کد خبر 1386400
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
مخبر

معاون اول رئیس جمهور گفت: گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور، افزایش ارزش پول ملی، سرمایه گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و مدیریت و هدایت نقدینگی در کشور است.

به گزارش مشرق، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در مراسم بهره برداری از ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی ها بر روی مشاغل خانگی و خرد و کوچک انجام می شود، افزود: احیا و بازگرداندن ۵۴۶ طرح راکد و نیمه فعال به چرخه اقتصادی کشور با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی و اشتغال زایی بیش از ۸ هزار نفری انجام شده است که بازگشت این ۶ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور تنها طی ۸ ماه از روی کار آمدن دولت انجام شد و اگر به دنبال احیای این واحدها بجز از مسیر طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم بودیم حداقل سه سال زمان نیاز بود تا همین واحدها به چرخه اقتصادی کشور بازگردند. 

معاون اول رییس جمهور از تمامی نهادهای انقلابی و غیردولتی همانند سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خواست تا کمک به دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی را از اولویت های اصلی فعالیت های خود قرار دهند تا در مراحل بعدی این نهضت واحدهای بیشتری به چرخه اقتصادی کشور برگردند. 

وی ادامه داد: دولت مصمم است تا با تمام پشتیبانی های مالی و حقوقی از نهضت احیای واحدهای اقتصادی حمایت کند. 

بیشتر بخوانید:

ابلاغ سه مصوبه مهم توسط معاون اول رئیس جمهور

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال زایی را یکی از اولویت‌های اصلی دولت و همچنین از وعده های مهم رییس جمهور و توقعات مردم از دولت برشمرد و گفت: دولت به دنبال ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور است که حرکت در جهت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد می تواند به دولت در رسیدن به این هدف کمک کند. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین ادامه داد: ناتوانی اقتصادی کشور در زمینه سرمایه گذاری یکی از مشکلات چند سال اخیر بوده تا جایی که نرخ استهلاک از میزان سرمایه گذاری پیشی گرفته است و در کنار این مسئله افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین سوء مدیریت ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه گذاری در طول سالیان گذشته از جمله مشکلاتی است که دولت با برنامه ریزی مناسب در صدد اتخاذ اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای حل آن است. 

وی با اشاره به نقش جنگ اوکراین در افزایش قیمت جهانی برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا در ۴۰ سال گذشته چنین تورمی را تجربه نکرده بودند تا جایی که در اتحادیه اروپا کوپن و سهمیه روغن به مردم داده می شود چرا که هم در تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان خود و قیمت آنها با مشکلات اساسی مواجه شده اند. 

مخبر با بیان اینکه اصلاح نظام توزیع ارز ترجیحی حلقه اول اصلاحات اقتصادی دولت است، ادامه داد: اگر اجرای این طرح یک الزام قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی هم نبود قطعا دولت به گونه ای دیگر و با یک زمانبندی مشخص این طرح را اجرا می کرد. 

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه تامین نهاده های دامی نیز دولت باید تدابیری اتخاذ میکرد زیرا که قیمت ها فوق العاده افزایش یافت و کشور نیز به این نهاده ها یارانه اختصاص می داد که این امر زمینه ساز فساد،‌رانت و قاچاق به کشورهای منطقه شده بود.

وی با اشاره به اینکه به تعبیری تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری کشورهای همسایه جمهوری اسلامی از یارانه اختصاص یافته دولت ایران به کالاهای اساسی استفاده می کردند،‌گفت: با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی نرخ برخی اقلام در این کشورها تا چندین برابر افزایش یافت و این کشورها برای بهره گیری از این مزیت یارانه ای جمهوری اسلامی، تعرفه های وارداتی خود بر روی کالاهای اساسی ایرانی را صفر کرده بودند و بعد از اجرای این طرح این کشورها با مشکلات جدی مواجه شدند. 

مخبر با تاکید بر اینکه فراوانی کالاها و همچنین ثبات قیمت‌ها دو اولویت مهم دولت در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها بود، تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح در برخی از کالاها همانند آرد و یا اقلامی چون ماکارانی تا ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه به خارج از کشور صادر و یا قاچاق می شد که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نبود. 

وی ادامه داد: گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور، افزایش ارزش پول ملی، سرمایه گذاری ها، کاهش نرخ تورم و مدیریت و هدایت نقدینگی در کشور است. 

وی سرمایه گذاری در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، شرکت های دانش بنیان و همچنین اقتصاد دیجیتال و دریا را از جمله برنامه های جدی دولت در زمینه افزایش سرمایه گذاری ها در کشور دانست و گفت: دولت به دنبال آن است تا صنایع پایین دستی پتروشیمی را در حداقل ۳۰ شهر در کنار دریا راه اندازی کند. 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به طرح های دولت برای آبرسانی به مناطق با تنش آبی گفت: در گذشته آب از مرکز کشور به شهرهای کنار دریا منتقل می شد اما امروز با طرح های شیرین سازی آب و احداث خطوط انتقال آب، آب آشامیدنی و مصارف دیگر از دریا به مرکز کشور منتقل می شود. 

وی افزود: با احداث ۵ مسیر انتقال و آبرسانی به زودی آب سالم و آشامیدنی و مصارف بهداشتی و کشاورزی به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان و یزد و اصفهان خواهد رسید.

 در این مراسم ۵۴۶ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده و اتاق وضعیت پایش روستا با حضور معاون اول رییس جمهور و بصورت ویدئو کنفرانسی بهره برداری و افتتاح شد. 

اتاق وضعیت پایش روستا که با همت معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور راه اندازی شده است شامل ۴ سامانه اصلی و جامع وضعیت جغرافیایی روستاها، سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی های کشور، سامانه داشبورد مدیریتی و همچنین سامانه احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد است. 

همچنین در ادامه این مراسم تفاهم نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی با سازمان بسیج مستضعفین ، بنیاد علوی بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  به منظور احیای ۳ هزار واحد جدید تولیدی و اقتصادی در حضور معاون اول رییس جمهور امضا شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • . IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    20 2
    علی الحساب قیمت دلارو کنترل کن
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      5 10
      اول باید تورم کنترل کنند که دلار کنترل می شود
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      14 2
      دانشمند یکی از دلایل اصلی تورم افزایش نرخ دلار هست .
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 6
      پروفسور تورم بالا می‌رود که دلار هم بیشتر می کند و این مختص همه کشورها هست یعنی تورم کشور شما از تورم کشور ارزی که دلار دوست داری کم و زیاد می شود که نرخ ارز دلار در می آید! تورم شما الان 40درصد و تورم آمریکا 9درصد یعنی 30درصد باید افزایش یابد و اگر برعکس تورم شما 9 درصد و تورم آمریکا 40 درصد دلار در ایران 30 درصد ارزان تر می شود
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      4 0
      من واقعا صحبتی ندارم ، نمیدونم کجا درس خوندی :))))))
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 4
      سطح پایین مخاطبین را ببین دو الی 3 تا نظر دادم یکی زیر نظر اولی در مورد دلار و تورم که منفی خورده و چند تا پایین تر که گفتم با تورم بالا چطوری ارزش پول ملی بالاتر می رود اما مثبت می خورد در حالی که هر دو نظر یک مفهوم را می رساند!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 11
    قیمت طلا وارز ازپایان روحانی وشروع زمان رئیسی یکسال هست افزایش نداشته-ونقدینگی ودلالها ثروتشونو بردنندبه سمت افزایش چندبرابری کالا ها موادغذای ومایحتاج مردم-ازاینطرف هم (مهاجرها،کشورهای همسابه وقاچاقچیها...)دارند طلا وارز را غارت میکنند(حداقل نقدینگی وثروت دلالها را بکشانید به سمت طلا وارز تا مواد غذایی ومایحتاج مردم نفس بکشند!؟وبا ازادسازی قیمتها واردان وصادرات همزمان انواع حمایت یارانه سهمبه ای کالا برگ ازمردم حمایت کنید
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      11 0
      گفتی دلار و سکه یکسال هست افزایش نداشته؟؟!!!!!!!! حالت خوبه ؟ دلار از 24 شد 33 . یعنی تقزیبا 10 هزار تومان در یکسال افزایش داشته
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 7
      دلار زمان روحانی تا۳۵هزارتومان هم رسید
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      1 9
      دلار روحانی تا۳۵هزار تومان وسکه ۲۰میلیون هم رسید به اصافه ۱۰۰درصد تورم امسال دلار باید حداقل ۷۰هزار تومان شده باشه که بخاطر ارزپاشی تاحالا توانستندبه۳۵هزارتومان نگهش دارند-ضمن طلا وارز هرچی ارزان باشه(مهاجرها که فقط طلا وارز بدردشون میخوره ودلالها وقاچاقچیها)طلا وارز را غارت میکنند ضمنا نقدینگی ودلالها هم مثل یکسال گذشته میروند به سمت کالا مواد عذایی ومایحتاج مردم که هنوز نتوانستیم یکدونه(زردآلو،هلو،الوچه،گیلاس،پسته...)بخوریم
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 5
      دقیقا
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 0
      چند روز دیگه ارزشیها: دلار زمان روحانی به 35 هزار تومن رسید!!!
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    11 2
    افزایش ارزش پول ملی؟ چگونه؟ تورم شما باید منفی تورم آمریکا شود تا پول ایران ارزشمند شود
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 5
    تا فساد خیانت رانت سهمیه انواع امتیازانحصار ‌‌‌به خودیها حذف نشود-انواع حمایتهای یارانه ای سهمیه وکالا برک برای مردم صورت نگیرد -جلوی عارت طلا وارز... ازسوی مهاجرها کشورهای همسایه وخودیها صورت نگیرد- قیمتها واردات صادرات ...آزادوجراحی اقتصادی صورت نگیرد-انواع پیشرفتها علی الخصوص بالستیک وکلاهک اتمی انجام نشود-وهابیها وصهیونیستها نابود نشوند-ثبات و ارزش پول ملی پیدا نمیشود،مگر تصنعی وباارزش پاشی و...
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 3
      شما خودت از خودیها هستی . از محتوای نظرت هویداست
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 7
    ارز را در زمان دولت روحانی تا 35 رفت
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 3
      عزيزم خيلي داري تلاش مي كني كاهش ارزش پول ملي در يك سال اخير رو با خبر دورغ توجيه كني ولي گويا نمي دوني تمام ايرانيان آمار دقيق قيمت دلار رو 10 ساله دارن. از سال 91
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 5
    نفوذیها نمیذارن و نمی خواهند درست بشه!!!!!
  • احمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    11 1
    میشه خواهش کنیم دیگه قدم اقتصادی برندارید؟ با همون قدم اول هم پوستمون کنده شد!!
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 0
      دلالی؟
  • دوست IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 3
    موفق باشید
  • DE ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 2
    گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور چیست؟ /دو تا لغت در تاریخ ایران به گند کشیده شدند یکی لغت اصلاح و اصلاحات بود دیگری لغت کلید بود میشه خواهش کنیم دو تا کلمه دیگه بجای اصلاح و کلید استفاده کنید. باور کنید اسم اصلاح و اصلاحات و کلید که میاد حال آدم به هم میخوره .مخصوصا وقتی همراه با عکس بعضی از اون معلولهای ذهنی عقب افتاده نوکر غرب هم که کنارش میگذارن باشه دیگه بدتر.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 3
      خدا و حق رحمت کند اموات اصلاح طلبها را خدا رحمت کند پدر و مادر سید محمد خاتمی بهترین رییس جمهور ایران بود کوری چشم تند روها اگر بیاید هشتاد میلیون رای دارد اگر مشرق از حسادت نترکد چاپ میکند
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      درجواب 2248 سلام مخصوص خدمت شما و تمامی اصلاح طلبان :)))))))))))))))))
  • DE ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 2
    گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور چیست
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 0
    قربون دستت همین گام برای هفت پشتمان کافی بود. احتمالا اگر کاری نکنید خودش بهتر کنترل میشه!
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 2
      سوختیا دلال؟
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 3
    دلار روحانی تا۳۵هزار تومان وسکه ۲۰میلیون هم رسید به اصافه ۱۰۰درصد تورم امسال دلار باید حداقل ۷۰هزار تومان شده باشه که بخاطر ارزپاشی تاحالا توانستندبه۳۵هزارتومان نگهش دارند-ضمن طلا وارز هرچی ارزان باشه(مهاجرها که فقط طلا وارز بدردشون میخوره ودلالها وقاچاقچیها)طلا وارز را غارت میکنند ضمنا نقدینگی ودلالها هم مثل یکسال گذشته میروند به سمت کالا مواد عذایی ومایحتاج مردم که هنوز نتوانستیم یکدونه(زردآلو،هلو،الوچه،گیلاس،پسته...)بخوریم
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      بازم از موتوری؟
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    اگر به ما بگویند واحدی برای سنجش طول داریم که اسم آن متر است، که اگر طاقه پارچه‌ای را امروز با این متر اندازه گیری کنید ممکن است 20 متر باشد؛ اما اگر فردا همان را دوباره متر کنید ممکن است 40 متر شود، چقدر این امر مضحک و مسخره خواهد بود؛ اما وقتی مثلاً امروز یک قوطی پنیر 400 گرمی 20 هزار تومانی، فردا با هر توجیهی 40 هزار تومان می شود، این امر منطقی و عقلانی است! اگر پول اساساً برای تعیین ارزش کالا و خدمات است، آیا خودش نباید دارای ارزش معینی باشد؟! پول اعتباری که ارزش آن را میزان عرضه و تقاضا تعیین می کند، اساساً پول اسلامی نیست و منشأ ربا، گرانی و تورم است. البته کشورهایی که زور بیشتری دارند با غالب کردن پول خود به دیگران، تقاضا و در نتیجه ارزش آن را افزایش می دهند. در این حالت مثلاً وقتی کشور روسیه، اعلام می کند که از این پس پول فروش گاز و نفت را فقط با روبل دریافت خواهد کرد، ارزش روبل بالا می‌رود؛ اما ما در مقابل فروش نفت به دنبال دلار آمریکای زورگو و مستکبر که اتفاقاً ما را هم تحریم نموده است، می دویم و ارزش پول خود را در مقابل این پول کثیف شیطان بزرگ، پایین می‌آوریم؛ بعد هم مجبور می‌شویم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه، قیمت کالاها را افزایش دهیم، و باز هم به چرخه‌ی باطل گرانی‌ها دامن بزنیم! مرحوم آیت الله حائری شیرازی دیدگاه های خود درباره‌ی پول را در کتاب‌های «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» و «در اسلام پول نباید کار بکند» بیان کرده‌اند. این عالم و اندیشمند اسلامی در کتاب «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» به ذکر ۱۰ مورد از تناقضات و مشکلات اساسی پول فعلی که مبتنی بر اعتبار است، اشاره کرده و در کتاب دیگر با عنوان «در اسلام پول نباید کار بکند» جایگزینی را برای پول رایج پیشنهاد نموده است؛ اما متأسفانه اقتصاددان‌های ما که علمشان را از علوم نظام لیبرال و سرمایه‌سالار غرب گرفته‌اند، گوش شنوایی نداشته و ندارند. ولی امروز کار به جایی رسیده است که اصلاح اقتصاد کشور، بدون اصلاح پول و ایجاد پول اسلامی و به تبع آن بانک اسلامی بدون ربا و مبتنی بر قرض‌الحسنه، امکان‌پذیر نیست؛ و در عوض اگر بتوانیم پول اسلامی را ایجاد نموده و آقایی دلار را بشکنیم، قطعاً این پول ملی اسلامی، اعتبار بین المللی هم پیدا خواهد کرد.
  • ناشناس IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    فعلا که گام قبلیتون
  • DE ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    گام اول اصلاح چه بود که حرف گام بعدی را می زنند ؟؟؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 2
    عالی
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    پرداخت وامهای روستائی و.. خیلی افسار گسیخته است طرف با جور کردن مدارک ساختگی وام می گیرد و در حواشی تهران خانه های بی سند و .. می خرد بجای صرف آن درتولید در روستا
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    درود
  • NL ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    به امید خدا
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    آقایان وزارت کشاورزی، خواهشا در بخشش وام ارزان از بیت المال کمی مداقه کنید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس