آیا خودروی شش هزار دلاری که برای بازارهایی خاص مثل هند تولید می شود مناسب بازار ایران است؟ بگذارید موضوع را کمی دقیق تر بررسی کنیم.

همزمان با افزایش انتقادها از صنعت خودرو درسال‌های اخیر، گاهی از سوی بعضی افراد، ادعاهایی بیان می شود که از نگاه اهل فن نادرست است. به عنوان نمونه اخیرا یکی از نمایندگان گفته است که باید خودروهای ۶ تا ۲۵ هزار دلاری به کشور وارد شود. در این رابطه این سوال مطرح است که اساسا منظور از خودروی ۶ هزار دلاری چه نوع خودرویی است؟

پلتفرم های موجود در صنعت خودرو ایران به جز یک یا دو مورد، اغلب سن و سال بالایی دارند و به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی ، خودروسازهای بزرگ کشور مجبور شدند با به روز رسانی این پلتفرم ها چراغ تولید در کشور را روشن نگه دارند.

این پلتفرم ها می توانند استانداردهای ۸۵ گانه را در ایران پاس کنند و حتی سدان تارا استانداردهایی فراتر از ایران  و ECE اروپا را نیز پاس کرده اند. حال سوال اینجاست که کدام خودروی شش هزار دلاری در جهان می تواند استانداردهای ۸۵ گانه داخلی را پاس کند؟

با توجه به سوالات بالا می توان به این موضوع رسید که خودروی شش یا هفت هزار دلاری که نه کیسه ایمنی هوا دارد، نه ترمز ABS+EBD و نه حتی ساده ترین امکانات رفاهی امکان پاس کردن استانداردهای داخلی را ندارد و به این ترتیب طبق قوانین فعلی نمی تواند مجوز پلاک دریافت کند.

به بیان دیگر در حالیکه همواره بسیاری از نمایندگان مجلس شواری اسلامی بارها از ایمنی خودروهای داخلی گله کرده اند، حال سوال اینجاست کدام خودروی شش هزار دلاری در جهان وجود دارد که می تواند ایمنی بهتر از محصولات داخلی فعلی ارایه کند؟

اخیرا یکی از اعضای محترم کمیسیون صنایع اعلام کرده است که پژو ۲۰۶ در جهان ۱۵۰ میلیون قیمت دارد و در ایران ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. نکته اول اینکه آخرین کشوری به غیر از ایران که پژو ۲۰۶ در آن به تولید رسید، آرژانتین بود و آخرین ۲۰۶ آرژانتین نیز در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ از خط تولید خارج شده است.

در خصوص قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی این خودرو در جهان نیز احتمالا این مسئول محترم درست گفته است، زیرا نمونه های تر و تمیز مدل ۲۰۱۷ ساخت آرژانتین در بازار این کشور حدود شش هزارو ۵۰۰ دلار قیمت دارند که اگر این عدد را در قیمت ارز ۲۵هزار تومانی ضرب کنیم، باید گفت پژو ۲۰۶ کارکرده مدل ۲۰۱۷ با احتساب ارز با قیمت کمتر از بازار و تخفیف های مختلف از جمله عوارض گمرکی قیمتی حدود ۱۶۲ میلیون تومان در بازار جهانی دارد.

یا در جای دیگری گفته شده است که مدیران ما (احتمالا مدیران صنعت خودرو) قیمت ۲۰۶ را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیرند! این جملات نیز محل بحث های بسیاری است که بارها در رسانه های مختلف بیان شده است. آخرین قیمت کارخانه ای پژو ۲۰۶ در بالاترین تیپ حدود ۱۸۱ میلیون تومان است. اما دلال ها در بازار خودرو قیمت این محصول را به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان رسانده‌اند.

حالا سوال این است که کدام مدیر از ایران خودرو تا به امروز قیمت این خودرو را ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است؟ در شرایطی که صنعت گران کشور در شرایط سخت اقتصادی و ارتباطات بین الملل در حال فعالیت هستند تا از تولید کشور زنده بماند، بیان چنین موضوعاتی از سوی افرادی که در زمره نخبگان علمی سیای کشور دسته بندی می شوند، بسیار تعجب برانگیز است!

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس