کد خبر 1375487
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
شیمی درمانی

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت:شیمی درمانی روی بافت‌های بدن که در حال رشد هستند تاثیر بیشتری دارد و شیمی درمانی تزریقی به دلیل غیر اختصاصی بودن عوارض جانبی، روی بافت‌های سالم تاثیر دارد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به انجام شیمی درمانی به روش‌های تزریقی و نوع جدیدتر آن به نام تارگت تراپی یا درمان هدفمند در بیماران سرطانی، گفت: در شیمی درمانی از نوع جدید، هدف گذاری مستقیم بر روی سلول تومور است؛ در حالی که در شیمی درمانی قدیمی تر هدف بافت‌های تومورال و سلول های قابل تکثیر است.

وی با بیان اینکه شیمی درمانی طبیعتا روی بافت‌های بدن که در حال رشد هستند تاثیر بیشتری دارد و شیمی درمانی تزریقی به دلیل غیر اختصاصی بودن عوارض جانبی  روی بافت‌های سالم در حال رشد از جمله سلولهای خون، مو و گوارش تاثیر دارد، گفت:  امروزه تلاش زیادی برای تبدیل داروهای تزریقی به خوراکی در حال انجام است ولی برخی از داروها از طریق خوراکی نمی‌توانند جذب خوبی را داشته باشند و به دلیل همین  ضعف، استفاده از داروهای شیمی درمانی تزریقی از طریق عروق هنوز در الویت اول درمان بیماران سرطانی قرار دارد .

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه شیمی درمانی تزریقی طبیعتا روی بافت‌های بدن که در حال رشد هستند تاثیر بیشتری دارد و عوارض جانبی آن هم بیشتر است، ادامه داد: شیمی درمانی نسل جدید به ۲ روش تزریقی و خوراکی در بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد که عوارض بسیار کمتری نیز در آنها دارد.

 دهقان منشادی گفت:نوع جدید شیمی درمانی بیشتر در مراحل بالاتر درمان یعنی مواقعی که مقاومت به درمان  وجود دارد و یا اینکه بیماری پیشرفته است مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خیلی از مراحل درمان از روش قدیمی تر که در ۱۰ سال اخیر شایع بوده است در درمان بیماران استفاده می‌شود.

این عضو انجمن کلینیکال آنکولوژی با اعلام اینکه در زمان اثر بخشی یکسان داروها طبیعتا روشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عارضه کمتری داشته باشد، ادامه داد: در بعضی موارد داروهای خوراکی عوارض یکسانی با داروهای شیمی درمانی تزریقی دارند و حتی در برخی از زمانها نیز عوارض بیشتری مشاهده شده است.

وی متذکر شد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که هدف از شیمی درمانی کنترل تومور و کنترل بیماری است و طبیعتا دارویی که اثر بخشی بیشتری دارد به عنوان داروی اصلی یا داروی خط اول درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعداز آن شیمی درمانی هدفمند که به صورت خوراکی و تزریقی است قرار می‌گیرد.

دهقان منشادی اضافه کرد: قطعا در آینده نزدیک از بین داروهای جدید نقش داروهای شیمی درمانی و هدفمند خوراکی به علت مصرف راحت تر و عوارض جانبی کمتر پر رنگ تر خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس