سینما عصر جدید

تاکنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا، استیل و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری سازمان سینمایی، قادر آشنا درباره دستورالعمل انحلال سالن‌های نمایش بدون کاربرد، گفت: موضوع انحلال سینماهایی که به دلائل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالن‌های نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند ۱۳۹۹ در هیئت وزیران پیش‌بینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است. 

وی ادامه داد: به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه می‌دهند. 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: درخواستهای ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاه‌های مسئول بررسی و کارشناسی می‌شود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار می‌گیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ می‌شود. 

آشنا گفت: تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا می‌توانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربری‌های فرهنگی ادامه فعالیت دهند. 

وی اظهار داشت: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعه‌هایی که زمین آن‌ها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند. 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در خصوص مطالب نقل شده از جانب اعضای یک تشکل متعلق به سینماداران، توضیح داد: در شورای تشکیل شده در نیمه سال ۱۴۰۰ به موجب دستورالعمل ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نماینده تشکل مورد اشاره به‌عنوان نماینده صنف سینماداران جهت حضور و مشارکت در بررسی تقاضاها دعوت شد. لیکن به رغم محتوای مصاحبه مورد اشاره، هیچ تشکل صنفی در جایگاه دریافت تقاضا و موافقت یا مخالفت با آن‌ها قرار ندارد و کلیه درخواست‌ها مستقیما توسط سازمان سینمایی و سمعی بصری دریافت می‌گردد. 

آشنا تاکید کرد: فهرست منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال به هیچ وجه صحیح نیست و متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند که اغلب بدلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت و ابهام در مالکیت یاعدم دسترسی به کلیه شرکای ملک، تا کنون موفق به ثبت درخواست در سازمان سینمایی نشده اند. 

وی اظهار داشت: تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کرده‌اند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی گردیده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد. 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تاکنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده که قبلا نیز در زمان تصویب پس از ابلاغ به مالکین اطلاع‌رسانی عمومی شده و خبر جدیدی نیست. هر سه سینمای مورد اشاره متعلق به بخش خصوصی بوده و شرایط مندرج در ضوابط مصوب را داشته‌اند. 

آشنا گفت: مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایه گذاری در حوزه ساخت سالن‌های نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز، انحلال بخشی از فرایند توسعه و اصلاح سالن‌های نمایش است. بعنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاه‌های مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعه‌ای روزآمد با ۹ سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است. 

وی تشریح کرد: تعداد پروژه‌های ساخت و توسعه سالن‌های نمایش فیلم در کشور به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است و بیش از ۲۰۰ مورد با احتساب طرح‌های در حال مطالعه در حال پیگیری است که در مقایسه با تعداد سینماهای فعال (حدود ۳۶۰ مجموعه در کل کشور) نرخ رشد قابل ملاحظه‌ای است. 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تعداد تک رقمی درخواست‌های انحلال هم با توجه به عمر بالای برخی سالن‌های سینما و تغییر بافت شهری در برخی مناطق و تغییر انتخاب و ذائقه مخاطبان سینما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

آشنا گفت: البته سازمان سینمایی در خصوص مجموعه‌هایی که به نحوی مورد تعلق خاطر مردم و اهالی سینما هستند یا جایگاه فرهنگی ویژه‌ای دارند بی‌تفاوت نخواهد بود اما در خصوص سالن‌های خصوصی در نهایت مالکان آن‌ها هستند که باید به تصمیم برسند و این سازمان به موجب قانون حقوق آن‌ها را محترم خواهد شمرد. 

وی تاکید کرد: از عموم فعالان حوزه اکران دعوت می‌شود از طرح موضوع انحلال سینماها بعنوان ابزار تبلیغاتی و جلب توجه به مشکلات سینماها خودداری کنند. 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بیان کرد: تاثیر دوره همه‌گیری کرونا بر کلیه مشاغل و اصناف قابل مشاهده است و سینماها نیز مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها متحمل خسارات و زیان‌های عمده شده‌اند، اما برای عموم روشن است که تبدیل یک سینما به کاربری صنفی دیگر به معنای خروج آن از مشکلات ناشی از کرونا نیست و چه بسا هزینه‌های بیشتری هم به مالک تحمیل کند. 

آشنا در پایان اظهار داشت: تشکل‌های صنفی نیز می‌توانند با هم افزایی و تعامل، راه‌های کاهش خسارات و بازگشت سینماها به شرایط رونق در دوران پس از همه گیری را هموار کنند و انتشار مطالب نادرست و فضاسازی خلاف واقع با واقعیات حاکی از رشد چشمگیر در سرمایه‌گذاری و ساخت سالن‌های نمایش فیلم سازگاری ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • UA ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    اگر شهدای مدافعان حرم نبودند الان داعش زنان را به زنجیر میکشید و بعنوان کنیز به عربستان میفروخت. __ کامیون کامیون اسلحه از ترکیه برای داعش فرستاده میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس