کد خبر 1381965
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
اتوبوس

مدیران شهری می گویند علاوه بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی در حال رایزنی و برگزاری جلسه با بازرگانان هستند تا نسبت به خرید اتوبوس های وارداتی هم اقدام کنند.

به گزارش مشرق، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران طی دو سال گذشته از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماه گذشته تاکنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند. شهردار تهران هم خبر از تحولی بزرگ در این زمینه داده و قرار است فقط امسال بیش از ۳ هزار اتوبوس به چرخه ناوگان حمل و نقل اضافه می شود و ۱۴۰۰ اتوبوس هم اورهال خواهد شد.

امسال۳۲۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

وی افزود: ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می کنیم. البته برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه ریزی کرده ایم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛  ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و  بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که  یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن  ۱۰۰۰ دستگاه است. برای فعالیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم.

تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است

سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران درباره ماجرای اتوبوس های وارداتی گفت: قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است. وزارت کشور قرارداد خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دنبال می‌ کند که در این میان سهم تهران ۹۰۰ اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در کنار دولت راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌کنیم.

پیشنهادی که زاکانی به رئیس جمهور داد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که خرید اتوبوس‌ های دست دوم در چه مرحله‌ ای قرار دارد، اظهار کرد: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مسئله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز می‌ کنیم.

ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت است

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم با قیمت کم اتوبوس‌ های با کیفیت وارد کنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمی‌ خورد، گفت: دقت داشته باشید که تهران به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که تامین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداکثر تنها ۱۰۰۰ اتوبوس از این روش تامین می‌ شود و دقت داشته باشید که ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت است و نمی‌ خواهیم به اتوبوس‌های کارکرده متکی شویم.

 شاخص‌های انتخاب اتوبوس وارداتی/ حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد شاخص‌های انتخاب اتوبوس گفت: میزان کارکرد برای ما بسیار مهم است و حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ باشد و در کنار آن مسأله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.

  تامین اتوبوس برای پایتخت از مسیرهای مختلف برای تهران

درباره این موضوع به سراغ بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت:  تامین اتوبوس برای پایتخت از مسیرهای مختلف برای تهران و سایر شهرها با همکاری دولت در نظرگرفته شده و تمهیدات مختلفی پیش بینی شده است.

پیشنهاد خرید اتوبوس‌های وارداتی توسط کارشناسان مختلف حوزه حمل و نقل

نکاهی بیان داشت: اتوبوس‌های وارداتی هم یکی از این راهکارها است که توسط کارشناسان مختلف حوزه حمل و نقل پیش بینی شده تا بتوانیم ظرفیت‌های این ناوگان را هرچه بیشتر توسعه دهیم و خدمت رسانی هر چه بیشتر انجام گیرد.

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: البته این  موضوع هنوز جهت اجرا به قطعیت ۱۰۰ درصدی نرسیده و چندین قدم تا نهایی شدن باق مانده است. به هر حال باید مراحل قانونی به طور کامل در نظر گرفته شود.

همزمان با خودروسازان داخلی و بازرگان جلساتی را برگزار کرده‌ایم

وی تصریح کرد: همزمان با خودروسازان داخلی و بازرگان جلساتی را برگزار کرده‌ایم و هر مسیری که نیاز به طی شدن باشد را در نظر گرفته ایم. تلاش ما این است که علاوه بر استفاده و بهره مندی کامل از تولیدات داخل برای تامین اتوبوس از اتوبس‌های خارجی با کیفیت مطلوب هم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، امسال تعداد۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس، بازسازی و تعداد ۲۴۵۰ دستگاه نیز نوسازی خواهند شد که به این منظور در مورد توان و ظرفیت بخش خصوصی حساب ویژه باز کرده‌ایم.

مطالبه حمل و نقلی تهرانی‌ها در حال تحقق

تامین اتوبوس و مترو برای تهران از مطالبات اساسی شهروندان است که مدیریت شهری جدید اعلام کرده این موضوع را به صورت جهادی در دستور کار قرار داده است. گام‌هایی برای این موضوع برداشته شده و مدیران شهری می‌گویند، تحول بزرگ در حال رقم خوردن است و اکنون باید منتظر ماند و دید سرانجام حمل و نقل تهران چگونه خواهد بود و اتوبوسرانی و مترو چگونه از خواب ۴ ساله مدیریت شهری سابق بیدار می‌شود؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 1
    شعاره -
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 0
    هر چی هست برای تهران نوش جونتون
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      از کل ایران ریختن تو تهران ( ما خودمون از قزوین اومدیم تهران )، جمعیت تهران چقدره؟ فک کنم 5-15میلیونی باید باشه، خو وقتی این همه تراکم جمعیت هستش، طرف مسئوله مجبوره که اتوبوس تهیه کنه ، بطبع تهران بودجه بیشتری رو مصرف هم میکنه، همین مترو اگه نمیبود از ماشین باید مردم استفاده میکردن، هوای تهران از همینی که هستش آلوده تر میشد، اونوقت دولت باید برا سلامتی مردم هزینه میکرد! ( قدیم به همه چیز دولت یارانه میداد، الانه که دارن یارانه ها رو کم کم حذف میکنن )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس