به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: شب گذشته، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی قطعنامه‌ای ضمن «ابراز نگرانی عمیق از عدم کفایت همکاری ایران» از تهران خواست تا «بدون فوت وقت درخواست‌های آژانس را اجابت کند».

 اشاره به این نکته ضروری است که مذاکرات وین کاملاً مرتبط با مذاکرات با آژانس بوده است. زیرا شورای حکام، طی دو سال گذشته از صدور قطعنامه جدید علیه ایران اجتناب کرد به این امید که احیای توافق هسته‌ای، ایران را وادار به عقب‌نشینی از گام‌های کاهش تعهدات کند. به عبارت دیگر اقدامات آژانس در هماهنگی با کشورهای غربی بوده است.

 اقدام ایران درباره قطع دو دوربین مرتبط با سنجش میزان غنای اورانیوم، می‌تواند ابهام طرف غربی نسبت به اهداف ایران را افزایش دهد. علاوه بر اینکه کاهش نظارت‌های فراپادمانی در برخی سایت‌ها مانند «تسا»ی کرج نیز از دیگر گزینه‌های ایران است.

 تصویب پیش‌نویس ارائه‌شده توسط دولت‌های غربی در کنار سفر دبیرکل آژانس به فلسطین اشغالی و تمجید تل‌آویو از این قطعنامه، به طور آشکار رویکرد سیاسی و غیر فنی آژانس را نشان می‌دهد. این مسأله در حالی است که خراب‌کاری‌ها و اخلال‌گری‌های این رژیم در برنامه هسته‌ای ایران و امتناعش از الحاق به ان‌پی‌تی، هرگز محکومیت جدی از سوی آژانس در پی نداشته است.

 برخی نگران ارسال پرونده از شورای حکام به شورای امنیت هستند. باید متذکر شد که به نظر نمی‌رسد که در مقطع کنونی دولت‌های غربی در صدد ارسال پرونده به شورای امنیت باشند و قطعنامه اخیر را می‌توان تلاشی برای تحت فشار قرار دادن ایران دانست. هر چند در صورت حفظ تنش فعلی روسیه و کشورهای غربی در موضوع اوکراین، این احتمال که روسیه با مواضع این کشورها در ارتباط با ایران همراهی نکند بالا است.  

 در شرایط کنونی، تهدید ایران به حذف حافظه دوربین‌ها و تعلیق عضویت در ان‌پی‌تی می‌تواند به مانعی در برابر فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی اعضای اروپایی توافق هسته‌ای بدل شود. در عین حال که ایران نباید وارد بازی روانی رژیم صهیونیستی شده و تا حد امکان باید از ایجاد اجماع علیه خود جلوگیری کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    15 0
    خروج از Npt طبق بند ۱۰ . خروج خروج خروج
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 1
      مواظب یه مارمولک که خوب بلده استتار کنه باشید . اسمش اسراییله ولی مثل عزراییل همه جا سبز میشه. افتاده به جون دانشمندها و مراکز علمی همه رو درو میکنه کسی هم نیست جلوشو بگیره.
    • CA ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      2 0
      ما هم از دروغگویی ریا و عدم انجام تعهدات غرب و آژانس و عدم کفایت 4+1 در رفع تحریم های اقتصادی نگرانی بسیار عمیق داریم. یا تحریم یا اورانیوم بالای 90 درصد به مقدار نامحدود استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR9 و اخراج تمام جاسوسان.
    • CA ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 0
      ما هم از دروغگویی ریا و عدم انجام تعهدات غرب و آژانس و عدم کفایت 4+1 در رفع تحریم های اقتصادی نگرانی بسیار عمیق داریم. یا تحریم یا اورانیوم بالای 90 درصد به مقدار نامحدود استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR9 و اخراج تمام جاسوسان. در مقابل هرگونه خرابکاری و ترور هم اقدام متقابل سریع و قاطعانه. طوری که 10 تا بخورن.
  • مورخ ایرانی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    ای برجام! ده سال طول کشید که امضا شوی و بعد سه سال به کما رفتی! حالا بعد از چهار سال تلاش برای احیا مردی!؟!؟!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    7 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 9
    از عربستان و امارات یاد بگیرید که چه کار کردن که همه ازشون طرفداری میکنند و مردم بومیش هم آسایش دارند .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      9 1
      گردن زدن هاشون رو میگی؟
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      7 2
      یعنی خاک بر سرت که گاو بودن رو به انسان بودن ترجیح میدی
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      8 13
      .حداقلش مردم بومی عربستان زندگی آسوده دارند و فقیر ندارند در بین جمعیت بومیش .هفتاد درصد مردم ایران در فقر نسبی و یا کامل به سر می‌برند .
    • عبدالله IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      مردم بومی عربستان و امارات آسایش دارند؟!!! این دو نوکر حلقه به گوش که گفتی با کمک خود آمریکا و بقیه شیاطینش سر پا هستند در غیر اینصورت در برابر ایدام انقلابی مردمشان تا یک هفته هم دوام نمیارند.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    6 1
    غرب ظالم احمق... پایان ظلم نزدیک است. جاءالحق و زهق الباطل
  • علی GB ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    سرعت بخشیدن به کاهشِ پلکانیِ تعهدات و درصورت ادامه رفتار آژانس خروج از NPT و همزمان ساخت سلاح های هسته ای تا غرب از این سطح عصبانیتی که از پیشرفت و قدرت فعلی ایران داره عصبانی تر بشه و از عصبانیت هم بمیره و در صورت کوچکترین خطای محاسباتیِ دشمن، ابتدا غیرنظامی کردن رژیم صهیونیستی و آل سعود و بعد اخراج و تبعیدشون به صحراهای دورافتاده آفریقا!
  • حسام IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    هر چند در صورت حفظ تنش فعلی روسیه و کشورهای غربی در موضوع اوکراین، این احتمال که روسیه با مواضع این کشورها در ارتباط با ایران همراهی نکند بالا است.
  • محراب IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    به نظر من ایران باید اخرین راه رو انتخاب کنه جنگ تمام عیار با امریکا و غرب غنی سازی رو باید به 90 درصد برسونه به طور علنی ساخت سلاح هسته ای رو شروع کنه حتی سالی پنج شش بار آزمایش سلاحهای پیشرفته را برگزار کنه
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      شعار پوچ و توخالی بسه دیگه
  • حمید رصا اصقری IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    ممنون از مطالب خوبتان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس