کد خبر 1377307
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
نگرانی شدید بانک مرکزی اروپا از افزایش تورم

سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا نگرانی شدید خود در مورد افزایش تورم را ابراز کرده و نسبت به پیش‌بینی رشد بیشتر تورم در میان‌مدت و طولانی‌مدت هشدار دادند.

به گزارش مشرق، سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشستی به بررسی وضعیت اقتصاد این منطقه پرداختند که عمده بحث‌ها درباره رشد نگران‌کننده تورم بود.

بانک مرکزی اروپا در گزارش این نشست اعلام کرد: اعضا به طور گسترده نسبت به اعداد بالای تورم ابراز نگرانی کردند. اعضا به طور اجماع این نظر را داشتند که عادی‌سازی تدریجی موضع سیاست پولی ... باید ادامه یابد.

نگرانی آنها این است که تورم نه تنها بالا است، بلکه این خطر را افزایش می‌دهد که رشد سریع قیمت بسیار بالاتر از هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا باشد. درواقع، تورم مواد غذایی و سوخت تقریباً دو برابر هدف بانک مرکزی اروپا است.

در گزارش بانک مرکزی اروپا آمده است: تورم در ماه مارس به ۷.۵ درصد افزایش یافت که از ۵.۹ درصد در فوریه بیشتر است. قیمت انرژی که پس از شروع جنگ اوکراین افزایش یافته بود و ۴۵ درصد بالاتر از سطح یک سال قبل از آن قرار داشت، همچنان دلیل اصلی نرخ بالای تورم است. شاخص‌های مبتنی بر بازار نشان می‌دهند که قیمت انرژی در کوتاه‌مدت بالا باقی می‌ماند اما پس از آن تعدیل می‌شود.

قیمت مواد غذایی نیز به دلیل افزایش هزینه های حمل‌ونقل و تولید، به‌ویژه قیمت بالاتر کود، که به جنگ اوکراین نیز مرتبط است، به‌شدت افزایش یافته است. تورم اصلی که با شاخص HICP بدون احتساب انرژی و غذا اندازه‌گیری می‌شود، از ۲.۷ درصد در فوریه به ۳.۰ درصد در مارس افزایش یافته است.

تورم کوتاه‌مدت و میان‌مدت بالا است

به طور کلی، تحولات اخیر نشان می‌دهد که نرخ تورم در کوتاه‌مدت بسیار بالا باقی خواهد ماند. جنگ، عدم اطمینان در مورد تحولات آینده قیمت انرژی را تشدید کرده بود و بر سرعت کاهش فشارهای قیمتی ناشی از تنگناهای عرضه جهانی تأثیر می‌گذارد.

اندازه‌گیری تورم اساسی در ماه‌های اخیر به سطوح بالای ۲ درصد افزایش یافته است. با توجه به نقش عوامل موقتی مرتبط با بیماری کرونا و اثرات غیرمستقیم افزایش قیمت انرژی، مشخص نیست که افزایش این شاخص‌ها چقدر پایدار خواهد بود. در صورت تداوم قیمت انرژی در سطوح بالا، اختلالات طولانی‌مدت در پتانسیل عرضه نیز امکان‌پذیر است.

خطرات صعودی پیرامون دورنمای تورم به‌ویژه در کوتاه‌مدت تشدید شده است. اگر فشارهای قیمتی منجر به انتظارات تورمی بالاتر و افزایش دستمزدها بیشتر از پیش‌بینی‌شده شود، یا اگر شرایط طرف عرضه بادوام‌تر بدتر شود، تورم می‌تواند در میان‌مدت بیشتر شود. با این حال، اگر تقاضا در میان‌مدت در میان فرسایش مداوم درآمدهای واقعی توسط قیمت‌های بالای انرژی و هزینه های بالای سایر کالاها و خدمات تضعیف شود، این نیز می‌تواند فشار بر قیمت‌ها را کاهش دهد.

افزایش قیمت مواد غذایی در جهان

اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا خاطرنشان کردند که افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ در اوکراین دلیل اصلی رشد تورم است. این جنگ همچنین فشار صعودی زیادی را بر قیمت‌های جهانی مواد غذایی وارد می‌کرد که احتمالاً در آینده قیمت‌های مواد غذایی مصرف‌کننده منطقه یورو را بیشتر افزایش می‌دهد. به‌علاوه، قیمت‌های بالای انرژی اکنون به تمام بخش‌های اقتصاد سرازیر شده – که بر تولید و خدمات تأثیر می‌گذارد – و تورم را به پدیده‌ای به‌طور فزاینده‌ای گسترده و پایدار تبدیل کرد.

تورم در کوتاه‌مدت پایین نمی‌آید

درنتیجه، معیارهای تورم اساسی به سطح قابل توجهی بالاتر از ۲ درصد افزایش یافته و اکنون بعید به نظر می‌رسد که تورم در کوتاه‌مدت به هدف بانک مرکزی اروپا بازگردد. همچنین نسبتاً بعید ارزیابی شد که کشش تقاضای خصوصی ناشی از جنگ به‌اندازه کافی شدید باشد تا تورم را در میان‌مدت به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تورم تولیدکننده: بالاترین رقم تاریخ

حتی اگر پیامدهای اقتصادی جنگ بیشتر ازآنچه در حال حاضر انتظار می‌رود باشد، عوامل متعددی وجود دارد که تورم را پایدارتر ازآنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، می‌سازد. قیمت‌های تولیدکننده منطقه یورو در ژانویه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته بود که بالاترین رقم در تمام دوران است. جنگ در اوکراین و اقدامات کرونا در چین نشان داد که فشارها و تنگناها احتمالاً تشدید می‌شوند و بر قیمت‌های مصرف‌کننده در یک دوره نسبتاً طولانی تأثیر می‌گذارند.

علاوه بر این، با توجه به‌اندازه شوک انرژی، انتقال به قیمت‌های مصرف‌کننده احتمالاً بیشتر از گذشته خواهد بود و در محیطی با تورم بالاتر، مصرف‌کنندگان می‌توانند تمایل بیشتری به پذیرش انتقال قوی‌تر از هزینه‌ها داشته باشند.

عامل دوم در رشد قیمت‌ها مربوط به دستمزد است. از زمانی که تورم شروع به افزایش کرد، تاکنون فقط تعداد کمی از قراردادهای دستمزد مورد مذاکره مجدد قرارگرفته است. اما شکی نیست که کارگران درنهایت برای از دست دادن درآمد واقعی غرامت بخواهند.  عامل سوم مربوط به فشارهای ساختاری صعودی بر تورم است. در این زمینه، اعضا ارزیابی کردند که خطرات صعودی پیرامون دورنمای تورم، به‌ویژه در کوتاه‌مدت تشدید شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    اگه ایران تنگه هرمز ببنده و بر هر کشتی عبوری عوارض یورویی و دلاری وضع کنه قیمت نفت سر به فلک میکشخ و تورم شون از 50 رد میشه نباید امون شون بدیم
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس