کد خبر 1380868
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: درحالی‌که تحرکات جدیدی برای رفع گره از مذاکرات احیای برجام در جریان است مقامات ارشد دفاعی و امنیتی و همچنین سیاسی رژیم صهیونیستی درگیر یک مناقشه بر سر موضع اسرائیل در این خصوص هستند. مانند یک دهه پیش، برخی احیای توافق را بهترین گزینه اگرچه بین گزینه‌های تماماً بد می‌دانند درحالی‌که برخی دیگر آن را فاجعه می‌دانند.

 در طیف نظامیان، «درور شالوم» رئیس دفتر سیاسی-نظامی وزارت دفاع این رژیم از موافقان احیای توافق است و اخیراً در واشنگتن تصمیم ایالات‌متحده برای خروج از توافق را یک اشتباه بی‌پروای راهبردی خوانده است. او و دیگر همفکرانش مانند «آهارون هلیوا» رئیس اطلاعات نظامی بیان می‌کنند که ایران در حال حاضر به آستانه هسته‌ای بسیار نزدیک‌تر از زمانی است که به تعهدات خود در برجام متعهد بود و هیچ قدرت جهانی قادر به توقف آن یا پرداخت هزینه‌های چنین تلاشی نیست.

 در طرف مخالفان، «دیوید بارنیا»، مدیر موساد برجسته‌ترین آن‌هاست که یک سال پیش جانشین یوسی کوهن شده است. از نظر او توافق با ایران فاجعه‌بار است و باعث رفع تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای طی چند سال می‌شود. از این‌ رو معتقد است اسرائیل باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت به توافق انجام دهد و استدلال می‌کند که وضعیت موجود بهترین گزینه است و به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا هستند، علیه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار کند.

در طیف سیاسی به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های نفتالی بنت نخست‌وزیر، با دیدگاه بارنیا همسوست و گانتز وزیر دفاع به دلیل دریافت گزارش‌های واقع‌بینانه‌تر از ارتش در نقطه مقابل اوست. یئیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر جایگزین نیز موضعی بینابین دارد.

 به نظر می‌رسد تشدید فعالیت‌های موساد در ایران که دو اقدام تروریستی اخیر نمونه آن است متأثر از این دوقطبی ساختگی در بین مقامات رژیم صهیونیستی است که هدف آن متقاعد کردن رئیس‌جمهور آمریکا به رد درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی این کشور و کسب امتیازات مشابه است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    6 2
    خدا ترامپ دیوانه را مأمور کرد تا با برجام کاری کند که ایران را فرصتی دهد تا از مخمصۀ ناشی از بلاهت و جهالت اصلاح طلبان در پی پذیرش این قرارداد ننگین که به آن دچار شده بود، خود را برهاند!
    • شسم IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      3 2
      چى ميگى گمونم تو همچين هم بدت نياد مردم براى سير كردن شكم شون به عَلَف خوردن رو بيارن ؟!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      1 0
      جناب 21:29 ـــ علف خوردن شرف دارد بر خوردن قی یانکی ها آن هم به عنوان صدقه! حالا اگر تو آن را می پسندی به خودت مربوط است!
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 4
    اسراییل از بحث امنیت نظامی به برجام احتیاج دارد و ایران از لحاظ امنیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و رفاهی و دیپلماتیک در جهان .باخت اصلی از خروج برجام را فقط مردم ایران کردند نه مردم آمریکا و اسرائیل و نه اروپا و....
    • سید IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      3 1
      مثلاً وقتی برجام بود چه بردی برای مردم ایران داشت؟! یکیش را مثال بزن اگر می توانی!
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 2
      ارتباط تجاری برای مدت یک سال با تمام دنیا بدون هیچ مشکلی برقرار کرد .اگر ادامه پیدا می‌کرد الان دلار سی هزار تومن نبود و حتی از قیمت سه هزار و چهارصد تومان که اون موقع داشت کمتر میشد چون نفت را راحت می‌فروختیم و سرمایه های خارجی از همه دنیا راحت وارد کشور می‌شد و در حد امارات و کویت و قطر به رفاه و آسایش می‌رسیدند مردم
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      1 0
      به 21:41 ـــ اولاً چرا ادامه پیدا نکرد؟! ثانیاً آن ارتباط موقت فقط برای آن بود که ذخائر ارزی ایران در داخل را با بهانه تجارت و واردات از کشور ما خارج کنند تا دیگر هیچ پشتوانه ارزی برای مقابله با تحریم ها وجود نداشته باشد! ذخائری که در دوره احمدی نژاد با ترفندهای مختلف به داخل کشور انتقال داده شده بود! و احمقی آن ها را خرج مسافرت ها و مذاکرات برجام بی فرجام می کرد و فریاد هم می زد که خزانه خالی است ولی برای ریخت و پاش سکه های برجامی خزانه خالی نبود!
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    اقای رئیسی مذاکرات برجام بسیار طولانی و فرسایشی شده است وبرجام چند ماهی ست در بلاتکلیفی ست ، زمان تصمیم گیری قاطع در خصوص برجام رسیده است، اصلا به صلاح نیست نظام وملت را بیش از این به انتظار امریکا گذاشت، زمان انتظار برای تصمیم گیری امریکا در خصوص برجام بسیار طولانی وخسارت بار و فرسایشی شده است وزمان تصمیمگیری برای امریکا به سر امده ،اکنون وقت تصمیم گیری قاطع وانقلابی شما در خصوص برجام ست ،یا توافق وامضای برجام و یا اعلام مرگ برجام وخروج ایران از برجام برای همیشه .سریعا کشور را باید از بلاتکلیفی برجام خلاص کنید.
  • حبیب اله منصوری IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    ایرانی ها در دشمنی اسرائیل شکی ندارند اما مردم از مسؤلین دزد درد دارندن
  • حبیب اله منصوری IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    2 0
    آقای رئیسی همه انگل زاده هارا اگر راست میگه به عدالت بسپاره مردم برا ی او و ایران سر وجان می دهند اختلاس گران اونهایی که 4200 گرفتن و دزدی کردن معلوم است به عدالت تحویل دهند مردم همراه ایران هستن با جان ودل
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس