کد خبر 1384241
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
علت پرش چشم چیست؟

پرش چشم یا اسپاسم پلک چشم شرایطی است که یک یا هر دو پلک چشم دچار لرزش های ناگهانی شده و یا به طور خود بخودی بسته شوند. این حرکات غیر ارادی بوده و بعبارتی خارج از کنترل ما هستند.

به گزارش مشرق، پرش چشم یا اسپاسم پلک چشم شرایطی است که یک یا هر دو پلک چشم دچار لرزش های ناگهانی شده و یا به طور خود بخودی بسته شوند. این حرکات غیر ارادی بوده و بعبارتی خارج از کنترل ما هستند. متداول ترین انواع اسپاسم پلک چشم شامل پرش پلک چشم یا همان تیک عصبی، بلفارواسپاسم اولیه و اسپاسم نیمه صورت است. 

تیک عصبی چشم چیست؟

تیک عصبی چشم یا انقباضات کوچک پلک با سرعت کمی اتفاق می افتند و باعث می شود که این حرکات تاثیری بر روی بینایی نداشته باشند. این کشیدگی ها بی خطر هستند و اغلب در نتیجه استرس و خستگی ایجاد می شوند. اگر چه بیشتر اسپاسم های پلک چشم در کمتر از ۵ دقیقه از بین می روند اما با این وجود گاهی اوقات، گرفتگی پلک چشم می تواند برای چند روز یا بیشتر ادامه داشته باشد. 

ممکن است تصور کنید وقتی دچار لرزش پلک چشم می شوید، دیگران قادر به مشاهده آن هستند. اما اکثر کشیدگی های چشم ظریف بوده و توسط دیگران به راحتی دیده نمی شوند.

بیشتر لرزش های چشمی جزئی بوده و بدون درمان نیز از بین می روند. اغلب می توانید با خواب کافی، کاهش استرس و محدود کردن مصرف کافئین، از پرش چشم خلاص شوید.

علت زدن نبض زیر چشم 

برخی از علل پرش پلک چشم عبارتند از:

• استرس

• خستگی

• خستگی چشم

• کافئین

• خشکی چشم

• مشکلات تغذیه ای

• آلرژی

درمان پرش چشم

برای جلوگیری از کشیدگی پلک، بایستی در ابتدا علت های احتمالی آن را بفهمید. گاهی اوقات، ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به طور قابل توجهی پرش چشم را کاهش دهد و یا به ناپدید شدن کشیدگی پلک کمک کند.

بیایید علت نبض زدن پلک چشم و راه حل های احتمالی آن را مرور کنیم:

۱. استرس

استرس احتمالاً شایع ترین علت پرش پلک چشم است. یوگا، تمرینات تنفسی، گذراندن وقت با دوستان یا حیوانات خانگی و تمرکز بر روی برنامه های شخصی، روش هایی برای کاهش استرس است که ممکن است باعث کشیدگی پلک شما شوند.

۲. خستگی

کمبود خواب، چه به دلیل استرس و چه به دلایل دیگر، می تواند باعث زدن نبض زیر چشم شود. داشتن یک برنامه منظم برای خواب کافی می تواند کمک کننده باشد.

۳. خستگی چشم

خستگی چشم به ویژه فشار چشم ناشی از کار کردن با وسایل الکترونیکی مانند استفاده بیش از حد از رایانه ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند نیز یکی از دلایل عمده اسپاسم پلک است.

هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنید: هر ۲۰ دقیقه نگاه خود را از صفحه کنار بکشید و اجازه دهید چشم های شما به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر روی یک شی دور (حداقل ۲۰ سانتی متر دورتر) تمرکز کنند. این حالت باعث کاهش خستگی گردیده و احتمال تیک چشم را کاهش می دهد. همچنین، برای رفع خستگی چشم ناشی از کار کردن با این وسایل، می توانید از چشم پزشک خود در مورد عینک های رایانه ای سوال کنید.

۴. کافئین

مصرف کافئین زیاد می تواند باعث تحریک چشم شود. سعی کنید قهوه، چای را به مدت یک یا دو هفته کاهش دهید و اثرات آن را بر روی میزان پرش چشم خود مورد مقایسه قرار دهید.

۵. خشکی چشم

بسیاری از افراد بزرگسال، به خصوص پس از ۵۰ سالگی، خشکی چشم را تجربه می کنند. خشکی چشم در افرادی که در معرض استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند رایانه بوده، تحت مصرف داروهای خاص به ویژه آنتی هیستامین ها و برخی از داروهای ضد افسردگی قرار داشته، از لنزهای تماسی استفاده می کنند و کافئین بالایی مصرف می کنند بسیار شایع تر است.

اگر پلک شما دچار این نوع از لرزش ها شده و به خشکی چشم مبتلا هستید، بهتر است برای برای ارزیابی دقیق تر چشمان خود با چشم پزشک مشورت کنید. بازگرداندن رطوبت به سطح چشم ممکن است باعث متوقف شدن پرش چشم شود و خطر تیک عصبی چشم را در آینده کاهش دهد.

۶. مشکلات تغذیه ای

برخی گزارش ها حاکی از کمبود برخی عناصر غذایی مانند منیزیم است که می تواند باعث اسپاسم پلک شود. اگرچه این گزارش ها قطعی نیستند، اما این امکان وجود دارد که یکی دیگر از علل احتمالی پریدن پلک چشم باشد.

اگر نگران هستید که رژیم غذایی شما نتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودن بینایی تان را تأمین کند، قبل از خرید مکمل های غذایی بدون نسخه در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

۷. آلرژی

افراد مبتلا به آلرژی چشم بیشتر در معرض تجربه شرایطی مانند خارش چشم، تورم و آبریزش آن قرار دارند. مالش چشم های شما به دلیل علائم آلرژی باعث آزاد شدن هیستامین در بافت های پلک و لایه اشکی می شود که ممکن است باعث پریدن چشم شود.

در برخی مواقع، قطره های بدون نسخه پزشکی برای کاهش علائم آلرژی در دسترس هستند، اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که آنتی هیستامین های موجود در این قطره ها می توانند باعث خشکی چشم شوند.

بهتر است در صورت مشاهده علائم آلرژی و پرش چشم، با چشم پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که روند درمانی درستی را برای چشم هایتان انجام می دهید.

آیا بوتاکس می تواند جلوی لرزش چشم من را بگیرد؟

در موارد نادر، علیرغم شناسایی علل احتمالی و استفاده از درمان های پیشنهادی، برخی از تیک های عصبی های چشم از بین نمی روند. برای جلوگیری از انقباضات غیرارادی عضلات در پلک که باعث ایجاد تیک عصبی چشم می شود، می توان با تزریق بوتاکس، پرش پلک طولانی مدت را درمان کرد.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده پریدن مداوم پلک چشم، تغییر ناگهانی در ظاهر یا حرکت نیمی از صورت (از جمله پلک ها)، یا در صورت فشردگی محکم پلک چشم ها، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. این موارد می توانند نشانه ای از یک بیماری جدی باشند.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس