کد خبر 1374939
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
هشدار 7 سازمان آمریکایی نسبت به فروش اف-16 به ترکیه

گروه‌ها و سازمان‌های مختلف در آمریکا نسبت به فروش جنگنده‌های جدید «اف-۱۶» به ترکیه از سوی ایالات متحده هشدار دادند.

به گزارش مشرق، هفت سازمان در ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره آمریکا هشدار و نگرانی خود را از احتمال فروش ۴۰ فروند جنگنده« اف-۱۶ بلاک» و ۸۰ کیت نوین سازی ناوگان فعلی جنگنده‌های اف-۱۶ این کشور ابراز داشتند.

به نوشته وبگاه «گریک ریپورتر»، ترکیه در ماه اکتبر از آمریکا خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ ساخت  شرکت «لاکهید مارتین» را درخواست کرد. در نامه‌های جداگانه‌ای به روسای و اعضای کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا، هفت گروه و شورای آمریکا از جمله شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه»  اعتراض خود را به فروش این تجهیزات به ترکیه اعلام کردند.

«اندی دی زمنیدس» رئیس شورای یونان-آمریکا در این زمینه گفت: «اعطای جنگنده‌های جدید اف-۱۶ به ترکیه ،این کشور را بی پروا خواهد بود. هر گونه فروش تسلیحات آمریکایی به آنکارا باید محدود شود تا استفاده از آنها و احتمال خطر درگیری با یونان جلوگیری شود.»

فیلیپ کریستوفر، رئیس «شورای عدالت برای قبرس» گفت : «ترکیه از سلاح‌های ساخت آمریکا برای تضعیف امنیت منطقه  استفاده می‌کند».

تحلیلگران نظامی گفته‌اند که ضروری است ترکیه برای تقابل با یونان،  ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است، اما در ترکیه انجام نشده است.

وزیر امور خارجه یونان نیز به تازگی به قانونگذاران این کشور گفت که  آتن خواهان حضور نظامی آمریکا در یونان  به ویژه در شمال این کشور است زیرا این در خدمت منافع ملی است.

 «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان در پارلمان این کشور درباره توافقنامه همکاری دفاعی متقابل (MDCA) بین یونان و ایالات متحده، گفت که تمدید این قرارداد از یک دوره یک ساله به پنج سال به ابتکار آتن مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «ما هیچ لطفی به آمریکا نکردیم. ما نسبت به منافع کشور سخاوتمند هستیم. ما  حضور پنج ساله  میخواستیم و کتمان نمی‌کنم که دولت حتی ۱۰ سال را در نظر گرفت. ما خواهان حضور نظامی هستیم. ما تظاهر نکردیم که می‌خواهیم پایگاه‌ها از بین بروند. ما خواهان حضور نظامی آمریکا در آلکساندروپولی هستیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    4 24
    مغولهایی که کشتار ساکنین اصلی غیر نظامی آناتولی ( کردها و ارامنه و ایرانیان و یونانیان ) را عرضه پانتورچیستی و مغولی خود میدانند
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      3 0
      برو کوه قندیل
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      12 1
      ببین پسر پژاکی تجربه نشان داده مردم عراق و ایران و ترکیه هر زمان تهدیدی از شما دیدن با هم بودند یادت رفته عملیات مشترک ایران و ترکیه و عراق در زمان رای گیری استقلال کردستان جعلی را؟ ارتشهای سه کشور تا قلب کردستان آمدن و توطئه ایجاد کشور جعلی را خنثی کردن؟ شما حتی جرائت اینو نداشتیم که در مقابل این سه ارتش یه فشنگ شلیک کنید برو عکس گریه سربازانتون را کنار صندوقهای رای ببین شما در منطقه یه دوست ندارید چرا؟ چون میدونن دوستی شما دوستی خاله خرسه است ذاتتون خیانته
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 2
      شما فقط بلدید از پشت سر تیر بزنید شهید سلیمانی ماران و خواهران شما را از دست داعش کشید بیرون ولی شما با همدستی بانیان ایجاد داعش از پشت سر به شهید سلیمانی خنجر زدید اوف از خیانت شماها. تاریخ در مورد شما چی مینویسه
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    درود سیاوشانِ ایران زمین بر سردار فاتح، ژنرال سلیمانی‌ کبیر
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    کشورهای ناتو مسیحی هستند و خدا را میپرستند ولی ترکیه فاشیست است و نژاد را می پرستند
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    در جنگ قرباق، از سربازان آذری از پشت تیر خورده اند. وسط جنگ با ارمنی ها همان تروریست هایی که ترکیه به آذربایجان آورد هروقت فرصت پیدا میکردند چندتا هم آذری شیعه میکشتند تا به بهشتشان بروند.
  • یوسف از همدان IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    11 1
    مسیحیان به بهانه مسیحیت همه پشت ارمنستان و یونان مسیحی درآمده اند مسلمانان را چه شده که بد خواه هم کیشان خود شده اند؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 3
      شما اثری از اسلام در استانبول و آنتالیا میبینی؟ این ترفند عوامل عثمانی از زمان صفویه تا حالا بوده است. هروقت به خطر افتادن دست به دامن اسلام شدند و گرنه همیشه با امت اسلامی رفتار جنایتکارانه داشته اند.
  • حسین IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 1
    عجب اندیشکده هایی معترض بودن!!!! شورای «یونان-آمریکا»، «شورای عدالت برای قبرس»، «کمیته یهودیان آمریکا»، «کمیته ارامنه مقیم آمریکا»، «گروه دفاع از مسیحیان» و «انجمن خاورمیانه» .....
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    این مخالفان اقتدار تورک را نشان میدهد والسلام
    • ساسان IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 2
      التماس جنگنده میشه اقتدارطورک
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    ساسان جزیره فروشی و پادویی غرب توسط کولیها و بزهای کوهی میشه اقتدار !!!بدبخت دنیا دنیای ارتباطات و تعاملات هنوز مونده تا مغزت قاطی مغز آدما بشه
    • تقی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      پس ترکها فقط فهمیدند دنیا دنیا ارتباطاته؟؟؟؟؟ چرا پس قبرس شمالی را اشغال و پایگاه زدند ،جزیره فروشی رسم ترکیه بود نه یونان ،
    • GB ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      تقی تورکها میدونند دنیا دنیای ارتباطات هست !!یعنی تاریخ بدون تورک تاریخ نیست /!!متاسفانه شما نمی‌دونید چند چندید !!از ی طرف بد تورک ها رو میگید میریم میبینیم این کشور که کشور شده از پایتخت بگیر تا نصف جهان و... بدست تورک ها شده !!از یه طرف هم جعل تاریخ و گنده گوزی شماها رو میبینیم سنگ پای قزوین کم میاره پیشتون کلا ملتی هستید که علاقه زیادی به نقالی و چرندیات بافی دارید و از عمل گریزان حالا دگه کم حرف بزن بعد هم آدم دست صاحب نعمتش رو گاز نمیگیره !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس