کد خبر 1375000
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
چراغ سبز آمریکا برای فروش تجهیزات نظامی به ترکیه

بایدن به دنبال فروش موشک‌های نسل جدید و ارتقای تجهیزات نظامی ترکیه به عنوان عضوی از ناتو است.

به گزارش مشرق، وال استریت ژورنال گزارش داده که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته است تا برای فروش موشک‌ها و ارتقا تجهیزات نظامی به ترکیه چراغ سبز نشان دهد و همکاری کند.

گفته شده قرارداد نظامی مورد نظر بایدن با ترکیه حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و به گفته منابع آمریکایی به تعمیق روابط دفاعی بین متحدان ناتو منجر می‌شود.

با این حال، قرارداد پیشنهادی بایدن با ترکیه ارتباطی با توافق ۶ میلیارد دلاری گذشته ترکیه برای خرید ۴۰ جت F-۱۶ لاکهید مارتین ندارد.

پیشتر خرید و استقرار سامانه‌های موشکی دفاعی اس -۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۷ منجر به حذف این کشور از برنامه جت‌های جنگنده اف -۳۵ آمریکا در سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی از جاسوسی سامانه راداری روسیه از این هواپیما شده بود و باعث شد تا برخی از قانونگذاران آمریکایی علیه فروش سلاح و ارتقا تجهیزات به ترکیه وارد عمل شوند.

با این حال با وقوع جنگ اوکراین که موازنه‌های منطقه‌ای را متزلزل کرده است، آمریکا بدنبال تقویت پیوستگی ترکیه در ناتو می‌باشد. حمایت ترکیه از اوکراین در جنگ از طریق صادرات هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB۲ و نقش آن به عنوان تسهیل کننده مذاکرات صلح بین دو طرف، به آنکارا کمک کرده است تا جایگاه خود در ناتو را بهبود بخشد.

«کارن دونفرید»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا هفته گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: «ترکیه خود را به عنوان متحد کلیدی، مفید و استراتژیک آمریکا نشان داده و این پیوندها لازم است تقویت شود.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در ماه مارس در تماسی تلفنی موضوع فروش F-۱۶ را با همتای آمریکایی خود مطرح کرد و مقامات ارشد در آنکارا تأیید کردند که مذاکرات در مورد F-۱۶ ها و کیت‌های نوسازی پیشرفت مثبتی داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 2
    بعد از صدام، نوبت ترکیه است، آمریکا قصد تجهیز آنها را به منظور مقابله با ایران دارد
    • ایرانی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 1
      خیال بافی نکن دشمن اتحاد اسلام و مسلمان یا کرد تروریست هستی یا ارمنی قاتل شیعه
    • جناب به ظاهر ایرانی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      خیال‌بافی نیست ،چرا چشمانتان بر اعمال و کردار ترکیه در برابر همسایگانش بسته آید ؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟اتحاد اسلام و مسلمان مخالف نژاد پرستی ،کشتار و نسل کشی و تجاوز به دیگران است ،صرف اسلام و مسلمان نباید توجیهی برای این اقدامات باشد
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    9 1
    سیاستمدار یعنی اردوغان!!ترامپ رو نوعی تیغ میزد بایدن رو ی مدل دیگه و پوتین رو به روشی دیگه!!! ماشاالله!!تنها مرد جهان اسلام یاشاسین تورکیه یاشاسین اردوغان یاشاسین آذربایجان
    • US ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      اینجرلیک
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      عردوغان ابله اگر مغز داشت که ترکیه اینطوری به ورشکستگی و افلاس نمی افتاد. بدون هیچ تحریمی تورم هفتاد درصدی دارند. اگر نیمی از تحریم های ایران روی ترکیه اجرا شده بود چیزی از پسمانده عثمانی باقی نمانده بود.
    • محمد... IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      6 1
      اگر نیمی از نفت و گاز ایران در ترکیه بود الان بجای زبان انگلیسی، می رفتی زبان ترکی یاد می‌گرفتی
    • اطلس IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 4
      زبان ترکی الفبای لاتینی و انگلیسی داره نه الفبای عثمانی و فارسی و عربی ،پس ترکها مجبور هستند الفبای انگلیسی یاد گیرند ،و برای ملت سازی و تمدن و فرهنگ نداشته خود، باید دستبرد زند به تمدن و فرهنگ و مشاهیر ایرانی ،افتاد !!!!
    • NL ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      ترکیه چون نفت و گاز نداره برای غرب بی خطر هست لذا زیاد ماریش ندارند تا به زندگی حقیرانش ادامه بده.
    • کلیم IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      1 0
      به ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ همین الفبای لاتین ریشه در اسایی میانه داره دوست عزیز..... البته بماند که الفبای فارسی هم همون عربی هستش که به دلیل عدم توانایی در تلفظ حروف ز ض ظ ذ رو به یه شکل و حروف س ث ص رو به یه شکل و همچنین حروف ت ط رو همانند هم تلفظ میکنیم و عملا کاربردی ندارد
    • به کلیم IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      الفبای لاتین که الفبای رومی نیز خوانده می‌شود، پر استفاده‌ترین خط الفبایی در دنیا می‌باشد. سرچشمهٔ این خط بنا به باور پژوهندگان، به خط اقوام اتروسک که ساکنان اولیه ایتالیا بودند، مربوط می‌شود. این خط از گونه‌های غربی الفبای یونانی برگرفته شد و نخستین بار در روم باستان برای نوشتن زبان لاتین به کار رفت. پس از سدهٔ یکم پس از میلاد در الفبای لاتین قواعد زیبایی‌شناسی ویژه‌ای پدیدار گشت. این امر نخست در کتیبه‌ها و سپس با تغییرات جزئی در کتب تحقق پیدا کرد.
    • به کلیم IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      الفبای لاتین که الفبای رومی نیز خوانده می‌شود، پر استفاده‌ترین خط الفبایی در دنیا می‌باشد. سرچشمهٔ این خط بنا به باور پژوهندگان، به خط اقوام اتروسک که ساکنان اولیه ایتالیا بودند، مربوط می‌شود. این خط از گونه‌های غربی الفبای یونانی برگرفته شد و نخستین بار در روم باستان برای نوشتن زبان لاتین به کار رفت. پس از سدهٔ یکم پس از میلاد در الفبای لاتین قواعد زیبایی‌شناسی ویژه‌ای پدیدار گشت. این امر نخست در کتیبه‌ها و سپس با تغییرات جزئی در کتب تحقق پیدا کرد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    ۰۹:۳۰ دوست عزیز ب ارباب و سیاستمدار عردوغان تون بگید ب قول و وعده های توخالی آمریکایی ها زیادی دلخوش و خرکیف نباشن همچین خودتان ، زیرا این قول و وعده ها نیز شبیه ب فروش جنگنده‌های اف۳۵ ب ترکیه میباشد ک هنوزم فقط توی خوابشان می‌بینند ، منظور آمریکا از فروش تجهیزات نظامی به ترکیه ینی خلاص شدن از سکراب و ضایعات اوراقی دپو شده ای بدردنخور در انبارهای خود است لاغیر
    • محمد... IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      ترکیه داره نسل پنج و شش خودشو میسازه نیازی به اف۳۵ نداره، در ضمن ایران و ترکیه کمترین تجهیزات نظامی رو در مرز یکدیگر گذاشتن یعنی پشتشون بهم گرمه، هرکس ضد دوستی ایران و ترکیه باشه قطعا نوکر انگلیسها س باهم سگ اسرائیله
    • حمید خراسانی به محمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      ترکیه تو بروزرسانی نسل ۳ و ۴ جنگنده آمریکایی خود مانده و دایم گدایی خرید و تجهیز جنگنده خود را دارد حال بیاد بدون هیچ گونه زیر ساخت و امکانات و تجهیزات نسل ۵ و ۶ بسازه ( البته نسل پانترکا جدید توفیقی خوبی داشته ) بیاد آف ۳۵ بذاره کنار ،شوخی تلخییه ،بیسترین سایتهای موشکی و پدافندی ایران تو غرب و شمال غرب است و نگرانی از پادویی باکو و آنکارا از اسراییل و غرب در منطقه ،و ایران فهمیده است نباید پشتش به نوکران غرب و اسراییل گرم باشه و گرنه میشه جنگ قره باغ دوم و بستن مرز ایران و استقرار پهباد و مستشار اسراییلی و ترکمنها و تروریست‌های ترکیه هم مرز با ایران ،دوستی با ترکیه عاقبت امروز و لذت امروز سوریه و عراق است و شکی در نوکری باکو و ترکیه برای انگلیس و غرب نمی گذارد
    • جواب محمد به حمید خراسانی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      زیاد بخودت فشار نیار ما ترکها اعتماد داریم به ایران
    • حمید به جواب محمد IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 1
      آخر عاقبت اعتماد ایران به ترکها را خواهیم دید ،اعتماد به گرگ زاده‌ها حماقت است
    • محمد... IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
      0 0
      ما ترکها به هردو کشور ایران و ترکیه اعتماد داریم
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 1
    اگ نیمی از نفت و گاز ایران در ترکیه بود الان وضعشون بدتر از این بوده در دوران این حکومت فعلی ک حالا می‌بینید ، شنیدی یضرب المثل ک میگه هرکی بامش بیش برفش بیشتر ، مشکل ترکیه در نبود منابع طبیعی نیسش بلکه نبود مسؤلین و سیاستمداران کاربلد دانا و خردمند است
    • بهمن IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      1 0
      باید سیاست مداری را از ما یاد بگیرند خخخخخ
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    2 0
    جواب این اکراد رو ندید آدم حسابشون نکنید پررو میشن !!این تروریستها از اردوغان بدشون میاد دلیلشم اینه که جلوی زیاده خواهی ها و توهمات نژاد پرستانشون وایساده/!!و داره یک ب یک تروریستها رو از لونه های روباهشون بیرون میاره !!
  • DE ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    ۰۹:۱۵ ههههه......دشمن اتحاد اسلام و مسلمانان همونایی هستن ک صف کشیدن برای سازش با رژیم صهیونیستی و باهم دیگه رقابت میکنن ک زیر بار و اوامر این رژیم غاصب باشند
  • امیر UA ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    روسیه و چین و حکومتهای غبر مردمی حامی این دو حکومت غبر مردمی ذلیل خواهند شد - مردم ایران که سرزمینشان توسط روسها تصرف شده چطور می توانند تجاوز روسیه به اکراین را محکوم نکنند ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس