چه کسانی می توانند به عدم پرداخت یارانه معترض باشند؟

وزیر رفاه گفت: دو گروه می توانند به عدم پرداخت یارانه اعتراض کنند.

به گزارش مشرق، حجت الله عبدالملکی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه جهان آرا با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰، سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را مصرف می‌کرد، گفت: این میزان به پنج بخش تقسیم می‌شد. بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به سفره خارجیان، بخشی از آن به جیب تولید کنندگان خارجی و بخش پنجم به جیب مصرف کنندگان می رسد.

وی افزود: همان بخش پنجم هم به صورت کاملاً نامتوازن به جیب مردم می‌رفت و کسی که بیشتر مصرف میکند بهره بیشتری میبرد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در این طرح ما ارز را به نرخ آزاد حساب می‌کنیم و صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می دهیم.

وزیر رفاه گفت: با این طرح اولاً قاچاق کاهش می یابد دوماً انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می شود که می تواند خود به خود کنترل کننده قیمت باشد تا جایی که حتی به قیمت های اولیه برمی‌گردد، و ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی به شدت کاهش می یابد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سایر کالا ها تاثیر دارد گفت: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره ای رخ می دهد بسیار محدود است. بحث دیگر اثر روانی گران شدن کالاها است که دولت برای آن هم برنامه دارد.

وزیر رفاه در ادامه به مقایسه قدرت خرید چند دهک پرداخت و گفت: از این طرح حتی یک ریال سهم دولت نمی شود و تمام ارز تخصیصی به خود مردم می‌رسد.

عبدالملکی با بیان اینکه دولت قبل هرچند می دانست که این موضوع با عدالت سازگار نیست ولی نمی خواستند وارد این چالش شوند، افزود: در این دولت از همان اول این بحث بود که تعیین تکلیف شود، هرچند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.

وزیر رفاه تصریح کرد: هر یک ماهی که اجرای این طرح به تاخیر بیفتد ۳۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه که می توانست به مردم برسد از بین می رفت.

وی افزود:دو گروه داریم که می توانند اعتراض کنند؛ اول گروه هایی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت نمی‌کردند و به طور کلی در داده های رفاهی نبودند. همانطور که می دانید این داده ها از سال ۹۳ ثبت نام جدید انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست گفت: در روزهای آینده این سامانه با همکاری سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات کارش را شروع میکند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: گروه دوم کسانی هستند که یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند ولی یارانه جدید را دریافت نکردند که آنها هم از چند طریق می توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

وزیر کار رفته و تعاون اجتماعی گفت: راه اول مراجعه به سایت حمایت وزارت رفاه است و در آنجا اعتراض خود را ثبت کنند.

عبدالملکی گفت: راه دوم که ساده تر است تماس با شماره تماس گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ وزارت رفاه است که دهک بندی راه اعلام می‌کند و از هماهنجا می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند.

وی افزود: نیروهای مسلح به دلایل امنیتی توسط خود مراکز پرداخت می‌شود.

عبدالمالکی با بیان اینکه مردم مطمئن باشند در صورتی که مستحق دریافت یارانه باشند یارانه را دریافت می کنند گفت: حتی اگر چند ماه آینده هم اعتراض صورت بگیرد و جزء۹ دهک اول شناسایی شوند پرداخت صورت خواهد گرفت.

این مقام مسئول در رابطه با دلایل دهک بندی ها گفت: در این دهک بندی ها اولاً ملک به ارزش آن در نظر گرفته نشده است ثانیا تراکنش های مالی طی چند سال در نظر گرفته می‌شود.

ولی افزود: با در نظر گرفتن این شاخص ها سامانه یک شاخص ترکیبی ارائه می دهد که حاوی تمام اطلاعات مالی خانوار است و طبق آن اولویت بندی صورت می گیرد.

عبدالملکی تصریح کرد: بسیاری از اعتراض زد که می شود به دلیل ناآگاهی از ملاحظات اقتصادی سامانه است. مثلاً از یک خانواده دو نفر جدا شدند و درآمد و خودروی جدا گانه دارند که سامانه این را متوجه نشده که آن هم با اعتراض قابل رفع است. یا مثلاً گردش حسابی وجود دارد که متعلق به خود فرد نیست. ازین جهت خواستار این هستیم که این افراد حسابهای خود را شفاف کنند.

وزیر رفاه در رابطه با طرح کالابرگ گفت: بناست مقادیری مشخص شود و مردم با کارت خود به فروشگاه مراجعه کنند و با قیمتی قبل از افزایش قیمت پرداخت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های برای این کار نیاز است، افزود: بنابراین با این اقدام با افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت ها برمی گردد به همان قیمت‌های قبلی و این سیستم اثرش برای اقتصاد کشور بهتر است مردم مطمئن باشند تا هنگامی که این کالا برگ فراهم شود یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    الان تولید کننده خارجی چطور از گردونه انتفاع خارج میشه؟ در ثانی قیمت ارز رو کنترل نکنید باز هم همین آش و همین کاسه
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    بازگشت قیمت به شهریور1400 که قانون است را اجرانمایید.
  • نقي IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    11 1
    با اين حساب ٥٠ مليون جمعيت ايران در دهك ده قرار دارند
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    الان با يارانه يك خانوار 4 نفره مي توان 1.5 شغل ايجاد كرد؟
  • CA ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 9
    رسانه های لندنی هم انگار خوب به فساد و ضعف اقتصادی منتج از ارز 4200 تومانی دل بسته بودن الان خیلی شاکی شدن طفلکیا
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    یارانه های پنهان برای همه بود و ثروتمندان بیش از دیگران از ان استفاده می کردند. بخشی هم به جیب دلالان می رهت. بنابراین یارانه را به کل ملت باید بدهید. یا اگر قیمت ها را واقعی می کنید . حقوق و مسنمری ها را نیز واقعی نماید
  • فرخنده اصغرپور IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 2
    دریافتی من فقط 700 تومان است دارم قسط خونه 90متری وبرایه اینکه شوهرم که کار نداشت وامی که گرفته ام پرداخت میکنم دوتا دانشجو دارم من جراحی کمروشوهرم جراحی قلب باز هر دویمان دیابت فشار خون وکلیه وکبد داریم که همیشه بیماریم.من روز یکبار میتونم غذا درست بکنم قدرت خرید مواد غذایی نداریم.با این همه بدبختی دلم فقط از قضاوت دولت شکست
  • سید IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    من یک باز تشسته تانین اجتماعی هستم یا باید یارانه دریافت کنم واگر مشمول یارانه نمیشوم باید حقوقم به نسبت تورم سرسام آور جدید افزایش پیدا کند در هر صورت باید این افزایش قیمت های بی رویه یا از طریق یارانه و یا اصلاح حقوق بازنشستگیم جبران شود
  • ابن الرضا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 13
    خواهش داریم برای مبارزه با قاچاق از باز نشته های وسپاه وارگانها وبسیج استفاده کنید ما 500 گلوگاه داریم با ایچاد یک سپاه بسیجی نوبختی گلوگاه هارا کنتزل کنید ما روستائیان کودزر می توانیم گلوگاه تبرته کمیجان را کنتزل کنیم به همراه بسیج دستجان وتبرته برنامه ای وجود ندارد
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    عزیز برادر! افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی چی شد؟؟؟!!!!!!!!!!!
    • حمید IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      دق میدن
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      آقای سلامی 20:30 هم که اوایل اونقدر پیگیر بود حالا ظاهرا رفته گل بچینه...
  • وحید.سهرابی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام.من یک سرباز هستم.شعارنبایدباشد.همه دراین سرزمین با هر گرایشی بدنیا امدند.لطفادر بررسیهای خود تجدید نظر بفرمایید.مردم رو ازهم جدا نبینید.یکم به خودتتان بیاید.نسل این سرزمین عوض نشدند.همه ایرانی هستند.همیشه مردم پای کار بودند.فرقی بین انها نگذارید.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    «صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می دهیم» باید صد در صد معدل ارزیش رو به مردم بدید و با ریال امسال حسابتون رو نبندید. اگه الان 15 میلیارد دلار شده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان، دو سال دیگه 10 میلیارد دلار میشه همین ۴۰۰ هزار تا. بقیه اش رو برندارید ها
  • ناشناس IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    3 0
    جواب اعتراض از قبل مشخص است. شما یک ماشین و خانه دارید. یارانه شامل شما نمی شود.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      تلفن گویا جواب نمی دهد
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 0
    چه تلفن گویایی که فقط خودتون حرف میزنید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    من تا یک ماه پیش ۴۵ تومن یارانه دریافت میکردم الان تلفن گویا ی شما گفت تو اصلا قبلا نمیگرفتی
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    آقای وزیر 400هزار میلیارد تومان تقسیم بر 80میلیون ایرانی میشه 5میلیون تومان، شما چجوری حساب کردید که به هر نفر 300هزار تومان میدید؟؟ تازه به همه هم که نمیدید
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 2
      سالیانه
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 2
      سالیانه
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 1
      گفته سالیانه که اگه تقسیم بر ۱۲ بشه همون ۴۰۰ هزار تا میشه البته یه کم بیشتر
  • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    بگذارید با یک مثال برای شما روشن کنم چه اتفاقی برای ما مردم عادی می افته از خدا می خواهم یکی از مسئولین اقتصادی هم پیام من را ببینه و به اصل مشکل ایران پی ببرد . من 100 تومن از یک بانک و 50 تومن از یک بانک دیگر وام گرفتم شاغل در یک شرکت خصوصی هستم به دلیل اینکه کل خانواده معلمند از نظر ضامن مشکلی پیش نیامد یک پراید مدل 88 داشتم که به پت پت افتاده بود 65 فروختم با این وام یک پژو دست دوم به قیمت 205 تومن خریدم آخه مهندس بودم هم برای شانم بد بود سوار پراید بشم و هم خطرناک بود به هرحال اگر فرض کنیم قیمت واقعی این پژو مثلا 100 تومن بوده من برای خرید این ماشین 105 میلیون پول بیشتری پرداختم با احتساب سود بانک در اصل 145 میلیون پول اضافه دادم که به جیب دلال و بانک و خودرو ساز رفته حالا دولت چقدر باید یارانه و چند سال باید به من بده تا جبران همین یک قلم را بکند کار نداریم که مسئول مملکت فقط ظاهر قضیه را می بینه و به چهره خندان من در پشت فرمان که ممکنه ناشی از تنش نخریدن فلان چیز برای پرداخت قسط وام ماشین باشد و ... به هرحال در یک چرخه معیوب هستیم درست است برخی اقلام خوراکی در ایران ممکنه پایینتر از منطقه باشه ولیکن بیشتر کالاهای مصرفی با دوام قیمت بالاتری دارند . مسئولین باید کامل جوانب امر را ببینند.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    اشتباه شدید دولت دادن یارانه هست بصورت نقدی چون خودش باعث تورم میشه و شاهد هستیم فردا واریز یارانه ارزش پول ملی ده درصد سقوط کرد یعنی همون کارگر که صدمیلیون پس انداز کرد تا خونه بخره ده میلیون ارزش پولش کم شده درحالیکه فقط 1200000تومن کمک گرفته و هشت میلیونوهشتصد ارزش پولش کم شده اگر یک میلیون و دویست نداده بودن شاید ده درصد ارزش پولش بالاترمیرفت
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    این شیوه‌ توزیع یارانه‌ها به روش پلکانی، با کاهش جزئی 25 درصدی دریافتی شش دهک دوم نسبت به سه دهک اول، از عدالت دور است. اگر قرار باشد به 9 دهک یارانه پرداخت شود، بهتر بود به‌ازای هر نفر برای دهک اول، 600 هزار تومان؛ دهک دوم، 533 هزار تومان؛ دهک سوم، 467 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 333 هزار تومان؛ دهک ششم، 267 هزار تومان؛ دهک هفتم، 200 هزار تومان؛ دهک هشتم، 133 هزار تومان، دهک نهم 67 هزار تومان و دهک دهم صفر لحاظ می‌شد. این روش خطی توزیع، دقیقاً معادل روش پلکانی اجرا شده برای دولت هزینه دارد، اما به عدالت نزدیک‌تر است. البته باز هم خیلی بهتر بود که به جای یک دهک بالا، پنج دهک بالا حذف می‌شد و به‌ازای هر نفر برای دهک اول، یک میلیون تومان؛ دهک دوم، 800 هزار تومان؛ دهک سوم، 600 هزار تومان؛ دهک چهارم، 400 هزار تومان؛ دهک پنجم، 200 هزار تومان و دهک‌های ششم تا دهم، صفر لحاظ می‌شد.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    جناب وزیر، تلفن گویای شما رقم دهک را نمیگوید ضمنا گزینه ای برای کسانی که 45000 تومان را میگرفتند و الان قطع شد، وجود ندارد. کاش زیر ساخت را آماده میکردید بعد یارانه توزیع میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس