مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ضمن بیان این که رایزنی‌ها با ایران ادامه دارد، مدعی شد مسئله وجود ذرات اورانیوم در برخی سایت‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در «داووس» سوئیس در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» در پاسخ به این که «ماه آینده قرار است نتایج تحقیقات درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران که دو سال زمان برده، منتشر شود» و او چه چیزی برای گفتن دارد، اظهار داشت: ما با ایران در حال کار بوده‌ایم و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. می‌توانم بگویم که این تحقیقات و رایزنی‌ها در حال انجام است و گزارش همانطور که گفتید یا نتیجه‌گیری من بزودی بیرون خواهد آمد. همه چیزی که اکنون با احتیاط می‌گویم این است که این فرآیند بسیار پیچیده بوده و ما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 

او در پاسخ به این که این به معنای بلاتکلیفی است و خوشبینانه به نظر نمی‌رسد، گفت امیدوار است اینطور نباشد و افزود: من باید به لحاظ حرفه‌ای خوشبین باشم. دیپلمات هستم و همیشه تلاش می‌کنم (خوشبین باشم) و این کاری است که می‌کنم. 

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه، در پاسخ به این که آیا اطمینان دارد ایران به دنیال افزایش توانایی‌های هسته‌ای خود در حال حاضر نیست، گفت: آن‌ها در حال افزایش و تقویت توانایی‌های هسته‌ای خود هستند. اگر منظور از هسته‌ای هر کاری که می‌کنند مثل غنی‌سازی اورانیوم و داشتن زیرساخت‌های بزرگتر باشد.

گروسی افزود: چیزی که نیاز داریم این است که مشخص کنیم درباره چیزهایی که آنجا کشف کردیم و نباید آنجا می‌بودند، چه اتفاقی افتاده است. وجود اثرات اورانیوم در جاهایی که به عنوان سایت یا مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده بودند که البته (اگر شده بودند) وجودشان را توجیه می‌کرد. پس داریم می‌پرسیم این چه چیزی است و چه اتفاقی اینجا در جریان بوده است. مواد کجا هستند. تا بفهمیم آن مواد چه هستند و برای چه استفاده شدند و بعد نتیجه‌گیری به دنبال آن خواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

 گروسی: نشانه‌ای از عدم جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۴ اسفند ماه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای سومین بار در دولت سیزدهم دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از آن دیدار، ایران و آژانس در بیانیه‌ای اعلام کردند میان دو طرف توافق حاصل شده تا همکاری‌ها و گفت‌وگوهای میان خود را سرعت بخشیده و توافق کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کنفرانس خبری با مدیرکل آژانس اعلام کرد: توافق کردیم مدارکی که باید بین ایران و آژانس مبادله شود، حداکثر تا خرداد انجام شود.

محمد اسلامی ۱۷ فروردین ماه سال جاری هم درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اماکن ادعایی مطرح شده و خوشبینی به حل مسائل بین ایران و آژانس اظهار داشت: مادامی که رژیم صهیونیستی اقدام به تولید اسناد جعلی، خرابکاری، عملیات تروریستی و خرابکاری صنعتی می‌کند و این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود و نه کسی با آن مقابله می‌کند و برعکس از آن استقبال می‌کنند، طبیعی است یک نبرد بین دو جریان است که یکی جریان حق و دیگری جریان باطل است. این یک نبرد پابرجاست. ما هم در این راستا اهدافی را که داریم طی می‌کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد. مدارک ادعایی که مطرح شده را خودشان آمدند و دیدند. در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره شده که اصلا در ایران وجود ندارد. رژیم صهیونیستی که این اقدامات را صورت می‌دهد و حرکات تروریستی را انجام می‌دهد، هر کار ایذایی را می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: با توافقی که صورت گرفت، مراحلی برای حل و فصل چهار مکان اعلام شد که اعلام کردند ابهامشان درباره یک مکان رفع شده و سه مکان را طبق زمانبندی باید تا پایان خرداد پایان دهند و موضوع آن بسته شود. چون ادعایی است و باید بسته شود و خودشان می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند. اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم، در اختیار آژانس قرار گرفته است و احتمالا  نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها باید به ایران بیایند و بعد گزارش نهایی را تهیه کنند و امیدوارم بدون نفوذپذیری از دشمنان ما کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی کرده و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 2
    به توچه فضول . خاک برسر تو و همه صهیونیست ها .
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 2
    تا چشم شما غربی‌ها در بیاد!!!
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 2
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • حسین IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    اعتماد به اژانس و غربی ها اشتباه محضه ،وقتی باوجود پایبندی به توافق امریکا یکجانبه از توافق خارج میشه و همه دنیا هم در تحریم ها با امریکا همکاری میکنند وا قعا ایران چرا باید به تعهداتش عمل کنه ؟وقتی هر روز پیشرفته ترین جنگنده ها و مدرن ترین ادوات زرهی به همسایه ها و دشمنان ایران فروخته میشه و به ایران اجازه خرید کوچکترین و پیش پا افتاده ترین سلاح ها هم داده نمیشه چرا ایران باید برنامه اتمی خودش رو محدود کنه ؟باید با تمام توان برنامه اتمی کشور جلو بره حتی باید راکتور اراک به طراحی قدیم برگرده تا قابلیت تولید پلوتونیوم داشته باشه ،هدف نهایی امریکا و همسایه های شرور ما نابودی ایران و ایرانی هست باید سلاح اتمی بسازیم تا کشور و فرزندانمون در امان باشند.
  • ایرانی عصبانی IN ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    دست نشانده احمق میگوید من دیپلومات هستم. ایا کسانی که اخبار سیاسی را دنبال میکنند چیزی مضخرفتر از این شنیده اند. این مردک چند رو دست نشانده ضد ملت ایرانی باید بعنوان جنایتکار جنگ در دیوانهای حقوقی بین المللی بخاطر پرونده سازی با دلیل ضد نژادی و فساد مالی بازداشت و به قهر جهنم رود.
  • SE ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    جود اثرات اورانیوم در جاهایی که به عنوان سایت یا مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده بودند هم کار همان جاسوسان است. همان جاسوسهایی که در ترور و ریختن خون دانشمندان ایرانی و خرابکاری در تاسیسات در خدمت دشمنان بوده اند حتما آلوده سازی هم بدستور دشمن انجام داده اند
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    1 0
    نترسید بایستی بمب ساخت فقط برای دفاع از خود نه زور گفتن به جهان بمب بسازید برجامی در کار نیست این خط و این نشان عزیزان کارشناس خیلی از عزیزانمان شهید شدن بخاطر همین هسته ای ما که دوست داریم بمب اتم داشته باشیم چرا اسرائیل داشته باشد انشا اله که چند بمب از دل تحریم ها بیرون آمده باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس