سوریه

معاون وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه هجدهمین نشست آستانه با موضوع سوریه در پایتخت قزاقستان،هشدار داد در صورت هرگونه تعرض نظامی ترکیه، کشور ما گورستان مهاجمان خواهد شد.

به گزارش مشرق، امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه سوریه همواره با هدف تحکیم ثبات داخلی خود، در نشست‌های آستانه شرکت کرده خاطرنشان کرد: همزمان با این نشست شاهد تهدیدهای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌ جمهور ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه هستیم، این رویداد کل روند جاری (مذاکرات) را تغییر داده و تمام تفاهم ها و توافق های گذشته را برباد می دهد.

وی تصریح کرد: مشکلات جاری به دلیل عدم تعهد رژیم ترکیه به توافق ها و نتایج چند جانبه پیشین است؛ ما بارها اعلام کرده بودیم نظام حاکم بر آنکارا قابل اعتماد نیست و از دید ما گروه های تروریستی با حمایت این نظام در سوریه فعال هستند و رویکرد کنونی ترکیه نیز موید همین نکته است.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه پیوسته در حال بهانه تراشی برای تجاوز به سوریه است، گرچه نیازی به این بهانه تراشی ها ندارد و پیش از این با حمایت و میزبانی از گروه های افراط گرا و تروریستی فعال علیه سوریه این موضوع را اثبات کرده است.

بیشتر بخوانید:

حفر تونل‌های ۱۰ متری ارتش سوریه در شمال حلب

سوسان افزود: ترکیه امروز می‌خواهد با ادامه قمار پیشین خود به اجرای پروژه متزلزل خود در سوریه بپردازد، اما در اینجا اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب می شود زیرا این تجاوز بدترین عواقب را برای اردوغان و ترکیه خواهد داشت، امروز دیگر همه از این سیاست های ترکیه به ستوه آمده اند، رژیم اردوغان به انحای مختلف در به نتیجه نرسیدن مذاکرات آستانه، نقش آفرینی کرده در حالی که اگر رژیم ترکیه به تفاهم ها و نتایجی که پیشتر به دست آمده پایبند بود، به نتیجه های بسیار بهتری می رسیدیم.

معاون وزیر امور خارجه سوریه ضمن رد مطلق هرگونه تجاوز نظامی ترکیه به هر بهانه ای تاکید کرد که سوری ها در مقاومت مردمی با هرگونه حمله به کشور خود مقابله خواهند کرد، ما اجازه نخواهیم داد رژیم ترکیه به اهداف خود برسد و اطمینان می دهیم سوریه گورستان مهاجمان خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در همین حال، یک منبع سوریه از تقویت مواضع ارتش سوریه در مقابل اقدامات ترکیه در تقویت حضور نظامی خود در ریف های حلب و الحسکه در شمال و شمال شرقی سوریه خبر داد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، یک منبع میدانی سوریه اعلام کرد که ارتش سوریه مواضع و نیروهای خود را در برابر اقدام ترکیه در تقویت نیرو و ادوات نظامی خود در شهر اعزاز در ریف شمالی حلب تقویت و استحکامات خود را افزایش داد.

وی افزود: نیروهای ترکیه با تریلرهای حامل تانک و ستون هایی از نفربرهای زرهی و خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به تیربارهای سنگین وارد شهر اعزاز شدند.

این منبع افزود که نیروهای اشغالگر ترکیه افراد مسلحی از شهر عفرین در ریف شمالی حلب و مناطق اطراف آن را به یگان های خود ملحق کردند. این عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی موسوم به "لواء عاصفه الشمال" (تیپ توفان شمال) هستند و شمار آنها بیش از ۲۵۰۰ نفر است.

هجدهمین دور نشست آستانه درباره سوریه از صبح امروز (چهارشنبه) در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان آغاز شد و شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

سانا گزارش داد که دو هیات اعزامی سوریه و روسیه صبح امروز در چارچوب نشست های هجدهمین دور مذاکرات بین المللی آستانه، به بررسی روند این مذاکرات با محوریت بازگشت آوارگان سوری پرداختند.

هیات اعزامی سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کرده است.

هفدهمین دور مذاکرات آستانه در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر گذشته (۲۴ و ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰) در نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

پیشتر بیانیه وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روزهای ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (روز چهارشنبه تا پنجشنبه) برگزار می‌شود و هیات‌های ترکیه،روسیه و ایران به عنوان ضامنان آستانه با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارش ها، «گئیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئتی اردنی نیز در این نشست حضور خواهد داشت. علاوه بر این، نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و صلیب سرخ بین المللی نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

روند آستانه از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ با مشارکت دولت سوریه، نمایندگان معارضان، مثلث روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای تضمین دهنده، مربع سازمان ملل متحد، لبنان، عراق و اردن به عنوان اعضای ناظر و با تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، آغاز شد؛ محور و مبنای روند آستانه، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تاکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

تاکنون مهم‌ترین تصمیم گیری‌های روند آستانه، ایجاد مناطق کاهش تنش، نظارت بر توقف درگیری ها، ایجاد مناطق امن برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه، پرونده اسرا و بازداشت شدگان و کمیته قانون اساسی بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • قلقلی DK ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    22 35
    ترکیه حرف اول را در منطقه میزند و باید به این همسایه قدرتمند افتخار کرد همین اخیرا دیدید که چگونه در شمال سوریه پرچم تروریست ها را با پرچم اسراییل لوله کرد وگذاشت زیر بغلشان وچگونه اب مدیترانه را به لونه تروریستها در شمال سوریه وارد کرد که همگی از عراق سردر اوردند وهمین اواخر هم چهار چوبه روسیه را ترسیم کرد وپوتین را پای تلفن کشاند در لیبی هم با انگشت اشاره ابرویی برای صنایع دفاعی روسیه و پهباد چین نگذاشت تا اینکه ۸ جنگنده از حمیم سوریه به لیبی فرستاده شد ولی تمام ان کشوره میدانند که اولین اشتباه اخرین اشتباه است ما ترکها و اکثر مسلمانان سرباز ترکیه هستیم چون به سیاست کثیف و پنهان دنیا واقف هستیم در تا ریخ ۵۰ یا ۱۰۰ سال پیش زندگی نمیکنیم
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      13 19
      ببین اگه پیامبر زنده بود به ترکیه عثمانی افتخار میکرد یا نه؟ تو هم پیرو همون پیامبر باش. شما که در قرن جدید زندگی میکن و ادعای شعور داری باید بدونی که حمله کردن به کشورهای دیگه با اصول انسانی و اسلامی مغایره. این همه مراودات با اسراییل و قتل خاشقچی و آواره کردن کردها با کدوم اصول سازگاری داره. ما ترکها پیرو مرام امام حسینیم نه اردوغان
    • خیرالله IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 12
      کثیفتر ازروس و ترک عثمانی خودشون هستن.. و هیچ مسلمان با غیرت و آزاده ای خودش رو سرباز این گروههای پست فطرت و منفعت طلب نمیکنه..
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      ترکیه در لیبی شکست خورد در کوریدور زنگزور قهوه ای و خانواده های طرفدار ترکیه در قزاقستان قدرت را از دست دادند. ترکیه در منطقه اصلا حرفی برای گفتن ندارد که اول باشد یا آخر
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      ترکیه غلط کرد
    • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      چه جالب سوريه ميخواد جواب دندان شكن بده
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    29 22
    مرگ برترکیه کثافت. ترکیه مسلمون کش یه نجاست ی هست لنگه اسرائیل. معلوم نیست این ترکیه نمک به حروم چی میخاد از جون مردم عراق و سوریه که ایمقدر کرم میریزه.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      12 28
      میخوادباتروریستهامبارزه کنه.که پ ک ک هم یکی ازگروههای تروریستیه
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      این یعنی سوریه شهرهای ترکیه رو نمیزنه؟
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      مبارزه کشور تروریست یا گروه های تروریست
    • احسان IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 0
      تعریف شما از 12 گروه تروریستی ترک مهاجر و مهاجم دشت قبچاق با القابی چون لشکر انقوزیا .لشکر سلطان مراد .ترکستان شرقی و....چیه ؟؟؟؟؟انها هم حمایت سیاسی اقتصدی نظامی ترکیه دارند و هم درنده خویی و کشتار بسیار بیشتر و بدتر از کردها
  • DK ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    مرگ بر دشمنان تورک و دشمنان تورکیه
  • محمد IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    6 0
    این کاربر میگه ترکیه کشور قدرتمندی هست که پرچم مزدوران اسرائیل را لوله کرد حالا سوال کدوم کشور شده پایگاه ناتو امریکا اسرائیل کدوم کشور با اسرائیل دادوستد دارد و وزیر خارجش به فلسطین اشغالی رفت خب معلومه ترکیه حالا به بستن اب روی مردم مظلوم فلسطین افتخار میکنع خب یزید هم اب میبست روی یاران حسین پس اردوغان ملعون همون یزید زمانه هست تازه افتخار میکنه این بنده خدا
  • اورهان IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 4
    آفرین بر تورکیه. یاشاسین آذربایجان و تورکیه. دو برادر دو دولت و یک ملت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس