کد خبر 1379633
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
امیر قطر

امیر قطر و نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه مشترکی بر اهمیت به توافق رسیدن طرف‌ها در مذاکرات وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در بیانیه‌ای مشترک، از طرف‌های مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران درخواست کردند فرصت موجود برای حصول توافق را مغتنم بشمارند.

انگلیس خودش یکی از طرف‌های اروپایی مذاکرات وین بین ایران و گروه موسوم به ۱+۴ است؛ طرف‌های اروپایی که به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) عمل نکردند. 

در این بیانیه آمده است: «دو رهبر بر لزوم افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای دستیابی به ثبات، امنیت و رفاه در خاورمیانه تأکید کرده و نقش دیپلماسی قطر در این تلاش‌ها را تصدیق کرده و حمایت خود از طرح‌های ابتکاری گفت‌وگوهای منطقه‌ای از جمله با ایران را بیان داشتند».

این بیانیه می‌افزاید: «این دو رهبر، نقش بالقوه احیا و اجرای کامل برجام در ثبات متطقه را خاطرنشان شده و متذکر شدند که راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است».

در این بیانیه مشترک آمده است: «آن‌ها از همه طرف‌ها درخواست کردند فرصت فعلی برای رساندن مذاکرات به یک جمع‌بندی موفقیت آمیز را مغتنم بشمارند».

بیشتر بخوانید:

تصمیم بایدن برای نگه داشتن سپاه در لیست تروریسم

طبق این بیانیه، آن‌ها با حمایت از تمامیت ارضی اوکراین بر اهمیت امنیت انرژی تأکید کرده و راه‌های تأمین این امنیت را به بحث گذاشتند. همچنین جانسون از نقش قطر در مذاکرات گروه‌های افغانستانی طی سال‌های اخیر قدردانی کرد.

آن‌ها همچنین از مذاکرات مستقیم بین مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کرده و درخصوص به شهادت رسیدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی شبکه «الجزیره» نیز بر درخواست شورای امنیت سازمان ملل درباره انجام تحقیقات کامل، فوری، شفاف، منصفانه و بی‌طرفانه در این زمینه تأکید کردند.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز روز جمعه در نشست خبری با امیر قطر گفت، از ایران و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات وین می‌خواهد، فرصت موجود برای رسیدن به توافق را از دست ندهند.

امیر قطر نیز در زمینه حصول توافق در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و برای کمک به این توافق اعلام آمادگی کرد.

از سوی دیگر «استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات وین روز گذشته (جمعه) اعلام کرده است:‌ «گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با اسرائیل درباره ایران و منطقه داشتم. چشم‌انداز برجام، مقایسه یادداشت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای گسترده‌تر (بررسی شد)».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    باور نکنید. آمریکایی ها و اروپایی ها ایران را سر کار گذاشتند
  • حسین IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    درخواست هاتون بدرد خودتون میخوره ،امریکا غیر قانونی از برجام خارج شده میلیونها ایرانی رو با تحریم ناجوانمردانه در شرایط سخت معیشتی قرار داده حالا خودش هم باید تاوان بده ،مذاکره کنندگان ایرانی هم به هیچ وجه حق ندارند کوتاه بیان ،تحریم سپاه یعنی تحریم نیمی از شرکت هایی که در قرارداد های بزرگ عمرانی و زیر بنایی کشور فعال هستند و اینکه سپاه تحت لیست ادعایی تروریستی امریکا باشه یعنی خودمون اجازه ترور فرزندان این کشور رو به امریکا و اسراییل بدهیم ،قطعا امریکا در مذاکرات رویکرد مثبت و واقع گرایانه نداره و داره ایران رو مجبور میکنه به سمت ساخت تسلیحات اتمی بره،البته این در کوتاه مدت باعث رنج و سختی مردم مبشه ولی در بلند مدت به نفع ایرانه ،چرا که مسئولین و مردم مجبور میشن سیاست صرفه جویی و اصلاح ساختار معیوب اقتصادی رو در پیش بگیرند و نهایتا باساخت سلاح اتمی ایران تمام چالش های امنیتی اطراف کشور رو پشت سر میگذاره و تمرکز بیشتری روی اقتصاد کشور پیدا میکنه.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 1
    امیر جون چرا ایران میای با دمپایی میای حداقل جوراب بپوش
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      ادم‌ تو خونه دوستش احساس راحتی میکنه. امیر جون! دوست‌ ماست.
    • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      وقتی از ایران گاز خرید و فروخت به اروپایی ها و اروپایی ها به ریشمون خندیدند اونوقت میفهمی دوست ماست یا دوست ارو‌ایی ها !!؟ / این اروپایی ها در دورانی که خودشون روسیه رو تحریم کردند و خودشون بیشتر ضرر کردند فقط دنبال گاز و انرژی خود هستند / اروپایی ها پیش خودشون حساب کردن با احیای برجام هم ایران مجبور میشه غنی سازی اش رو از ۶۰ درصد فعلی ببره زیر ۵ درصد ، هم ما اروپایی ها در زمستون اینده دچار بحران سوخت و انرژی نمیشیم و مجبور نخواهیم شد به روسیه التماس کنیم / زمستون هم که گذشت دوباره می یه تو بازی و بدعهدی میکنیم و می‌زنیم زیر همه چی
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      وقتی از ایران گاز خرید و فروخت به اروپایی ها و اروپایی ها به ریشمون خندیدند اونوقت میفهمی دوست ماست یا دوست ارو‌ایی ها !!؟ / این اروپایی ها در دورانی که خودشون روسیه رو تحریم کردند و خودشون بیشتر ضرر کردند فقط دنبال گاز و انرژی ایران هستند / اروپایی ها پیش خودشون حساب کردن با احیای برجام هم ایران مجبور میشه غنی سازی اش رو از ۶۰ درصد فعلی ببره زیر ۵ درصد ، هم ما اروپایی ها در زمستون اینده دچار بحران سوخت و انرژی نمیشیم و مجبور نخواهیم شد به روسیه التماس کنیم / زمستون هم که گذشت و خوب کار و انرژی ذخیره کردیم دوباره می ریم تو بازی و بدعهدی میکنیم و می‌زنیم زیر همه چی
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    1 0
    اینها دلشون برای ایران نسوخته ، این حضرات اروپایی _ غربی تو مشکل خودساخته خودشون مثل ... گیر کردند و برای نجات خودشون دنبال توافق با ایران هستند / این حضرات اروپایی - غربی در مورد جنگ روسیه و اوکراین روسیه رو تحریم کردند و روسیه هم متقابلاً اروپایی ها رو تحریم کرده یا محبورشون کرده انرژی مورد نیازشان رو با روبل بخرند و این حضرات اروپایی برای بدست آوردن روبل بیشتر مجبورن در روسیه سرمایه گذاری کنند و همین امر ارزش روبل رو بیشتر بالا برده و تحریم های اروپایی علیه روسیه رو تا حد زیادی خنثی کرده و می‌کنه / خوب این حضرات اروپایی در چنین شرایطی دنبال تامین انرژی مورد نیازشان از طریق ایران هستند / حتی قطر هم به تنهایی نمیتونه گاز مورد نیاز اروپا رو تامین کنه / اینه که شاید دست به دامن قطر شدند که او بیاد مثلا گاز بیشتری از ایران بخره و بفروشه به اروپا / مسئولان ما و مسیولین مذاکره کننده محترم کشور ما باید خوب حواستون به این موارد باشه / یعنی چی!؟ یعنی مثلا به اندازه نیاز داخل کشور قطر و یا ترکیه بهشون گاز یا نفت بفروشید که آقایون اروپایی خوشی نزنه زیر دلشون و بواسطه قطر گاز از ایران نخرند و بعد از توافق دوباره هوس نکنند بزنن. زیر قول و قرارشون و تعهداتشان رو عملی نکنند/ اروپا باید مزه بدعهدی و بدقولی و بدعهدی گذشته اش رو بچشه و بابتش تاوان پس بده که دیگه هوس نکنه از تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران پیروی کنه / یا مثلا میتونید اروپا رو مجبور کنید تمام بهای چند سال اینده گاز و نفتی که چه با واسطه و یا مستقیم از ایران میخرن رو یکجا به ایران پرداخت کنه که بعد از چند سال یا چند ماه چه شرایط عوض شد هوس نکنه بزنه زیر تعهداتش که اگر زد باید بدونن که بهای پرداختی گازش رو نمیتونه از ایران پس بگیره / و خیال ایران هم از جهت صادرات گاز و انرژی و هم از جهت دریافت بهای اون راحت باشه و خزانه داری آمریکا هم این وسط نتونه بقول معروف موش بدوونه وجلوی اروپا رو از پرداخت بهای گاز دریافتی اش از ایران رو بگیره / چطور تونستیم به ونزوئلا گاز یا نفت صادر کنیم و بعد بهاء اش رو با طلا بگیریم اروپا هم دست یجیب بشه و با طلا بدهی اش رو به ایران بپردازد که گیر تحریم های خزانه داری آمریکا هم نباشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس