کد خبر 137857
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸

براساس قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس، دولت مكلف شده كه قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما را از ابتداي امسال اجرا كند، اما به دليل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اين قانون در حال حاضر متوقف شده است.

به گزارش مشرق به نقل از جام‌جم، قبلا قرار بود آزادسازي نرخ بليت هواپيما در چارچوب قانون عرضه و تقاضا صورت گيرد، به طوري كه شركت‌هاي هواپيمايي با افزايش سطح كيفي و كمي خدمات ارائه شده بتوانند قيمت بليت هواپيما را افزايش دهند.

همچنين قرار بود قيمت بليت هواپيما به صورت شناور و فصلي تعيين شود، به طوري كه قيمت بليت‌هاي فصول يا مقاطع زماني پرتقاضا افزايش يافته و در مواقع ديگر كاهش يابد.

شركت‌هاي هواپيمايي اصلي‌ترين مدافعان اين رويه بودند. با‌اين حال دولت نگران بود اجراي اين تصميم باعث افزايش شديد قيمت بليت و محروميت عده زيادي از مردم از اين وسيله حمل و نقل سريع شود.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس، دولت مكلف شده كه قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما را از ابتداي امسال اجرا كند، اما به دليل اجرا نشدن فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها اين قانون در حال حاضر متوقف شده است.

براساس اين برنامه، سوخت هواپيما نيز به قيمت كاملا واقعي به شركت‌هاي هواپيمايي تحويل مي‌شد و در مقابل آنها اختيار آزادسازي نرخ بليت را به دست مي‌آوردند.

در حال حاضر نرخ سوخت هواپيما براي پروازهاي داخلي ليتري 400 تومان است و ايرلاين‌هاي داخلي كه در خطوط بين‌المللي پرواز دارند، سوخت را با نرخ 1143 تومان دريافت مي‌كنند.

سال گذشته شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي كه تامين‌كننده سوخت مورد نياز شركت‌هاي هواپيمايي است همزمان با اجراي مرحله اول قانون هدفمندي، نرخ سوخت هواپيما را طبق مصوبه ستاد هدفمندي از صد به 400 تومان در هر ليتر افزايش داد، اما اين موضوع مورد اعتراض شركت‌هاي هواپيمايي واقع شد. اعتراض آنها بر‌اين بود كه در مقابل افزايش نرخ سوخت بايد اجازه افزايش قيمت بليت هواپيما صادر مي‌شد.

البته يك بار افزايش قيمت 30 درصدي بليت اتفاق افتاد اما شركت‌هاي هواپيمايي خواستار افزايش بيش از اين حد بودند.

در اين باره حميد غوابش، دبير شركت‌هاي هواپيمايي در نامه‌اي به محمدرضا فرزين رييس پيشين سازمان هدفمندي يارانه‌ها خواستار افزايش قيمت بليت هواپيما شده بود. اين شركت‌ها معتقد بودند به دليل افزايش نرخ سوخت و پايين بودن قيمت بليت هواپيما در آستانه ورشكستگي قرار گرفته و زيانده شده‌اند.

اين موضوع همچنان مورد پيگيري قرار داشت تا اين‌كه سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به نامه اعتراض شركت‌هاي هواپيمايي خواستار آزادسازي نرخ بليت هواپيما شد.

در گزارش سازمان بازرسي كل كشور تاكيد شده است: پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، اين شركت‌ها با مشكلات جدي براي پوشش هزينه‌هاي پروازي مواجه‌شده و در معرض مشكلاتي مانند كاهش فعاليت يا توقف فعاليت قرار گرفته‌اند. با اين حال اقدام براي آزادسازي بليت هواپيما موكول به مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها شد تا در صورت افزايش قيمت سوخت هواپيما همزمان با قيمت ساير حامل‌هاي انرژي، فضا براي آزادسازي قيمت بليت فراهم شود كه ظاهرا اين احتمال نيز منتفي شده است.

آزادسازي منتفي شد

روز گذشته حميدرضا پهلواني رييس سازمان هواپيمايي كشوري در حاشيه مراسم سالروز تصويب قانون تاسيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به توقف آزادسازي نرخ بليت هواپيما تصريح كرد:‌ ما به دنبال تغيير برخي ساختارها در مجموعه سازمان هواپيمايي هستيم و اگر قرار باشد در اقتصاد كشور آزادسازي بليت هواپيما اتفاق بيفتد، بايد برخي مولفه‌ها تغيير كند.

وي اين مولفه‌ها را متمايز كردن يا رتبه‌بندي شركت‌ها دانست و گفت: براساس تعامل صورت گرفته با شركت‌هاي هواپيمايي، اين مولفه‌ها ابلاغ شده و تقريبا به نتيجه رسيده است.

پهلواني اشاره‌‌اي به جزئيات مولفه‌ها و استانداردهاي موردنظر براي رتبه‌بندي شركت‌هاي هواپيمايي نكرد.

وي در عين حال تاكيد كرد كه به دليل توقف اجراي فاز‌دوم هدفمندي يارانه ها برنامه آزادسازي قيمت بليت فعلا متوقف شده و قيمت بليت هواپيما افزايش نمي‌يابد.

الزام شركت‌ها به كاهش تاخير

براساس اين گزارش، پهلواني از الزام شركت‌هاي هواپيمايي به كاهش تاخير پرواز و اختصاص هواپيماي جايگزين نيز خبر داد و تصريح كرد:‌ از شركت‌هاي هواپيمايي خواسته‌ايم گزارشي از نحوه جايگزيني هواپيماهاي پشتيبان ارائه كنند.

وي با اشاره به برنامه‌ريزي براي كاهش تاخيرها و ايمن‌سازي پروازها گفت: اين برنامه‌ها در اختيار شركت‌هاي هواپيمايي قرار گرفته و آنها ملزم به رعايت اين برنامه‌ها هستند.

خريد هواپيما براي توسعه ناوگان

معاون وزير راه و شهرسازي همچنين از تنظيم برنامه براي مقابله با تحريم‌ها خبر داد و گفت: ايران براي مقابله با تحريم‌ها تجارب ارزنده‌اي دارد و طبق راهكارهاي تعريف‌شده درصدد خنثي كردن تحريم در صنعت حمل‌و‌نقل هوايي است.

وي با اشاره به اختصاص تسهيلات از صندوق توسعه ملي براي خريد هواپيما خاطرنشان كرد: شركت‌هاي هواپيمايي مي‌توانند براساس قوانين موجود نسبت به خريد هواپيما و توسعه ناوگان هوايي اقدام كنند.

كسب رتبه اول سازمان هواپيمايي در منطقه

پهلواني با اشاره به 80 فروند هواپيماي بازبيني شده توسط بازرسان سازمان هوانوردي بين‌المللي (ايكائو)‌ گفت: براساس اين بازرسي‌ها سازمان هواپيمايي كشوري موفق به كسب رتبه اول در منطقه از نظر انطباق ساختارهاي پيشرفته در كنترل فضاي كشور شده و اين رتبه طبق مقررات استانداردهاي ايكائو كسب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس