کد خبر 1383525
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
مقاومت تنها راه بازپس گیری حقوق سلب شده است

جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که مقاومت جامع و فراگیر تنها راه بازپس‌گیری حقوق سلب شده و آزادی سرزمین و مقدسات است.

به گزارش مشرق به نقل از رای الیوم، جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که مقاومت جامع و فراگیر تنها راه بازپس‌گیری حقوق سلب شده و آزادی سرزمین و مقدسات است.

این جنبش امروز یکشنبه در بیانیه‌ای به مناسبت پنجاه و پنجمین سالروز نکسه (جنگ سال ۱۹۶۷) تاکید کرد که توانایی مقاومت برای متحد ساختن فلسطینیان در همه جا و توقف تجاوزات و جنایات دشمن و برهم زدن معادله نبرد با رژیم اشغالگر کاملاً ثابت شده است.

در این بیانیه آمده است که جنایات بی وقفه دشمن صهیونیستی علیه سرزمین، ملت و مقدسات فلسطین و در راس آن قدس و مسجد الاقصی، هرگز امنیت و حاکمیت را برای این رژیم حتی در یک وجب از خاک این سرزمین به ارمغان نمی آورد و نمی تواند عزم و اراده ملت فلسطین برای ادامه مبارزه جهت دست یابی به حقوق ملی خویش را تضعیف کند.

حماس خواستار تحرک فوری برای تحقق وحدت ملی و شراکت حقیقی طبق یک برنامه مبارزاتی مبتنی بر مقاومت به منظور حمایت از حقوق و اصول ملی و مقدسات شد و تاکید کرد که هرگونه تلاشی در راستای احیای روند مذاکرات بی نتیجه سازش با دشمن، تنها شکست و ناامیدی را برای حامیان این مسیر به دنبال خواهد داشت.

این جنبش همچنین با اشاره به اینکه اشغالگران رو به زوال هستند، بر ضرورت کنار گذاشتن پروژه عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با دشمن صهیونیستی تاکید و عنوان کرد که این پروژه تنها برای خدمت به اهداف و برنامه های دشمن صهیونیستی و تشدید جنایات آن علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین و نفوذ به امنیت ملی عربی و بر هم زدن ثبات و امنیت آن است.

حماس تاکید کرد که آزادسازی فلسطین و بیرون راندن اشغالگران، وظیفه نه فقط ملت فلسطین بلکه سرتاسر امت اسلامی است. این جنبش خواستار تشکیل جبهه عربی و اسلامی برای تقویت ثبات و پایداری ملت فلسطین در سرزمین خود و مبارزات آن علیه رژیم اشغالگر تا زوال و نابودی آن شد.

روز نکسه چه روزی است؟

امروز یکشنبه ۵ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف است با پنجاه و پنجمین سالروز نکسه که طی آن قدس، کرانه باختری، نوار غزه، بخش‌هایی از سینا و بلندی‌های جولان به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد. پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ جنگی میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن روی داد که به جنگ شش روزه معروف شد. این جنگ از ۵ ژوئن آغاز شد و تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ ادامه یافت.

فاجعه نکسه ۱۹ سال پس از نکبت (فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸) اتفاق افتاد که طی آن بیش از ۸۳۰ هزار فلسطینی به ناحق از سرزمین خود رانده شدند.

رژیم صهیونیستی در این جنگ، ابتدا پایگاه‌های هوایی مصر و کانال سوئز را بمباران کرد و پس از آن حملات علیه دو جبهه اردن و سوریه را آغاز کرد. نیروی هوایی اردن و سوریه و البته عراق نیز حملاتی را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی برای کاهش فشارها بر جبهه مصر آغاز کردند.

در پنجمین روز جنگ، نیروی هوایی مصر، سوریه و اردن به کلی از عرصه جنگ خارج شد و رژیم صهیونیستی توانست بخش‌های وسیعی از اراضی عربی از جمله بلندی‌های جولان سوریه، صحرای سینا در مصر و کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه را اشغال کند.

اشغال این مناطق موجب تشدید عملیات شهرک‌سازی رژیم اشغالگر و مهاجرت هرچه بیشتر یهودیان به اراضی اشغالی شد.

از آن زمان رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف درصدد یهودی‌سازی شهر قدس برآمد، چه با مصادره اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی در آن و چه از طریق کوچاندن ساکنان اصلی این شهر و اجرای طرح‌های امنیتی، نظامی و راهبردی در آن.

شهر قدس که بخش غربی آن سال ۱۹۴۸ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود، به کلی به تصرف این رژیم درآمد و بدین گونه قدس شرقی نیز اشغال شد.

فاجعه نکسه منجر به آوارگی ۳۰۰ هزار فلسطینی شد که بیشتر آنان در اردن ساکن شدند. طی ۶ روز جنگ، نزدیک به ۲۵ هزار عرب و فلسطینی به شهادت رسیدند و در مقابل ۸۰۰ اسرائیلی هم کشته شدند و کشورهای عربی ۷۰ الی ۸۰ درصد از تجهیزات و توان نظامی خود را از دست دادند.

 سومین جنگ در راستای منازعه عربی اسرائیلی 

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تا به امروز همچنان به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و مصادره اراضی فلسطینی و شهرک‌سازی در آن برای اشغالگران یهودی با سرعت بیشتری ادامه دارد.

اکنون در پنجاه و پنجمین سالروز اشغال قدس شرقی، دشمن صهیونیستی به هر شیوه‌ای به دنبال یهودی‌سازی کامل این منطقه و مسجد مبارک الاقصی به منظور سیطره نهایی بر آن و اجرای طرح‌های شوم خود در آن است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس