انتقال نفت روسیه به چین در فضای تحریم چگونه انجام می‌گیرد؟

نفتکش‌های کوچک، نفت خریداری شده از بندر «کوزمینو» روسیه را به آب‌های ساحلی «یئوسو» در کره جنوبی برده و از آنجا با انتقال به ابرنفتکش‌ها راهی چین می‌کنند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «بلومبرگ»» در گزارشی با عنوان «انتقال نفت به صورت کشتی به کشتی از روسیه به چین در جریان است»، به بررسی تحریم نفتی روسیه و روند انتقال محموله‌های نفتی این کشور به چین پرداخت که در ادامه به خلاصه‌ای از آن اشاره خواهد شد؛

انتقال نفت خام بین نفت‌کش‌ها در دریا پرهزینه و از لحاظ لجستیکی پرمخاطره است؛ این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که یک خریدار چینی بخواهد نفت را از شرق روسیه به آسیا انتقال دهد.

بر پایه اظهارات دلالان نفتی، از آنجا که اکثر کشتی‌ها به دلیل تحریم روسیه و هراس از پیامدهای احتمالی معامله با مسکو از خرید نفت این کشور اجتناب می‌کنند، خریداران باید از شیوه‌های خلاقانه‌ای برای حفظ این جریان بهره بگیرند.

به گفته این دلالان، از کشتی‌های نفتی کوچک برای خرید نفت روسیه و انتقال آن از بندر نفتی «کوزمینو» روسیه به آب‌های ساحلی «یئوسو» در کره جنوبی استفاده می‌شود؛ جایی که بار کشتی‌های کوچک به ابرنفتکش‌ها انتقال داده و راهی مقصد بعدی یعنی چین می‌شود.

آنها معتقدند که شمار مالکان کشتی و همچنین شرکت‌هایی که کار بیمه در خصوص انتقال نفت خام روسیه را انجام می‌دهند رو به کاهش‌اند؛ موضوعی که اینک به یک چالش لجستیک برای تولیدکنندگان و خریداران نفت تبدیل شده‌است. بنابراین اینک رویکرد جدید نه دور زدن تحریم‌ها بلکه استقرار و افزایش موثر ناوگان‌ها است.

این فرایند برای نفت استخراج شده از میدان نفتی «اسپو» (ESPO) غیرمعمول است؛ نفتی که برای یک سفر پنج روزه به مقصد چین به کشتی‌های کوچک بارگیری می‌شوند. در حالی که با این روش زمان و هزینه کلی کشتی‌رانی می‌افزاید. با وجود این، رویه مذکور به رویه‌ای رایج تبدیل شده و مالکان کشتی و نیز خریداران ترجیح می‌دهند برای انتقال محموله‌های کوچک نفتی از کوزمینو به این روش متوسل شوند.

انتقال نفت روسیه به چین در فضای تحریم چگونه انجام می‌گیرد؟

خریداران نفت روسیه به دلیل رویگردانی دیگران از معامله با مسکو به دلیل حمله به اوکراین، مشتاق هستند که نفت خام این کشور با تخفیف‌های بسیار بالا نسبت به بهای جهانی آن خریداری کنند. این نفت ارزان اگرچه با محکومیت‌های بین‌المللی و موانع لجستیکی همراه است اما برای مصرف‌کنندگان بزرگ جهان از جمله چین و هند یک فرصت به شمار می‌رود. چین این ماه قرار است که تمامی محموله‌های ارسال شده از میدان نفتی «اسپو» را خریداری کند.

شیوع مجدد بیماری کووید-۱۹ در چین بار دیگر از میزان تقاضای نفتی پکن کاسته‌ و واردات نفتی را از مسافت‌های طولانی کاهش داده‌است؛ موضوعی که بسترساز بکارگیری نفت‌کش‌های غول پیکر شده‌است. افزایش شمار نفت‌کش‌های بزرگ به این معنی است که نفت میدان اسپو روسیه به صورت انتقال کشتی به کشتی به صورت کج‌دار و مریز ادامه می‌یابد چرا که نفت‌کش‌های کوچک برای این سفرهای کوتاه مناسب هستند.

در حالی که روش انتقال کشتی به کشتی آن هم از نفتکش‌های کوچک به بزرگ برای محموله‌های نفت خام و مسافت‌های طولانی معمول مانند انتقال نفت اورال روسیه که به طور چشمگیری از دریای بالتیک به سوی آسیا جریان دارد، این روش تقریبا برای انتقال نفت اسپو غیرممکن به نظر می‌رسد، آن هم در قاره آسیا که بیشتر مشتریان نفتی آن برای تامین انرژی خود، مسیرهای کوتاه را انتخاب می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    جالبه گمانم الان نصف واردات چین از نفت از کشورهای تحریم شدست اگر اشتباه نکنم چین روزان۱۰ملیون بشکه نفت وارد میکنه یعنی این که ما میازی نیست نکران باشیم کل صادرات روزانه روسیه قبل تحریم ها۵تا۶ملیون بشکه بوده که عیر ممکنه چین همرو خریداری کنه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس