خبر ویژه

روزنامه متهم و شریک جرم در ریل‌گذاری غلط دولت مدعی تدبیر، می‌گوید در حالی که برخی کشورها دنبال رفاه و شادی مردم خود هستند، ما دنبال کوپن هستیم.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه اعتماد نوشت: قرن ۱۴ خورشیدی را ایرانیان با تورم ۴۰/۲ درصدی به پایان رساندند و کشور عزیز ما در حالی وارد قرن جدید شد که دولت سیزدهم با یک عقبگرد اقتصادی، خبر کوپنی کردن یا بهتر است بگوییم جیره‌بندی و سهمیه‌بندی کالا و اقلام اساسی را به بهانه کاهش فقر و توزیع عادلانه‌تر درآمد و خبر شوک‌آور آزادسازی قیمت این اقلام (افزایش حداقل ۱۰۰ تا ۹۰۰درصدی) را مطرح کرده است.

این درحالی است که کشورهای مناطق دیگر جهان در قرن جدیدشان به دنبال رفاه بیشتر، امید به زندگی بالاتر، سرانه درآمد و بهداشت بالاتر، کیفیت زندگی بهتر با استانداردهای روز جهانی و دیگر شاخص‌های توسعه برای تک‌تک شهروندان خود هستند. در حالی که ما کوپنی کردن کالاها و دادن یارانه نقدی را جراحی اقتصادی می‌دانیم (در حالی که به نظر بهتر است اسم آن را بخیه بدن زخم خورده اقتصاد کشور گذاشت)، کشورهای جهان به دنبال تعاریف جدیدی از استانداردهای زندگی بشری برای مردم‌شان در آینده هستند. در حالی که کشورهای منطقه شمال اروپا (نوردیک) شامل دانمارک، نروژ، فنلاند، ایسلند و سوئد در شاخص خوشبختی و کامیابی، شاخص شفافیت اقتصادی و شاخص توسعه بشری رتبه ممتاز جهان را به خود اختصاص داده‌اند و دولت این کشورها با یک برنامه منسجم و منظم ارایه خدمات اجتماعی گسترده و رایگان، شهروندان خودشان را به شادترین مردم جهان تبدیل کرده‌اند، در کشور عزیزمان خبر کوپنی کردن کالا را به عنوان یک تحول اقتصادی آنچنان آب و تاب داده‌ایم.

اعتماد می‌افزاید: «در پاسخ به این سوال که سهمیه‌بندی کالا و نظام توزیع کالابرگ دقیقا کدام درد از اقتصاد را دوا می‌کند، بهتر است به تبعات و اثرات منفی شیوه سهمیه‌بندی کالا اشاره نمود که خود پاسخ سوال خواهد بود. اول آنکه نظام سهمیه‌بندی و جیره‌بندی کالا سبب کاهش مطلوبیت و رضایت مصرف‌کننده می‌شود زیرا حق انتخاب مقدار مصرف را از مصرف‌کننده سلب می‌کند و این دولت است که برای مصرف‌کننده تصمیم می‌گیرد که چه میزان و به چه مقدار مصرف کند. چنین شیوه‌ای فقط در شرایط قحطی و جنگ بالاجبار قابل پذیرش است نه در شرایطی که جهان به دنبال تعریف زندگی جدید و رویایی در کرات دیگر است.

و نهایت در پاسخ به سوال آخر اینکه آیا در چنین شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، حذف ارز ترجیحی معقول و منطقی بود، قطعا چنین طرحی عقلایی نبوده و هیچ دانش‌آموخته اقتصاد اجرای آن را در چنین شرایطی توصیه نمی‌کند. در حالی که باتوجه به تنش‌های ایجاد شده در منطقه و درگیری بین اوکراین و روسیه و رشد قیمت مواد غذایی در بازارهای جهانی، انتظار تورم وارداتی برای کشور قابل پیش‌بینی بود و از سویی اقتصاد کشور خود در سال‌های اخیر با تورم افسارگسیخته دست و پنجه نرم می‌کرد، حذف ناگهانی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، به مثابه جرقه‌ای در انبار باروت تورم کشور بوده است».

برخلاف فضاسازی روزنامه اعتماد، کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن و سوء مدیریت ۸ ساله غربگرا، در حوزه تأمین امنیت غذایی در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به خیلی از کشورها قرار دارد چنان که بنابر آخرین گزارش «فائو»، ایران در زمینه امنیت غذایی، از ۱۱۹ کشور بالاتر است.

ثانیاً باید گفت در دانمارک و نروژ و سوئد، مدیریت بی‌کفایتی مانند برخی مدیران اشرافی غربگرا سر کار نبوده‌اند که به مدت ۸ سال، اقتصاد پویا و خودکفا را مسخره کنند و مثلاً نیروگاه‌سازی و پالایشگاه‌سازی و تولید گندم و... را مورد استهزاء قرار دهند، یا معتقد به خام‌فروشی صرف نفت و واردات از قبل آن باشند.

ثالثاً روزنامه اعتماد وقتی که در کنار تیتر سوپرمن روزنامه سازندگی، از بازگشت جهانگیری برای مدیریت بازار ارز خبر داد و خالی‌بندی می‌کرد، باید هدر رفت ۶۰ میلیارد دلار ارز ظرف کمتر از ۴ سال را پیش‌بینی می‌کرد و همان روز برای فقر و گرسنگی و کمیابی و گرانی اشک تمساح می‌ریخت، نه حال که آثار آن سوء مدیریت فاحش در قالب کسری بودجه و کمبود ذخایر ارزی و تورم و... آشکار شده است. در حقیقت دولت فعلی، کاری ابتدا به ساکن را درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی شروع نکرده، بلکه در تلاش است خسارت‌های نهادینه شده آن تصمیم غلط و رانت‌خیز و ذخایر بر باد بده را مهار و به تدریج متوقف کند. رابعاً دولت در تلاش است ضمن جلوگیری از تکرار پرداخت رانت‌های ارزی هنگفت (معادل بیش از ۱۲۶۰ هزار میلیارد تومان)، معیشت دهک‌های پایین را تأمین کند، و قرار نیست سفره دهک‌های بالا را رنگین‌تر از وضعیت فعلی نماید. به اذعان کارشناسان - حتی اصلاح‌طلبان- اقدام دولت می‌تواند به تأمین امنیت غذایی طبقات پایین و کاهش فاصله طبقاتی کمک کند؛ آن هم در شرایطی که قحطی و کمبود مواد غذایی، نه فقط آسیا و آفریقا، بلکه حتی برخی کشورهای اروپایی و عربی را هم تهدید می‌کند و موجب جیره‌بندی در برخی کالاها شده است. مثلاً اگر به روزنامه اعتماد برنمی‌خورد، بیش از بحران غذایی اخیر، نزدیک ۵۰ میلیون آمریکایی روزانه کوپن غذا دریافت می‌کردند.

و سرانجام این که دولت سابق در دوره تبلیغات دروغین امثال روزنامه اعتماد، خزانه ارزی را تماماً جارو کرد و حتی بودجه ارزی واردات کالاهای اساسی برای کل سال ۱۴۰۰ را همان ۴ ماه اول خرج کرد و دولت را در چنان وضعیتی تحویل داد. باید سخنان مشاور معزول آقای روحانی را به روزنامه اعتماد یادآور شد که با اعتراض به امثال نوبخت گفته بود: سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 0
    کوپن امروز نتیجه عملکرد 8 ساله بردگان غربه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس