کد خبر 1378392
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
موبایل

ارزسوزی ۱.۳ میلیارد دلاری آیفون در سال ۱۴۰۰ ؛ رجیستر آیفون‌های همراه مسافر (واردات مسافری) نیز باید متوقف شود

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز نوشت: ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون که چند وقت است زمزمه‌هایش از سوی دستگاه‌های مختلف شنیده می‌شد کلید خورد و از روز گذشته امکان ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت وجود ندارد. 

به دلیل محدودیت‌های ارزی، مساله ممنوعیت واردات گوشی‌های رده‌بالای آیفون‌ یا به عبارتی بالای ۶۰۰ یورو موضوع خیلی جدیدی نیست و این موضوع که واردات گوشی‌های گران‌قیمت باعث خروج ارز از کشور می‌شود موجب شده که لزوم اتخاذ سیاست تجاری مناسب جهت تخصیص بهینه منابع ارزی کشور احساس شود. البته بیان این نکته ضروری است که برای اعمال محدودیت‌ها و آزادسازی‌های تجاری اعم از تلفن همراه و خودرو، باید نگاه جامعی در سیاست‌گذاری تجاری وجود داشته باشد.

* ارزسوزی با آیفون

طبق آمارهای منتشرشده، واردات گوشی‌های آیفون در سال ۱۴۰۰، یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار بوده که تنها ۶ درصد سهم بازار کشور را تامین کرده است و بر اساس آمارهای منابع آگاه در سال جاری بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار برای واردات آیفون در سامانه ثبت سفارش شده است. 

از طرف دیگر طبق گزارش‌های گمرک، سال گذشته در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد که ۳۲.۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را در بر می‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۶.۲ درصد از کل سهم بازار را داشته است به طوری که سال گذشته از مجموع ۱۷.۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱.۱ میلیون دستگاه بالای ۶۰۰ دلار بوده است. 

البته موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد اما این خبر با جنجال‌هایی همراه بود و حتی با گران شدن گوشی‌های پرچمدار هم گره خورد.

هرچند همان زمان هم در مقطعی واردکنندگان مدعی بودند گوشی ۳۰۰ یورویی تخصیص ارز نمی‌گیرد و واردکننده رسمی نمی‌تواند این گوشی‌ها را وارد کند، تا اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ‌حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته‌شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند. 

اکنون اما به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها برند اپل گرفته شده‌ است. 

پیش‌تر مقام معظم رهبری از واردات گوشی آمریکایی آیفون به کشور و خرید ملک در خارج از ایران انتقاد و فرموده بودند: «واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز به آن نیست. شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده است. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت باید جلوی آن را بگیرد». 

* آزادسازی یک میلیارد دلار منابع ارزی کشور با ممنوعیت واردات آیفون

تلفن همراه آیفون در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته است و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد، با توجه به ارزبری یک ‌میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلاری واردات این برند موبایل به‌نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع مذکور به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها باشیم.

البته اینطور که پیداست واردات به صورت همراه مسافر آیفون هنوز مقدور است. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که واردات رسمی آیفون ممنوع شود واردات مسافری افزایش قابل توجهی پیدا کرده و عملا این ممنوعیت بی‌معنا می‌شود. در حال حاضر بررسی‌ها حاکی از آن است که ۳۰درصد واردات موبایل آیفون مسافری است.

* حراست از منابع ارزی کشور، با وضع محدودیت در واردات کالاهای غیرضرور

در حال حاضر با استناد به نخستین آمارهای منتشر شده شاهد رشد شدید ثبت سفارش واردات و تخصیص ارز برای واردات انواع کالاها بویژه اقلام غیراساسی هستیم.

به گفته مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، در فروردین‌ماه ۷ میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیراساسی ارز تخصیص داده شده است. این در حالی است که به طور حتم تا پایان فصل بهار باید شاهد افزایش قابل توجه واردات از گمرکات کشور باشیم؛ به اعتقاد کارشناسان این موضوع خطری جدی برای منابع ارزی کشور است. 

دلایل موافقان محدودسازی واردات گوشی‌های گران‌قیمت بر خلاف آنچه منتقدان تصور می‌کنند، عمدتاً ریشه اقتصادی داشته و بر پایه تخصیص بهینه منابع ارزی استوار است.

از نظر کارشناسان اقتصادی، بویژه در شرایط تحریمی که منابع ارزی در دسترس به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، به منظور حراست از ذخایر ارزی کشور، باید «اولویت‌بندی اقلام مورد نیاز» و «ایجاد محدودیت برای ورود کالاهای غیرضروری» در دستور کار قرار گیرد، به همین منظور از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو، پوشاک، لوازم خانگی و سایر کالاهای مصرفی به کشور ممنوع شد. 

مساله کنترل تجارت خارجی و نحوه هزینه‌کرد منابع ارزی کشور باید مورد توجه نهادهای دولتی از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت قرار گیرد، در غیر این صورت با ادامه یافتن واردات بی‌رویه، تقاضا برای ارز بشدت افزایش خواهد یافت و در صورت ناترازی ارزی در کشور، مشکلات تورمی جدیدی برای دولت سیزدهم که به دنبال کنترل افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست، ایجاد خواهد شد. 

* آیفون چقدر از نیاز بازار را تأمین می‌کند؟

یکی از نکاتی که در رابطه با واردات یک محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد، میزان سهم آن کالا در بازار مصرف و رابطه آن با میزان هزینه صرف شده است. در واقع باید بررسی کنیم آیا این میزان ارزی که صرف واردات تلفن همراه آیفون می‌شود، چقدر از نیاز داخل را تامین می‌کند. 

بر اساس آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل، از برند اپل در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۳۰ هزار عدد گوشی به ارزش یک میلیارد و ۳۵۳ میلیارد دلار فروخته شده که تنها ۶ درصد سهم بازار را شامل می‌شود، در حالی که بیش از ۳۶ درصد ارز حاصل از واردات موبایل را به خود اختصاص داده است. 

* سهم برندهای بزرگ در بازار موبایل ایران

سامسونگ تقریبا نیمی از سهم بازار موبایل ایران را به ‌خود اختصاص داده است. از اسفند ۹۹ تا اسفند پارسال، ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار گوشی سامسونگ در کشورمان فروخته شده و این تعداد موبایل با احتساب ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه مصرف شده، معادل ۴۸ درصد است. ارزش دلاری ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار گوشی فروخته شده سامسونگ در کشورمان معادل یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار برآورد می‌شود.

رتبه دوم پرفروش‌ترین برند موبایل در ایران به شیائومی تعلق دارد؛ برندی چینی که موفق شد با فروش ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه موبایل در ایران، ۲۸ درصد از سهم بازار کشورمان را به خود اختصاص دهد.

ایرانی‌ها یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار برای خرید گوشی‌های شیائومی خرج کردند. رده سوم این فهرست به برند نوکیا اختصاص پیدا می‌کند. از این برند ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار موبایل (۱۲ درصد) به ‌فروش رسیده است.

آیفون و هوآوی هم به ‌ترتیب ۶ و یک درصد از سهم بازار موبایل ایران را به ‌خود اختصاص داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    11 12
    زندگی در یه کشور نرمال آیا توقع بی جاییه؟
    • بابک IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 2
      درسته که گوشی آیفون با کیفیته و لاکچری و پولدارا باهاش افه میان. ولی ما با آمریکا دشمنی داریم. تو این مبارزه خون دادیم و باز هم خون خواهیم داد تا شرّش رو کم کنیم و در نهایت موفق هم خواهیم شد. استفاده نکردن از آیفون که چیزی نیست.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 3
      مگر پراید مشکلی دارد که باید بنز و بی ام و وارد کشور کنیم. گوشی هم همین است
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    14 7
    بالاخره ورود کالاهای آمریکایی چه موقع کاملا ممنوع خواهد شد؟
  • سید IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 3
    ۳۵۳ میلیارد دلار؟ یا میلیارد نمیدونی چیه یا دلار
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 5
    این همه دلار باید خرج یه گوشی بشه خب میخوام نشه دلار ها رو یه جایی خرج کنید که ارزشش رو داشته باشه وبه فقرا کمک بشه تا از گرسنگی نمیرن والا/ کسی که اینقدر آیفون دوست داره خب باید یه کم بیشتر خرج کنه چرا باید سهم یک ملت خرج لاکچری بازی های عده ای شود؟؟
    • حامد IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 1
      کم شعار پوچ و تو خالی و بیخود بده عمو، بعد از ممنوعیت آیفن هم خواهی دید که فقرا بدبختر هم شدن، هر موقعی توی این ده سال گذشته از این تصمیمات بی منطق گرفتید نتیجه ش فقط گران تر شدن همه کالاها بوده، مگه اون معجزه قرن نگفت این پول امام زمان به هر کی به اندازه مصرفش و از این هذیان گویی ها، الان که فقرا بدبخت تر شدن که؟؟!!!! حالا هی چوب بکن تو لانه زنبور فقرای بدبخت و هی این ایده های مجنون صفتانه ات رو اجرا کن، سه ماه دیگه نتیجه آیفن بازیت رو هم میبینیم نااخوی.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    10 2
    اگر موضوغ رانت در میان نیست باید فوری گوشی همراه مسافر و ریجستری آیفون نیز ممنوع شود
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 1
    اگر بحاش خودرو بیاد خوبه
  • علی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 5
    این است مملکت داری. ماشین نرید . گوشی نخرید. گرونی تحمل کنید.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    9 6
    احسنت ، این بهترین کاریه که میشه کرد!! سه چهار ساله دارم همین مطلبو اینجا پیشنهاد میدم، خدارو شکر انگار کم کم دو زاری دولت داره میفته، هرچی سریعتر ورود برندهای آمریکایی و استفاده از اونها باید ممنوع بشه! جواب تحریم‌ها و محدودیت‌هایی رو که این گاوچرونها بر علیه ایران اعمال کردند باید یه جوری داد!!!!!
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 2
      چه ربطی داره نادون همه دنیا دارن از تکنولوژی های آمریکا بهره میبرن
    • RO ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      محض اطلاع حضرتعالی اندروید رو حزب الله لبنان نساخته ، اندروید هم تحت کنترل و توزیع همون آمریکاست ، پس باید جلوی ورود گوشی های اندروید هم گرفته بشه ، یعنی چی که با آیفون آمریکایی مشکل داریم با اندروید آمریکایی مشکل نداریم؟؟؟
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    10 7
    خریدن هر کالایی که در جهت منافع آمریکا باشد حرام است.
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 0
      الان شما خودت هیچ گوشی موبایلی نداری، هر گوشی که داشته باشی با اندروید کار می کنه که برای آمریکا است، پس اگر هر گوشی موبایل هوشمندی داشته باشی کار حرام کردی
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    حقارت از این بالاتر که دو تا نرم‌افزار ایرانی رو به راحتی روی آیفون نمیشه نصب کرد و ما رو تحریم کرده باز هم بهش پاداش بدیم ؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    یه قانون مسخره خوب باید هر کی دلش میخواد بخره، یعنی تو این مملکت کل مشکلات آیفونه. واقعا برای تصمیم گیر این قانون متاسفم
  • حسین IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 1
    این ممنوعیت شامل تبلت های این برند نمی شود؟
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    ما در این انبار، گندم می‌کنیم گندمِ جمع‌آمده، گم می‌کنیم می‌نیاندیشیم آخر ما به هوش که‌این خلل در گندم است از مکرِ موش اول ای جان دفع شر موش کن موش تا انبار ما حفره‌ زده‌ است وز فَن‌اش، انبار ما ویران شده است اول ای جان دفع شرِ موش کن وانگهان در جمع گندم، جوش کن
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    کلیه گوشی های هوشمند،ابزار جاسوسی،دشمن است،وگرنه چرا تاکنون در لیست تحریم قرار نگرفته!؟.
  • ارش IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    افرین حالا نوبت سامسونگ و همه گوشی ها هست فقط گوشی صایران و شاهین خیلی هم خوب هستند .اپل و سامسونگ یک درصد امکانات و خوبی اونو ندارند .هم کمک به ارز داخلی و هم کارگر ایرانی میره سر کار .هم صادرات داره .میشه سالی 50 میلیون صادر و 5 میلیون مصرف کرد .و همینطور بعد یک سال اینده میشه 200 تا 500 میلیون صادرات فقط تلفن همراه و بعد 5 سال تا سالی 5 میلیارد صادرات کنیم .
  • اکبر DE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 3
    تصمیم درستی عه، باید واردات محدود بشه و مردم از محصولات داخلی استفاده کنن، هرکی هم ناراحته، مثل بقیه مهاجرت کنه
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      خیلی پست ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس