کد خبر 1385239
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
حمله نماینده عربستان در اتحادیه عرب به تهران؛ ایران منبع خطر است

نماینده عربستان سعودی در اتحادیه عرب، امروز در نهمین نشست مشترک گفت‌وگوهای سیاسی عربی و اروپایی، اتهامات تندی به ایران زد و تهران را عامل بی‌ثباتی و هرج و مرج در منطقه و دنیا معرفی کرد.

به گزارش مشرق، «عبدالرحمن بن سعید الجمعه» نماینده دائم عربستان سعودی در اتحادیه عرب، امروز (پنجشنبه، ۹ ژوئن)، در نهمین نشست مشترک برای گفت‌وگوهای سیاسی عربی و اروپایی بین نمایندگان دائمی اتحادیه عرب و سفرای کمیته سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا، ایران را آماج اتهامات قرار داد و خواستار تقویت روابط عربی با اتحادیه اروپا شد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، عبدالرحمن الجمعه ضمن تأکید بر تمایل عربستان سعودی و کشورهای عربی به تقویت و گسترش زمینه‌های همکاری با اتحادیه اروپا برای تامین منافع مشترک، تصریح کرد: فرصت‌های زیادی برای ارتقای سطح مشارکت و ارتقای آن به سطح بهتر و آن‌چه ما در روابط استراتژیک به دنبال آن هستیم، وجود دارد.

نماینده دائم عربستان سعودی ادعا کرد: «چند مسئله بین‌المللی و منطقه‌ای مهم برای طرف‌های عربی و اروپایی وجود دارد که مستقیم و غیرمستقیم بر روند همکاری بین آن‌ها سایه افکنده است که مهمترین آن‌ها مسئله ایران است که به لطف رفتارهای نظام حاکم و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده آن برای امنیت منطقه و جهان، ایران را به منبع خطری تبدیل کرده است که امنیت کشورهای عربی و صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند».

وی در ادامه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: «ایران به شورش در قبال جامعه بین‌الملل و نقض پیمان‌های بین‌المللی با تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی و توسعه یک سامانه موشکی ادامه می‌دهد؛ سامانه‌ای که تأسیسات نفتی و خطوط بین‌المللی تامین انرژی را که برای اقتصاد جهانی حیاتی و مهم است، هدف قرار می‌دهد».

عبدالرحمن بن سعید الجمعه در ادامه اتهام‌زنی علیه ایران گفت: «ما در جهان عرب از نقش بزرگ سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در عرصه بین‌الملل قدردانی می‌کنیم و از این رو بر روی اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر مؤثر علیه نظام ایران و رفتارهای آن که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، حساب می‌کنیم».

این مقام سعودی در پایان سخنرانی‌اش در این نشست، مدعی شد که منطقه در حال حاضر شاهد دو دیدگاه و چشم‌انداز برای آینده است که هدف اولی ایجاد صلح و رفاه و ارتقای عدالت، برابری و حقوق بشر از سوی پادشاهی سعودی و کشورهای عربی دوست و برادر آن است و در مقابل آن، دیدگاه و چشم‌انداز ایران در گسترش ویرانی و هرج و مرج در منطقه و جهان است.

این اتهام‌زنی الجمعه علیه تهران در حالی است که وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز، بامداد امروز (پنجشنبه)، در بیانیه‌ای از قطعنامه ضدایرانی شورای حکام علیه ایران استقبال کرد.

بنا بر بیانیه منتشر شده در صفحه توئیتری وزارت امور خارجه عربستان سعودی، ریاض اعلام کرد: «وزارت امور خارجه عربستان سعودی از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن بر لزوم پذیرش تعهدات پادمانی توسط ایران و همکاری این کشور با آژانس برای حل تمام مسائل هسته‌ای حل‌نشده تأکید شده، استقبال می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «عربستان سعودی، ایران را به همکاری با آژانس و حل‌وفصل بدون تعلل مسائل حل‌نشده فرا می‌خواند و امیدوار است که کشورهای عضو در شورای حکام کاملا از آژانس و مدیر کل آن حمایت کنند».

نماینده عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیشب، ایران را به در پیش گرفتن رویکردی مبهم در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده بود.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه چهارشنبه، قطعنامه ضد ایرانی خود را که آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه کرده بودند، به تصویب رساند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موافق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند. روسیه اعلام کرد که این پنج کشور، نماینده نیمی از مردم دنیا هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی گفت: «آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوءمحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمد: «ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌هاست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فرزاد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    11 0
    عربستان ودوستاش عامل اصلی هرج و مرج توی غرب آسیا هستن. ایران کشوریه که مقابل ستمگری اونها ایستاده. برعکس گفته نماینده ی عربستانی نادان
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 0
      توقع بیشتری از نوکر امریکا و صهیونیست ها نداریم . اگر میگفت ما حاضریم با ایران همکاری کنیم تا فلسطین ازاد شود تعجب داشت . در واقع این ها ال یهود هستند ونه ال سعود
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      اینها نوکرحلقه به گوش ارباب هستند باید نوکریشان ثابت کند
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      عربستانی نکبت 8 ساله مردم یمن رو به خاک و خون کشیده و با محاصره دریایی یمن صحنه هایی از کودکان گرسنه یمنی با دنده های بیرون زده می بینیم که سابقا فقط در آفریقا دیده می شد.استراتژیست های ما چه تصمیمی برای آینده عربستان گرفته اند؟ سعودی رذل صهیونیست بماند یا گورش را گم کند؟
    • میلاد IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      3 0
      شما عربستانیهای نوکر و گاو شیرده به آمریکاییها عامل اصلی هرج و مرج در همه کشورهای اسلام و دنیا هستید.خدای شما آمریکاست. از غرب آفریقا گرفته تا شرق آسیا با ایجاد مدارس وهابی و تکفیری مردم بیگناه رو کشتار میکنید. شما خودتون تروریستید .
  • آرش IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 7
    حرفاش منطقیه!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 0
      خفه شو مزدور
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      کاملا درسته
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      3 0
      از دهان گشاد نماینده گاو شیرده قابل تشخیص است که آمریکا هنوز بهش شیردوش وصل نکرده!
  • وطنم ایران IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    رژیم تروریستی و ضد بشری آل سعود یکی از مهم ترین حامیان معنوی و مادی گروهک های تکفیری_تروریستیه. این رژیم بمب های آمریکایی رو میندازه رو سر ملت فقیر یمن و تا کنون هزاران کودک توسط رژیم بن سفاک به شهادت رسیدن. تروریست های وهابی تحت حمایت رژیم گردن زن سعودی سوریه و عراق رو ویرانه کردن
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    غذای! زیادی خورده!
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    انگار تصمیم گیرنده آسیاست دیگه نمیدونه که ترامپ این ها رو گاو شیرده توصیف کرده و گاو شیرده باید سرش تو لاک خودش باشه تا شیرش خشک نشه و الا ترامپ ناراحت میشه و حسابشون نمیکنه
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    با سلام بنظر می رسد عرصه بر آل سعود خیلی تنگ شده است و از شدت آن هذیان می گویند. هرج و مرج منطقه و جهان را به ایران عزیز نسبت می دهند، جالب است، بنظر می رسد اینها از درختی آویزان شده و بصورت معلق اطراف خود را می بینند. به همین دلیل دید آنها با برگشت خون به سر تیره و تار شده و کرده های خود و اربابانشان و دیگران را به حساب ما شارژ می کنند. البته از یک نظر می توان با او موافقت کرد که ما در برابر خاورمیانه جدید شأن ایستادم و نقشه دیگری را رقم زدیم و از این بابت هزینه های را به تچاینان تحمیل کردیم که اینان در حال حاضر ما را متهم به بازی هرج و مرج می کنند. خدا خیرتون بده بهتر خودشون را برای یک سفر حیرت انگیز مثل بن علی تونس آماده کنند. دور نیست... ان شاء الله، ظهور نزدیک است.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    نوکر اسراییل مرگ بر اسراییل
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      مرگ بر اسرائیل و نوکرانش
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    به جای این چرت و پرت ها درباره ایران باید میگفت ما(عربستان) به عنوان گاو شیرده امریکا حاضریم به عنوان گاو شیره برای اروپا هم ایفای نقش کنیم و پاچه خواری اروپا را هم داشته باشیم.
  • عاشق وطن IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    اخه عربستان که دست یک طایفه وحشی ومتهجرمیچرخه ونشانی ازتمدن وانسانیت بخودندیدن خفه شه
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    نماینده عربستان غلط کرده
  • CA ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست .. عرض خود میبری و زحمت ما میداری
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    .... وهابی. آمریکا، صهیونیستها و آل سعود دشمنان اصلی ایران اسلامی مقتدر.
  • مانی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    یه سری ....پشمک تو اتحادیه عرب جمع شدن هر از چندگاهی هی صدای اردک درمیارن و به ایران بزرگ اتهام می زنن! اینقدر زر بزنید تا گلوتون!!پاره بشه ! منظورم گلو و حلقومشونه!
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    خیلی به سعودی‌ها فشار امده
  • روشن IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    باید به سگ هار شیطان بزرگ در منطقه گفت؛ چجه حیوان!
  • رامین دکی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    ایران عزیز...عزیز میماند
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    بی...خان
  • الف _س IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    چو ایران نباشد تن من مباد به کوری چشم بدخواهان این سرزمین روز به روز مقتدرتر از روز پیش خواهیم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس