کد خبر 1379451
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

ظاهرا جو بایدن تصمیم خود را گرفته است و قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریسم باقی نگاه دارد.

در صورت بروز چنین اقدامی از سوی بالاترین مقام آمریکایی باید گفت احیای برجام رسما شکست خورده است.

حال سوال مهم این است که اگر قرار بر بازنگشتن به توافق هسته ای باشد سرنوشت ایران و منطقه چه خواهد شد؟ 

در این خصوص ذکر چند نکته لازم می نماید.

 جمهوری اسلامی ۴ سال است که تحت شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر قرار دارد و خود را با این شرایط وفق داده است.

در ایران دیگر کسی بی صبرانه نتیجه مذاکرات نیست چون هر چند فشارهای اقتصادی بالاست اما اقتصاد کشور شرطی نشده و مسیر خود را با وجود صعوبات ممکن طی می کند.

 تصمیم سخت دولت رئیسی برای حذف ارز ترجیحی حکایت از آن داشت که دولت پیش بینی شکست مذاکرات احیای برجام را کرده است و می داند که احتمالا از گفتگوهای وین دیگر آبی گرم نمی شود و باید برنامه ریزی خود را معطوف به اقتصاد انقباضی و مقاومتی نماید.

 برنامه هسته ای ایران مدت هاست عملا سرعت گیری به نام برجام ندارد و سازمان انرژی اتمی با فراغ بال بیشتری می تواند ذیل معاهده NPT هر میزان که نیاز باشد اورانیوم غنی سازی کند ؛ حتی تا غنای ۹۹ درصد به شرط آن که به سمت سلاح اتمی نرود که اگر برود نقض پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خواهد بود.

برخی معتقدند ایران از NPT خارج میشود اما نگارنده معتقد است چنین تصمیم و اقدامی از سوی تهران بسیار دور از ذهن جلوه می کند زیرا تمام ادعاهای غرب علیه جمهوری اسلامی در اینصورت تایید خواهد شد.

ایران اما قصد ساخت سلاح اتمی را ندارد اما به احتمال زیاد پس از اعلان رسمی شکست مذاکرات احیای برجام ، سطح و میزان غنی سازی خود را افزایش خواهد داد و سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته ای نصب خواهد کرد و به اصطلاح زمان گریزش را کاهش میدهد ؛ البته نه برای ساخت بمب اتم بلکه به قصد آمپاس قرار دادن طرف مقابل و هراس همیشگی غرب از برنامه اتمی ایران. 

دنیا به سمت تحولات خطرناکی طی طریق می کند و در این شرایط که آن را گذار از نظم سابق به نظمی جدید تعبیر می کنند ، آینده منطقه و جهان نامعلوم است. 

مطالعه تاریخ می گوید معمولا گذار به نظم نوین در جهان طی دوره های مختلف با رویدادهای خشونت باری همراه می گردد و برنامه اتمی پیشرفته همراه با قدرت نظامی در چنین وضعیتی می تواند به عنوان اهرم و وسیله ای برای ضمانت امنیت و بقای یک نظام سیاسی در مواجهه با خطرات و تهدیدات بیرونی عمل کند. 

پس جمهوری اسلامی ایران برای بقای خود در برابر تهاجمات نظامی احتمالی به برنامه فضایی، پهپادی، موشکی و تکنولوژی غنی سازی اتمی نیاز مبرم دارد.

 آمریکا در معرکه اوکراین با روسیه درگیر بوده و بنابراین شانس حمله اش به ایران نزدیک به صفر است اما اسرائیل که از برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی خطر جدی حس می کند احتمالا دست به تحرکات خشونت باری خواهد زد.

رژیم صهیونیستی نتوانست از خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران و ترور دانشمندان این کشور نتیجه استراتژیک و دائمی بگیرد و اکنون در برابر یک ایران با قدرت بالقوه اتمی روبروست.

 گذشت زمان هم نشان داده اثر تحریم های آمریکا بر ایران چیزی را تغییر نمی دهد و فروپاشی جمهوری اسلامی به دلایل متعدد محتمل نیست و خرابکاری و ترور نیز دیگر نمی تواند برنامه اتمی تهران را متوقف نماید.

 موشک ها و پهپادهای ایرانی مستقر در اطراف فلسطین ( لبنان ، سوریه ، عراق و غزه ) نیز روز به روز در حال ارتقای کمی و کیفی هستند و برآیند گزاره های فوق حاکی از آن بوده که احتمالا اسرائیل که گوشه رینگ گرفتار گشته، ناچار به انجام ریسک خواهد شد و تهران نیز اتفاقا منتظر چنین فرصتی بوده و رخ دادن یک نبرد نیابتی جدا محتمل است.

اینبار اسرائیل برای بقایش باید بجنگد اما چیزی فرق کرده است؛ تل آویو دیگر نمی تواند مثل سابق روی واشنگتن حساب کند.

واقعیتی تلخ است اما تجربه نشان داده گره بحران های خاورمیانه با جنگ باز می شود .  بیسمارک نیز می گوید: حرف حق را باید از دهانه توپ‌ شنید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    28 4
    پیش بسوی غنی سازی 90 درصد. این که نمیشه رژیم سفاک و پدرسگ آمریکا 40 سال حلقوم مردم ایران رو فشار بده و هیچ بهایی هم نپردازه (توله های حروم لقمه آمریکا هم هر روز ایران رو مقصر جلوه بدن و هی بگن همه مسئولین دزدن. همه شون بردن. همه شون خوردن. تفاله های آمریکا اینو میگن که مسبب اصلی یعنی آمریکا فراموش بشه)
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      12 17
      آخه آشغال فکر کن بمب اتم هم ساختی برات نون و آب میشه.البته مفتخوری مثل تو غم نون نداره که
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 0
      .من مهندس برق پلی تکنیک هستم.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      11 1
      10:50 ببمب اتم برای ما "نون" نمیشه ولی باعث حفظ "جون" ما میشه. آمریکا و روسیه هزاران بمب اتم ساختن براشون نون شد؟ نه ولی خب به هم حمله نمیکنن
    • مانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      7 2
      این لجن ۱۰:۵۰ بدونه تو دنیا تنها قانون قانون جنگله پس به کوری چشم تو و اربابان تا ۹۵ درصد غنی سازی میکنیم تا صهیونیست‌ها ازین به بعد هر شب بمیرند !
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 0
      بالاخره فرعون زمان و لشکرش را باید با ترفندی به سود خلیج فارس کشاند تا غرق شوند! تحقق وعده خدا در بارۀ قوم بنی اسرائیل نزدیک است! اِنَّکَ لاتُخلِفُ المیعاد!
  • US ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    8 4
    غنی سازی را افزایش بدین که کشور های اروپا یی باکمک آمریکا سیستم ماشه فعال می کنند وهمان کاغذ پاره ها در سازمان ملل دوباره برمی گردد وان موقع خواهید دید چه خواهد شد دوما شما که نمی خواهید بمب اتم بسازید غنی سازی بالای نود درصد می خواهید چکار حداقل بمب بسازید که کسی جرات حمله به ایران نداشته باشه با این فرمون هم چوب می خورید هم پیازو وهم پول می پردازید
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      14 0
      همین الان هم به صورت غیر رسمی ما از هرجهت تحریمیم. چه ماشه بکشن چه نکشن. ایران داره نفتش رو از طریق دور زدن تحریم ها میفروشه. روحانی به خاطر تابوهایی که برای دولتش تراشیده بود از این کار اجتناب میکرد و با تحریم غرق در مشکلات ارزی شد ولی رییسی مشکلی با این قضیه نداره.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      15 0
      همین الان هم به صورت غیر رسمی ما از هرجهت تحریمیم. چه ماشه بکشن چه نکشن. ایران داره نفتش رو از طریق دور زدن تحریم ها میفروشه. روحانی به خاطر تابوهایی که برای دولتش تراشیده بود از این کار اجتناب میکرد و با تحریم غرق در مشکلات ارزی شد ولی رییسی مشکلی با این قضیه نداره.
  • معلم IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    20 0
    درود بر جمهوری اسلامی ایران و سربازانش
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 0
    اقتصاد مقاومتی هر چند در ابتدای اصلاحات اقتصادی محدودیت هایی رو برای مردم فراهم کنه ولی در دراز مدت تاثیر تحریم ها رو بر اقتصاد به حداقل میرسونه و شیب تحریک پذیری شاخص های اقتصادی ما رو نسبت به تصمیمات واشنگتن کم میکنه. و در نهایت ثبات اقتصادی "غیر برجامی" بر کشور حاکم میشه.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    10 1
    اینجا خاورمیانه است. شما نمیتونی هم زمان رفاه، امنیت، و استقلال داشته باشی. اگر استقلال و بخوای باید قید رفاه و بزنی اگر رفاه بخوای قید امنیت و استقلال
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 1
      کجا رفاه داره در حالی که امنیت نداره؟رفاه بی امنیت محاله امنیت بی استقلال هم که خوابش رو ببینی،
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 0
      بله خب میشه بین این سه تا تعادل ایجاد کرد. ایران هم سعی داره همین کار رو بکنه. یعنی رفاه نسبی ایجاد بکنه درحالی که به امنیت کشور خدشه ای وارد نشه و در تصمیم گیری هم استقلال داشته باشیم. دو طرف این ماجرا افغانستان و امارات هستن. امارات رفاه داره استقلال نداره افغانستان میخواد استقلال داشته باشه ولی واقعا رفاه و امنیت نداره
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      4 0
      با قدرت بیشتر از امنیت و استقلال و رفاه بالاتری برخورداریم . اسرائیل هر چه زودتر مضمحل شود ، مردم و کشورهای منطقه در پیوند بهتر با هم و هم افزائی شرایط زندگی شان بدور از دسیسه های دشمنان . بهتر و بیشتر تامین میشود و این اخلال هائی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی مردمان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بعلت همین فعالیت و دخالت و دست درازی امثال اسرائیل و دوستان شان هست . بر طرف خواهد شد . انشاءالله در ضمن حتما ذخیره اورانیوم نود و نه درصد بمیزان بالا از بیشترین اهمیت در کشور ما باید برخوردار باشد .
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 1
    جنگ بعدی ان شالله نابودی اسرائیل
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 7
    شما چه تحلیلگری هستی که داری تعیین تکلیف می کنی؟
  • US ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 3
    ایران هرچه میخواهد درزمینه هسته ای و موشکی پیش برود مشکلی نیست فقط باید ازدو هدف دست بردارد وان نابودی یک کشور دیگر و برقراری حکومت اسلامی یا امپراطوری اسلامی شیعه درسراسر دنیا ست . ازنظر اسلامی و بخصوص مذهب شیعه امپراطوری بزرگ اسلامی تنها و فقط با ظهور امام غایب ممکن است بنابراین از لحاظ تکلیف هم چیزی برعهده نظام جمهوری اسلامی نیست و بهتراست به همان مرزهای بین المللی اکتفا شود و اقدام عملی درراه برقراری حکومت اسلامی دردنیا به مصلحت است که کنار گذاشته شود چون چنین چیزی برطبق روایات و احادیث فقط در توانایی نیرویی غیبی بنام امام غایب است .
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      12 0
      ایران هیچ "کشوری" رو نمیخواد نابود کنه. بحث اسرائیل هم (که رژیمه نه کشور) بحث مسلمین انقلابی با صهیونیست هاست که میتونن ایرانی باشن ، لبنانی باشن یا اروپایی. بحث ایران نیست
    • AU ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      امروز دیگر دفاع به معنای نشستن پشت خاکریزهای لب مرز نیست، چه کسی ادعا کرده که ایران دنبال شیعه کردن جهان است؟ در جهانی که ناوهای هواپیمابر و پایگاه های اجاره ای و پیمان های منطقه ای و جهانی شکل گرفته، باید در وسط میدان بود. استقلال به معنی هیچ طرفی نیست این یعنی کبکی که سر خود را در برف کند، استقلال به معنی همه طرفی است، تعاون، تقابل، تبادل در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 1
    به نظرم باید ما هرچه زودتر به اسراییل حمله کنیم و کار را یکسره کنیم حالا که ما قدرت برتر منطقه، هم از نظر نظامی و هم اقتصادی و سیاسی هستیم باید تا زنده ایم تکلیف اسراییل را معلوم کنیم و منتظر فروپاشی تدریجی ان نباشیم که در این صورت افتخاری چندانی نصیب ما نخواهد شد چون اینجوری خودش از بین رفته و ما نقشی نداشته ایم پس هرچه زودتر پیش به سوی نابودی اسراییل الله اکبر الله اکبر نابود باد اسراییل
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    . ما اماده شهادتیم
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    بمب هسته ای از نون شب برای ما واجب تره. باید حداقل ده تا کلاهک اتمی نصب شده روی موشک داشته باشیم
  • دلار فروش یاغی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا لعنت به برجام ما برجام نمیخایم
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    به احتمال زیاد اسرائیل با تحریک بعضی کشورهای منطقه و تندروهای یهودی صهیون دست به اقدام نظامی خواهد زد، ولی ایران ساکت نخواهد نشست و با استفاده از قدرت موشکی و پهپادی خود در منطقه و همکاری دوستان خود کار اسرائیل را یکسره خواهد کرد و دولت یهود در اورشلیم سرنگون خواهد شد، در مرحله دوم با همکاری روسیه تسلیحات هسته ای اسرائیل نابود خواهند شد و خانواده های یهودی به کشورهای تابع برگردانده می شوند و حکومت فلسطین با همکاری کشورهای منطقه پایه گذاری خواهد شد، در مرحله سوم ارتش فلسطین با همکاری کشورهای منطقه و نیروهای متحد خود تشکیل خواهد شد. امریکا هم ناچار خواهد شد با سیستم جدیدی که در منطقه خاورمیانه شکل گرفته همکاری کند. در این بین هم امتیازاتی بین طرفین درگیر رد و بدل خواهد شد. آمریکا به علت درگیر بودن در اوکراین و تایوان کمک چندانی به درگیری بین تهران و تل آویو انجام نخواهد داد، چون هرگونه کمک نظامی به این درگیری می تواند روسیه را مجاب کند که دوباره به کیف حمله کند و چین هم تایوان را تصرف کند. مطمئن باشید حکومت ایران در برابر شلیک حتی یک گلوله از سمت اسرائیلی ها نظاره گر نخواهد بود و منطقه را آتش خواهد زد. چون سالهاست منتظر چنین اقدامی از سوی صهیونیست می باشد. مدیترانه با خون یهود قرمز خواهد شد.
  • حسین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    تحلیل کاملا بجایی بود ،البته در این مقطع ایران کاملا با هوشمندی و حواس جمع و بطور زیرکانه برنامه اتمی خودش رو پیش میبره،بطوریکه هر گام که ایران بر میداره عکس العملی هست به بد عهدی و خراب کاری های امریکا و اسراییل و در مورد خروج از ان پی تی و غنی سازی نود درصد هم ایران منتظر هست تا غربی ها مکانیزم ماشه و تحریم های سازمان ملل رو اعمال کنند اونوقت ایران بهانه خوبی برای خروج از ان پی تی بدست می اره ،در کل برد با ایرانه البته در کوتاه مدت رنج تحریم ها باعث سختی هایی برای مردم میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس