بارش باران در نوار شمالی کشور

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۶ خردادماه امسال در حالی به ۱۸۳.۳ میلیمتر رسید که این میزان در مدت مشابه سال آبی پارسا ل۱۴۶ میلیمتر بود که رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، وضعیت بارشی کشور نسبت به سال گذشته و دو سال پیش اصلاً مطلوب ارزیابی نمی‌شود و همین امر دغدغه تامین آب در روزهای گرم تابستان را جدی‌تر ساخته است، با این حال هنوز برخی حوضه‌های آبریز شاهد بارش خواهند بود.

گزارش جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان از افزایش میزان بارش‌های کشور تا روز گذشته (۶ خردادماه) دارد. بر این اساس سطح بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۶ خردادماه در حالی به رقم ۱۸۳.۳ میلیمتر رسید که این میزان در مدت مشابه سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰)۱۴۶ میلیمتر بود که رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ البته بارندگی‌ها نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۲.۶میلیمتر) ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

استان گیلان با ۸۵۹.۶ میلیمتر مقام نخست پربارش‌ترین استان کشور را دارد و پس از آن چهارمحال‌وبختیاری با ۶۰۴.۴ میلیمتر مقام دوم پربارش‌ها را قرار گرفته است.

استان یزد هم با ۵۹.۸ میلیمتر کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است.

گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب هم بیانگر آن است که در هفته منتهی به ۱۳ خردادماه وضعیت بارشی حوضه آبریز دریای خزر کمی بهتر خواهد شد و بیشینه بارش آن با افزایش ۵ میلیمتر به ۷۷ میلیمتر خواهد رسید.

 وضعیت بارشی حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز بهتر خواهد شد به‌گونه‌ای که بیشینه بارش آن به ۵۰ میلیمتر با متوسط محدوده ۵ میلیمتر می‌رسد.

اما حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به هفته منتهی به ۶ خرداد با کاهش بارش روبرو خواهد بود و بیشینه بارش آن به ۲۹ میلیمتر با متوسط محدوده صفر میلیمتر خواهد رسید.

حوضه آبریز قره‌قوم و خلیج‌فارس و دریای عمان هم در هفته منتهی به ۱۳ خرداد شاهد کاهش بارش خواهند بود، به‌گونه‌ای که متوسط بارش آنها ۴ میلیمتر خواهد بود که متوسط محدوده بارش هم نخواهند داشت.

حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۱۳ خرداد ماه همچنان بدون بارش خواهد بود، ضمن اینکه از مجموع ۳۱ حوضه آبریز درجه دو همچنان ۱۸ حوضه بدون بارش پیش‌بینی می‌شود.

از مجموع ۹ حوضه آبریز درجه ۳ کشور، ۳ حوضه بدون بارش خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    2 0
    خدا را شکر
  • احمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    ما دارای کشور کم بارشی هستم و این موضوع نشان می دهد بایستی در مصرف آب بایستی صرفه جویی نمود اما متاسفانه هیچ اعتنایی به مصرف درست آب نمی شود. مثلاً در مجتمع های مسکونی بجای جاروب کردن محوطه از شیلنگ آب تصفیه شده استفاده می شود!! در ادارات معمولاً چند شیر آب خراب است و آب هدر می شود همچنین مدارس. در پارک ها شیرهای آب آشامیدنی عموماً خراب است و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس