تورم آمریکا در بالاترین میزان 31 سال گذشته / بایدن در تعقیب سودجویان کرونایی برای جنگ با تورم

نرخ تورم سالانه مواد خوراکی در آمریکا به بیشترین سطح از سال ۱۹۷۹ تاکنون افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، نرخ تورم سالانه مواد خوراکی در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به مارس سال جاری میلادی به رقم ۸.۸ درصد رسید که از سال ۱۹۷۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

شاخص تمام اقلام قیمت مصرف‌کننده (CPI) که معیاری برای سنجش تورم کل اقتصاد است، از فوریه تا مارس سال ۲۰۲۲ قبل از تعدیل فصلی ۱.۳ درصد افزایش یافته است که نسبت به مارس سال قبل ۸.۵ درصد افزایش یافته است. متوسط رشد قیمت مواد غذای در مارس سال جاری میلادی ۸.۸ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

سطح تورم قیمت مواد غذایی بسته به اینکه غذا برای مصرف خارج از خانه یا در خانه خریداری‌شده باشد متفاوت است.

 CPI غذای دور از خانه (خرید رستوران) در مارس سال جاری میلادی ۰.۳ درصد افزایش یافت و ۶.۹ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

 CPI غذا در خانه (خرید مواد غذایی از فروشگاه‌های مواد غذایی یا سوپرمارکت) از فوریه تا مارس سال جاری میلادی ۱.۵ درصد افزایش یافت و ۱۰.۰ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

انتظار می‌رود افزایش قیمت مواد غذایی بالاتر از افزایش‌های مشاهده‌شده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ باشد. در سال ۲۰۲۲، قیمت مواد غذایی در خانه بین ۵.۰ تا ۶.۰ درصد و قیمت غذای دور از خانه بین ۵.۵ افزایش می‌یابد.

بین دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، قیمت مواد غذایی در خانه و قیمت غذای دور از خانه با نرخ‌های مشابه افزایش یافت. با این حال، از سال ۲۰۰۹، نرخ رشد آنها عمدتاً متفاوت بوده است. در حالی که قیمت‌های غذا در خانه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کاهش یافت، قیمت‌های ماهانه غذای دور از خانه از آن زمان به‌طور مداوم در حال افزایش بوده است. این واگرایی تا حدی به دلیل تفاوت بین هزینه‌های سرو غذای آماده در رستوران‌ها و خرده‌فروشی غذا در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی است.

در سال ۲۰۲۰، قیمت مواد غذایی در خانه ۳.۵ درصد و قیمت غذای دور از خانه ۳.۴ درصد افزایش یافت. این همگرایی عمدتاً ناشی از افزایش سریع قیمت مواد غذایی در خانه بود، در حالی که تورم قیمت مواد غذایی دور از خانه در محدوده ۰.۳ واحد درصد نسبت به نرخ تورم سال ۲۰۱۹ باقی ماند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه‌های گوشتی بوده است: قیمت گوشت گاو و گوساله ۹.۶ درصد، قیمت گوشت خوک ۶.۳ درصد و قیمت مرغ ۵.۶ درصد افزایش یافته است. تنها دسته‌ای که در سال ۲۰۲۰ کاهش قیمت داشت، میوه‌های تازه با ۰.۸- درصد بود.

در سال ۲۰۲۱، قیمت مواد غذایی در خانه ۳.۵ درصد و قیمت غذای دور از خانه ۴.۵ درصد افزایش یافت. CPI برای همه مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۳.۹ درصد افزایش یافته است. از بین تمام دسته‌بندی‌های CPI مواد غذایی در خانه که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و مرکز خدمات تحقیقات اقتصادی (ERS) ردیابی شده است، دسته گوشت گاو و گوساله دارای بزرگترین افزایش هستند. هیچ دسته غذایی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش قیمت نداشته است.

انتظار می‌رود که تأثیرات درگیری در اوکراین و افزایش اخیر نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو به ترتیب فشارهای صعودی و نزولی بر قیمت مواد غذایی وارد کند. پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام مواد غذایی بین ۵.۰ تا ۶.۰ درصد و قیمت مواد غذایی در خانه بین ۵.۰ تا ۶.۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یابد.

تورم مواد خوراکی در آمریکا به بالاترین سطح ۴۳ سال اخیر رسید

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 0
    وای.....
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    2 0
    چیزی که برای اوناکابوسه برای ماآرزوست!وای خدا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس