کد خبر 1385917
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

آنچه که امروزه ما آن را به نام نمای چوبی می‌شناسیم؛ حاصل ترکیب خلاقیت و تکنولوژی است که منجر به تولید محصولی بادوام و بسیار باکیفیت به نام ترموود شده است. بنابراین به طور کلی منظور ما از نمای چوبی در این مقاله، نمایی است که به کمک محصول فرآوری شده‌ای با عنوان ترموود ساخته می‌شود. با ما در این پست همراه باشید تا با دلایل علمی به شما ثابت کنیم که چرا باید نمای چوبی را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

چرا باید نمای چوبی را انتخاب می کنیم؟

آیا نمای چوبی بهترین انتخاب است؟

پاسخ این سوال بستگی به عوامل متعددی دارد. به عنوان مثال اولویت‌های شخصی و انتظاری که مجری پروژه از یک نمای کامل و بدون نقص دارد تا حدودی می‌تواند مسیر پاسخ این سوال را تعیین کند. اما اگر از بعد فنی بخواهیم در مورد این سوال بحث کنیم؛ پاسخ قطعا مثبت است. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ نمای چوبی که این روزها روی اکثر ساختمان‌ها شاهد اجرای آن هستیم؛ از ترموود ساخته می‌شود. ترموود یک محصول فرآوری شده است که حاصل فرایند حرارتی و بدون مواد شیمیایی می‌باشد که روی چوب خام انجام می‌شود. بنابراین خروجی این خط تولید محصولی کاملا بی‌ضرر، طبیعی، سبک و پر از ویژگی‌های فنی و خاص است که در دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ نمی‌توانید آنها را پیدا کنید. پس از بعد فنی، نمای چوبی تقریبا بهترین انتخاب برای سازه‌های مختلف به خصوص ساختمان‌های مسکونی است.

از نمای چوبی برای چه ساختمان های استفاده می شود؟

چوب گرمابخش محیط است. به همین خاطر معمولا برای اجرای نمای ساختمان‌های مسکونی بیشتر از این ماده و فرآورده‌های تهیه شده از آن مانند ترموود استفاده می‌شود. اما این به آن معنا نیست که برای اجرای پروژه‌های اداری و تجاری نمی‌توان از نمای چوبی استفاده کرد. بلکه خاصیت ترکیب‌شوندگی بالای چوب با سایر مصالح ساختمانی، امکان اجرای نماهای تلفیقی و ترکیبی را برای شما فراهم می‌کند. فقط کافیست که بدانید چه مصالحی در کنار چوب ظاهر جذاب‌تری دارند و به چه شیوه‌ای باید از آنها استفاده کنید.

مزایا استفاده از چوب در نمای ساختمان

به عنوان مثال چوب در مقایسه با سنگ بسیار سبک‌تر است. بنابراین بار اضافه‌ای به ساختمان وارد نمی‌کند. از طرفی فرآیند اصلاح حرارتی که روی این الوارها انجام می‌شود؛ برخی از معایب چوب خام را به طور کامل از بین برده و آنها را تبدیل به مزیت برای ترموود می‌کند. به عنوان مثال، حرارت کنترل شده در کوره‌های تولید ترموود، صمغ داخلی چوب را به طور کامل از بین بردن و رطوبت طبیعی آن را به حد استانداردی می‌رساند. به همین دلیل محصول خروجی از خط تولید خواصی مانند ضد آب، ضد حشره و ضد رشد قارچ و کپک پیدا می‌کند.

معایب نمای چوب

شاید تنها عیبی که نماهای چوبی دارند را بتوان قابلیت اشتعال بیشتر آنها در مقایسه با نماهایی مانند سنگ دانست. البته که ترموود به دلیل طی کردن مراحل تولید مهندسی شده خود، بیش از چوب خام در مقابل حرارت مقاومت دارد؛ اما در مقایسه با سنگ و سیمان کمی قابلیت اشتعال آن بالاست. از طرفی برخی از کارشناسان، قطع درختان جهت تولید مواد خام مورد نیاز برای تامین ترموود جهان را به عنوان یکی از معایب نمای چوبی معرفی می‌کنند. البته که بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهان، در حال حاضر از جنگل‌های مصنوعی که با هدف برداشت تنه درختان خاص ساخته شده‌اند؛ برای تامین مواد خام مورد نیاز خود استفاده می‌کنند و به این ترتیب از قطع درختان طبیعی جلوگیری می‌شود.

ویژگی های نمای چوبی

اجرای نمای ساختمان با چوب منجر به نتایج شگفت‌انگیزی می‌شود که همگی ریشه در ویژگی‌های این سبک از نما دارند. به عنوان مثال رفتار چوب و انواع فرآورده‌های مهندسی شده این ماده در مقابل گرما و سرما بسیار منطقی‌تر از مصالحی مانند آهن و استیل است. ترموود حداقل انبساط و انقباض را در شرایط آب و هوایی مختلف دارد و به همین خاطر از ثبات ابعادی بالایی برخوردار است. از طرفی ساختار داخلی چوب به گونه‌ای است که پوشش آن روی ساختمان می‌تواند به صورت عایق عمل کرده و از هدر رفت گرما و سرما جلوگیری کند. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان و معماران متخصص در زمینه طراحی نما، کاهش هزینه‌های سوخت را به عنوان یکی از مزایای نماهای چوبی معرفی می‌کنند.

ضد آب و ضد رطوبت

از آنجایی که میزان رطوبت داخلی ترموود طی عملیات تولید به حد مشخصی می‌رسد؛ بافت الوارها تغییرات شیمیایی خاصی را تجربه می‌کند که عملا جذب رطوبت و آب را دچار مشکل کرده و سرعت این فرآیند را به حداقل می‌رساند.

مقاومت در برابر حریق

درست است که ترموود از چوب خام ساخته می‌شود؛ اما فرایند مهندسی شده تولید این ماده به حدی دقیق است که می‌تواند حتی بزرگ‌ترین نقطه ضعف چوب را به یکی از مزایایی ترموود تبدیل کند. مشکل اصلی چوب خام، اشتعال‌پذیری بالای آن است. تا کنون تلاش‌های زیادی برای افزایش مقاومت چوب در برابر آتش صورت گرفته است. از بین تمام روش‌هایی که تا این لحظه برای اصلاح این مشکل آزمایش شده‌اند؛ فرایند اصلاح حرارتی بهترین گزینه است. چوب اصلاح شده حرارتی یا همان ترموود، فرآیندی را طی می‌کند که طی آن دمای داخلی‌اش، در غیاب اکسیژن به بیش از 180 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این میزان تغییر دما باعث ایجاد تغییراتی در ساختار شیمیایی اجزای دیواره سلولی (لیگنین، سلولز و همی سلولز) در چوب می‌شود. این تغییر مقاومت چوب در برابر آتش، دوام و ثبات آن نیز تاثیر مثبت داشته.

انعطاف‌پذیری

گرچه ترموود و به طور کلی چوب ماده انعطاف‌پذیری است؛ اما به دلیل رطوبت کم، انعطاف‌پذیری آن بسیار کمتر از مصالح ساختمانی دیگر است.

هزینه نگهداری

ترموود نیاز به هزینه‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری ندارد. تنها کاری که باید برای نگهداری انجام دهید؛ تمیز کردن و شستن آن با آب و برس نرم است. ضمن اینکه بهتر است هر سال وضعیت ترموودهای نما را از نظر پوشش محافظ و رنگ بررسی شود.

عایق صوتی و حرارتی

چوب‌هایی مانند ترموود که به وسیله عملیات حرارتی تولید می‌شوند؛ بسیار متخلخل‌تر از چوب خام هستند و خواص عایق‌بندی آنها به شدت بیشتر از چوب طبیعی است. بنابراین اگر برای ساخت نمای چوبی از این الوارها استفاده شود؛ علاوه بر اینکه میزان ورود صداهای محیط به درون ساختمان کمتر می‌شود؛ میزان هدر رفت انرژی نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

هزینه اجرای

اصلی‌ترین بخش هزینه‌های اجرای نمای چوبی مربوط به خرید ترموود می‌شود. از آنجایی که ترموودهای متنوعی در بازار وجود دارند که ساخت کشورهای مختلف هستند و از نظر درجه کیفی نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ برای محاسبه دقیق هزینه چنین پروژه‌ای باید از قیمت روز ترموود مطلع باشید. علاوه بر قیمت مواد اولیه، هزینه مجزایی برای نصب و خرید سایر متریال‌ها مانند پیچ، ریل، رنگ مخصوص و... نیز باید در نظر بگیرید.

با توجه معرفی مزایا و معایب نمای چوبی می تواند انتخاب خوبی باشد اما اجرا کردن آن بسیار مهم است چون اجرا کردن آن اگر دقیق نباشد می تواند بدترین انتخاب برای نمای ساختمان باشد و شما برای اجرای باید از شرکت های معتبر و با تجربه کمک بگیرید شرکت پارسا گروپ (آلتن) چندین سال است که تجربه خوبی و بهترین نیرو را دارد و شما می توایند از طریق راه های زیر با کارشناسان آنها در ارتباط باشید

آدرس: احمدآباد مستوفی ،میدان پارسا، خیابان صنوبر چهارم شمالی، شهرک بهسازی صنایع چوب - سالنA9

تلفن: 021-26851523

سایت: https://parsa-group.com


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس