کد خبر 1384751
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
روسیه

رسانه مطرح آمریکایی با اشاره به تحولات میدانی درگیری‌های روسیه و اوکراین اذعان کرد که مسکو به هدفش نزدیک‌تر شده است.

به گزارش مشرق، در حالی درگیری‌های روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش امروز چهارشنبه خود به پیشرفت‌های مسکو اذعان کرد.

پنجم اسفند ماه بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین، دستور آغاز «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» را صادر کرد. مسکو با تاکید بر اینکه به دنبال اشغال اراضی اوکراین نیست، هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه (امروز) با اشاره به تحولات میدانی درگیری‌ها گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «روسیه به تصرف منطقه دونباس اوکراین نزدیک می‌شود».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «روسیه به هدف خود برای تصرف کامل بر مرکز صنعتی و معادن و کارخانه‌های زغال‌سنگ شرق اوکراین نزدیک‌تر شد در حالی که کرملین ادعا کرد که کنترل ۹۷ درصد یکی از دو استانی را که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند، در دست گرفته است».

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به رزمایش کشورهای عضو ناتو در دریای بالتیک

آسوشیتدپرس ادامه داد: «سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه (دیروز) گفت که نیروهای مسکو تقریبا تمام استان لوهانسک را تحت کنترل دارند. به گفته مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی، به نظر می‌رسد روسیه اکنون تقریبا نیمی از استان دونتسک را اشغال کرده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «روسیه پس از کنار گذاشتن تلاش ناشی‌گرانه خود برای حمله دو ماه قبل خود به کی‌یف اعلام کرد که تصرف کل دونباس هدف اصلی خود است. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ با نیروهای دولتی اوکراین در دونباس می‌جنگند و این منطقه طی هفته‌های اخیر تحت هدف حملات سنگین روسیه بوده است».

به روایت این رسانه آمریکایی، «در اوایل جنگ، نیروهای روسیه کنترل کل منطقه خرسون و بخش بزرگی از منطقه زاپوریژیا را در جنوب (اوکراین) به دست گرفتند. مقامات روسیه و منصوبان محلی آنها درباره برنامه‌هایی برای این مناطق صحبت کرده‌اند که یا استقلال خود را اعلام کنند یا به روسیه منتقل شوند».

به نوشته آسوشیتدپرس، «اما در آخرین مورد خرابکاری ضد روسی در داخل اوکراین، رسانه‌های دولتی روسیه روز سه شنبه (دیروز) خبر دادند که انفجار در یک کافه در شهر خرسون چهار نفر را زخمی کرد. خبرگزاری تاس بمب گذاری در این شهر تحت اشغال روسیه را "اقدامی تروریستی" خواند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «قبل از تهاجم ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، مقامات اوکراینی گفتند که روسیه حدود ۷ درصد از خاک این کشور از جمله شبه جزیره کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد به همراه مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در دونتسک و لوهانسک را در اختیار دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که نیروهای روسیه ۲۰ درصد از خاک این کشور را در اختیار دارند».

انتشار گزارش این خبرگزاری غربی در شرایطی صورت گرفته که روز گذشته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از تسلط نیروهای کشورش بر مناطق مهمی در شرق اوکراین خبر داد.

شویگو طی نشست خبری گفت: «بخش قابل توجهی از جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک در امتداد ساحل چپ سِوِرسکی دونتس از جمله شهرهای کراسنی لیمان و اسویاتوهیرسک و همچنین ۱۵ شهرک دیگر آزاد شده‌اند.

وی با اعلام تسلط کامل روسیه بر شهر اسویاتوهیرسک، نام مناطق استودنوک، یارووایا، کروفسک، یامپول و دروبیشوو را به عنوان بزرگترین شهرک‌هایی که تحت کنترل نیروهای روس درآمدند، نام برد.

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه به طور کلی، ۹۷ درصد از خاک جمهوری خودخوانده لوهانسک تا به امروز از کنترل دولت اوکراین خارج شده، افزود: «وزارت دفاع به همراه شرکت راه آهن روسیه ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط ریلی را برای از سرگیری تردد کامل بین روسیه، دونباس، اوکراین و کریمه بازسازی کردند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 8
    روسیه شکست میخوره
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • مهدی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    ایران باید مانند بحران سوریه که با روسیه و چین ائتلاف وداعش و ناتو را در سوریه شکست داد در بحران خطرناک اوکراین نیز باید ایران و چین صراحتا از روسیه اعلام حمایت و پشتبانی نظامی و مالی کنند چرا که شکست روسیه جرقه بیداری و موج سواری دوباره داعش در سوریه و منطقه خواهدبود . و شکست روسیه دومینوی شکست ایران وچین را موج سواری برای ناتو و امریکا خواهدساخت . ایران باید داوطب های افغان و مدافین حرم و حزب الله سوریه را برایکمک به روسیه به شرق اوکراین گسیل کند . و اگر اوکراین در این جنگ پیروز بشود بدتر از پیروزی داعش در سوریه خواهد بود . و اوکزاین و غرب بر روی موج سواری این پیروزی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در جریان انتقام گیری از سردار شهید قاسم سلیمانی را به دادگاه بین الملی لاهه کشیده و با اعمال نفوذ یک جریان ساختگی مانند پرونده سفوط هواپیمای لاکربی انگایس توسط لیبی و قذافی را علیه ایران سناریو سازی خواهند کرد !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس