کد خبر 1373545
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
لاوروف: روسیه خواهان جنگ در اروپا نیست

وزیر خارجه روسیه گفت کشورش به دنبال جنگ در اروپا نیست، اما کشورهای غربی مایلند مسکو در عملیات نظامی خود در اوکراین شکست بخورد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت متاسف است که سازمان ملل فرصت دستیابی به راه حل سیاسی در مورد بحران اوکراین را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی گفت: با کمال تاسف، دبیرخانه این سازمان، از جمله دبیرکل آن، زمانی که برای هفت سال طولانی به خرابکاری آشکار و مسلم رژیم کی‌یف علیه قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت که توافقنامه مینسک در مورد حل و فصل در شرق اوکراین را تصویب کرد، واکنشی نشان نداد، فرصت دستیابی به یک توافق سیاسی را از دست داد.

دیپلمات ارشد روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در مسقط تاکید کرد که سازمان ملل باید از مقامات کی‌یف بخواهد تا ممانعت از خروج غیرنظامیان از منطقه عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کنند.  لاوروف گفت: با در نظر گرفتن علاقه نشان داده شده از سوی آنتونیو گوترش [دبیرکل سازمان ملل متحد]، به او توصیه کردیم که ابتدا درخواست خود را به مقامات کی‌یف ارائه و از آن‌ها بخواهد از خروج غیرنظامیان از مناطق عملیات نظامی جلوگیری نکنند.  

وی افزود که یک نماینده سازمان ملل در حال حاضر در میدان درگیری‌ها حضور دارد و در تلاش برای کمک به حل مسائلی است که مسکو مطرح کرده است.  

ششم اردیبهشت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به گفت‌وگو نشست. گوترش با بیان اینکه بحران اوکراین نگرانی اصلی او است، افزود که او با موضعی عمل‌گرایانه و با هدف کمک به حل مسائل بشردوستانه در منطقه درگیری وارد شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تائید کرد که سازمان ملل آماده همکاری با نظامیان روسیه و اوکراین و همچنین با صلیب سرخ برای خارج کردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل، آخرین سنگر باقی‌مانده نئونازی‌های اوکراینی است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد لاوروف در پاسخ به سوالی وقتی درباره چشم انداز جنگ در اروپا، بار دیگر تاکید کرد که روسیه به دنبال جنگ نیست، اما کشورهای غربی مایلند مسکو در عملیات نظامی خود در اوکراین شکست بخورد.

لاوروف در مسقط اظهار داشت: اگر نگران دورنمای جنگ در اروپا هستید، ما اصلاً چنین چیزی را نمی‌خواهیم،  ‌اما توجه شما را به این واقعیت جلب می‌کنم که این غرب است که مدام اصرار دارد در این موقعیت روسیه باید شکست داده شود.  

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز (چهارشنبه) در اظهارنظری جدید درباره جنگ اوکراین، تصریح کرد که احتمال برقراری ثبات و آتش‌بس در این کشور در حال حاضر با وضعیتی که در آن مشاهده می‌شود، وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه پس از دیدار ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت ماه) با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدگاهی درباره اهداف مسکو به دست آورده، گفت: گوی کریستالی ندارم که بخواهم درباره اینکه آن‌ها چه اهدافی دارند، حرف بزنم.

وی سپس ادامه داد که در حال حاضر تمرکز بر ارائه کمک‌های انساندوستانه، خارج کردن غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین و تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» این کشور اعلام کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خسرو IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 2
    خواهان هم که باشی کاری ازدستت نمیاد . چرا درس عبرت نمیگیری نمیدونم
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 1
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر از اوکراینی ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 1
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس