کد خبر 1382491
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
سیگار

فوق تخصص ریه گفت: مصرف آدامس نیکوتین در افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند در یک دوره کوتاه و البته در کنار ورزش و رفتار درمانی مناسب است اما برای افراد دیگر توصیه نمی‌شود.

به گزارش مشرق، اردا کیانی فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد: تاثیر دخانیات بر سرطان موضوعی صد درصد ثابت شده است.

وی افزود: اوایل تصور بر این بود که مصرف دخانیات فقط منجر به سرطان ریه می‌شود اما بعدها مشخص شد که ارگان‌های مختلف بدن از لب و حنجره گرفته تا ریه و مثانه و سیستم گوارشی نیز می‌توانند مستعد سرطان شوند.

فوق تخصص ریه گفت: مکانیزم ایجاد سرطان، صدمه به DNA است که توسط مواد مضر داخل سیگار وارد بدن می‌شود چراکه بیش از پنج هزار ماده سمی در سیگار دارد که ما فقط نیکوتین را می‌شناسیم.

وی افزود: زمانی که DNA آسیب می‌بیند، بدن خود به خود شروع به بازسازی و ترمیم ناحیه می‌کند اما مواد آرسنیک داخل سیگار مانع از این بازسازی می‌شوند، مکانیزم‌های محافظتی از بین می‌روند و بدن شروع به تولید سلول‌هایی می‌کند که از کنترل خارج شدند و در نهایت هم سرطان پدیدار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ترک سیگار معادل با فایده ۳ دارو در بیماران قلبی

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام یک خبر خوب به افرادی که سیگار را ترک کردند گفت: اگر سیگار را ترک کنیم با فاصله کمی از ترک سیگار ترمیم DNA شروع می‌شود و اگر ده سال سیگار نکشیم میزان شانس ابتلا به سرطان‌های ریه به کمتر از نصف خواهد رسید.

کیانی درمورد تفاوت قلیان با سیگار در این خصوص اظهارکرد: میزان مواد سمی در قلیان به مراتب از سیگار بیشتر است ضمن اینکه مواد اضافه‌ای که به عنوان طعم دهنده در قلیان وجود دارد نیز اثرات بسیار بدی برای سلامتی انسان دارند.

وی با بیان اینکه مصرف یک قلیان کامل معادل کشیدن تقریباً هفتاد نخ سیگار است گفت: یکی از مشکلات ما این است که قلیان به عنوان یک تفریح خانوادگی محسوب می‌شود درصورتیکه هرچقدر مصرف قلیان از سنین پایین تر شروع شود ضرر آن هم بیشتر است و شانس اعتیاد و ابتلا به سرطان نیز در آنها بیشتر خواهدشد.

وی همچنین درمورد سیگارهای الکترونیکی نیز اینطور گفت: اوایل تصور بر این بود که سیگار الکترونیکی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بعدها مشخص شد که می‌تواند منجر به التهابات ریه و سرطان شود.

فوق تخصص ریه درمورد آدامس‌های نیکوتین گفت: مصرف آدامس نیکوتین در افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند در یک دوره کوتاه و البته در کنار ورزش و رفتار درمانی مناسب است اما برای افراد دیگر توصیه نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسیبن منصور حلاج IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    جنس خلا ء انسان معنوی است نه ماده با هیچ ماده ای نمی شود خلاء درون را ساکت یا پر کرد راهش معنویت ونور خداست چرا متوجه نیستید؟ خوشا دردی که درمانش تو باشی چیزهایا راههای دیگه فقط برای پر کردن جیبه بجای پر کردن جیب دیگران خلاء درونی تان را با نور خدا پر کنید تا سراسر وجودتان را شادی بی سبب فراگیرد.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    آدامس نیکوتین خیلی برای ترک سیگار مفید و کاربردی هست، من استفاده کردم و به خواست خدا الحمداللّه موفق به ترک شدم، فقط استفاده از آدامس قلق داره که باید رعایت بشه وگرنه اذیت می شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس