ذبیح الله خداییان

خداییان گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد. محاکمات آقای نوری نامشروع است و ثانیا آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت شده است و حکم قطعی درموردش صادر شده است.

به گزارش مشرق، «ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز (سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) در جریان نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

ملاقات برخط بیش از ۶۹ هزار زندانی با خانواده‌هایشان

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه موضوع ملاقات برخط و تصویری زندانیان با آنها دو سالی است که در دستور کار قوه قضاییه است گفت: تاکنون حدود ۶۹ هزار و ۳۰۰ مورد ملاقات برخط و تصویری را داشتیم. ترتیبی داده شد که دادگاه هم به صورت برخط برگزار شوند. در همین مدت حدود ۲۷۸ هزار جلسه دادگاه به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شده است. از اعزام ۴۱۸ هزار زندانی به دادگاه‌ها خودداری شد.

پاسخ سخنگو به چرایی عدم برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید رئیس قوه، چند ماهی است دادگاه مفاسد اقتصادی برگزار نمی‌شود و دادگاه علنی نداریم؟ گفت: طبق قانون تمام محاکمات ما علنی است و دادگاه نمی‌تواند دادگاه را غیر علنی اعلام کند مگر در موراد خاص. در دوره تحول و تعالی محاکمات متعدد علنی داشتیم. در ظرف دو سه ماه اخیر حدود ۹۶ پرونده مربوط به مفسدین اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم قطعی صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده حمله به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در قم

در مورد حمله به خبرنگار روزنامه فرهیختگان در قم، به محض اطلاع موضوع پیگیری و پرونده‌ای در دادستانی قم تشکیل شده است. وسیله نقلیه شناسایی شده و پیگیر دستگیری مرتکبین هستیم. سرنخ‌های خوبی به دست آمده است.

پرونده مهرشاد سهیلی به کجا رسید؟

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفت: این فرد به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا خواهد شد.

صدور کیفرخواست برای ۸۴ نفر در پرونده شهرداری ارومیه

خداییان پیرامون آخرین وضعیت پرونده شهرداری ارومیه گفت: در این پرونده تعداد زیادی از مسولین وقت شهرداری ارومیه و برخی اعضای شورای شهر ادوار قبلی تحت تعقیب قرار گرفتند. در پرونده قرار به جلب دادرسی و کیفرخواست صادر شد. در مورد ۸۴ نفر کیفرخواست صادر شده است. ۳۶ نفر از مدیران و کارکنان شهرداری، ۲۳ نفر از اعضای فعلی و سابق شورای شهر ارومیه و ۲۵ نفر دارای شغل ازاد هستند. پرونده در حال ارجاع به دادگاه است.

توصیه خداییان به مقامات قضایی سوئد پیرامون پرونده «حمید نوری»

سخنگوی قوه قضاییه پیرامون موضوع «حمید نوری» گفت: تشکیل پرونده برای آقای نوری جنبه سیاسی دارد و نمی‌توان اسم این پرونده را پرونده قضایی گذاشت. متاسفانه دستگاه قضایی سوئد کمترین استانداردهای بین‌المللی و داخلی خود را در مورد ایشان اجرا نکردند. در پرونده نوری کوچکترین استانداردها رعایت نشده است. خانواده و مامورین کنسولی به مدت ۷ ماه و نیم خبر نداشتند چه بلایی سر آقای نوری آمده است. خانواده آقای نوری دو سال حق ملاقات با ایشان را نداشتند. یکی از حقوق متهم حق داشتن وکیل تعیینی است که دولت سوئد اجازه نداد وکیل تعیینی داشته باشد و به وی وکیل تسخیری دادند.

وی افزود: آقای نوری به علت بیماری چشمی نیاز به پزشک دارد که تاکنون اجازه ملاقات پزشک به وی را نداده‌اند. هر متهمی برای دفاع از خودش حق معرفی شاهد دارد اما شهود ایشان را نپذیرفته‌اند، این در حالی است که مخالفین شهود خود را معرفی کرده‌اند و علیه ایشان شهادت داده‌اند. مدعیان حقوق بشر کجا هستند؟ بنده به مقامات قضایی سوئد توصیه می‌کنم به کار و وظیفه قضایی خود عمل کنند و تحت القائات سیاسی قرار نگیرند. ایران مانند هر کشور دیگری از اتباع خود دفاع می‌کند. ستاد حقوق بشر با کمک وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را داشته‌اند و پیگیری‌ها در حال انجام است. پیگیری‌های ما همچنان ادامه خواهد داشت. اعتقاد داریم آقای نوری بی‌گناه است و جرمی مرتکب نشده است. محاکمه ایشان نامشروع است.

مقامات قضایی نسبت به اجرای حکم «احمدرضا جلالی» اقدام خواهند کرد

خداییان درباره آخرین وضعیت «احمدرضا جلالی» گفت: این آقا تابعیت ایران را دارد. وی در سال ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی و ارتباط با موساد، اقدام علیه امنیت کشور و افشای اطلاعات طرح‌های سری و به کلی سری و حتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. بعد از دستگیری کشور سوئد به وی تابعیت داد. این شخص به لحاظ اتهامات متعدد به اعدام محکوم شده و حکم وی قطعی است. این حکم در دستور کار مقامات قضایی است و نسبت به اجرای حکم اقدام خواهند کرد.

خداییان گمانه زنی‌ها پیرامون مبادله «احمدرضا جلالی» و «حمید نوری» را رد کرد

سخنگو در پاسخ به گمانه زنی‌های مطرح شده برای تبادل آقای نوری و احمدرضا جلالی و اینکه آیا درخواستی به دستگاه قضا داده شده است؟ گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارد. محاکمات آقای نوری نامشروع است و ثانیا آقای جلالی دو سال قبل از ایشان بازداشت شده است و حکم قطعی درموردش صادر شده است. بحث مبادله مطرح نیست و دستگاه قضایی براساس حکم صادره اقدام خواهد کرد.

نسبت به احضار فائزه هاشمی اقدام می‌شود

خداییان در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر فائزه هاشمی در ارتباط با تحریم نهادهای انقلابی و توهین به پیامبر اکرم (ص) و ورود دستگاه قضا به این موضوع گفت: ایشان به خاطر هر دو موضوع توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفته است. دادستان به عنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری کرده است. پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان و ادامه رسیدگی اقدام می‌شود.

تکذیب خبر آزادی «بابک زنجانی» و «شهرام جزایری» از سوی سخنگو

خداییان در واکنش به این خبر که در شبکه‌های اجتماعی آمده بابک زنجانی و شهرام جزایری با تحمل کیفر و پرداخت بدهی خود آزاد شده‌اند؟ گفت: هر دو نفر محکومیت قطعی دارند، در حبس به سر می‌برند و هنوز نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 5
    عه؟! شما که ادعا دارید زندانی سیاسی ندارید همینقدر این ادعاتون هم صحیحه
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 1
    فائزه رفسنجانی بعنوان مرتد باید محاکمه فوری شود .
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    حکم اعدام بابک زنجانی چرا اجرا نمیشه ؟!!
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    فائزه رفته غذا بخوره
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    فائزه = اشرف پهلوی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس