کد خبر 1386614
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏فلسفه اینکه از دستگاه‌های خودپرداز نمی‌توان بیش از ۲۰۰هزار تومان برداشت، این است که توزیع زیاد اسکناس اقتصاد زیرزمینی را تقویت می‌کند. رئیس کل بانک مرکزی اطمینان داده که اسکناس دلار و یورو به اندازه کافی برای توزیع در بازار وجود دارد. نام این سیاست هرچه باشد، حمایت از ریال نیست.

‏رواج سکه و اسکناس خارجی در اقتصاد، به معنی رقیب‌تراشی برای ریال است؛ رقیبی که امتیاز "نقل و انتقال بدون ثبت" را در برابر ریال دارد و قدرت رهگیری‌اش را نداریم. معامله با این شبه پول‌ها معاف از مالیات است و اغلب نقل و انتقالات مرتبط با فساد، با آنها صورت می‌گیرد. حاکمیت ریال کجاست؟

‏ارزپاشی با هدف کنترل قیمت بازار، دارایی‌های کشور را به باد می‌دهد، دلار و یورو را جایگزین پول ملی می‌کند و هیچ کمکی به کاهش نرخ ارز نمی‌کند، نمی‌تواند کمک کند و تاکنون هم کمک نکرده است. دلار کالا نیست که با عرضه بیشتر بتوان قیمتش را پایین آورد؛ یک شبه پول و جزئی از نقدینگی است.

‏فلسفه وجودی ارز، تامین مالی واردات است و تقاضا برای اسکناس ربطی به واردات ندارد. تقاضای ارز برای واردات، در نیما شکل می‌گیرد، اما خوب است آقایان در پاسخ این پرسش تامل کنند که تقاضا برای اسکناس ارز در بازار آزاد، برای چیست؟ آیا جز برای جایگزینی پول ملی است؟ نکنید این کارها را...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 9
    تنها راهچاره دولت جایگزین کردن ریل با یک ارز معتبر خارجی مثل دلار، یوان یا بیت کوین است. کاری که ونزوئلا انجام داد و رشد تورمش را مهار کرد.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 1
      خوب وقتی قرار باشه از دستگاهای کاتخوان و حساب های بانکی مالیات گرفته بشه اونهم واسه پولی که هر روز بی ارزش تر میشه.بهتر نیست پولم به جای در گردش بودن و متضرر شدن دلار ورمز ارز باشه.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      23 3
      خیر ، این راهش نیست ، اونوقت یوان و بیت کوین میره تو گاوصندوقها. باید تورم مهار بشه و یکی از عوامل تورم زا پاشیدن ارز تو بازاره . مشکل اینه که طرف 10 تا خونه داره ، هرسال به بهانه تورم پول از مستاجراش میگیره و بلافاصله ارز و طلا میخره میذاره تو گاوصندوقش. ولی سئوال اینه : حالا که دلار معیار قیمتهاست ، اصلاً چرا باید ارز به مردم فروخت؟ اگه کسی وارد کننده است از دولت ارز بگیره ، اگر کسی مسافرت واجب داره مثل بیماران ، با بلیط هواپیما و پاسپورت و کارت ملی ارز بگیره و وقتی برگشت ، هرچی ارز برگردوند یا از خارج آورد با همون قیمتی که بهش فروختن به دولت پس بده. اگرهم خیلی دوست داره که هرسال بره خارج پول خرج کنه ، خب ریال ببره اونجا چنج کنه ، به مملکت چه مربوط که اون میخواد بره مسافرت خارجی . مگه توریستها میان ایران ، ریال میارن ؟ اگه هم میگین تحریم هستیم و ریال رو قبول نمی کنن ، خب نرو . چرا کودک سیستان و بلوچستانی دلار کنسرت و گردش خارج تو رو تامین کنه ؟ از همین امروزم خرید و فروش ارز خارج از سامانه بانک و صرافی و نگهداری ارز جرم شناخته بشه و اعلام کنن که ارزاتون رو بیارین به دولت بفروشین اگرنه از این ببعد هرکی از تو گاوصندوق ارز بیاره بیرون و بگیرنش 50 درصد ارزش دولتیش ریال بهش می دن . اقتصاد شوخی نداره باید قوی عمل کرد . بعضی کارهای دولت مغز رو آب پز میکنه.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 4
      اینی که رای منفی به 11:36 داده ، معلومه از اوناس که ارز انبار میکنن . بیچاره ترسیده .برو حالت رو بکن ابنها فقط حرفه . بدبخت مملکتی که ثروتمنداش وجدان درد ندارن و کودکانش سر گرسنه زمین میزارن.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 1
      اتفاقاونزوئلاباگوایدو که باوام ودلارازغرب میخواست ونزوئلارابه وکیوم اقتصادورشکسته امریکا تبدیل کند وریختن پول ونزوئلابه صنعت وصادرات توانست تورم رامهارکندانهم باخریدنفت ازایران وفروش باسودنفت ایران وونزوئلابه چین واروپابصورت دورزدن تحریم وگرنه خوابی که امریکابرای اروپادیده بودتااالعان اروپااگرنفت ایران وونزوئلا وچین نبودبایدمثل جنگ جهان بسیج عمومی برای جنگ باروسیه میدادند یاازکمبودسوخت تلف شده بودند
    • به ۱۲:۳۶ IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      خیر. اگر پول ملی ایران به دلار یا یوان تبدیل شود و همان را مردم معامله کنند دیگر به گاوصندوق نمی رود و وارد چرحه اقتصادی می شود. دلالی ارز هم تخته می شود. سروری ارز تا زمانی است که واد پول ایران ریال بی رزش است و خرید ارز بهانه ای برای حفظ اموال شخصی است.
    • به ۱۵:۱۶ - IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      جهت اطلاع شما زیمبابوه واحد پول خود را با راند آفریقای جنوبی، بوسنی و مونته نگرو و با یورو، السالوادور با بیت کوین و ونزوئلا با دلار عوض کرد. همه توانستند تورم را مهار کنند.
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      اگه دولت ارز رو به صورت اسکناس نده در بازار آزاد پس قاچاقچیهای کالا چطور جنس بیارن قاچاقچیهای مواد مخدر چطور مواد جابجا کنن جاسوسها چطور تامین مالی بشن پولشوها چطور پولشوئی کنن و ...
  • کریم شهبازی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 3
    ببخشید نظام پولی ما مریضه یا عمدا خودشو زده به مریضی. شما که کل معاملاتون با دلار پس چرا حقوق مردم رو با ریال حساب میکنین.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 0
      همین رو بگو . باید حقوق بر اساس یک واحد با ارزش سنجیده شود . دلار دوست ندارند . خوب مثلا بگویند مبنای حقوق کارگر ، 5 گرم طلا در ماه است . حالا این 5 گرم هر چقدر براساس ریال شد به ریال پرداخت کنند چه یک ریال چه 10 میلیون . آنوقت همه چیز درست میشه .
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 0
      پایین آمدن قدرت خرید مردم ، دومینوی برشکستی و تعدیل نیروی کارخانه های تولیدی را به همراه خواهد داشت .
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 4
    البته ایشون در همه حوزه ها تخصص دارد این یکیشه.در سیاست، اقتصاد، سینما، هنر، نانو، و...کارشناس هستند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    9 2
    تا وقتی اکثریت مدیران میانی ،بازماندگان زمان روحانی هستند،هیچ تغییری نخواهیم داشت.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    6 0
    برای ذخیره در صندوق امانات.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 0
      ای قربون دهنت. بالاخره یه آدم چیزفهم پیدا شد. حرومخورا ریال رو به دلار و سکه تبدیل می کنن. اینجا دیگه کاری از دست اقشار متوسط و پایین ساخته نیست که با بذل جان ریال رو نجات بدن.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 0
    به جرات میشه گفت همین الان تو پستوها وصندوقهای خونه های ایرانیان بالای بیست میلیارد دلار اسکناس دلاری هست وبالای حداقل 50میلیارد دلار طلاجات .اگر اقتصاد درست بود این همه سرمایه تو کار وتولید بود الان اوضاعمون این نبود.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 6
    مردم برا حفظ ارزش پولی که سالها براش زحمت کشیدند رو به خرید ارزهایی می آورند که هیچ تورمی ندارد و ارزش نسبتا ثابتی دارد مثل دلار ،یورو و پوند.تا اقتصاد ایران درست نشه هیچ چیز درست نمیشه و برا اقتصاد لازمه تحریم‌ها برداشته بشه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 2
      نه عزیزم. اول مرغ آمد یا تخم مرغ؟ آیا اگر مردم دست از هجوم برای خرید دلار بر می داشتند باز هم قیمتش بالا می رفت؟ چرا ارزش پول کره شمالی بعد از هفتاد سال تحریم ثابت ماند؟ چرا وفتی طالبان مجازات اعدام را برای معامله ارز ر نظر گرفت کاهش ارزش افغانی متوقف شد؟
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      امریکا ودلارقطعا نمیتواند تاچندسال اینده قطارچندطبی شدن جهان رانگه داردیاله میشود یاکنارمیرودمثالش سقوط بیت کوین وکسری شدیدامریکاست عزیزم کره شمالی نمیخواهدددرصنایع تاپ جهان مثل نانوورشدپزشکی برای بالابردن کیفیت زندگی مردمش ازدندانپزشکی تابهبود فضای شهری مشارکت کندوافغانستان هم دراین مسابقه ی رشدعلمی بازنده شده است چون درت تولیدعلمی نداردارزهای کشورهی چندقطبی خواه وفضای رقابتی علمی سالم نه مثل امریکا که ئنبال جنگ وتروریست وتروروسرمایه گذاری روی جنگ وغارت دارند میتواند بهترین عامل تولید شرکتهای علمی چندملیتی باشد
  • دبیرسپهری IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 2
    یکی از سه کارکرد پول، ذخیره ارزش است. در اثر تورم، این کارکرد پول، خاصیت خود را از دست می‌دهد. افزایش قیمت ارز تنها برای حفظ ذخیره ارزش است. بنابراین راه حل اصلی بحران ارزی، مهار تورم است. تنها راه مهار تورم نیز عدم خلق پول است. تنها راه جلوگیری از انتشار پول نیز کاهش کسری بودجه دولت و حذف تسهیلات تکلیفی بانک هاست. اما در کوتاه مدت راه حل بحران ارزی افزایش سود بانکی می‌باشد. این راه حل در زمان احمدی نژاد جواب داد و رشد قیمت ارز را متوقف کرد.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 1
      چرت
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    ببینم میتونید یک کاری بکنید دیگه نتونیم بریم کنسرت های خارج از کشور
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 0
    این هم برای صدمین بار بسه نکنید این کارها را...
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 0
    شما به روسیه یک نگاهی بیاندازید!! در حالیکه در این چند ماه در حال یک جنگ نظامی گسترده هست تحریم های زیادی را هم تحمل می کند که بنا به گفته کارشناسان از تحریم های ایران هم بیشتر است! چطور رئیس بانک مرکزی و دولت روسیه ظرف دو ماه ارزش پول این کشور را برگرداندند ولی مسئولان ما نمی توانند!؟ تا کی می خواهند ادعا کنند که آن کمتر از ۲٪ معاملات ارزی کف بازار نرخ ارز کشور را تعیین می کند و آن ۹۸٪ که در کنترل دولت هست عملا هیچکاره است و دنباله رو !!؟؟ کدام عقل سلیمی چنین چیزی را می پذیرد؟!؟! چطور همه نیاز وارداتی کشور با نرخ نیمایی تامین می شود ولی دست آخر کالاهای وارداتی با نرخ آن ۲٪ بازار به دست مصرف کننده می رسد!!؟؟ پس نقش و وظیفه دولت در این بین چیست!؟ مترسک سر جالیز است؟! آیا دولت باید بنشیند و منتظر برهم خوردن بازار ارز باشد و آنوقت به یادش بیافتد که باید کاری کرد!! نباید پیشاپیش برنامه ای داشته باشد که جلوی این نوسانات را پیش از رخ دادن بگیرد!؟ تا کی مردم باید در آتش این نواسان ها و تعیین شدن نرخ کالاها بر اساس آن ارز ۲ درصدی یا به قول خودشان آزاد بسوزند!؟ چون واقعیت بازار ما این است که وقتی ارز بالا می رود قیمت کالاها به سرعت با آن بالا می رود ولی اگر نرخ ارز پایین بیاید دیگر خبری از کاهش قیمت کالاها نیست. تزریق اسکناس ارز به بازار سیری ناپذیر موجود هم راهکار نیست و تنها به باد دادن ذخیره ارزی می انجامد چون متاسفانه این ارزها یا از صندوق امانات سر در می آورند یا از کشورهایی همچون ترکیه امارات گرجستان و.... برای خرید خانه . دولت وظیفه تامین ارز برای خارج کنندگان یا راکد کنندگان سرمایه های ملی را ندارد. بازار آزاد ارز هم برای همین افراد است. اگر آتش تحریمی هست همه باید آنرا تحمل کنیم نه اینکه دولت با بیت المال مردم راهکار فرار برخی را فراهم کند.... دولت به جای انجام این بازی های تکراری و عوام فریب همچون روسیه راهکارهای واقعی را اجرا کند . انتظار ما هم از دولت مدعی انقلابی بودن که به آن رای دادیم هم همین است نه اینکه همان مسیر دولت پیش را برود .
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    اقای جبرائیلی یک بحث خرید ارز برای مصونیت تورمی است که مشمول سوداگران و مردم عادی میشود ولی مطلب شما که ممکن است با خرید دلار خیلی از معاملات با دلار اسکناس صورت گیرد که رد پا نماند بخشی از آن به گیر دادن بیش از حد بانک مرکزی و دارایی به تراکنش ها است اینکه برای ۲۰۰ میلیون تومان باید اسناد مثبته بیاورید در حالیکه پراید هم از ۲۰۰ عبور کرده وقتی سطح تراکنش سالانه ۲ میلیارد تومان را مطرح میکنند که در عمل یک میلیارد است چون تراکنش مجموع ورود و خروج است خودمان به مردم سیگنال میدهیم ۶ سال قبل قرار بود دارایی به تر اکنش بالای ۵ میلیارد وارد شود و هنوز رقم همان است در حالیکه ۵ میلیارد آنوقت ۴۰ میلیارد امروز است اگر دارایی با همین فرمان پیش رود اگر مکانیکی محل و لوازم خانگی امبن حضور بجای کارت کشیدن طلب دلار کرد خیلی متعجب نشوید البته من موافق حساب کشی از تراکنش ها هستم ولی این امور باید بدست آدم های با تجربه و صفر کیلومتر نباشد تیم دارایی و وزارت راه متاسفانه بجای زون کردن روی دانه درشتها دارن خود را با آحاد مردم درگیر میکنند بخاطر همین به هیچ نتیجه ای هم نمیرسند در ش ایط تورمی سنگین امروزه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 1
    روسیه خریداران نفتش رو گفته روبل بدن چرا ایران اینکارو نکرد وباعث شد ارزش پولش بالابره
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      چون فروش انحصاری داشت. تا چند سال دیگر که اروپا از نفت و گاز روسیه بی نیاز شود دیگر این برنامه روسیه جواب نمی دهد.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    یکی دیگه از مصارف ارز کاغذی بحث قاچاق است. وارده کننده قانونمند که نیازش را از نیما تامین می کند، این قاچاقچی است که نیاز خود را به شکل اسکناس و از کف بازار آزاد تهیه می کند، دولت از یک سو ادعای مبارزه با قاچاق دارد و از سوی دیگر خودش اسباب قاچاق را فراهم می کند. با یکی به نعل زدن و یکی به میخ چیزی به سامان نمی رسد . بهتر است دولت به جای ارز پاشی که در دولت پیش هم دیدیم نتیجه ای ندارد یک راهکار واقعی را مقتدرانه در پیش بگیرد و نشان دهد که این دولت است که نرخ ارز را در همه جا تعیین می کند چه بازار چه نیما چه در صرافی های خارجی . دولت باید مقتدرانه رفتار کند، مقتدرانه الزاما به معنای پلیسی رفتار کردن نیست. بایزد ک راهکار را مقتدرانه اجرا کند و بازار آزاد را با نهایت قدرت تحت کنترل خود دربیاورد نه اینکه دولت و منافع مردم تحت کنترل بازار ناچیز آزاد باشد و دولت به ساز و برنامه اخلالگران برقصد.
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    نه مثل سابق عمل کنند ، با پاسپورت و محدود ، قرار نیست هر کس هر چقدر خواست در اختیارش قرار داد ، بعد از مدتی . متوجه خطا با کلی از دست دادن اسکناس خواهید شد
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    اکثر مردم نیازی به ارز خارجی ندارند با ایجاد سامانه‌ای یکپارچه منبع دریافت و محل هزینه کرد آن را مشخص بکند می‌توان بازار آزاد را به کلی از تاثیر گذاری بر قیمت ارز خارج کرد.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    موانع انتقال بدليل پولشويی بيشتربه نفع خودغربيهای خطاكاراست بايدمواظب بودكه باعث كندی وضعف چرخش اقتصادی مانشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس