کد خبر 1375928
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
در هوای آلوده این سبزیجات را مصرف کنید

مصرف برخی سبزیجات می‌تواند از بدن در برابر آلودگی هوا محافظت کند.

به گزارش مشرق، مصرف مواد غذایی مانند هویج و کرفس می‌تواند از افراد در برابر سموم موجود در آلودگی هوا محافظت کند.

 اگر در یک منطقه‌ای آلوده زندگی می‌کنید، بهتر است هنگام خرید حتما برخی سبزیجات را در سبد خرید خود قرار دهید چرا که تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه "دلاوِر" (University of Delaware) نشان داده که مصرف بیشتر سبزیجات چَتریان مانند کرفس، هویج، شَقاقُل یا هویج قمی و جعفری می‌تواند به کاهش اثرات منفی ناشی از آلودگی هوا کمک کند.

به گزارش اس اف، محققان آمریکایی طی این مطالعه که به رهبری "جا کیوم کیم" (Jae Kyeom Kim) استادیار بهداشت رفتاری و تغذیه انجام شد به بررسی اینکه چگونه این خانواده از سبزیجات خاص از بدن در برابر تجمع آکرولئین (Acrolein) محافظت می‌کنند، پرداختند. آکرولئین یک تحریک کننده ریه و پوست با بوی نامطبوع قوی است. آکرولئین در مقادیر زیادی هم در دود سیگار و هم در اگزوز خودرو وجود دارد.

آلودگی هوا یک مشکل عمده بهداشت جهانی است که سالانه عامل مرگ بیش از چهار میلیون نفر است.

در یک سری از آزمایش‌های آزمایشگاهی، محققان بررسی کردند که چگونه سبزی‌های گروه چتریان که سرشار از مواد مغذی گیاهی هستند، سمیت‌های ناشی از آکرولئین را کاهش می‌دهند. یافته‌ها نشان می‌دهند استرس اکسیداتیو که توسط آکرولئین ایجاد می‌شود، واقعا می‌تواند توسط سبزیجات کاهش یابد.

دکتر "جیلیان ترابولسی" (Jillian Trabulsi) در یک بیانیه دانشگاهی گفت: تحقیقات کیم نشان داد که سبزیجات از طریق افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی سبب سم‌زدایی می‌شوند. نتایج حاکی از آن است که این گونه سبزیجات ممکن است از آسیب‌ها و التهاب ناشی از آکرولئین محافظت کنند، زیرا در کبد، سبزیجات عملیات تبدیل آکرولئین به اسید محلول در آب برای دفع از بدن را افزایش می‌دهند.

پروفسور کیم گفت: مقدار کالری مصرفی روزانه این گونه سبزیجات برای انسان تقریبا ۱ و ۱/۳ فنجان در روز است. در نتیجه خوردن سبزیجات بیشتر به مبارزه با تجمع مواد سمی ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا کمک می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nutritional Biochemistry" منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 0
    علی الخصوص اگر از کود انسانی هم تغذیه کرده باشند که خیلی بهتر است.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 0
    خوردن شیر هم می تواندبه رفع آلودگی هوا کمک کند
    • عمر فاروق IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      2 0
      شیر که همش داخلش پالمه؟ نخورین شیر ریه هاتون درگیر میشه
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    نظری ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس