کد خبر 1381689
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

تیرآهن مقطع فولادی مهمی است که بازار پرطرفداری هم دارد. سازه‌ها برای افزایش تحمل نیروی خمش و بالابردن استحکام خود به تیرهای آهنی نیاز دارند. توجه به وزن تیرآهن‌ها از مسائل مهمی است که مهندسان به آن توجه می‌کنند. در واقع، وزن تیرها از پارامترهای مهم در اندازه‌گیری‌های مهندسی است. در این مقاله از وزن تیرآهن و به‌ویژه تیرآهن ۱۸ که ساختار و قدرت متمایزی نسبت به هم‌تایانش دارد، برایتان خواهیم گفت. می‌خواهیم بگوییم که تیرآهن ۱۸ چند کیلو است ؟

تیرآهن 18 چند کیلو است

جدول وزنی و استاندارد تیرآهن

بخشی از تیرآهن که دو بال را به هم متصل می‌کند، جان تیر نام دارد. این بخش می‌تواند بارهای خمشی را تحمل کند. بال‌های تیرآهن هم از کمان‌کردن تیر جلوگیری می‌کنند. تیرآهن‌ها براساس وزن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از همین روی است که تعیین وزن این مقاطع فولادی برای پیش‌برد و مدیریت هر پروژه عمرانی اهمیت زیادی دارد.

برای آگاهی از وزن تیرآهن‌ها می‌توان به جداول استانداردی که در این زمینه وجود دارد، نگاهی داشت. مثلا تیرآهن ۱۸ چند کیلو است ؟ جدولی که برای آگاهی از وزن تیرها به آن رجوع می‌شود، معمولا جدول وزنی تحت استاندارد دین (DIN) است.

تیرآهن‌ها براساس وزن به دسته‌هایی نظیر تیرآهن ۱۴، ۱۶ و تیرآهن ۱۸ تقسیم‌بندی می‌شوند. این تیرها در ساخت‌وسازهای مختلف کارایی دارند و از پرفروش‌های بازار محسوب می‌شوند. به همین خاطر، اطلاع از ارزش و نوسانات بازار مقاطع مذکور مهم است. برای مثال، دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز باید مدام نگاهی به قیمت تیرآهن ۱۸ داشته باشند.

مشخصات تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ براساس ابعاد و اندازه، شکل و وزن، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. چه دسته‌بندی‌هایی:

  • تیرآهن IPE دارای استاندارد اروپا و ایران؛
  • تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه؛
  • تیرآهن IPB بال پهن.

تیرآهن IPE دارای استاندارد اروپا و ایران

این نوع تیرآهن ۱۸ برای مواردی کاربرد دارد که نیاز به استحکام بسیار زیاد است. شکل این تیرها شبیه حرف انگلیسی I است و فشارها و تنش‌های مختلف را به‌خوبی کنترل می‌کنند. این سبک از تیرهای ۱۸ هم در داخل تولید و هم از کشور چین به کشور وارد می‌شوند. اگر بنای تهیه تیرآهن‌های وارداتی به‌ویژه چینی را دارید، حتما باید از نظر کارشناسی کیفیت محصولات را بررسی کنید.

وزن تیرآهن 18

تیرآهن INP استاندارد چین و روسیه

نوع دیگر تیرآهن ۱۸ هم INP است که ضخامت بال‌هایش متغیرند و در طول تیر هم تغییر می‌کنند. این تیرها، وارداتی از کشورهایی مانند کره، لهستان، اسپانیا، چین و روسیه‌اند و برای همین ارزش‌شان بسیار پرنوسان و تحت‌تأثیر ارز است.

تیرآهن IPB بال پهن

این تیرآهن‌ها که به تیر هاش هم معروف‌اند، در سازه‌های گوناگون استفاده می‌شوند. مقاومتشان هم در مقابل فشار و تنش‌ها بسیار زیاد است. اگر قصد صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های یک پروژه داشته باشید، بهتر است که به استفاده از تیرآهن ۱۸ فکر کنید. قیمت هاش هم نسبت به هم‌تایان دیگرش گران‌تر است که به وزن بیشتر آن مربوط می‌شود.

وزن تیرآهن‌های ۱۸

هر شاخه تیرآهن ۱۸ دارای وزن حدودی ۲۲۶ کیلوگرم است. وزن زیاد چنین تیرآهن‌هایی از آنها گزینه‌ای مطلوب برای استفاده در سازه‌های عظیم و بلند می‌سازد. با وجود تیرآهن ۱۸ در یک ساختمان، قدرتش در برابر تنش‌ها و خمش‌ها زیاد می‌شود. انتخاب نوع مناسب تیرآهن ۱۸ بسیار مهم است. این محصول از مقاطع فولادی سنگین و قدرتمند محسوب می‌شود. بنابراین، قبل از به‌کارگیری آن در هر سازه باید حتما برآوردهای مهندسی به‌اندازه کافی صورت گرفته باشد. براساس جداول وزنی تیرآهن‌ها می‌توانید از ابعاد و وزن هر محصول کاملا باخبر شوید.

 فرمول محاسبه وزن تیرآهن

اگر بخواهید مهندسی و آکادمیک پیش بروید، باید برای محاسبه وزن تیرهای آهنی از روش زیر استفاده کنید:

طول تیرآهن (m) × وزن یک متر از تیرآهن از جدول اشتال = وزن تیرآهن معمولی یا هاش (Kg)

یادتان باشد که تیرآهن‌های هاش به‌واسطه داشتن بال‌های ضخیم‌تر و کشیده‌تر نسبت به تیرآهن‌های معمولی سنگین‌ترند. مقدار وزن هر متر از تیرآهن را که از جدول اشتال بخوانید، امکان محاسبه وزن تیر معمولی یا هاش مقدور می‌شود.

قیمت تیرآهن 18 آیرومارت

ملزومات استفاده از تیرآهن ۱۸ در پروژه‌های ساخت‌وساز

اگر بنای استفاده از تیرآهن‌ ۱۸ در ساخت‌وساز را دارید، باید حواستان به این نکته باشد که تیرآهن ۱۸ چند کیلو است و قیمتش براساس وزن چقدر تمام می‌شود. آشنایی با تولیدکنندگان این عرصه هم از ملزومات به‌کارگیری تیرهای ۱۸ در سازه‌هاست.

در حال حاضر، شرکت ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده هاش است و از طریق نورد گرم اقدام به تولید می‌کند. بخش دیگری از نیاز به تیرآهن‌های مذکور از طریق واردات پاسخ داده می‌شود. اگر وارد پروژه ساختمان‌سازی شده‌اید و مسئولیت خطیر انتخاب و خرید مصالح را در دست دارید، حتما به‌سراغ باکیفیت‌ترین‌ها بروید و به هیچ قیمتی، مقاومت و استحکام سازه را با انتخاب‌های ارزان و اشتباه به خطر نیندازید.

یادتان باشد که عوامل متعددی روی قیمت تیرآهن‌ها اثر می‌گذارند. در درجه نخست که باید بدانید تیرآهن ۱۸ چند کیلو است و بعد از عناصر اثرگذار روی قیمتش باخبر باشید. در این صورت بنا به وزن آن و بازی‌های بازار در قیمت‌گذاری، امکان تخمین بودجه برایتان ممکن می‌شود.

عواملی مانند نوسانات ارزی، رخدادهای سیاسی و اجتماعی، تصمیمات دولتی و وضعیت بازرگانی مقاطع مثلا شیوه انبارداری می‌توانند روی ارزش تیرآهن‌های ۱۸ و انواع دیگر اثر بگذارند.

در آخر

کسانی که در حوزه ساخت‌وساز فعال هستند و به‌نوعی در مدیریت پروژه‌ها دست دارند، نیاز به شناخت مراجع آگاه دارند. چه مراجعی؟ بسترهایی که درباره مقوله مهم قیمت‌ها اطلاعاتی دقیق و درست در اختیار دارند و آن را به‌شکلی به‌روز ارائه می‌کنند. تخمین بودجه مصرفی هر پروژه با ارزیابی قیمت هریک از مصالح و مقاطع ممکن می‌شود. برای مثال، با آگاهی از قیمت تیرآهن امروز می‌توانید مدیریت هر پروژه را از نقطه‌نظر امور مالی و تأمین و پشتیبانی بهتر به دست بگیرید.

یکی از منابع و مراجع قابل‌اعتماد در این زمینه، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این مجموعه هم در زمینه استعلام قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن‌های ۱۸ به ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران پروژه‌های ساخت‌وساز کمک می‌کند و هم در عرصه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی فعال است. سپردن چنین نامی در ذهن مفید است و قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

برای استعلام قیمت امروز انواع مقاطع فولادی و استیل، کافیست به وبسایت آیرومارت با نشانی www.iromart.com مراجعه کنید و به این ترتیب، اولین قدم انجام یک خرید آگاهانه و حرفه‌ای در بازار آهن آلات را بردارید.

این مجموعه علاوه بر اطلاع‌رسانی قیمت‌ها در خصوص ارائه تحلیل وضعیت بازار هم فعال است و برای همین، به مجموعه‌ای خوش‌سابقه و قابل‌اعتماد بدل شده که نگاهی حرفه‌ای در بازار خریدوفروش مقاطع فولادی به‌وجود آورده است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس