کد خبر 1383486
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
۵ معضل ترکیه از نظر مهمترین مخالف اردوغان

رهبر حزب جمهوری خلق، به ۵ معضل مهم ترکیه اشاره کرده و معتقد است که این معضلات، تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی را دربر می‌گیرد و باید آنها را همچون درد مشترک، قلمداد کرد.

به گزارش مشرق، بحران اقتصادی و تنش سیاسی در ترکیه ادامه دارد و مخالفین اردوغان، در یک سازماندهی گسترده در اقصی نقاط کشور، در حال فعالیت و سخنرانی هستند تا هر چه زودتر، دولت را وادار به برگزاری انتخابات پیش از موعد کنند.

۶ حزب مخالف اردوغان که ائتلاف گسترده ای را برای پیروزی در انتخابات آتی تشکیل داده اند، معتقدند که می توانند در صحنه رقابت سیاسی، اردوغان و باغچلی را از قدرت کنار بزنند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق (ج. ه. پ) که به عنوان مهمترین مخالف اردوغان شناخته می شود و سهم به سزایی در سازماندهی و اتحاد گروه های مخالف دارد، شب و روز در حال سخنرانی در شهرها و ایجاد پست و ارسال پیام در فضای مجازی است.

او دیروز شنبه در یک سخنرانی عمومی در جمع گروهی از پیشه وران صنعتی و سرمایه داران ترکیه در استانبول، به ۵ معضل مهم ترکیه اشاره کرده و معتقد است که این معضلات، تمام گروه های سیاسی و اجتماعی ترکیه را در برمی گیرد و باید آنها را همچون درد مشترک، قلمداد کرد.

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

کلیچدار اوغلو گفت: «من و همکارانم، شب و روز در حال تحقیق، بررسی و کسب نظرات از مردم و کارشناسان هستیم. ما به این نتیجه رسیده ایم که ترکیه در حال حاضر ۵ معضل بزرگ دارد. اینها معضلاتی نیست که فقط به چپ، راست یا محافظه کار و ملی گرا لطمه بزند. اینها دردهای مشترک ما هستند. بگذارید خیال شما را راحت کنم. وجه مشترک هر ۵ معضل ما، بی کفایتی و ناتوانی دولت است و اگر یک دولت قدرتمند و شایسته سالار بر سر کار بود، چنین معضلاتی نداشتیم.»

۱.فقدان دموکراسی

رهبر ج. ه. پ در سخنان خود، به این اشاره کرد که جمهوری ترکیه سال آینده صد سالگی خود را پشت سر می گذارد و وارد دومین سده عمر خود می شود. در سده دوم، باید برای گذار از مشکلات بزرگ، گام های بلندی برداشت.

رهبر حزب جمهوری خلق، معتقد است که فقدان دموکراسی، اولین و مهمترین معضل ترکیه است. او گفته است: «در جایی که دموکراسی وجود ندارد، رشد، آزادی فکر و مهمتر از آن، امنیت جانی و مالی شهروندان وجود ندارد. چرا که در چنین ساختاری، قوه قضاییه مستقل نیست. شما نمی توانید حقوق خود را مطالبه کنید. ابتدا باید آنچه را دموکراسی می نامیم بسازیم. ما باید ترکیه ای بسازیم که در آن به افکار، هویت، عقاید و سبک زندگی همه احترام بگذاریم.»

۲.اقتصاد ناکارآمد

کلیچدار اوغلو  در ادامه افزود: «دومین مشکل بزرگ ما، اقتصاد ضعیف و ناکارآمد است. وقتی دموکراسی نباشد و تصمیم و اقدام درباره هر چیزی و هر حوزه ای، کاملاً فردی و شخصی شود، مشکلات جدی در اقتصاد به وجود می آید. با وضعیتی که می بینیم، حقیقتاً نمی‌دانم اقتصاد امروز ترکیه به کجا می‌رود. شما فعال صنعتی، تجاری و اقتصادی هستید. شما قطعاً بهتر می‌دانید. ما فقط تماشا می کنیم و درد می کشیم. اما شما، فراتر از تماشا، در بطن تحولات بازار و در شرایط واقعی مرتبط با لطمات اقتصادی زندگی می کنید. شما، هم در مورد زندگی خود نگرانی دارید، هم در مورد هموطنانتان. بنابراین می خواهید این نگرانی ها برطرف شود.»

۳.شکست و از دست دادن اعتبار در سیاست خارجی

رهبر حزب جمهوری خلق، سومین معضل مهم ترکیه را مرتبط با خطاهای دولت اردوغان در حوزه سیاست خارجی می داند.

او در این مورد گفته است: سومین معضل بزرگ کشور ما، بی اعتباری در حوزه سیاست خارجی است. باور کنید در تمام طول عمرم نشنیده ام که یک وزیر فاسد رشوه بگیر، رسوا و بی آبرو شود، اما تنها پس از چند ماه، او را بی سر و صدا به عنوان سفیر به یک کشور اروپایی بفرستند!  

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

کلیچدار اوغلو در ادامه در مورد آسیب های وزارت امور خارجه ترکیه افزود: «متاسفانه در دستگاه دیپلماسی ما، می بینیم افرادی که دانش، مهارت و استعداد ندارند به عنوان سفیر منصوب می شوند. من هرگز روندی را تجربه نکرده ام که وزارت امور خارجه ترکیه، تا این حد فشل و از کار افتاده باشد. این همچنین به این معنی است که سیستم شایسته سالاری، به طور کامل در حکومت ما فروپاشیده و کنار گذاشته شده است. ما در این چند سال، روندی را طی کردیم که در آن افراد تحصیلکرده و کارشناس، عملاً تحقیر شدند و به تعبیری آنها را به حاشیه راندند. ترکیه در سیاست خارجی به کشوری تبدیل شده که جایگاه و اعتبار خود را از دست داده است.»

۴.نظام آموزشی فشل

رهبر حزب جمهوری خلق، در ادامه و در ذکر چهارمین معضل بزرگ کنونی ترکیه گفت: «مشکل چهارم ما یک مشکل اساسی است که باید نامش را بگذاریم؛ نظام آموزشی فشل. می بینیم که در این کشور، دانشگاه های ما به جایی رسیده اند که نمی توانند علم تولید کنند. اگر دانشگاه نتواند علم تولید کند، شما در مقام صنعت گر و پیشه ور و تولیدکننده بزرگ اقتصادی،  چگونه محصولی با ارزش افزوده بالا تولید می کنید؟ دیدیم که متاسفانه، به راحتی به خودشان اجازه می هند که یک استاد دانشگاه از دانشگاه اخراج شود، تنها به این دلیل که با دولت، اختلاف نظر دارد. این نوعی اداره پادگانی دانشگاه و دست زدن به کودتا است. دانشگاه ها مکان هایی هستند که باید در آنها، انواع ایده ها، از جمله ایده های متناقض، آزادانه مورد بحث قرار بگیرند. اگر دانشگاه جایی برای آزادی اندیشه نباشد و هر فکر و اندیشه مثبتی را نابود کند، این دیگر اسمش دانشگاه نیست.»

۵.تهدید صلح اجتماعی

رهبر حزب جمهوری خلق، پنجمین مشکل ترکیه را از دست رفتن صلح اجتماعی و تهدید علیه انسجام جامعه می داند.

او در این مورد گفته است: «ما باید صلح اجتماعی و آرامش اجتماعی خود را تضمین کنیم. متاسفانه، ما در حال حاضر در ترکیه به جایی رسیده ایم که همسایه، به راحتی هویت، اعتقاد و سبک زندگی همسایه را زیر سوال می برد و او را «دیگری» و «غیرخودی» می داند. ترکیه باید از این وضعیت بیرون برود. ما بر این پنج مشکل غلبه خواهیم کرد، غیر از این چاره ای نداریم.»

کلیچدار اوغلو در پایان از همه مردم ترکیه خواست، در مورد آینده کشور ناامید نشوند و این واقعیت را به خاطر داشته باشند که تغییر، شدنی است و باید فارغ از هرگونه احساس خشم، انتقامجویی و ناامیدی، وضعیت کشور را تغییر داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    4 2
    یکی از معضلات ترکیه اینه وه ترک نیست. یا حداقل شرف ترکی نداره. دستان ترکیه به خون نوزاد عراقی آلوده است.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      4 1
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 1
      شرف تُرکی ؟؟؟!!!!! خخخخخخ
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      کولی هندو تبار هندوستانی که بع لطف تورک ها در خاورمیانه ساکن شدن اورجینتل هستن خخخخخ
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    کلمه «ترک» ذره ای برای یک حرفه ای مثل اردوغان اهمیت ندارده. برای اردوقان و علیف همه ترک و فارس با اسب و گورخر فرق ندارند اینها کارمند سیا هستند.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 3
    ایران اصلا مخصوص فارس ها نیست. فارسها فقط یکی از ۱۲ قوم مهم ایرانی هستند و حتی خود کورش یک رگ فارسی دارد و یک رگ ماد(آذربایجانی). آری مردم آذربایجان یکی از اقوام مهم ایرانی هستند که مقام محافظان (آتش اهورایی) را نیز به عهده داشته اند. (آذربایجان = آذرپایگاه = پایگاه آتش) #آذری آریایی است
    • محمد... IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 2
      ما مسلمان هستیم، آتش پرست نیستیم مثل تو، ما ترکیم ترک، ما ترکها ارتش اسلامیم بارها دنیا رو فتح کردیم و بازم کسانی که دنیا رو از دست آمریکا و چین خارج خواهند کرد همین ترکها خواهند بود
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      2 3
      کل جمعیت ترکهای جهان 150 تا 170 میلیون نفر است. هیچ سنگنوشته باستانی از ترک دز خاورمیانه یا خارج مغولستان پیدا نشده.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      4 1
      کامیون کامیون اسلحه ترکیه برای داعش برای بریدن سر نوزاد عراقی. اگر اسلام همان است که ترکیه مسلمان است کافر بودن شرف دارد
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 2
    حقیرهایی که نقشه ترکی رو کردند بروند و نقشه آریایی ها را ببینند.# آذری آریایی هست. https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C#/media/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%3AIE_countries.svg
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    ایران بدست سردار ترکِ اسلام، صاحب شمشیر ۱۲هزارسالهٔ ایران سردار قاآنی کبیر در ترکیه تاجگذاری خواهد کرد.
    • تبریزلی. US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      2 2
      شمشیر دوازده هزار ساله متعلق به تاریخ دوازده هزار ساله ترک است که ما بر فراز آذربایجان بزرگ تا خلیج عربی جنوب بلند خواهیم کرد.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 2
      پانترک همانطور که سر نوزاد عراقی میبرید سر آذری را هم میبرد تا آنها را هم نوکر اردوغان بکند. تنها چیزی که برای ترک اهمیت ندارد همان ترک است
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 2
    فرات جزء تاریخ عاشورا و و واقعه کربلا است. و سد ایسیلو سعی در پاک کردن آثار کربلا دارد. ای رجب تو شخصا با خود امام حسین ع وارد جنگ شده ای
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 2
    کسی که پدرش بر ناموست تجاوز کرده اصلا مهم نیست هم زبان تو باشد یا خیر بلکه انتقام خون و ناموس باید از عثمانی و فرزندانش گرفته شود.
    • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      اين داستان‌ها ديگه فایده‌ای ندارد باید از کوه‌های قندیل بيايد پایین و مثل ادم زندگی کنيد
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    مطمئنید اوصاف ترکیه روگفته ؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 2
    ناموس آذری و فارس انقدر بی ارزش نیست که انتقام آن را فراموش کنیم. روزی در کاخ های انکارا بالای سر شما نژادپرستها خواهیم آمد و مجازات خواهید شد. انتقام ناموس گرفته خواهد شد توسط پدر نشد توسط پسر.
  • FR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    2 2
    چرت وپرت گویی پان‌ افعانی ها شروع شد ...
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      بخون یاد بیگری انقدر چرت وپرت های جعلی اردوغان رو در مغزت نریزی. عقل را وسط بگذار.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    از وقتی فهمیدم ازبک های زردپوست هم ترک هستند به خانومم قرار گذاتشیم در خونه ترکی خرف نزنیم چون پسرمون سفید پوسته و نمخواهیم زبان زردپوستی یاد بگیره.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 1
      آره منم در تلوزیون ترکیه شنیدم که منشا ترک ها مغولستانه. مگه احمق هستم خودم رو وصل کنم به مغول ها
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 1
      درست میگه دیگه من نمیخوام پسرم جزء زردپوستای ازبک قرار بگیره. برو نقشه پرشکوه آریایی ها رو ببین با نقشه ترک زردپوستی مقایسه کن. منک قبول دارم آذری آریایی است که هیچ هر ترکی که چشم بادامی نیست آریایی است که ترکزبان شده
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      خوشم میاد که ترس از زبان و هویت تورکی شما هندو تباران دری تاجیک رو به وحشت انداخته خخخخ
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      من هم از وقتی فهمیدم نژاد ما فارس ها هندی و زبانمان زرد پوست دری تاجیک است و از قرن هفتم این زبان رو به ما تحمیل کردن دری حرف زدن رو رها کردم
    • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      نمی‌دانم چرا وقتی اسم ترک را می‌شنوم خود به خود احساس غرور میکنم
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    اگه پانترک بگی باشه بیا تهران رو هم بگذار جزء آذربایجان جنوبی.-----ولی پانترک مخالفت میکنه چون ارباب یهودی پانترک این اجازه رو نمیده و میگه همه هدف ما از پانترک ساخت کشور های کوچک هست همین آذربایجان کوچیک خوبه نهایتا تا زنجان
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    اگه پانترک بگی باشه بیا تهران رو هم بگذار جزء آذربایجان جنوبی.-----ولی پانترک مخالفت میکنه چون ارباب یهودی پانترک این اجازه رو نمیده و میگه همه هدف ما از پانترک ساخت کشور های کوچک هست همین آذربایجان کوچیک خوبه نهایتا تا زنجان
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 1
    بررسی دی‌ان‌ای در ترکیه نشان می‌دهد که مردم ترکیه نوادگان مردم مختلف ساکن آناتولی مانند یونانی، ارمنی، قفقازی (آسیایی) و کرد هستند که در سده‌های معاصر ترک‌زبان شده‌اند و ازلحاظ ژن از نژاد ترک (زردپوست مغول‌سان) بهرهٔ بسیار کمی برده‌اند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    بررسی دی‌ان‌ای در ترکیه نشان می‌دهد که مردم ترکیه نوادگان مردم مختلف ساکن آناتولی مانند یونانی، ارمنی، قفقازی (آسیایی) و کرد هستند که در سده‌های معاصر ترک‌زبان شده‌اند و ازلحاظ ژن از نژاد ترک (زردپوست مغول‌سان) بهرهٔ بسیار کمی برده‌اند
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      اتفاقا کولی های هند ( کرمانجی،جاف و ....) تورکیه چهرهاشون برنزه و شبیه هندی ها هستن اگه تورکیه بدی کاملا مشخصه ضمنا اون سرزمین ها رو تورک ها فتح کردن و در تاریخ معاصر کولی های هندی از هندوستان رفتن اونجا پس زیاد زر نزن مورخ پژاکی
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    دقت کردین سرزمین خیالی توران اردوغان حتی یک میلیمتر هم داخل مرزهای اسرائیل بزرگ نیل تا فرات نیست؟ اردوغان کارگر یهود
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 1
    8تا پایگاه داره آمریکا در ترکیه. بحرین هم انقدر نوکر نیست
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 1
    دهان ارد‌غان خاک بریز که در دهان آذری خاک پاشید با سدسازی هاش
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 0
    ... آنان را به ترک بن یافث بن نوح (علیه‌السلام) می‌رسانند ... و مغولان آمده است که یافث فرزندی به نام «ترک» داشت ... که او را «یافث اُغلان» می‌نامیدند که هم ... النجه‌خان از اعقاب ترک بن یافث دو پسر همزاد داشت که ...
  • حق IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    در ایران فارس نداریم فقط فارس زبان داریم که در اثر تجاوز عربها بوجود آمده اند. زبان فارسی لهجه ای ضعیف از عربی هست
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    0 0
    بژی آذری و فارس، یاشاسین کرد و فارس، زنده باد کرد و آذری ------ زنده باد یاشسین بژی: ایران و ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس