ارزیابی چین از تحریم‌های روسیه برای مواجهه با هرگونه محدودیت احتمالی

انجمن آسیای شرقی نوشت: چین با دقت در حال ارزیابی رفتار کشورها با روسیه است و این ارزیابی را برای روزی که احتمالا در مقابل تایوان دست به اقدام نظامی بزند نیاز دارد.

به گزارش مشرق، انجمن آسیای شرقی در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین نوشت: چین با دقت در حال ارزیابی رفتار کشورها با روسیه پس از حمله مسکو با اوکراین است. چین این ارزیابی را برای روزی که احتمالا در مقابل تایوان دست به اقدام نظامی بزند نیاز دارد.

این موضوع البته تنها مربوط به ارزیابی نظامی نیست بلکه مربوط به پاسخ اقتصادی نیز می‌شود.

این مقاله خاطرنشان کرده که چین با مشاهده فشار اقتصادی و مالی اعمال شده علیه روسیه، بدنبال مقاوم سازی بیشتر اقتصاد خود برابر تحریم‌های مشابه است. یکی از درس‌های کلیدی برای پکن اهمیت تعامل با جهان در حالی است که به غرب وابستگی کمتری داشته باشد. چین بدنبال آن است تا به ویژه در بخش فناوری‌های با دانش بالا، خودکفاتر باشد.

سیاست محوری چین همواره داشتن اقتصادی خودکفا بوده هرچند که از تعامل با دیگر کشورها هم نفع برده است. حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین نیز چین تلاش کرد تا گام‌هایی را در جهت حفاظت از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی خود با ارائه سیستم‌های پرداخت جایگزین بردارد.

این مقاله با بیان اینکه تحریم سوئیفت و جلوگیری از تراکنش‌های بین‌المللی بانک‌های روسیه به همراه بلوکه کردن اموال روسیه در بانک‌های خارجی که عمده آن به دلار و یورو بودند، باعث نگرانی چین شده است، نوشته است: تحریم بانک مرکزی به طور مشخص باعث نگرانی چین شده زیرا به خوبی نشان می دهد که سپرده‌های خارجی یک کشور در اقتصادهای جهانی چگونه می تواند تحت تاثیر تحریم‌ها قرار بگیرد. این یکی از حوزه‌هایی است که چین قصد دارد پاسخی مناسب برای آن بیابد. برای چین بسیار سخت است تا سپرده‌ها و منابع خارجی خود را به ارزهایی غیر از دلار آمریکا و یورو تبدیل کند به همین دلیل احتمال دارد که در صورت تحریم شدن بخواهد تا دارایی های شرکت‌های بین‌المللی حاضر در چین را تملک کند.

با وجودی که تحریم‌ها علیه روسیه، تحریم‌هایی جهانی هستند و توسط بیشتر دولت‌های غربی اعمال شده‌اند اما برخی از متحدان آمریکا مانند ترکیه، عربستان و تایلند از اجرای آن خودداری کرده‌اند. این در حالی است که حتی برخی از شرکت‌های چینی با اینکه پکن تاکید کرده مخالف اقدامات کشورهای غربی علیه روسیه است اما از خرید منابع روسیه و فروش کالا به آن اجتناب می‌کنند.

البته اقتصاد چین بسیار بزرگتر از روسیه است و تجارت جهانی این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۳ درصد از کل تجارت جهانی را شامل می‌شده و پکن به طور عملی شریک اول اقتصادی و تجاری بسیاری از کشورهای جهانی است. حجم تجارت روسیه اما ۸۰۰ درصد از چین کمتر است.

نکته مهم درباره تحریم چین در صورت حمله به تایوان این است که آمریکا علاقه بیشتری به تحریم آن دارد زیرا پکن را یک رقیب اقتصادی استراتژیک و بزرگتر از روسیه می‌داند. این موضوع باعث خواهد شد تا فشار بیشتری را بر متحدان و سایر کشورها برای ملحق شدن به هر تحریم احتمالی وارد کند.

به عنوان نمونه استرالیا اصلی ترین تامین کننده سنگ آهن چین است. مزیت استرالیا بر کشورهای اروپایی این است که بیش از آنکه مشتری محصولات آن باشد، تامین کننده مواد اولیه این کشور است و برای چین یافتن تامین کننده جدید به راحتی امکان پذیر نیست.

این مقاله در پایان تصریح کرد: همان طور که صنعت انرژی روسیه نشان داد، ادغام در اقتصاد جهانی خطر تحریم ها را کاهش می‌دهد. پکن نیز با ایجاد پیوندهای اقتصادی متراکم‌تر، از جمله از طریق ابتکار کمربند و راه، ممکن است بتواند با موفقیت برابر تحریم‌های احتمالی کشورهای غربی مقاومت کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    حتما باید به تایوان حمله کنن؟! خب همین وضع و ادامه بدن
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 0
    اگر حمله روسیه به اوکراین و مشاهده عواقب آن نبود، الان چین به تایوان حمله کرده بود.،، روز شمار این حمله به آخر رسیده بود که تحریم های روسیه را دیدند و فعلاً فتیله را پایین کشیدند..
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 0
    این مقاله در پایان تصریح کرد: همان طور که صنعت انرژی روسیه نشان داد، ادغام در اقتصاد جهانی خطر تحریم ها را کاهش می‌دهد. بعد ما هر روز دنبال محدود کردن خودمان از اقتصاد جهانی هستیم. چین هم با این همه عظمت میدونه که درحال حاضر نباید کاری کنه که از اقتصاد جهانی جدا بشه تا بتونه به قدرت لازم برسه ولی ما هنوز نتونستیم این رو به خود ارزشی ها حالی کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس