ماجرای سکته مغزی و اعتراض "اینفلوئنسر اینستاگرامی"/ علت عدم‌انجام سی‌تی‌اسکن برای وزن بالای ۱۰۰کیلوگرم چیست؟

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره ماجرای ویدئوی منتشرشده در بیمارستان شیراز از سوی یک اینفلوئنسر اینستاگرامی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، ساعاتی پیش یک اینفلوئنسر اینستاگرامی با انتشار ویدئویی از خود مدعی شد که با علائم بالینی سکته مغزی به یکی از بیمارستان‌های شیراز مراجعه کرده است و پرسنل بیمارستان به او می‌گویند که برای دریافت خدمات درمانی باید بستری شود؛ وی همچنین نسبت به عدم‌انجام سی‌تی‌اسکن برای افراد با وزن بالای ۱۰۰ کیلوگرم، اعتراض کرد!

در همین راستا، دکتر علی سالاریان؛ معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره گفت: در کل جهان، خدمات درمانی دارای سطح‌بندی یا تریاژ است یعنی غربالگری اولیه در بیمارستان انجام می‌شود و بر اساس آن، بیمار به پزشک عمومی، متخصص و بخش‌های پاراکلینیک ارجاع می‌شود.

وی افزود: از نظر رسیدگی به بیماران به‌صورت اورژانس، می‌توانیم مدعی باشیم که از لحاظ اعمال جراحی و رسیدگی به بیماران دچار سکته، اقدامات درمانی با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها انجام می‌شود؛ در بسیاری از کشورها برای ویزیت شدن توسط پزشک متخصص، زمان‌ زیادی لازم است اما در ایران به‌دلیل نوع نظام درمانی و دیدگاه انسان‌دوستانه، این اتفاق به‌سرعت رخ می‌دهد.

سالاریان ادامه داد: این هموطن ما به یک بیمارستان در شیراز مراجعه کرده است و در ابتدا تصور می‌شده است که علائم او مربوط به سکته مغزی است اما تشخیص افتراقی اولیه او، "فلج بلز" بوده است نه سکته مغزی؛ با وجود این، برای اطمینان بیشتر، برای او سی‌تی‌اسکن درخواست می‌شود.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی متذکر شد: دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بسیار گران‌قیمت و چند میلیارد تومانی هستند و با توجه به قیمت بالای ارز در صورت آسیب دیدن، هزینه‌های بسیار زیادی به مراکز تحمیل می‌کنند؛ از طرف دیگر اگر دستگاه سی‌تی‌اسکن به‌دلیل استفاده افراد سنگین‌وزن از آن، دچار آسیب شود، ارائه خدمت به سایر بیماران با اختلال مواجه می‌شود بنابراین استفاده از سی‌تی‌اسکن‌های معمولی، محدودیت وزنی دارد تا دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای بیمارانی که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند نباید از سی‌تی‌اسکن‌های معمولی استفاده شود و این بیماران به مراکزی که دستگاه‌های مخصوص بالای ۱۰۰ کیلوگرم دارند، ارجاع داده می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که "آیا دستگاه‌های تصویربرداری مخصوص افراد سنگین‌وزن در تمام شهرها وجود دارد؟" گفت: در کلان‌شهرها این دستگاه‌ها وجود دارد و در برخی شهرها نیز ممکن است وجود نداشته باشد و بیمار به محل دیگری ارجاع شود؛ این‌که فرد به‌دلیل عدم اطلاع از این قانون، پرخاشگری کند و علیه کادر درمان بدگویی کند، درست نیست و باید از فضای مجازی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه درمان استفاده شود؛ اگر عدم انجام سی‌تی‌اسکن به‌دلیل وزن بالای فرد مذکور بوده، این امر قانونی بوده است.

سالاریان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه "افراد بالای ۱۰۰ کیلوگرم از سوی بیمارستان به مراکز دارای دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن ارجاع داده می‌شوند یا خودشان باید مراجعه کنند؟" خاطرنشان کرد: اگر فرد بستری باشد بیمارستان هماهنگی‌های لازم برای انتقال فرد جهت انجام سی‌تی‌اسکن را انجام می‌دهد و اگر بیمار سرپایی باشد، خود بیمار پیگیری را انجام می‌دهد.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که "چرا اعضای کادر درمان به بیمار گفته‌اند «ابتدا باید بستری شوید و سپس اقدامات درمانی لازم برای شما انجام شود»؟" گفت: اگر بیماری به بیمارستان مراجعه کند و پزشک تشخیص بدهد که نیاز به بستری دارد، بیمار باید تمکین کند تا مراحل بعدی پیگیری و اقدامات تشخیصی برای او انجام شود؛ اگر بیمار خودش رضایت به بستری شدن ندهد پزشک نمی‌تواند او را به‌صورت اجباری بستری کند و در هیچ جای دنیا نیز این‌گونه نیست که پزشک تشخیص بدهد که بیمار نیاز به بستری دارد اما بیمار با تشخیص خودش از بستری امتناع کند و درخواست سی‌تی‌اسکن شدن داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطنم IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    5 1
    این افراد فکر میکنند چون طرفدار زیاد دارند پس کارهای اداری شون هم باید سریعا خارج از نوبت رسیدگی شود. توهم مهم بودن و اثرگذار بودن و اگر روزی نباشند کارهای کشور روی زمین میمونه و ... این مشکلات رو هم به دنبال داره. با چند تا طرفدار اینطوری هستند ... خدارو شکر قدرت دست این افراد نیست وگرنه زمین و زمان رو به هم میریختند تا کار خودشون راه بیافته.
  • DE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    7 1
    به جای نشستن پای کامپیوتر و اینترنت و اینستاگرام اون تن 200 کیلویی را حرکت میدادی که دچار فلج بلز و ولز نشی تن لش دوقورت و نیمت هم بالاست.
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      پنج کیلو هم زائده تو پاش داره. اندازه یه گربه س.
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 0
      خخخخخ موافقم جای من هم چند تا دری وری بگو!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس