کد خبر 1381006
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
فرزند

رئیس هیات مدیره انجمن مدیران مراکز مشاوره خانواده و ازدواج گفت: کاهش فاصله سنی فرزندان در خانواده سبب کاهش تعارضات خانوادگی و تقویت رشد کودک و نوجوان خواهد بود.

به گزارش مشرق، زهرا حیدری افزود: در آغاز تشکیل زندگی مشترک، بنابر احساسات اولیه و روابط عاطفی شدید زوجین، انگیزه بسیاری برای فرزندآوری وجود دارد.

وی توضیح داد: با گذشت زمان به تدریج سطح ارتباط عاطفی زوجین به طور ناخودآگاه کاهش یافته و تشویق این زن و شوهر به باروری و فرزندآوری (باتوجه به احتمال حضور یک فرزند در این دوران) دشوار خواهد شد.

حیدری افزود: طبیعتا این خانواده برای ترغیب به باروری نیازمند حمایت و خدمات ویژه‌تر (نسبت به زوجین جوان) است و با توجه به احتمال داشتن یک فرزند و شرایط اقتصادی جامعه، تحت فشار بیش‌تر بوده و نسبت به تامین هزینه‌ها، تربیت و پرورش فرزندان و آینده آنها نگران‌تر خواهد بود.

این دکتری تخصصی روانشناسی خاطرنشان کرد: بنابراین در این خانواده‌ها اقدام به فرزندآوری پس از فرزند اول، در صورت تمایل نیز گاه سال‌ها وقفه ایجاد می‌شود. براساس برخی از آمار هم به صورت میانگین فاصله سنی فرزندان در  این قسم از خانوارها بین ۱۲ تا ۱۴ سال است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران مراکز مشاوره خانواده و ازدواج ادامه داد: به طور قطع فرزندآوری پس از به اصطلاح "از آب و گل درآمدن" فرزند اول به ویژه در خانواده‌های مرفه، سبب رشد فرزندان در آرامش و آسایش، تربیت و پرورش بهتر و تامین هزینه‌ها خواهد شد؛ اما این مساله گاه باعث بروز برخی مشکلات در بستر خانواده نیز می‌شود.

حیدری توضیح داد: به عنوان مثال، هر دو فرزند باهم رشد نمی‌کنند؛ هم‌بازی نمی‌شوند و به دلیل رشد در دوره‌های زمانی متفاوت، درک صحیحی از یکدیگر نخواهند داشت. این امر سبب بروز اختلافات و گاه تعارض بین خانواده و حتی زن و شوهر می‌شود. 


فاصله سنی فرزندان در باروری باید مورد توجه والدین قرار گیرد

وی تاکید کرد: فاصله سنی فرزندان در باروری باید مورد توجه والدین قرار بگیرد، این اختلاف نباید از حد معینی فراتر رفته و در خصوص این مباحث با بهره‌گیری از روانشناسان و مشاوران باید فرهنگ‌سازی شود. آگاهی بخشی در این رابطه هزینه‌ها برای خانواده و در نهایت جامعه را کاهش می‌دهد.

حیدری یادآور شد: در سیاست‌های تشویقی جهت افزایش فرزندآوری به مباحث پزشکی نیز باید توجه شود. آزمایشات پزشکی مربوط به باروری و زایمان، همچون انواع تست‌های غربالگری، سونوگرافی و انواع واکسن‌های مربوط به کودک باید تحت پوشش بیمه باشد. این عامل می‌تواند نقش مهمی در ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری داشته باشد؛ چراکه پرداخت این هزینه‌ها برای برخی از خانواده‌ها، در صورت نبود حمایت بیمه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مراجعات پزشکی در این زمینه اظهار داشت: حذف مراجعات پزشکی در این رابطه می‌تواند باعث نقص عضو، برخی اختلالات نظیر عقب‌افتادگی و معلولیت و ناتوانی جسمی نوزادان شده و این مساله نیز هدررفت سرمایه‌گذاری‌های تشویقی فرزندآوری است. بنابراین پوشش بیمه‌ای این آزمایش‌ها و... نیز در حقیقت از جمله مشوق‌های فرزندآوری به شمار می‌رود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران مراکز مشاوره خانواده و ازدواج افزود: سرمایه‌گذاری برای فرزندآوری نظیر تامین هزینه‌های پزشکی مربوط به کودک همچنین باید مداوم و مستمر باشد. در غیر این‌صورت ضرر و تبعات مساله برای دولت و اقتصاد کشور ادامه‌دار خواهد بود. جامعه با آسیب‌دیدگانی روبه‌رو می‌شود که نیازمند خدمات توانبخشی، پزشکی و هزینه‌های نگهداری خواهد بود.

براساس اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند طبق ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ‌تسهیلات فرزندآوری را بدون سپرده‌گذاری با تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت اقساط، کارمزد ۴ درصد و رعایت دوره زمانی ابلاغی طبق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    5 1
    طرف میذاره بچش به سنی برسه که دیگه همه چی حالیشه و میفهمه لک لکا اونو واسه پدر و مادرش نیاوردن و ... اونوقت بچه ی دوم و ... بدنیا میاره که بنظرم اصلا کار درستی نیست.
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      3 1
      این خانواده های عجیب و غریب نتیجه تبلیغات بی امان تحدید نسل در دهه ۷۰ است که پدرو مادر بعد از فرزند اول انقدر تعلل میکرد که یا نازا میشد و یا با فاصله غیر منطقیه ۱۳تا ۱۶ سال حتی فرزندی می آورد و دراین صورت پیوند بین اعضا خانواده اصلا انجام نمیشد !!
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    فعلاً که پول هزینه ازدواج نداریم و قدرت گرفتن وام رو هم نداریم. توان پرداخت قسط وام ها رو هم نداریم. یعنی هیچ. مجردی تا آخر عمر.
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 1
      این خصوصیاتی که از خودت گفتی در ذهن تصور می‌شود تو یک قطع نخاع بی کس و کار هستی که توان حرکت که نداری هیچ کسی هم نیست که یاری ات دهد!! همان بهتر مجرد بمانی و نسلی باقی نگرانی!!!! اینهمه اظهار عجز و ناتوانی و فقر ونکبت بهتر است هرگز با کسی شریک نشود !!
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      یعنی برو بمیر مجسمه یاس و نا امیدی و بدبختی
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      ببین دوست عزیز منم با همین منطق که کار ندارم و درآمد ندارم نمی تونم توقعات دختر مردم رو برآورده کنم و ... تا 30 سالگی ازدواج رو به تاخیر انداختم و حالا میگم این چه اشتباهی بوده که کردم . منی که تو 20_22 سالگی با خواهر زاده ها و برادر زاده هام بازی می کردم حالا تو 37 سالگی حوصله بازی و سر و کله زدن با پسر 4 ساله خودم رو ندارم تا دو سه ماه دیگه ان شاء الله خدا بچه دوم رو هم بهمون میده الحمدلله همسر صبور و قانعی خدا نصیبم کرده که روزی باید هزار بار شکر گذارش باشم (البته به خانمم این حرفا رو نمی زنم پر رو نشه خخخخخ) ولی در کل در انتخاب همسر دقت کنید و بعد ازدواج نسبت به هم گذشت داشته باشید توکلتون هم به خدا باشه رزق و روزی طیب و طاهر بهتون بده بچه هم بیاد روزی خودش رو با خودش میاره من اوایل با وسواس زیاد خرج می کردم ولی دیدم خدا به خاطر بچه مون هم برکت داد به زندگیمون
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      1 0
      عزیزم تو که حتی هزینه زندگی شخصی خودتو هم نمی تونی تامین کنی چرا به ازدواج فکر میکنی .حالا ازدواج به کنار اصلا تو صفحه خبری مربوط به تعداد فرزندان چه میکنی؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس