کد خبر 1383049
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
ترکیه مناطق پیرامون «عین عیسی» در سوریه را گلوله باران کرد

نیروهای اشغالگر ترکیه و تروریست های مزدور حامی آنکارا بعد از ظهر جمعه با توپخانه روستاها و مناطق پیرامون شهر «عین عیسی» را در استان الرقه سوریه گلوله باران کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که نیروهای اشغالگر ترکیه و گروه های تروریستی مزدور این کشور، روستای «الدبس» در عین عیسی و روستاهای واقع در حومه شمالی الرقه را با توپخانه گلوله باران کردند.

منابع محلی به سانا گفتند که نیروهای اشغالگر و گروه های تروریستی حامی ترکیه از صبح امروز روستای الدبس و مناطق اطراف آن در حومه شهر عین عیسی را با توپخانه سنگین هدف قرار دادند که خسارت مادی به خانه ها، املاک و زمین های کشاورزی وارد شد.

این منابع افزودند که جنگند ه های ارتش ترکیه از سحرگاه جمعه به طور گسترده بر فراز شهر «تل ابیض» در حومه شمالی الرقه به پرواز درآمدند و پهپادهای اشغالگران ترکیه به عملیات جاسوسی خود در خطوط تماس در حومه شمالی ادامه دادند.

دیروز پنجشنبه نیز ارتش و مزدوران ترکیه مناطقی در عین عیسی و روستای «قزعلی» در غرب شهر تل ابیض در حومه شمالی الرقه را با توپخانه هدف گرفتند.

مناطق شمال و شرق سوریه نیز در روزهای اخیر شاهد درگیری های موشکی و توپخانه ای شدید بین ارتش ترکیه و گروه های تروریست مسلح وابسته به آن از یک سو و گروه شبه نظامی مسلح موسوم به «قسد» از سوی دیگر بوده است.

بر اساس گزارش ها، دیروز (پنجشنبه) نیز در انفجار یک انبار بزرگ سلاح و مهمات در استان ادلب در مرز سوریه و ترکیه، ۶۰ تروریستِ مسلح کشته و زخمی شدند.

گفته شده که این انفجار در یک انبار حاوی موشک و تجهیزات نظامی متعلق به یکی از گروه های مسلح در شهرک «بابسقا» در ریف شمالی استان ادلب روی داد که باعث پرتاب ده ها موشک به آسمان شد که اکثر آنها در خاک ترکیه فرود آمد.

چهارشنبه هم ارتش ترکیه و عناصر مسلح وابسته به آن مناطق معلق و صیدا در حومه شمالی الرقه را هدف شلیک گلوله‌های توپ قرار دادند.

روز سه شنبه ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح، حملات توپخانه‌ای را در حومه شمالی حلب از سر گرفتند و شهرک‌های الوحیشیه، ام حوش، ام القری، عقبه، شعاله و زویان را از گلوله باران کردند.

در پی اعلام اردوغان مبنی بر اجرای طرح منطقه حائل و امن در مرزهای جنوبی ترکیه به عمق ۳۰ کیلومتر ، تحرکات نظامی آنکارا در مناطق شمالی سوریه شدت یافته است و برخی منابع از ورود نظامیان بیشتر ترکیه ای به خاک سوریه برای انجام عملیات جدید خبر دادند.

رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که ترکیه به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد و تصمیم نهایی در این زمینه در نشست شورای امنیت ملی ترکیه گرفته خواهد شد.

در پی اظهارات رئیس جمهور ترکیه، سه روز بعد شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست اردوغان تشکیل جلسه داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات‌های نظامی در مرزهای جنوبی [سوریه و عراق] یک ضرورت امنیت ملی به شمار می رود و آرامش کشورهای همسایه را نیز فراهم می‌کند.» 

در این بیانیه آمده است که «عملیات‌های نظامی که در مرزهای جنوبی انجام می دهیم هرگز تمامیت ارضی همسایگان را هدف قرار نداده بلکه یک ضرورت امنیت ملی است.» 

در این بیانیه همچنین «از کشورهایی که با حمایت از تروریسم حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند، دعوت شد به این نگرش پایان داده و حساسیت امنیتی ترکیه را در نظر بگیرند. ترکیه که همواره پایبند به روح و قانون هم‌پیمانی در اتحادهای بین المللی بوده است، از متحدان خود نیز توقع این مسئولیت و صداقت را دارد.» 

رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه گذشته در نشست کابینه در مورد عملیات‌ها برای تامین امنیت مرزهای جنوبی کشور گفته بود که  «روند لحاظ گام‌های لازم برای تکمیل کمبودهای مرتبط با ایجاد منطقه امن با عمق ۳۰ کیلومتری در مرزهای جنوبی‌مان را آغاز می‌کنیم. مناطقی که از سمت آن به کشورمان و مناطق امن حمله می‌شود، در اولویت عملیات‌ (نظامی) قرار دارد. به محض تکمیل آمادگی‌های نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی ترکیه عملیات‌ آغاز خواهد شد. این موضوع را روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت ملی به‌طور دقیق بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.»

بنا بر اخبار دریافتی از منابع غیر رسمی، ترکیه در روزهای اخیر شماری زیادی از نظامیان خود را به همراه انبوه تجهیزات نظامی وارد استان ادلب و همچنین مرز حلب در شمال سوریه کرده که حکایت از حمله احتمالی آنها به مواضع ارتش سوریه دارد و این در حالی است که روس ها چندین پایگاه خود را در این منطقه تخلیه و تحویل ارتش سوریه داده اند.

در همین حال، منابع خبری منطقه با بیان جزئیاتی از عملیات نظامی جدید ترکیه اعلام کردند که قرار است طی این حمله یگان‌های مدافع خلق کرد با استفاده از حملات جنگنده‌های «اف-۱۶» و پهپادها پیش از آغاز عملیات زمینی هدف قرار بگیرند. 

«العربیه» به نقل از منابع آگاه فاش کرد که ترکیه بنا دارد با این حمله، مناطق اجرای عملیات‌های پیشین خود در داخل سوریه را با هم ادغام کند.

بر پایه این اطلاعات، حمله جدید ترکیه، مناطق تل رفعت، منبج و عین العرب (کوبانی) را با هدف ارتباط منطقه جرابلس به منبج در حومه شرقی حلب هدف قرار خواهد داد.

این حمله همچنین مناطق عملیات درع الفرات (جرابلس) را با مناطق عملیات «چشمه صلح» (تل ابیض و رأس العین) از طریق کنترل مناطق عین‌العرب و عین‌عیسی، مرتبط خواهد کرد.

این منابع تصریح کردند، مناطقی که زیر پوشش عملیات نظامی قرار خواهند گرفت به ادلب متصل خواهند شد.

به گفته همین منابع، منطقه تل رفعت در جریان عملیات نظامی نیروهای ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ هدف قرار گرفت، اما این عملیات به دلیل مذاکرات با مسکو در مورد حضور سربازان روسی در آنجا به تعویق افتاد.

اقدامات مداخله جویانه مقامات ترکیه در امور سوریه که در ۱۱ سال گذشته و با شروع اقدامات تروریستی در سوریه و حمایت آنکارا از تروریست ها به اوج خود رسیده، با واکنش شدید دمشق و سازمان ملل مواجه شده است.

در واکنش به این اظهارات اردوغان، آمریکا درباره عملیات نظامی احتمالی و افزایش تحرکات ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی شدید کرد.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت که هر گونه اقدام نظامی در شمال سوریه سبب گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 1
    گروهگ تروریستی کردی باید نابود شوند ...بعد شمال سوریه ...اربيل سليمانيه خواهد بود ...نباید اجازه داد ..گروهگ تروریستی پژاک پ ک ک کومله. ادامه فعالیت داشته باشند
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 1
      کامیچن کامیون اسلحه‌ترکیه برای داعش برای بریدن سر نوزاد عرب، تروریست تر از ترکیه‌وجود ندارد
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    او با ۶۰ هزار سرباز راهی قفقاز شد. ابتدا قره‌باغ را تابع خود کرد و سپس مسیر تفلیس در پیش گرفت. ایراکلی‌خان، پادشاه گرجستان، به تابعیت خود از ایران پایان داده بود و تحت حمایت روسیه قرار گرفته بود. آقامحمدخان به او فرصت داد که از تصمیم خود بازگردد، اما او نپذیرفت. پس به تفلیس لشکر کشید؛ آن را فتح و مردم شهر را قتل‌عام کرد. _____ زنده باد شاهِ ایرانیِ ترک، آقامحمدخان قاجار یک‌ایرانهشری بود‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس