تامین بخش زیادی از نیاز کشور به موبایل از تولید ایرانی

وزیر دولت سیزدهم از گوشی ایرانی استفاده می‌کند، این وزارتخانه برای تولید گوشی‌های هوشمند داخلی فراخوان داده و در نظر دارد که بخش قابل توجهی از نیاز کشور به موبایل را از تولید بومی تامین کند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود.

این میزان واردات حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار ارزبری دارد که به دید برخی از کارشناسان رقم زیادی است.  

از این همیشه دغدغه تولید گوشی تلفن همراه در کشور وجود داشته است و تجربه هایی در این باره در کشور شکل گرفته است. اما هنوز نمی توان این صنعت را در کشور موفق دانست.

از ۱ اسفند ۹۹ تا ۱ اسفند ۱۴۰۰در مجموع ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تلفن همراه وارد کشور شده که از این تعداد ۱۸ میلیون و ۲۸۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شده است.

در این مدت سهم بازار تلفن همراه به ترتیب به این برندها اختصاص داشته است:

ردیف برند سهم بازار تعداد ارزش دلاری
۱ سامسونگ  ۴۸ درصد  ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه  یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار
۲ شیائومی   ۲۸ درصد  ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه  یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار 
۳ نوکیا  ۱۲ درصد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه  ۵۴ میلیون دلار 
۴ اپل  ۶ درصد  یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار

*فراخوان وزارت ارتباطات برای حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت 

اما تولید گوشی همیشه در برنامه های وزارت ارتباطات بوده است. در دولت سیزدهم هم این برنامه مورد توجه بوده است.

فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای «طرح جامع حمایت از توسعه زیست بوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» فراخوان داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که با هدف ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال، بهره‌مندی تمامی اقشار جامعه از ابزارهای نوین ارتباطی، هوشمند و توسعه عدالت ارتباطی، از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت، به صورت تامین زیرساخت‌های تولید تامین فضای تولید، تست و ارزیابی محصولات و همچنین اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه سود برای سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات حمایت می‌کند.

حمایت‌ها در قالب قراردادها و تعهدات رسمی بین تولیدکنندگان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.

در آن زمان، دارا بودن پروانه تولید و بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی هوشمند، تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات و قطعات تولید گوشی هوشمند و تبلت، تجهیزات و قطعات خطوط تولیدی، برخوردار از سوابق اجرایی در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی و قطعات همراه هوشمند، تجهیزات و قطعات الکترونیک و دارا بودن سایت تولیدی و خطوط تولید مرتبط از حداقل شرایط تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بود.

*وزیر ارتباطات دولت سیزدهم از گوشی موبایل ایرانی استفاده می کند؟

کمی بعد عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم گفت که هم اکنون از موبایل ایرانی استفاده می‌کند و گوشی مورد استفاده اش ظرفیت‌های مناسبی هم دارد.

وی تاکید کرد: گوشی‌های همراه داخلی توان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند.

او درباره برنامه وزارتخانه متبوعش برای تولید موبایل ایرانی، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه وارد ایران می‌شود که این واردات حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار ارزبری دارد.  

به گفته وی، ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم تا بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین شود.  

*تولید گوشی‌ همراه ایرانی نیازمند باور ملی است

اما تولید گوشی‌های همراه علاوه بر برنامه‌ریزی منسجم به عزم عمومی و باور ملی هم نیاز دارد.

اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است که بخش قابل توجهی از نیاز کشور به گوشی همراه از طریق تولید بومی تامین کند، اما مردم برای اینکه این بازار در کشور شکل گیرد مردم هم باید همراهی کنند. مردم هم باید به موبایل‌ ساخت ایران اطمینان کنند

طبیعی است که در ابتدای کار تولید نواقصی وجود خواهد داشت و شاید برخی از گوشی‌ های ایرانی توانایی‌ های محصول خارجی را نداشته باشند؛ اما باید از جایی شروع کنیم و شاید روزی صادرکننده گوشی شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    گوشی های تولید داخل کاملا بدرد نخور هست و اصلا و ابدا کارایی ندارد .سرمایه گذاری در دیگر زمینه های دانش بنیان بهار است انجام شود تا صنعت گوشی و تبلت .
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    آمریکا سالی ۱۵۰ میلیارد دلار خودرو وارد می کنه اون وقت ۳ میلیارد رو واسه گوشی زیاد می بینن
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    4 1
    هر موقع گوشی که قیمتش بیست درصد کمتر مشابه خارجی باشه ارزش داره بالاترین گوشی جی ال ایکس سه میلیون از مشابه خارجیش گرون تره مرضم چیه ؟
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 5
      مرضت اینه که غیرت نداری و عقل
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 0
      مفتش هم گرانه جی ال ایکس و بقیه گوشی های به اصطلاح داخلی که توی چین تولید میشن و فقط کارتن ایرانی دارند
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    درود
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    مشکلات اساسی گوشی ایرانی: - قیمت گران در مقایسه با گوشی های وارداتی - نبود خدمات گسترده پس از فروش و نمایندگی معتبر - عدم بروزرسانی سیستم اندروید بنده قبلاً مشتری گوشی ایرانی بودم و دوستان و آشنایان را نیز تشویق به خرید می کردم ولی رَکَب خوردم ... حال چرا شرکت های داخلی حمایت نمی شوند، باید مسؤولین بگویند ... گلایهٔ بزرگی هم دارم ؛ چرا در دورهٔ اوج کرونا که آموزش مجازی بود و دانش آموزان نیاز مبرم داشتند ، این صنعت توسعه ای نداشت بلکه قاچاق گوشی بسیار زیاد شد و فقط مردم و اقتصاد متضرّر شدند ؟! چه بسا فرزندان این مرز و بوم از تحصیل هم بازماندند و دانش افزایی آنان مورد ستم قرار گرفت ؟ باری ! با وجود هم این مشکلات همواره امیدوارم که از محصولات ایرانی استفاده کنم به شرطی که خودمان به یکدیگر احترام قایل شویم ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس