کد خبر 1380249
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
بیماری‌های مشترک انسان و دام را بهتر بشناسیم/ راه‌های در امان ماندن از ابتلا به تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مشترک میان انسان و دام است که با انجام چند راهکار ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام دامپزشکی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی‌دهنده مشترک میان انسان و دام است که از طریق کنه با تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام منتقل می‌شود. ویروس عامل بیماری از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری اینکه دام و اماکن دامی با هماهنگی دامپزشکی ضدعفونی شود، گوشت تازه را به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، از تماس و دست زدن به کنه و له‌ کردن آن به وسیله دست جدا خودداری شود، جگر تازه ذبح شده را به مدت ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

گوشت و مایحتاج پروتئینی از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی خرید و تهیه شود، ضمن اینکه سامانه تلفنی ۱۵۱۲ دامپزشکی را به خاطر بسپارید.

آبله میمون دیگر بیماری مشترک میان انسان و دام، عفونت نادری که جهان را تهدید می‌کند و در اغلب کشورها از جمله آمریکا مشاهده شده است.

تب، سردرد، درد عضلانی، کمر درد، تورم غدد لنفاوی، لرز، خستگی و بثورات پوستی از علائم ابتلا به آبله میمونی است.

این بیماری از چشم، بینی، پوست زخم، دهان، ترشحات تماس و حیوان آلوده قابل انتقال است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اینکه از تماس فیزیکی نزدیک با افراد مبتلا  خودداری شود، هنگام مراقبت از بیماران از دستکش و تجهیزات حفاظتی استفاده شود، حتما پس از مراقبت یا عیادت از بیماران دست‌های خود را خوب بشوید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس