوع در یک مقاله دیگر با جزئیات بیشتر اشاره خواهد شد.

نزدیکی منافقین به بنی صدر در زمان تصدی ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوای وی باعث نفوذ حداکثری منافقین در دستگاه های دولتی، نظامی و امنیتی گردید که عامل بروز ترورها و خراب کاری های عظیم در دهه ۶۰ شد.

۳۰ دی ۱۳۵۷

آزادی رهبران و اعضای رده بالای سازمان مجاهدین خلق(منافقین)  از زندان

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰پس از ضربات اول و دوم ساواک به سازمان مجاهدین خلق(منافقین)  در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ که با تغییر ایدئولوژی سازمان نیز همراه بود ( که نوعی ضربه به خودی محسوب می شد) عملا این سازمان تروریستی از حیز انتفاع خارج گردید و امکان هیچگونه فعالیتی در کشور برایش میسر نبود چرا که تمامی کادر رهبری و عناصر کلیدی سازمان یا اعدام شدند و یا در زندان به سر می بردند، این دستگیری ها اثرات و پیامدهای سنگینی را برای آنها به دنبال داشت که اهم آنها به شرح زیر است:

نخست، با این حادثه کلیه برنامه‌های عملیاتی سازمان که در خط‌مشی تاکتیکی آن موردتوجه قرار گرفته بود، نقش بر آب شد و عملیات محدودی که از سوی سازمان در مقطع پس از ضربه اول شهریور صورت گرفت به شکست انجامید.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

دوم، از دست رفتن اکثریت عناصر رهبری و کادرهای همه‌جانبه سازمان که حدود پنجاه نفر را شامل می‌شد، سازمان را با کمبود شدید عناصر مسئول روبه‌رو ساخت.

سوم، سازمان به لحاظ مواضع ایدئولوژیک و استراتژیک و به‌خصوص در مقطعی که بیش از هرموقع دیگر می‌بایست به توضیح آن‌ها در سطح جامعه پرداخته شود در یک وضعیت بحرانی قرار گرفت.

چهارم، آموزش سازمانی به‌خصوص در زمینه‌های ایدئولوژیک و سیاسی، به کلی تعطیل گردید؛ چراکه نه عناصری باقی‌مانده بودند که بتوانند این مسئولیت را در کلیه سطوح سازمان تقلیل نمایند و نه سازمان و افراد آن در جو و شرایطی بودند که به این مسئله پرداخته شود.

عملا با آزادی اعضا و رهبران منافقین که به تدریج از دوم آبان ۱۳۵۷ شروع شد و آخرین گروه آن در ۳۰ دی ۱۳۵۷ صورت پذیرفت، سازمان مجدد توانست در التهاب انقلاب حیاتی دوباره پیدا کند و دست به یارگیری و تبلیغات گسترده در کشور و خصوصا در سطح مدارس و دانشگاه ها بزند.

۲۱ بهمن ۱۳۵۷

جمع آوری سلاح و مهمات توسط سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰مقادیر زیادی اسلحه و مهمات توسط مردم و هواداران برخی از گروهکهای چپ از اسلحه خانه نیروی هوایی و برخی از کلانتری های تهران خارج گردید. این رویه در تاریخ ۲۲ بهمن با حمله مسلحانه به کلانتری ها سرعت بیشتری یافت که این اتفاق باعث مسلح شدن گروه های مخالف منجمله سازمان منافقین گردید.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

۲۴ بهمن ۱۳۵۷

عدم بازگرداندن سلاح ها توسط سازمان مجاهدین خلق(منافقین) پس از فراخوان امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) در پیامی از آحاد ملت ایران خواست تا سلاح و مهمات خود را تحویل دهند، این فراخوان در بازه های مختلف مجددا تکرار گردید اما هیچ سلاحی از سوی منافقین به دولت موقت و ژاندارمری تحویل داده نشد.

۳ اسفند ۱۳۵۷

درخواست انحلال ارتش از سوی سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

این سازمان در روز سوم اسفند ۵۷ با انتشار اعلامیه‌ای خواستار انحلال ارتش شد. در این اعلامیه آمده بود: «تا انحلال ارتش ضدخلقی و برپایی ارتش مردمی، این پیروزی از خطر شکست محفوظ نیست، زیرا چنانکه برادران ارتشی به‌خوبی می‌دانند سیستم حاکم بر این ارتش سیستمی ضدخلقی و در جهت حفظ منافع امپریالیسم است.»

یکی از رهبران سازمان نیز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «از نظر ما بایستی ارتش به طور کامل منحل بشود و یک ارتش مردمی از کلیه نیروها به وجود بیاید.»

۱۹فروردین ۱۳۵۸

درگیری مسلحانه در تظاهرات چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق(منافقین)

به دنبال ایجاد درگیری مسلحانه در تظاهراتِ کارگران بیکار در اصفهان، ۱ نفر کشته و ۴ نفر دیگر مجروح شدند. این تظاهرات به دعوت چریک‌های فدایی و مجاهدین خلق(منافقین) برگزار شده بود.

۲۷ فروردین ۱۳۵۸

حمله مسلحانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به ساختمانی در آبادان

سازمان مجاهدین خلق(منافقین)، متعاقب درگیری‌های روی‌داده در جریان تصاحب غیرقانونی ۱ ساختمان، درگیری مسلحانه‌ای ایجاد کرد که در آن از سلاح گرم نیز استفاده کرد. در این درگیری، ۳۰ نفر مجروح شدند و شهر ناآرام شد.

۲۵ خرداد ۱۳۵۸

دستگیری محمدرضا سعادتی، از اعضای بلندپایه سازمان به جرم جاسوسی برای شوروی

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰محمدرضا سعادتی هنگام در اختیار گذاشتن پرونده سرلشکر مقربی به ولادیمیر فنسینکو (دبیر اول سفارت شوروی) در ۲۵ خرداد ۱۳۵۸ توسط کمیته مستقر در سفارت آمریکا دستگیر شد. از ۲۵ خرداد ۵۸ تا ۹ تیرماه آن سال سازمان مجاهدین(منافقین) بیش از ۷ اطلاعیه در حمایت از وی صادر نمود که به توجیه عمل او در برقراری ارتباط با شوروی و ادعای شکنجه وی می‌پرداخت.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

۴ تیر ۱۳۵۸

شهادت فرامرز سهیلی‌منش توسط عناصر سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با پرتاب ۱ نارنجک، فرامرز (حسن) سهیلی‌منش، پاسدار مرکز آموزشی سپاه پاسداران قم را در پیشاهنگی کرج مجروح کردند. او در ۲۸تیر۱۳۵۸ به شهادت رسید.

۱۳ تیر ۱۳۵۸

تیراندازی هواداران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به سوی مردم و پاسداران

در جریان تظاهرات هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و موافقان آزادیِ محمدرضا سعادتی، عده‌ای از درون جمعیت به سوی مردم و پاسداران تیراندازی کردند. این افراد همچنین به حجت‌الاسلام غفاری که برای آرام‌کردن اوضاع به میان مردم آمده بود، حمله کردند و ضمن شلیک تیر، ایشان را از ناحیۀ سر و سینه و پایین‌تنه مضروب کردند.

۱۴ تیر ۱۳۵۸

حمله مسلحانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به مرکز آموزش پاسداران قم

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰برای سومین بار در این هفته، حمله‌ای به مرکز آموزش پاسداران انقلاب قم صورت گرفت و منجر به مجروح‌شدن عده‌ای از پاسداران شد. به دنبال این حمله، شب‌هنگام مردم قم در مقابل دفتر جنبش ملی مجاهدین (منافقین) این شهر اجتماع کرده و خواستار انحلال این دفتر شدند. مردم با وجود ممانعت پاسداران، وارد این دفتر شدند و ضمن بیرون‌کردن افراد حاضر در ساختمان، مقادیر زیادی سلاح از آن محل به دست آوردند.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

۱۸ تیر ۱۳۵۸

درگیری سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با پاسداران در زنجان

بخش کارگری جنبش ملی مجاهدین (منافقین) برای تعدادی از کارگران مسلح شرکت مینو پارس خرم‌درۀ زنجان، تظاهراتی تدارک دیدند. این تظاهرات به درگیری با پاسداران انجامید و ۱۷ نفر مجروح شدند.

۲۲ مرداد ۱۳۵۸

تصرف مقر مجاهدین خلق(منافقین) و کشف سلاح در تهران

 با تصرف مقر مجاهدین خلق (منافقین) واقع در خیابان میکده، تعدادی سلاح ژ۳ و تیربار و گازاشک آور از این مکان به دست آمد.

۲۵ مرداد ۱۳۵۸

کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات از انبار مجاهدین خلق(منافقین) توسط مأموران جمهوری اسلامی

مأموران جمهوری اسلامی انبار اسلحه و مهمات بزرگی را در ۱ بنگاه باربری در چهارراه مولوی کشف کردند. قسمتی از مهمات به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: اسلحۀ کلاشینکف، چند جعبه فشنگ تیربار، چند جعبه فشنگ یوزی، چند جعبه فشنگ کلاشینکف، ۷ قبضه تیربار ژ۳ و ۲ گلولۀ موشک‌انداز، ۲۰ مین ضدنفر، ۲ تیربار ام‌۲، ۸۲ قبضه برنو و ام‌۱ و ژ۳، ۹ فشنگ ضدتانک، ۱ کارتن خشاب‌پرکن، ۱۵ کارتن گاز اشک‌آور، ۳ کارتن گاز سمی، ۳ کارتن گاز بی‌هوشی، ۲ جعبه گاز اشک‌آور آبی، ۲ جعبۀ بزرگ حاوی نارنجک جنگی، ۲۰۰۰ فشنگ کالیبر ۳۸، ۳۰ جعبه فشنگ از انواع گوناگون، ۲ جعبه فشنگ کوچک، ۱ خمپاره‌انداز، ۱ کارتن کلاه آهنی، قمقمه به مقدار زیاد، ۱ دوربین بزرگ، ۱ دوربین تلسکوپی و چند جعبه فشنگ یوزی. این انبار به مجاهدین خلق (منافقین) متعلق بود.

۲۸ مرداد ۱۳۵۸

کشف سلاح و مهمات از اعضای مجاهدین خلق(منافقین)

نیروهای جمهوری اسلامی ۲ قبضه ژ۳ و ۲ خشاب پر را از اعضای جنبش ملی مجاهدین (منافقین) به دست آوردند.

۳۱ مرداد ۱۳۵۸

کشف سلاح از ستاد جنبش ملی مجاهدین (منافقین) توسط پاسداران انقلاب اسلامی تهران

پاسداران انقلاب اسلامی تهران، ستاد جنبش ملی مجاهدین (منافقین) را تخلیه کرده، از این ساختمان چندین قبضه سلاح کشف و ضبط کردند.

۱۶ شهریور ۱۳۵۸

سخنرانی تند آیت الله طالقانی علیه منافقین در نمازجمعه

آیت الله طالقانی در آخرین نماز جمعه خود در بهشت زهرا، علیه مجاهدین خلق سخنرانی و از آنها به تندی انتقاد کرد.  وی در این سخنرانی آنها را با لفظ جوجه کمونیست ها خطاب کرد.

۲۱ آبان ۱۳۵۸

ترور رحمت نوبخت توسط اعضای مجاهدین خلق در ارومیه

یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) رحمت نوبخت را با شلیک گلوله به شهادت رساند.

۲ آذر ۱۳۵۸

حمله مسلحانه عناصر چریک‌های فدایی خلق، کومله و منافقین به شهر سنندج

عدۀ زیادی از عناصر مسلح چریک‌های فدایی خلق، مجاهدین خلق(منافقین) و کومله‌ها از مریوان و سردشت به سنندج آمدند و وضع شهر را به هم ریختند. آن‌ها با اهانت به پرچم لااله‌الاالله و پاره‌کردن آن و همچنین اهانت به تصاویر حضرت تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰امام‌خمینی، دست به آشوب در شهر زدند. این عده روسری‌ها را از سر زنان می‌کشیدند و پرچم داس و چکش را در شهر نصب کردند. عده‌ای از مردم را نیز ضرب و شتم کردند و تعدادی را با خود به گروگان بردند و چند ماشین را به آتش زدند. آن‌ها به سپاه پاسداران ۴۸ ساعت فرصت دادند تا شهر را ترک کنند و نیز عده‌ای را به اسم بیکار به ادارات فرستادند تا با تحصن، مانع از کار ادارات شوند. یوسف اردلان که قبلاً عضو شورای شهر بود و از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) می باشد، سردستۀ آن‌هاست.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

۱۱ آذر ۱۳۵۸

عدم شرکت مسعود رجوی در رفراندوم قانون اساسی

رجوی در پیامی که در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۵۸ در روزنامه اطلاعات منتشر یافت گفت: "البته من در رفراندوم قانون اساسی شرکت نکرده بودم. این هم چیز پوشیده‌ای نبود، اما نه از موضع انحرافی بلکه به دلیل هرچه بیشتر و انقلابی‌تر و اسلامی‌تر خواستن..."

۲۲ آذر ۱۳۵۸

درگیری مسلحانه واحدهای گشت ستاد مرکزی انقلاب اسلامی با منافقین در تهران

در ساعت ۲۱، واحدهای گشت ستاد مرکزی انقلاب اسلامی به ۲ خودروی ژیان که در مقابل بانک ایران و هلند، واقع در خیابان فلسطین قرار داشتند و ۴ سرنشین آن‌ها مسلح بودند، مشکوک شدند. به محض اقدام واحد گشت به منظور شناسایی خودروهای مزبور، آن‌ها فرار کردند. در ساعت ۲۳ همان شب خودروهای گشت، یکی از ژیان‌ها را در مقابل خانه‌ای شناسایی کردند و متوجه شدند خانۀ مزبور متعلق به زیبایی، سرهنگ فراری، است که سازمان مجاهدین (منافقین) مدتی است آنجا را اشغال کرده‌اند. پاسداران سپس برای بازرسی به منزل مراجعه کردند که با مقاومت مجاهدین روبه‌رو شدند. مردم با آگاه‌شدن از چگونگی ماجرا، برای کمک به پاسداران در مقابل این خانه تجمع کردند؛ اما مجاهدین (منافقین) چند تیر هوایی از منزل شلیک کردند که باعث زد و خورد شد. در این درگیری، عده‌ای مجروح شدند.

۵ بهمن ۱۳۵۸

رد صلاحیت مسعود رجوی از نامزدی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری

طبق استفتایی که در همان ایام از امام شد، ایشان در مورد شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری پاسخ دادند: «بسم‌الله الرحمن الرحیم ـ کسی که به قانون اساسی رأی نداده صلاحیت رئیس‌جمهوری ایران را ندارد.» بر اساس همین استفتا مسعود رجوی رد صلاحیت شد و امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نیافت.

۳۰ بهمن ۱۳۵۸

انتصاب بنی صدر به سمت فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی(ره)

حکم انتصاب بنی صدر به فرماندهی کل قوا از سوس امام(ره) به این شرح می باشد:

جناب آقای بنی صدر، رئیس جمهور ایران‏

‏‏در این مرحلۀ حساس که احتیاج به تمرکز قوا بیشتر از هر مرحله است جنابعالی به‏‎ ‎‏نمایندگی اینجانب به سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح به ترتیبی که قانون اساسی‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده است منصوب می شوید. امید است با شایستگی که‏‎ ‎‏جنابعالی دارید امور کشوری و لشکری و قوای مسلح به نحو شایسته و با موازین اسلامی‏‎ ‎‏جریان پیدا کند. از خداوند تعالی توفیق همگان را در خدمت به ملت اسلامی خواستارم.‏

۱۳ اسفند ۱۳۵۸

کشف مقادیری سلاح و اسناد و مدارک از اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در قائمشهر

بر اساس اعلام مسئولان سپاه قائمشهر، مقادیر زیادی سلاح و گاز اشک‌آور و اسناد و مدارک در این شهر کشف شد. این کشفیات متعلق به مجاهدین خلق (منافقین) است.

۲۴ اسفند ۱۳۵۸

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰عدم توفیق منافقین در انتخابات مجلس شورای اسلامی

منافقین لیستی از نمایندگان خود را تحت عنوان "کاندیداهای انقلابی و ترقی خواه" برای اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی کردند. اعضای این لیست به این قرار بود:

غلامرضا آذرش گرگانی، عباس آگاه، مهدی ابریشم‌چی، محمد احمدی، علی‌محمد تشید، حسن توانایان‌فرد، یزدان حاج حمزه، عباس داوری، اشرف ربیعی، مسعود رجوی، فاطمه رضایی، محمد سیدی کاشانی، معصومه شادمانی، محمد آقامدیر شانه‌چی، مریم طالقانی، عذرا علوی طالقانی، مریم قجر عضدانلو، علی گلزاده غفوری، عبدالکریم لاهیجی، مجید معینی، محمد ملکی، علیرضا جعفری منصوری، منوچهر هزارخانی و پرویز یعقوبی.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

 از فهرست منافقین تنها علی گلزاده غفوری (کاندیدای مشترک با دفتر همکاری و جنبش مسلمانان مبارز) موفق به ورود مجلس شد. مسعود رجوی با ۵۳۰ هزار رأی به دور دوم راه یافت اما در دور دوم انتخاب نشد. ۲۹ کاندیدای مجاهدین خلق در شهرستان‌ها هم به دور دوم رسیدند اما هیچ‌کدام در این مرحله انتخاب نشدند. این عدم توفیق منافقین در گرفتن کرسی در مجلس شورای اسلامی ضربه سنگینی بود که منافقین از سوی ملت ایران دریافت کردند.

۲۶ اسفند ۱۳۵۸

گفتگوی نماینده مجاهدین خلق(منافقین) با افسر اطلاعات حزب بعث عراق

در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ منافقین همچون گذشته ارتباط خاص خود با رژیم بعث را حفظ کرده و درصدد بهره‌گیری از آن برای جنگ در ایران است. اسناد نشان می‌دهد که رابطه سازمان با عراق پس از انقلاب به دیدارهای آن‌ها به سال ۱۳۵۸ برمی‌گردد. به عنوان نمونه یکی از اسناد منتشره در این رابطه به گفتگوی نماینده مجاهدین خلق و افسر اطلاعات عراق درباره انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره دارد که در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد.

۱ فروردین ۱۳۵۹

حمله مسلحانه دو نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به یک پاسدار در کرمانشاه

۲ نفر از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به ۱ پاسدار در میدان مصدق کرمانشاه حمله کرده، او را به‌وسیلۀ چاقو مجروح کردند. مردم این افراد را دستگیر کردند.

۱۰ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه هواداران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با مخالفان خود در مقابل کمیته مرکزی ارومیه

ساعت ۹ صبح گروهی از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در مقابل کمیتۀ مرکزی ارومیه اجتماع کردند و با مخالفان خود به درگیری و زدوخورد پرداختند که طی آن، چندین نفر مجروح شدند.

۲۴ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه اعضای جنبش ملی مجاهدین با مردم بخش زرقان از توابع شیراز

در درگیری اعضای جنبش ملی مجاهدین با مردم در بخش زرقان از توابع شیراز، ۲۰ نفر مجروح شدند. اهالی این بخش در مسجدجامعِ نو اجتماع کرده و سپس به‌سوی دفتر این سازمان راه‌پیمایی کردند و شعارهایی علیه مجاهدین دادند و از آن‌ها خواستند که این دفتر را تخلیه کنند. مردم به‌طرف ساختمان سنگ انداختند که ناگهان از داخل ساختمان به‌سوی آن‌ها تیراندازی شد و چندین تن مجروح شدند.

۲۵ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه هواداران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با مردم شهر زنجان

در جریان مراسمی در سالن دبیرستان امیرکبیر زنجان که با پخش نوار سخنرانی مسعود رجوی همراه بود، این شهر متشنج شد و درگیری‌هایی به وجود آمد. طی این درگیری‌ها ۳۶ نفر مجروح شدند. حین برگزاری این مراسم نیز هزاران نفر از مردم زنجان در مقابل ساختمان مجاهدین خلق اجتماع کردند که منجر به درگیری شدیدی شد. در این درگیری‌ها اعضا و هواداران مجاهدین خلق، مسلح به سلاح سرد همچون چاقو بودند.

۲۶ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه هواداران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در مقابل مسجد علوی خرم‌آباد

هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در مقابل مسجد علوی خرم‌آباد درگیری ایجاد کردند که در این درگیری، پسربچۀ ۱۱ساله‌ای بر اثر اصابت گلوله از ناحیۀ سر به‌شدت مجروح شد.

۲۷ فروردین ۱۳۵۹

تمجید از بنیانگذاران و سران مجاهدین خلق(منافقین) در بخش فارسی رادیو بغداد

در هفته پایانی فروردین ۱۳۵۹ و در حالی که پنج ماه تا آغاز جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران باقی مانده بود، بخش فارسی رادیو بغداد به تجلیل و تمجید بنیانگذاران و سران مجاهدین خلق پرداخت.

۳۱ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه چندین گروهک با مردم در محل انجمن اسلامی دانشگاه کرمانشاه

ساعت ۱۵:۳۰ در محل انجمن اسلامی دانشگاه کرمانشاه، درگیری شدیدی بین مردم با افرادی از گروهک‌های پیکار، فدایی خلق، مجاهدین خلق (منافقین)، توده، کومله و دمکرات روی داد. در این درگیری، ۱۵ نفر از مردم مجروح شدند.

۳۱ فروردین ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه عناصر سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با مردم در مشهد

طی ۱ درگیری در مقابل ساختمان ستاد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در خیابان بهشت مشهد، ۱ نفر کشته شد و تعدادی مجروح شدند. از صبح‌هنگام، گروه‌های مختلف مردم مشهد و گروهی از دانشجویان و دانش‌آموزان در مقابل ساختمان ستاد مجاهدین خلق (منافقین) در خیابان بهشت این شهر اجتماع کردند. در جریان این اجتماع، درگیری شدیدی میان مخالفان و موافقان این گروه رخ داد. در این درگیری از چوب، سنگ و... نیز استفاده می‌شد که منجر به جراحت ۴۶۰ نفر شد.

۵ اردیبهشت ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با مردم در اراک

در درگیری تعدادی از هواداران مجاهدین خلق (منافقین) با مردم، چندین نفر مجروح شدند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه بین موافقان و مخالفان سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ساری

در درگیری بین موافقان و مخالفان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ساری، ۲۰ نفر مجروح شدند.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۹

حمله مسلحانه مجاهدین خلق(منافقین) به مردم در ترمینال خزانه تهران

در جریان جلسۀ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در ترمینال خزانۀ تهران، هواداران این سازمان با حمله به مردم انقلابی، باعث ایجاد درگیری شدند. این درگیری منجر به مجروح‌شدن بیش از ۲۰۰ نفر شد. بعضی از منافقان به سلاح سرد مجهز بودند و با همین سلاح‌ها، مردم را مجروح کردند.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه مجاهدین خلق(منافقین) با مردم در اصفهان

هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و مردم انقلابی، در میدان انقلاب اصفهان درگیر شدند که ۱ نفر در این درگیری کشته شد.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

کشف مقادیر زیادی مهمات از داخل خانه‌ متعلق به سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ملایر

۱۴ بمب دستی و سه‌راهی از خانه‌ای در ملایر کشف شد. این خانه متعلق به مجاهدین خلق (منافقین) می باشد.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹

گروگان ‌گرفتن چندین نفر از نیروهای نظامی توسط عوامل مجاهدین خلق(منافقین) در بانه

عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، ۱۴ نفر از نیروهای نظامی را به گروگان گرفتند.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

حمله مسلحانه مجاهدین خلق(منافقین) به ساختمان انجمن اسلامی دانش‌آموزان اراک

گروهی از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به ساختمان انجمن اسلامی دانش‌آموزان اراک حمله کردند که به‌دنبال درگیری ایجادشده، ۵۰ نفر مجروح شدند.

۹ خرداد ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه مجاهدین خلق(منافقین) با نیروهای انقلابی در تربت حیدریه

در پی درگیری عناصر و هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و نیروهای انقلابی در تربت‌حیدریه، چندین نفر مجروح شدند.

۱۸ خرداد ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه بین پاسداران و مجاهدین خلق(منافقین) در تهران

بین پاسداران کمیتۀ ۱۲ تهران و هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) تحت عنوان انجمن جوانان مسلمان میثاق، در خیابان شیر و خورشید تهران، درگیری مسلحانه‌ای به وقوع پیوست که طی آن، ۲ نفر کشته و مجروح شدند.

۲۰خرداد ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه بین عناصر مجاهدین خلق(منافقین) و پاسداران در کرمانشاه

در تعقیب عناصر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مسلح که گوسفندان اهالی روستاهای مختلف را به سرقت برده بودند، مأموران ژاندارمری و پاسداران و جوانمردان با حدود ۵۰۰ نفر از مهاجمان مسلح درگیر شدند. این افراد سلاح‌های آرپی‌جی۷ و مسلسل و ژ۳ داشتند. در این درگیری ۱ پاسدار مجروح و ۵ تن دیگر ناپدید شدند: ۲ درجه‌دار و ۲ جوانمرد و ۱ پاسدار.

۲۲خرداد ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه در میتینگ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در تهران

به‌دنبال درگیری در میتینگ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در میدان امجدیه، ۱ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ تن زخمی شدند. ۱ کارگر نیز شهید شد.

۴ تیر ۱۳۵۹

موضع گیری سریح امام خمینی علیه منافقین

امام خمینی(ره) در سخنرانی خود پیرامون ماهیت گروهک‌های ضد انقلاب به خصوص سازمان مجاهدین خلق و لزوم حفظ هوشیاری ملت در مقابل توطئه‌ها و شرارت‌ها، فرمودند:«...باید ببینید چکاره‌اند این جمعیت‌هایی که افتاده‌اند توی این مملکت و دارند خرابکاری می‌کنند و مع‌الأسف، بعض اشخاص هم که متوجه این مسائل نیستند، یک‌ وقت آدم می‌بیند که طرفداری از اینها کردند یا یک چیزی گفتند، آنها از آن استفاده طرفداری کردند. اینها گول می‌زنند، همه را گول می‌زنند. اینها می‌خواستند من را گول بزنند. من نجف بودم، اینها آمده بودند که من را گول بزنند...بعضی از این آقایانی که ادعای اسلامی می‌کنند، آمدند در نجف، [یکی‌]شان بیست و چند روز آمد در یک جایی، من فرصت دادم به او حرفهایش را بزند. آن به خیال خودش که حالا من را می‌خواهد اغفال کند...بعضی از آقایان محترم، بعضی از علما، آنها هم به من کاغذ نوشته بودند که اینها انَّهم فِتْیَهٌ؛ قضیه اصحاب کهف. من گوش کردم به حرفهای اینها که ببینم اینها چه می‌گویند. تمام حرفهایشان هم از قرآن بود و از نهج‌البلاغه، تمام حرفها...اسلام همیشه گرفتار یک همچو مردمی بوده است که با اسم «اسلام»، می‌خواستند اسلام را بکوبند. ما مدتی باید زحمت این را بکشیم که آن چهره دوم این را به مردم بفهمانیم...»

۱۷ تیر ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه بین عناصر سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با مردم و پاسداران در آمل

بین عناصر و هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با مردم و پاسداران در روستای گزنک آمل درگیری مسلحانه‌ای روی داد.

۲۸ تیر ۱۳۵۹

درگیری مسلحانه مجاهدین خلق (منافقین) با مردم و پاسداران در اراک

تعدادی از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در اراک به‌دلیل درگیری‌های خیابانی چند روز اخیر با مردم و پاسداران که مقابل دادسرای این شهر روی داد، دستگیر شدند

۱۷ مرداد ۱۳۵۹

در درگیری هواداران منافقین با راه‌پیمایان روز قدس، دو نفر شهید و ۳۰ نفر مجروح شدند

در درگیری هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با راه‌پیمایان روز قدس در قریۀ گزنک آمل، ۲ نفر به‌نام‌های قدرت‌الله زاهدی۶۰ساله و حمید معلمی ۱۸ساله که عضو انجمن اسلامی مسجد امام‌حسین آمل بودند، به شهادت رسیدند. همچنین ۳۰ نفر دیگر در این حادثه مجروح شدند.

۲۲ مرداد ۱۳۵۹

تعدادی از دختران مجاهدین خلق(منافقین) حین آموزش دیدن سلاح، دستگیر شدند

تعدادی از دختران هوادار سازمان مجاهدین خلق(منافقین) که در منزل یکی از اعضای آن آموزش سلاح می‌دیدند، دستگیر شدند.

۳۰ مرداد ۱۳۵۹

بر اثر درگیری منافقین با مردم آبادان، یک نفر شهید و عده‌ای زخمی شدند

بعدازظهر، گروهی که خود را هوادار سازمان مجاهدین خلق (منافقین) می‌دانستند، در اطراف کلانتری ۳ آبادان اجتماع کردند. این اجتماع به درگیری با مردم انجامید و هواداران سازمان، با سنگ و آجر و کوکتل‌مولوتف به جان مردم افتادند. بر اثر همین حملات، یکی از برادران متعهد به‌نام جاسم بنی‌رشید به شهادت رسید و عده‌ای هم زخمی شدند.

۲۱ شهریور ۱۳۵۹

مأموران فرودگاه از یک میلیشیای مجاهدین خلق تعداد زیادی سلاح و مهمات کشف کردند

نیمه‌شب مأموران فرودگاه مهرآباد در جریان بازرسی چمدان‌های مسافران ایرفرانس که از آمریکا به تهران آمده بودند، از ۱ میلیشیای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، ۱ قبضه تفنگ ۴۵ و فشنگ‌های آن، انواع فشنگ‌ها، دستگاه‌های مخصوص ساختن چاشنی، پوکه، انبر و ادوات مخصوص مهمات‌سازی و مقدار زیادی باروت کشف کردند.

۱۳شهریور ۱۳۵۹

حملات توپخانه ای ارتش عراق به شهرهای مرزی ایران

این تاریخ را می توان شروع غیر رسمی جنگ ایران و عراق برشمرد که با حملات توپخانه ای بین دو کشور همراه بود و در جریان آن طی چندین روز حملات سنگین ارتش بعثی خسارات زیادی به شهرها و روستاهای مرزی ایران وارد آمد.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰۲۰ شهریور ۱۳۵۹

اعلام آمادگی مجاهدین خلق(منافقین) برای دفاع از مرزهای غرب کشور با آرم و هویت خود

منافقین که خواستار انحلال ارتش بودند هرگز حاضر نشدند تا همانند سایر اقشار در لباس ارتش ایران از کشور دفاع کنند و در یک فرار رو به جلو اعلام کردند که آماده اند تا با نام و نشان خود برای دفاع از کشور در جبهه ها حضور یابند! بخشی از اعلامیه سازمان به این قرار است:  "سازمان مجاهدین خلق ایران ضمن ابراز تاسف شدید از همه خسارتهای جانی و مالی جنگ های غرب کشور و تسلیت به تمامی خلق قهرمانمان بدین وسیله اعلام آمادگی می کند تا چنانچه مقامات کشور مجاز نمایند در دفاع از مرزهاو شهرها و هموطنانی که تحت تهاجم استبداد بعثی حاکم بر عراق و یا مزدوران سابق شاه خائن واقع شده اند، شرکت کند."

۳۱ شهریور ۱۳۵۹

حمله همه جانبه ارتش بعث عراق به ایران و آغاز رسمی جنگ

در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد،

۱۵ آبان ۱۳۵۹

خانه‌ تیمی متعلق به مجاهدین خلق(منافقین) در آبادان کشف شد

پاسداران خانه‌ای تیمی متعلق به مجاهدین خلق (منافقین) را در آبادان کشف و ساکنان آن را دستگیر کردند. از این خانه، ۳۰ قبضه سلاح، ۱ بی‌سیم مسروقه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز لباس‌های غواصی به دست آمد. مجاهدین خلق (منافقین) با بی‌سیم مسروقه، گزارش‌های اطلاعات را استراق سمع می‌کردند. از این خانه همچنین اطلاعات وسیعی راجع به ارتش جمهوری اسلامی به دست آمد که در اشکال مختلف تهیه شده بود. از جملۀ اطلاعات به‌دست‌آمده، نقشۀ مقر سلاح سنگین نیروهای مسلح و نقشۀ علامت‌گذاری‌شده تمامی مناطق جنگی بود.

۲۶ آبان ۱۳۵۹

حکم اخراج مجاهدین خلق(منافقین) از آبادان توسط دادستانی انقلاب آبادان

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰دادستانی آبادان تعداد ۴۱ نفر از اعضای مجاهدین خلق(منافقین) را به اتهام جاسوسی برای حزب بعث عراق دستگیر و به این گروه مهلت ۲۴ ساعته ای جهت خروج اعضا و هوادارانش از شهر ابلاغ نمود. این افراد که در قالب چادرهای امداد پزشکی و تعاونی در پشت سنگرها به جمع آوری اطلاعات از جبهه ها و توان نظامی و عملیاتی رزمنده ها مشغول بودند توسط دادستانی انقلاب دستگیر و از آنها بازجویی به عمل آمد.

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

۲۷ آبان ۱۳۵۹

بر اثر درگیری اعضای مجاهدین خلق با عزاداران حسینی، ۳۰ تن از مردم مجروح شدند

در ساعت ۱۲ راه‌پیمایان عزاداری حسینی از مقابل مسجد انقلاب شهرستان بجنورد حرکت کردند و در مقابل مقر مجاهدین خلق (منافقین) با اعضا و هواداران آن‌ها درگیر شدند. بر اثر درگیری مردم با این افراد، حدود ۳۰ نفر زخمی شدند.

۱۲ آذر ۱۳۵۹

پاسداران انقلاب از کمد یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، سلاح و مهمات کشف کردند

در بازرسی پاسداران انقلاب اسلامی منطقۀ ۶ از خوابگاه دانشگاه پلی‌تکنیک (امیرکبیر)، از کمدی که متعلق به یکی از دانشجویان هوادار مجاهدین خلق(منافقین) بود، اقلام زیر به دست آمد: ۱ قبضه سلاح ژ۳، ۲ خشاب ژ۳، مقداری نوار فشنگ ژ۳، ۶۰ فشنگ ژ۳، مقداری فتیله، تعدادی چاشنی، تعدادی عکس مبتذل، مقداری اعلامیه‌های سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و اعلامیه‌های کمونیستی.

۱۳ آذر ۱۳۵۹

گروهک‌های مجاهدین خلق و پیکار و توفان، اقدام به خرابکاری در شهرهای شمالی کشور کردند

عناصر گروهک‌های چپ‌گرا از قبیل مجاهدین خلق (منافقین) و پیکار و توفان (طوفان)، از قائم‌شهر، بابل، ساری، بندر انزلی و دیگر شهرها ابتدا به‌صورت تظاهرات پراکنده و آنگاه تحصن در فرمانداری، شروع به درگیری کردند. پس از نطق آقای فرماندار، درگیری آغاز شد و این افراد شروع به اجرای برنامه‌های ازپیش‌طراحی‌شده کردند؛ همچون آتش‌زدن لاستیک‌ها در سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها به‌طور منظم، آوردن سنگ‌قلوه‌ها با ماشین کمپرسی برای سنگ‌زدن و خردکردن شیشه‌ها و آتش‌زدن سازمان آتش‌نشانی و آتش‌زدن دفتر عمران امام‌خمینی که طبقۀ پایین آن مغازه بود. با مداخلۀ آتش‌نشانی این آتش‌سوزی خاموش شد. این درگیری‌های سازمان‌یافته به بازار آمل نیز کشید که منجر به واردآمدن خساراتی به بازار شهر شد. با شدت‌یافتن درگیری‌های خیابانی، با مداخلۀ بی‌سابقه و بی‌نظیر مردم، توطئه‌های برنامه‌ریزی‌شده خنثی شد. مردم تکیۀ مشایی را که مقر مجاهدین خلق (منافقین) بود، به تصرف خود در آوردند. حدود غروب، جلوی گرمابۀ تاج، شخصی به‌نام حسین سالار با گلولۀ ژ۳ شهید شد. علی پوریان نیز هدف سوءقصد عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و به‌موجب ضربۀ مغزی بر اثر پرتاب سنگ، به شهادت رسید. در این درگیری‌ها عده‌ای زخمی شدند.

۱۴ آذر ۱۳۵۹

مجاهدین خلق(منافقین) به‌کمک گروه اشرف دهقانی، به مردم یورش بردند

در درگیری مردم با گروه هواداران اشرف دهقانی (سازمان فداییان خلق، اقلیت) واقع در خاورمحلۀ آمل، نیروهای به‌اصطلاح میلیشیای مجاهدین خلق (منافقین) به‌کمک گروه اشرف دهقانی رفتند و به مردم یورش بردند. در این درگیری، ده‌ها نفر مجروح شدند. با دخالت پاسداران اوضاع کنترل شد. در میان دستگیرشدگان عوامل مجاهدین خلق (منافقین) از بابل، بابلسر، قائم‌شهر و ساری دیده شدند. از این افراد انواع کلت، چاقو، چماق و زنجیر به دست آمد.

۱۵ آذر ۱۳۵۹

منافقین به‌قصد آشوب در تشییع پیکر شهید جنگ تحمیلی، به خیابان‌ها آمدند

هنگام تشییع پیکر یکی از شهدای شهید جنگ تحمیلی در تنکابن، عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که به‌قصد توطئه و آشوب به خیابان‌های شهر آمده بودند، با عکس‌العمل مردم مسلمان روبه‌رو شده، مجبور به ترک محل شدند.

۲۵ آذر ۱۳۵۹

در تجمع دختران و پسران هوادار مجاهدین خلق، فردی بی‌گناه به‌ضرب چاقو مجروح شد

در تجمع دختران و پسران هوادار مجاهدین خلق (منافقین) در میدان امام اصفهان و مقابل رادیو و تلویزیون شهر، یکی از مردم بی‌گناه به‌ضرب چاقو مجروح شد. در این تجمع، ۵ نفر از هواداران مجاهدین خلق (منافقین) که مسلح به اسلحۀ سرد بودند و به‌سمت مردم حمله‌ور می‌شدند، دستگیر شدند. همچنین یکی دیگر از این افراد که قصد حمله به شعبۀ مرکزی بانک سپه اصفهان را داشت، دستگیر شد.

۳ دی ۱۳۵۹

درگیری شدید میان نیروهای انقلابی با هواداران منافقین

درگیری شدیدی میان نیروهای انقلابی با اعضای انجمن کارکنان مسلمان متعلق به هواداران مجاهدین خلق (منافقین) در خیابان مبارزان به وقوع پیوست. در این درگیری، به‌دنبال شلیک چند گلوله، ۱ نفر کشته و چند تن نیز مجروح شدند. همچنین اعضای این انجمن چند تن را به گروگان گرفتند و شکنجه کردند.

۱۷ بهمن ۱۳۵۹

عضو انجمن اسلامی و رئیس جهاد سازندگی، طی توطئۀ عناصر مجاهدین خلق ترور شد

ابوالفضل مسعودی، عضو انجمن اسلامی و رئیس جهاد سازندگی سازمان هواشناسی، طی توطئۀ عناصر مجاهدین خلق (منافقین) ترور شد. این ترور در خیابان دکتر فاطمی، خیابان باباطاهر رخ داد. ۳ گلوله به وی شلیک شده بود.

۲۴ بهمن ۱۳۵۹

هواداران سازمان مجاهدین خلق با اهالی باقرآباد رشت درگیر شدند

عده‌ای از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با تعدای از اهالی باقرآباد رشت و عده‌ای از افراد مسلح کمیتۀ مرکزی درگیر شدند. طی این درگیری، تعدادی مجروح شدند.

۲۸ بهمن ۱۳۵۹

بین عده‌ای از هواداران مجاهدین خلق و مردم درگیری ایجاد شد

بین عده‌ای از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و مردم در خیابان هلال‌احمر تهران درگیری ایجاد شد. بر اثر تیراندازی عناصر این سازمان، ۱ نفر مجروح شد. شخص ضارب و ۴ نفر از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دراین‌باره دستگیر شدند. همچنین در ساعت ۱۰:۳۰ صبح بر اثر تیراندازی و درگیری دوباره، ۲ نفر از کارکنان جایگاه بنزین در خیابان هلال‌احمر تهران مجروح و به بیمارستان اعزام شدند.

۲۹ بهمن ۱۳۵۹

اعضای مجاهدین خلق در مدارس با مخالفانشان درگیر می شوند

مدرسۀ خوارزمی به‌علت درگیری و زدوخوردهای شدید تعطیل شد. این حادثه منجر شد تعداد زیادی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شوند. در این مدرسه و مدارس مشابه، مجاهدین خلق (منافقین) با مخالفانشان درگیری ایجاد می‌کنند.

۷ اسفند ۱۳۵۹

مجاهدین خلق و فداییان خلق و پیکار به اجتماع نمازگزاران حمله کردند

در فریدون‌شهر مجاهدین خلق (منافقین) و فداییان خلق و پیکار به اجتماع نمازگزاران حمله کردند. گروهی حدود ۵۰۰ نفر به اجتماع نمازگزاران که به سخنرانی امام‌جمعه در مسجد شهر گوش می‌دادند، با سلاح سرد حمله کردند و حدود ۲۰ تا ۵۰ نفر را زخمی کردند. آن‌ها ابتدا قصد داشتند مجلس را بر هم بزنند و چون موفق نشدند، دست به خشونت زدند.

۱۴ اسفند ۱۳۵۹

سخنرانی تحریک آمیز بنی صدر در دانشگاه تهران

بخش سازماندهی شده و متشکل جمعیتی که در ۱۴ اسفند در دانشگاه تهران اجتماع کردند ، هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند . روز قبل از مراسم به وسیله سر تیم ها از تمام افراد میلیشیا و هواداران سازمان خواسته شد که از صبح پنجشنبه برنامه خود را شروع کنند . تیم ها با فرماندهی مشخص و آمادگی کامل برای درگیری تقسیم شده بودند. پس از شروع سخنرانی بنی صدر و از آغاز برنامه ریزی شده درگیری ها ، گروه ضربت سازمان که از افراد قوی متشکل بود ، با کلیه توان و نیرو در درگیری و هدایت آن شرکت کردند .

با درگیری وسیع نیروهای گارد ریاست جمهوری علیه مردم و ضرب و شتم بسیاری از آنان توسط نیروهای سازماندهی شده میلیشیا و گارد بنی صدر با فرماندهی مستقیم شخص رئیس جمهور ، اغتشاش ۱۴ اسفند چالش سیاسی اجتماعی وسیع و گسترده ای حول مشروعیت و صلاحیت سیاسی و فکری رئیس جمهور پدید آورد . عدم حمایت اکثریت مردم از فراخوان های بعدی بنی صدر و گروه های سیاسی مؤتلف وی ، غائله ۱۴ اسفند را به نقطه عطف سرنوشت سیاسی بنی صدر تبدیل نمود و پس از آن رئیس جمهور کاملاً به رئیس جمهور یک جبهه محدود گروه های سیاسی برای مقابله با نیروهای پیرو خط امام مبدل گردید .

۱۴ اسفند ۱۳۵۹

عناصر مجاهدین خلق یک چادر کتاب‌فروشی در تهران را به آتش کشیدند

عناصر مجاهدین خلق (منافقین) با حمله به ۱ چادر کتاب‌فروشی در تهران، کتاب‌ها و وسایل آن را به آتش کشیدند.

۵ اردیبهشت ۱۳۶۰

 ترور یک راننده تاکسی در تهران توسط مجاهدین خلق(منافقین)

یک راننده تاکسی به نام مهدی منصوری درخیابان ناهید توسط عناصر تروریست منافقین(مجاهدین خلق) مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید.

۷ اردیبهشت ۱۳۶۰

افشای همکاری حزب تروریستی دموکرات کردستان و سازمان مجاهدین خلق

مصاحبه  عبدالرحمان قاسملو با رادیو کردستان که بخش هایی از آن در روزنامه جمهوری اسلامی مورخ ۷ اردیبهشت ۱۳۶۰ به چاپ رسید ابعاد جدیدی را از همکاری منافقین با گروه های تروریستی فاش کرد

عبدالرحمان قاسملو، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران که هم اکنون همراه صدام با جمهوری اسلامی می‌جنگد، اظهار داشت: «به تقاضای نماینده سازمان مجاهدین خلق ایران مذاکره طولانی با هم داشتیم که به نتیجه خوبی رسید و باید بگویم که نظر حزب دموکرات و سازمان مجاهدین خلق در کلیه زمینه‌ها با هم کاملاً مشترک بوده و قرار شده در آینده همکاری‌های دو سازمان گسترش یابد. ناگفته نماند که سازمان مجاهدین خلق از مدتها پیش پشتیبانی خود را از مبارزات به حق ما[!] اعلام داشته است.»

۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۰

راه اندازی چندین خانه تیمی مجاهدین خلق(منافقین) جهت آموزش های تروریستی در سنندج

منافقین اخیرا اقدام به تشکیل چند خانه تیمی در سنندج کرده و به افراد، آموزش ترور مقامات، افراد مومن به انقلاب، سرقت از بانک ها و انفجار تأسیسات حیاتی را داده است.

۱۲ خرداد ۱۳۶۰

منافقین یک پاسدار را گروگان گرفتند

یکی از برادران پاسدار به نام نورالدین ابراهیمی که در مراسم تشییع پیکر شهید علی رادپور شرکت کرده بود توسط اعضای منافقین به گروگان گرفته شد.

۲۰ خرداد ۱۳۶۰

عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی (ره)

پس از تخلفات بنی‌صدر و شکست‌های ایران در جبهه‌های جنگ به دلیل عدم کفایت بنی صدر، در بیستم خرداد ۱۳۶۰ امام خمینی (ره) در پیامی کوتاه خطاب به ستاد مشترک نیروهای مسلح نوشتند «آقای ابوالحسن بنی‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار شده‌اند.» و این پیام به معنای عزل وی از فرماندهی کل قوا بود

۲۶ خرداد ۱۳۶۰

تصویب طرح دو فوریت ارزیابی کفایت سیاسی رئیس جمهور در مجلس

دو فوریت طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ارزیابی کفایت سیاسی رئیس‌جمهور وقت(ابوالحسن بنی‌صدر)  در مجلس به تصویب رسید. طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت.

۲۶ خرداد ۱۳۶۰

تظاهرات غیرقانونی و مسلحانه مجاهدین خلق(منافقین) در تهران

منافقین(مجاهدین خلق) در اعتراض به تصویب طرح دوفوریتی مجلس دست به تظاهرات غیرقانونی زدند و با سلاح سرد و گرم و سه‌راهی به‌مردم بی‌دفاع حمله کرده و گروه زیادی از مردم را مجروح کردند که حال تعدادی از مجروحین وخیم است. همچنین آن‌ها  نوجوان ۱۵ ساله‌ای به‌نام عادل علیزاده برادر شهید شفیع علیزاده را ربودند و بعد از ساعت‌ها اسارت و شکنجه آزاد کردند. ۹ نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند که سه نفر ضربه مغزی شده‌اند.

۲۸ خرداد ۱۳۶۰

انتشار اعلامیه سیاسی-نظامی (شماره ۲۵) سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

در نهایت، سازمان در ۲۸ خرداد، در بیانیه معروف به «اعلامیه سیاسی-نظامی شماره ۲۵» عملا و رسما به نظام انقلابی ایران اعلام جنگ کرد. حضور ماموران دادستانی و کمیته در منزل پدری «مهدی ابریشمچی»(از نفرات اصلی مرکزیت سازمان) و همچنین دستگیری شماری از اعضای دفتر رییس جمهور، بهانه صدور این بیانیه اعلام جنگ مسلحانه بود. متن این بیانیه که عملا اعمال رسمی جنگ مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی بود، به این قرار است:

مزدوران ارتجاع سه شنبه شب ۲۶ خرداد ماه جاری، با حمایت دسته‌های متعدّد اوباش مسلّح و چماقدار، به خانة پدری برادر مجاهد مهدی ابریشمچی یورش برده و پس از ضرب و شتم ساکنان آن، بخشی از اموال و کتب موجود در خانه را به غارت بردند.

همچنین در همین ایّام شاهد دستگیریهای غیرقانونی اعضای دفتر ریاست جمهوری هستیم؛ که بعضاً حتّی خبر و اسامی افراد دستگیر شده نیز اعلام نمی شود. کما اینکه نقشه های وسیعی برای دستگیری کلیة شخصیتهای ترقّیخواه و ضدانحصارطلب کشور در دست آمادگی است. سازمان مجاهدین خلق ایران، ضمن اعتراض به این قبیل اقدامات ضدانقلابی و خلاف شرع و قانون، بدین وسیله از خلق قهرمان ایران کسب اجازه میکند تا از این پس ـ به یاری خدا ـ در قبال حفظ جان اعضای خود، به ویژه اعضای مرکزی سازمان که در حقیقت بخشی از مرکزیت تمامی خلق و انقلاب محسوب می شوند، قاطع ترین مقاومت انقلابی را از هر طریق معمول دارد.

بدیهی است برا بر اعلامیة حا ضر، از این پس مسئولیت هرآنچه که حین مقاومت انقلابی واقع شود، تنها و تنها بر ذمّة مرتجعین انحصارطلب و اوباش چماقدار آنهاست که قصد آن کرده اند تا نقشة به پایان نرسیدة شاه خائن و ساواک منفور او را در قلع و قمع مجاهدین به پایان رسانند. از این حیث برآنیم که نامبردگان هر که باشند و در هر لباسی دقیقاً شایستة سخت ترین کیفر و مجازات انقلابی خواهند بود. ضمناً سازمان مجاهدین خلق ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد تا در هر موردی هم که کیفر فی المجلس جنایتکاران در حین انجام جرم ضدانقلابی میسّر نباشد، به زودی و به طور مضاعف، آمران و عاملان مربوطه را به جزای خود برسانند. و ماالنصرالامن عندالله.

۳۰ خرداد ۱۳۶۰

تظاهرات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در تهران و برخی از شهرستانها

طبق دستورالعمل سازمان مجاهدین خلق(منافقین) اعضا و هواداران سازمان مجهز به چاقو، تیغ موکت بری، پنجه بوکس، کوکتل مولوتوف، اسپری حاوی اسید و اسلحه گرم(برای سرتیم ها و کادرهای اصلی) در بعدازظهر ۳۰ ام خرداد ۶۰، همزمان با بررسی عدم کفایت سیاسی رییس جمهور بنی صدر در مجلس، به خیابان های مرکزی تهران ریختند تا علیه نظام انقلابی ایران قیام کنند. طبق خط مرکزیت متوهم سازمان، قرار بود این تظاهرات مسلحانه، موتور محرکه یک قیام مردمی گسترده شود که در نهایت نظام را سرنگون کند.

۳۱ خرداد ۱۳۶۰

رای به عدم کفایت سیاسی بنی صدر از سوی نمایندگان مجلس

طی چند روز موضوع کفایت سیاسی رئیس‌جمهور و اداره کشور پس از عزل وی در مجلس مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ خورشیدی، ۱۷۷ نماینده مجلس شورای اسلامی رأی به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر دادند.

بارزترین دلیل بر عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر از سوی نمایندگان مجلس «موضع‌گیری وی علیه نظام جمهوری اسلامی و اتحاد با نیروهای ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب جهت نابودی نظام اسلامی و همچنین مخالفت مستمر وی با مجلس شورای اسلامی از بدو تأسیس و حتی پیش از افتتاح آن، دخالت صریح در قوه قضاییه و عدم درک صحیح از بدیهی‌ترین اصول قانون اساسی و نیز عدم اعتقاد به اصل تفکیک قوا» اعلام شد.

منابع:

تارنمای موسسه مطالعات و پژوهشهای اسلامی

روزشمار وقایع تروریستی ایران، جلد ۱، ۲ و ۳

تارنمای مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تارنمای پایگاه خبری تحلیلی هابیلیان

خوابگردها، صفاالدین تبرائیان، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مجاهدت های خاموش

نشریه مجاهد، ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق(منافقین)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس