کد خبر 1383147
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
دومشتری نفت ایران به سراغ مسکو رفتند /چین وهند دنبال نفت ارزان

کارشناسان صنعت نفت بر این باورند که مسکو می‌تواند با جستجوی خریداران دیگر نفت خام خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، به تحریم‌های اروپا علیه نفت روسیه پاسخ دهد.

به گزارش مشرق، کارشناسان صنعت نفت بر این باورند که مسکو می‌تواند با جستجوی خریداران دیگر نفت خام خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، به تحریم‌های اروپا علیه نفت روسیه پاسخ دهد و این اقدامات تأثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت مگر اینکه اوپک مداخله کند.

رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند تا ۹۰ درصد از نفت خام روسیه را تا پایان سال به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی این اتحادیه علیه روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین ممنوع کنند. به گزارش «سی ان بی سی» روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان پس از آمریکا و عربستان سعودی و دومین صادرکننده بزرگ نفت خام پس از عربستان سعودی است. "

به نوبه خود، حسین العسکری، استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه جورج واشنگتن، معتقد است آنچه اکنون در حال رخ دادن است، تجارت نفت و گاز طبیعی را در آینده تغییر خواهد داد.

وی پیش بینی کرد که قیمت نفت به این زودی ها کاهش نخواهد یافت و عواقب تحریم‌های روسیه تا چند سال محسوس خواهد بود. خریداران دیگر را پیدا کنید اینکه روسیه بتواند تولید نفت تحریم شده خود را ارسال کند و اینکه چقدر می‌تواند بفروشد، بر قیمت نفت در سطح جهانی تأثیر می‌گذارد، زیرا این کشور تقریباً ۳۶ درصد از واردات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، گفت که کشورش به دنبال خریداران دیگری برای نفت خود خواهد بود. مسکو در حال حاضر دو خریدار بالقوه نفت خام خود، چین و هند دارد.

کشورها نفت روسیه را با قیمت‌های تخفیف خریداری می‌کردند. ناظران انتظار دارند این روند ادامه یابد. در حالی که هند به طور سنتی نفت خام بسیار کمی از روسیه وارد می‌کند - تنها ۲٪ تا ۵٪ در سال، خرید آن در ماه‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

شرکت اطلاعات کالا کپلر فاش کرد که هند در ماه مارس ۱۱ میلیون بشکه نفت خریده است و این رقم در آوریل به ۲۷ میلیون بشکه و در ماه مه ۲۱ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که در کل سال ۲۰۲۱ از روسیه ۱۲ میلیون بشکه خریده بود. طبق داده‌های Kpler، چین که در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت روسیه بود، خرید خود را در دوره مارس تا مه سه برابر مدت مشابه سال گذشته افزایش داد.

لئونید فدون، معاون شرکت نفت روسیه لوک اویل، گفت که این کشور باید تولید نفت را تا ۳۰ درصد کاهش دهد تا قیمت‌ها را بالا ببرد و از فروش بشکه‌ها با تخفیف زیاد خودداری کند.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان کالایی کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: برای روسیه، ما معتقدیم که تأثیر حجم کمتر صادرات در سال جاری عمدتاً با قیمت‌های بالاتر جبران می‌شود.

وی انتظار داشت که تولید و صادرات نفت روسیه تا پایان سال ۲۰ درصد کاهش یابد. به گفته گاردنر، در حالی که نفت خام اورال روسیه با تخفیف استانداردهای جهانی معامله می‌شود، در حال حاضر بشکه‌ای ۹۵ دلار است – که هنوز هم بسیار بالاتر از یک سال پیش بود.

به گفته شرکت هوش مصنوعی نیروی دریایی Windward، از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مالکیت ۱۸۰ کشتی متعلق به نهادهای روسی به نهادهای غیر روسی تغییر یافته است.

ویندوارد گفت که این تغییرات که فقط در ۳ ماه ثبت شده است، بیش از نیمی از تغییرات مالکیت کشتی روسی در کل سال ۲۰۲۱ بوده است.

به گفته ویندوارد، بسیاری از کشتی‌های روسی نیز به شرکت‌هایی که عمدتاً در سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و نروژ مستقر هستند فروخته شده‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    38 22
    تازه با یکیشون هم قرداد توسعه اقتصادی 25 ساله بسته بودید خخخ خیلی سریع زد زیرش. این میشه آخر عاقبت دل بستن به کمونیست
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      15 9
      آقای پوتین حالشون چطوره؟
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      17 15
      دقیقا الان چطوری استنباط کردی که قرارداد 25 ساله رفت تو هوا؟ تازه ‌شم که میگفتی ایران کشور رو به چین فروخت!!!! پس چرا ناراحتی؟ نه عزیز این خبرها نیست این قرارداد مثل برجام نمیشه.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      10 8
      استاد 14:15 یکم بین اخبار بگردی میبینی تا چند هفته قبل میگفتن نفت روسیه جایگزین نفت ایران نشده ولی الان اذعان شده که روسیه مشتری ایران رو قاپیده ... داداش هیچ کشوری دلش به حال کشور دیگه نسوخته مگه چین مغز خر خورده وقتی روسیه نفت ارزونتر بهش میده بیاد نفت ایران رو بخره اون قرارداد 25 ساله هم کشک بوده همینطور اون اجلاسی ک عضویت ایران رو توش موافقت نکردن ... الان نه چین نه روسیه نه امریکا طرفت هست میخای با دلاری ک هر روز میره بالا میخای چیکار کنی؟
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 3
      ۱۰:۲۹_ عمو یادگار نیا بیرون از تو غااار!!! ابله کمونیسم بیش از ۳۰ ساله رفته تو موزه!!!! اگه تونستی خواهر مسعود، برادر مریم و جویی خوش خواب را ببینی سلام برسون و تشکر کن از الطافشون نسبت به مردم ایران.....
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 6
      شما با هر کشوری که دشمن امریکا باشد مشکل دارید
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 6
      خب به نفع شما خودفروخته‌ها که این همه علیه این قرارداد تبلیغات می کردید و میگفتید خیانت هست.
    • CA ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 1
      اگر تحریم کنندگان نیاز به شش ماه برای جایگزین پیدا کردن دارند روسیه اگر عقل داشته باشه بعد یک یا نهایت دو ماه فروش نفت به تحریمیها رو متوقف میکنه مگر پول خرید لااقل یک سال رو نقد و پیش بدن. ایران هم از عدم قاطعیت و مماشات ضربه خورد.
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 2
      کمونیست مال سابق بود ، مردم روسیه مسیحی ارتدکس هستند و مثل پوتین بازها در کلیسا حاضر شده و مانند بقیه دعا خوانده . قصه کمونیست گفتن روسیه در اینجا و آنجا مثل این میمانه که قبلا گفته شده شما فرزند پدرت نیستی ، بعدها قضیه عوض شد و پدرت واقعی بود و هیچ مشکلی نداری ، اما هنوز برخی افراد نادان و مریض به طعنه همان حرف قبلی را بزبان میاورند .
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 2
      غرب زیر بار زائیده و کم آورده و حالا مثل آمریکائی ها سخن از گفتگو زلنسکی با پوتین میکنند . همانانی که تا کنون رجز خوانی میکردند ، پوتین هم قبلا گفته فقط برای توافق استقلال دو منطقه از اکراین مذاکره میکند ، و گرنه بخش های اعظم را گرفتند و در آینده باقیمانده را . آنجائی که در تصرف روسیه هست الان سیستم کامل با روسیه چفت و یکسان شده ، از کارت های بانکی و پلاک خودرو و سیستم مخابرات و بقیه چیزها ، مردم مثل ببیه مردم روسیه راحت تردد میکنند و نیازمندی هاشون در دسترسه . فغلا همین مقدار بسه
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      خودتی
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    29 10
    وقتی که از کشتی های روسی هم برای دور زدن تحریم استفاده کردید باید میدونستید که این بیشرف ها تمامی مشتریان شما رو با تخفیف بیشتر می قاپند.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      4 7
      می بینید که صادرات نفت ایران در این دوره بیشتر از اون آقای غربگرای غربزده شد
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    27 14
    روسیه خیانت کار ، قابل توجه ساده لوحانی که راه دور زدن تحریم ها را به ان کشور همیشه خاین یاد دادند ، روسیه دشمنی خطرناکتر از امریکا و اسراییل برای ایران است
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      8 5
      رضا پالانیتون قزاق ارتش روسیه بوده
  • حامد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    26 9
    عاقبت دوستی با امثال مسکو ... شدیم دزد مشتری همدیگه، اون مال ما رو قُر میزنه ما هم مال اون رو، به چه روزی افتادیم خداوندا...
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 3
      شما غربزده‌ها با هر کشوری میخواهیم روابط داشته باشیم شروع می کنید به نفرت پراکنی و بعد میگویید ما با تمام دنیا سرجنگ داریم و میخواهیم با تمام دنیا دوست باشیم.
  • کاظم۲۰۲۲ IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    18 4
    سلام ایا کسی هست که سخن مرا بشنود دوستان چرا هیچ یک از سلبریتیها از ظلمی که در بلوچستان به زنان بلوچی توسط مردان بلوچ میشه حرفی نمیزنه؟ چرا زنان بلوچ نمیتونند درس بخونن چراباید تن به چهار همسری بدن چرا هیج کس از زنان بلوچ حرفی نمیزنه چرا حکومت از زنان بلوچ حمایت نمیکنع مگع اونها ماشین جوجه کشی هستند #نه_به_ظلم به زنان بلوچ توسط مردان بلوچ
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 3
      اشتباه لایک کردم
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      4 0
      ما که پشتیبان فرهنگ غرب نیستیم. آن ها تلقی خودشان را از حقوق و ظلم زن دارند و البته این ها را هم بهانه‌ای برای استعمار می دانند. یکی از هدف هایشان هم قومگرایی و تفرقه هست و ما نباید در مسیر آن ها حرکت کنیم
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    27 8
    ما بخاطر روسها توافق رفع تحریم را کنار گذاشتیم انها بازار ما را بالا کشیدند
    • کرمزهی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 5
      عزیزم به نظرم جنسش تقلبی بوده داری گیج میزنی هر موقع در مورد بلوچ حرفی میزنی دهن کثیفتو بشور نیازی نیست تو مشنگ دلت به حال زن بلوچ بسوزه اینجا فرماندار زن بلوچه برو کمی در مورد ب اطلاعات کسب کن
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    17 1
    با نفت اب شیرین کن‌آب شیرین بکنیم. آب بفروشیم. یا نفت بدیم پالایشگاه بنزین بفروشیم. ولی قبلش خائن های گرین کارتی رو در دادگاه محکوم کنیم
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    18 6
    چین هم خرید نفتش را از ما کاهش داده این خبر نزدیک به دو هفته پیش پخش شد
  • محمد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    20 9
    واقعا هنوز شما روسیه را دوست ایران می دانید. البته ثابت شده حماقت پایانی ندارد
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 2
      دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزند نادان دوست
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 2
      دشمن دشمن من دوست من است. هر کشوری دشمن آمریکا باشد دوست ایران است ولی شما غربگراها ده ها سال فرصت سوزی کردید و نگذاشتید ملت ایران از ثمرات این دوستی بهره ای ببرند و با کشورهای دوست روابط داشته باشیم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    9 2
    چقدر به نفتش تخفیف میده که از ما دیگه نمیخرن
    • GB ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 2
      30 دلار در هر بشکه تخفیف روسیه به خریداران نفت است. علاوه بر این نفت روسیه مرغوب تر از نفت ما است. ما بشکه ای 18 تا 20 دلار
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    13 5
    تمام کشورها به فکر منافع ملی خودشون هستند الا...
  • مظفر US ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    5 13
    چون مسئولین ما یادشان رفت که امام فرمود شوروی از انگلیس و امریکا بدتر است و درست مانند یک کشور سوسیالیستی غش کردند در دامن دو سردمدار کمونیست یعنی روسیه و چین
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 2
      اون موقع شوروی دشمن بود ولی امروز روسیه دوست ماست. در تاریخ نباید ماند
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 1
      شما کلمه‌ی امام را بر زبان می آورید و یادتان رفته امام فرمودند هر وقت دشمن از شما تعریف کرد ببینید کجا اشتباه کردید. دشمن امروز میخواهد روابط ما و کشورهای مستقل را تخریب کند.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    13 8
    تازه روسیه فقط مشتریان نفت ایران رانگرفته، بازار فولاد ایران را هم از دستش درآورده و مشتریان فولاد ایران را هم پرونده
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 1
      وقتی خودمون روی فولاد صادراتی عوارض وضع می کنیم چه انتظاری داریم.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    7 6
    واقعاً ما ایرانیها خیلی ساده هستیم.وخجالتی در تمام کارها ولی بدبختی جای شروع میشه که نمیتونیم مثل کشور‌های دیگه چشموننو ببنیدیم.چین .هند.ترکیه بارها بارها به ما ذکر زدن بخاطر منافع ملیشون.ولی اگر گفتن تمام نظرات شما رو قبول میکنیم ولی معامله با یکی از این کشورها چشم پوشی کنید هیچوقت اینکارو نمیکنیم.ولی این رسمش نیست هرکجا منافعت ایجاد می‌کنه باید ج چشم پوشی کنید.این رسم نامردی ولی کو مرد تو دنیا.
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    15 8
    یک روزی که روسیه به دنبال کمک ایران برای دور زدن تحریم ها بود خیلی ها بخاطر عدم اعتماد به روسیه ایران را از اینکار منع کردند حالا نتیجه این اعتماد به روسیه را مشاهده کنید مسلما آمریکا هیچ مشکلی برای مشتری قاپان روسیه از ایران ندارد تاره این کشور را نیز به اینکار تشویق می کند یعنی کاری که آمریکا و اروپا برای قطع فروش نفت ایران نتوانستند انجام دهند روسیه با دوستی در حال انجام است اما ایران می تواند این کار روسیه را در گرفتن بازار گاز در مذاکره مخفی با اروپا انجام دهد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    13 2
    بازارها خرید و فروش با توجه به نیاز و تولید نفت جابه جا میشوند . بازار فروش نفت امارات و عربستان و عراق به سمت اروپا میرود
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    13 0
    مگه هند و چین از روسیه نفت نمی خریدن یا این که فقط از ایران نفت میخرن؟ .
  • FR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    13 6
    حالا از کجا معلومه که روسیه رقیب این چند صد هزار بشکه نفت ایران که تقریبا با دور زدن تحریم بفروش میرسه شده باشه .. این هم برای تخریب روابط ایران با روسیه در این شرایط حساس مطرح شده
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      8 5
      عجب گرفتاری شدیم به خدا
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    10 5
    بعد ما برویم دور زدن تحریم را یاد این روس ها بدهیم
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      هر چرتی را می شنوی تکرار نکن
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    18 2
    این آقایان تحلیلگر ارشد که در خارج کار و زندگی میکنند و دخل و خرج خودشان را به دلار میگیرند خیلی علاقه دارند که ایران و روسیه را در حد دو رقیب یکدیگر در عرصه انرژی که مایلند با دور زدن همدیگر نفت و گاز خود را به فروش برسانند به تصویر بکشند. با توجه تحولات جهانی حالا بر فرض اگر روسیه فروش نفت خود را به هند و چین افزایش دهد این یعنی که کشورهای اروپایی بصورت خودکار مجبور خواهند بود تا قاچاق واردات نفت خود از ایران را افزایش دهند.بنابراین نه برای روسیه و نه برای ایران تفاوتی خواهد داشت. به هر حال بهترین کار در حاضر برای ایران فروش نفت ایران نه به دلار و یا یورو بلکه به روبل روسیه و از طریق گازپروم بانک روسیه خواهد بود. امیدواریم بزودی اینکار انجام گیرد. باید بصورت رسمی تجارت با دلار را بطور کامل تعطیل کرد در غیر اینصورت میبایستی منتظر پیچیده تر شدن اوضاع اقتصادی ایران بود.
  • فریدون IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    9 8
    رسانه های ضد روسی ایرانی همه تا مغز استخوان نوکر ارباب و ستون پنجم اربابشون آمریکا هستند
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    7 6
    اﻳﻦ و ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﻜﻮ ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﻛﺸﻮﺭ ﻗﺎﺑﻞ اﻃﻤﻴﻨﺎﻧﻲ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻴﺪاﻧﻨﺪ ﻭﻟﻲ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺧﻮاﺏ ﻫﺴﺘﻨﺪ
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 1
      آن هایی سالیان سال فرصت تعامل با شرق را از دست دادند در خواب هستند.
  • پوتین ارباب عرازشیه IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    7 9
    چقدر گفتیم عرزشی ها همان توده ای ها هستن با این تفاوت حتی متعصب تر از انها هستند ارادتت این افراد به ارباب و اسنادی که در ک گ ب دارند باعث جنون وابستگی وحشتناک به ارباب شده است خدا پدر توده ای ها را بیامرزد حداقل یک استقلالی داشتن و انتقاد میکردی از روس ها میپذیرفتن این ها حتی فروپاشی ارتش روسیه در جنگ اوکراین و دست و پازدن ارتش پوشالی روسیه رو هم نمیخوان بپذیرند که روسیه یک استوره پوشالی است چه قدر گفتیم روس ها قابل اعتماد نیستن برجام را امضا کنید با پول نفت کشور را باسازی کنید اینهمه باج به روس ها دادید اگر به امریکا داده بودید الان در ارامش زندگی میکردیم
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 2
      چی زدی الاغ؟ به ارزشی هم تسری کرده. روی املات هم کار کن. اوضاعت خیلی خرابه؟
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 2
      خوبه اعتراف کردی که اربابت بایدن و ترامپ است .
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      تو چی میگی دیگه
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      چه ربطی داره
  • پوتین ارباب عرازشیه IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    10 6
    برجام را امضا کنید با پول نفت کشور را باسازی کنید اینهمه باج به روس ها دادید اگر به امریکا داده بودید الان در ارامش زندگی میکردیم
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 1
      نوکر اَنگَلِستان دوباره پیدات شد. وقتی توی جهنم در حال عذاب کشیدن با ارباب آشغالت که همه جا را به گند کشیده بودی می فهمی که کمونیسم هم از همان اَنگَلِستان خراب شده پیدا شده نه از ایران.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 1
      برجام را اجرا کردیم این آمریکا بود که از آن خارج شد. چون اساسا برجام برای او بهانه بود. او به هر دلیلی می تواند تحریم حداکثری علیه ایران وضع کند و خواسته های او پایانی نخواهد داشت
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 1
      نوکر روس و توده ای به نوکر انگلیس حمله می کنه.چه شیر تو شیری شده این مملکت!!
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    5 3
    بدبختی ما این است که تحریم هایی که بر علیه روسیه تصویب کردند تاوان آن را هم ایران می‌دهد با از دست دادن مشتریان نفتی و فولاد و گاز و پتروشیمی
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    7 5
    روسیه همیشه از ایران به عنوان کارت بازی استفاده کرده امیدوارم تو این جنگ تجزیه بشه چرا که نبودن روسیه خیلی بیشتر از بودنش برای ایران منفعت داره در طول تاریخ بیشترین ضربه و خیانت رو ایرانیا از روسیه دیدن
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 1
      چیزی که برای ما منفعت داره تضعیف غرب هست. هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    6 5
    اشکالی نداره. ما و ارباب پوتین نداره که! جان ارزشی و مکتبی‌ها به فدای ارباب
  • مهران IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    6 3
    با سلام با اسقاط کردن تولیدات نفت عربستان و عمارات از طریق یمن، میتوان بازار نفت جهان را همچنان تشنه نگه داشت.
  • مهدی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 4
    باز هم ایران میره زیر پرچم روسیه خبیث ؛ البته با درایت مزدورانش!!!
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 0
    ایران ما یتیم وبی کس وکار شده کی بفکر ایران هست شماهم دلتون خوشه
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 1
    الان میفهمم روسیه چ لطفی در حق ما کرده بود مشتری های خودشو میداد ب ایران آلام ک جنگه ب پول نیاز داره از ایران پس گرفته
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    3 2
    فکر نکنم باین حرفها بتونین رد گم کنید. روسیه کمونیست! دزد مشتری! و... کمونیست ن بازار سهام داره و نه مثل پوتین علامت سلیب روی سینه اش میکشه. در مورد فروش نفت هم باهم کنار میایم. اما اتفاقی که امیدوارم بی افته صادرات ال ان جی هست که ب آب گرم نیاز داره که روسیه نداره ولی با همکاری ایران میتونه تولید زیادی داشته باشه.گود بای رضا.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    عوضش کردی
  • امیر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    4 8
    مرگ بربدخواهان منافق! اگروتوهای روسیه نبود ایران مثل لبیب وعراق الان دست فاسدان وظالمان می افتاد.نمک نشناسی مزدوران وبی بصیرتان وخیانتکاران وطن بیشترین ضربه رابه ایران زده.
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 0
      این ها آگاهانه میخواهند ما را به جان کشورهای مستقل از غرب بیندازند چون از این نظام کینه دارند و به پندار باطل خود میخواهند با تقسیم و غلبه مملکت را منزوی کنند
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      حرف نزن
  • aseman JP ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    متوهم..
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    همه کشورهایی که از نظر ما خائن و جنایتکار و استعمار گر هستند خوب بفکر اقتصاد و رفاه خودشون هستند این طبیعی هست هر دولتی باید بفکر ملت خودش باشه تا در رفاه زندگی کنند آخه سیاست یعنی همین اصل سیاست حقه و نیرنگ و کلک هست
  • علی اصغر از تهران IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    محترما نه ما را به طرف غرب سوق میدهند فقط خواهش میکنم کاری که میخواهید آخر انجام بدهید همین اول انجام بدهید طوری نباشد از روی ناتوانی چیزی را قبول کنیم
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 0
    خودفروخته‌ها برای تخریب روابط دو کشور دوست فعال شدن. یادشون رفته دولت قبل میگفت صادرات نفت به صفر رسیده و بدون حتی یک بشکه کشور را اداره کردیم. خودباخته ها به جز دم تکان دادن برای غرب هیچ راهی برای مدیریت کشور بلد نیستن
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 0
    به هوش باشید. آن هایی که در جهت تخریب روابط ایران و روسیه قدم برمیدارند بدانند که در مسبر دشمن حرکت می کنند
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    بنظرم کشورهای پیمان شانگهای براحتی می‌توانند کشتی های کشورهای عضو این پیمان را بیمه کنند و در صورت مداخله کشور سوم در امور کشتیرانی کشورهای این پیمان بصورت نظامی میتواند همچون ناتو وارد عمل شده و بصورت نظامی روندی جدید در کشتیرانی بوجود آورد. کشورهای عضو پیمان شانگهای را اتحادیه ای قدرتمندتر از اتحادیه اروپا و سازمان ناتو ارزیابی میکنند چون به تمامی منابع دسترسی دارد در صورتی که اتحادیه اروپا و ناتو قدرتی محدود با منابع بسیار محدودی دارند.
  • پژمان IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 0
    کامنت ها را که خواندم، دیدم یک عده تعصبی به روسیه فحش می دهند. خب عزیزان خودتان را جای کشورهای دیگر بگذارید. وقتی روسیه از ایران بیشتر تخفیف میده تا نفتش ارزون تر بفروش بره خب کشورها مگر دیوانه اند نفت گرانتر از ایران بخرند؟
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 0
      سعودی به چین گفته بود حاضر است هر مقدار از ایران نفت می خرد بهش نفت مجانی بدهد به شرطی که از ایران نفت نخرد ولی چین قبول نکرده بود چون خطر آمریکا را خیلی بیشتر از بعضی آقایان درک کرده بود
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 2
    اخ اخ حضرت پوتین تون هم زد تو دهن تون . کاسه لیسها
  • اشنا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 3
    روسیه‌وچین‌خیرخواه‌ایران‌نیستندامریکا‌دوست‌ایران‌است‌وخداپرست‌هم‌هستند.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      3 1
      آن هایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 0
    یعنی روسیه دس گذاشته رو نفت صادراتی ازران قیمت ایران ؟مگه چند درصد واردات نفت چین و هند از ایران که حالا بخواد با گرفتن سهم ما مشکلش حل بشه؟ طبیعتا گرفتن جایگاه کشورهای دیگه که به چین و هند نفت گرونتر و بیشتر میدن به صرفه تر خواهد بود مشرق لطفا یه گزارش مفصل و واقعی بدین
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    0 1
    تنها راه حل واقعی روسیه کمک به یمن برای حذف نفت عربستان از بازار جهانیست. باقی راه ها فقط منجر به مرگ تدریجی صادرات نفت روسیه خواهند شد.
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    چرا قانون گرگی باشه چون کره شمالی دارد ظام فرعونی می کند و چون در گروه روسیه و چین روسیه از کره شمالی حمایت می گند و قانون گرگی و حق نمی بینند در قانون گرگی و منافع خودشان می بینند که این مخالف شدید با قران و شیعه است در سپاه یزید قانون گرگی بود و متعفانه در مرم قانون گرگی رفته اگر چند نفر متحد باشند در جامعه اگر نا حق بود و منافع گروه بود را نمی فهمند حف نابود می کنند و حق این که اصلا منافع گروه مهم نیست و حق انسانها و دین و عدالت مهم اما نباید به کسی در جبهه شهید می شود حقوق دا چون برای خدا رفته و اگر بین این مرد م تبدیل به گرگ صفتی میا د
  • حسین نفتی IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    نفت خام رو نباید مفت میفروشن. ای. کیو. برو ببین چینی‌ها نفت خام انبار میکنن. اگه گفتی چرا؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس