اسناد تازه آمریکا، تائید کننده ارتباط مستقیم دولت سعودی با توطئه ۱۱ سپتامبر است

اسناد و مدارک اداره آگاهی فدرال آمریکا "اف بی آی" و انگلیس که به تازگی انتشار یافته، نشانگر ارتباط مستقیم میان دولت عربستان سعودی با حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکاست.

به گزارش مشرق، این اسناد نشان می دهد که عمر البیومی همکار و حامی مهاجمان، از سازمان اطلاعات و امنیت عربستان پول دریافت می کرده و پیش از این حمله با ۲ تن از هواپیماربایان و همچنین انور الوکیلی روحانی سعودی مرتبط با القاعده، دیدار کرده است.

این تارنمای آمریکایی می افزاید: رئیسان جمهوری ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته همیشه مسئله ارتباط دولت عربستان سعودی با حملات ۱۱ سپتامبر را نادیده می گرفته اند. هر چند با گذشته زمان مشخص شده که شمار زیادی از شهروندان سعودی شامل ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربا و اسامه بن لادن سرکرده وقت گروه تروریستی القاعده در این ماجرا شرکت داشته اند، اما تاکنون مدارکی درباره دست داشتن دولت سعودی در این حملات به دست نیامده بود.

این جملات، کم و بیش نتیجه گیری کمیسیون بررسی حمله ۱۱ سپتامبر وابسته به دولت آمریکا بوده که دولت سعودی همیشه در بیانیه های رسمی به آن به عنوان اثبات ارتباط نداشتن ریاض با این جنایت، استناد می کرده است.

این هیئت تحقیق به دشواری تلاش کرد که از متهم کردن عمر البیموری شهروند سعودی که اندکی پس از ورود ۲ هواپیماربا به لس آنجلس با آنها ملاقات کرده بود، خودداری کند. بیموری سپس به این ۲ برای سفر به سان دیگو و اجاره کردن واحد مسکونی، کمک کرده بود.  بیموری بارها، دیدار خود را با هواپیماربایان اتفاقی دانسته و هیئت تحقیق نیز بدون چالش، این ادعا را پذیرفته بود. این هیئت در تلاش برای ترسیم کردن نمایی بی گناه از پیشینه بیموری، نتیجه گرفت که او دانشجوی بازرگانی در آمریکا بوده و برای سازمان هوانوردی غیرنظامی عربستان کار می کرده است.

اما شماری از اسنادی که در چند ماه گذشته توسط دولت های امریکا و انگلیس از حالت محرمانه خارج شده، نشان می دهد که نتیجه گیری این هیئت، دستکم در این باره، نادرست بوده است. یک یادداشت اف بی آی که در ماه مارس با فرمان اجرایی جو بایدن رئیس جمهوری امریکا از حال محرمانه خارج شده، نشان می دهد که بیموری از سازمان اطلاعات سعودی ماهانه مبلغی دریافت می کرده و در واقع جاسوس بوده است. مامور ویژه اف بی آی در شعبه تحقیقات میدانی واشنگتن که نام وی فاش نشده، در این یادداشت به تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ نوشته است که وظیفه بیموری گردآوری اطلاعات در باره اشخاص مورد نظر عربستان سعودی و انتقال ان به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، سفیر وقت سعودی در واشنگتن بوده است.

یادداشت دیگری که به تازگی از حال طبقه بندی خارج شده، حاوی ارزیابی یک منبع سری برای اف بی آی بوده که احتمال آگاهی داشتن پیشاپیش بیموری از این حملات پیشاپیش را ۵۰ درصد دانسته که به ۲ هواپیماربا در هنگام سکونت در سان دیگو، نیز کمک کرده است. با اینکه اف بی آی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده، اما ظاهرا هدف این افشاگری ها، جلوگیری از ادعاهای دولت عربستان در باره ارتباط نداشتن به این حملات است. با اینکه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده بارها اعلام کرده اند که دولت سعودی به یک عنوان یک مجموعه اطلاع پیشاپیش از این توطئه نداشته، اما برخی سازمان های ویژه سعودی و اعضای خانواده سلطنتی عربستان به داشتن ارتباط با القاعده متهم می کنند.

اسناد تازه ای که در سال گذشته (۲۰۲۱) انتشار یافت، نشان می دهد که کنسولگری سعودی در لس انجلس، دیدار بیموری با هواپیماربایان را ترتیب داده بوده؛ که این موضوع را پیچیده تر می کند. رشته اسناد دیگری که چند روز پیش توسط دولت انگلیس در پی شکایت خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر از دولت سعودی، انتشار یافت حاکی از احتمال اطلاع داشتن بیموری از این حملات، پیش از وقوع آنهاست.

با اینکه بیموری که به عربستان بازگشته، تاکنون در این سال ها، چند بار مورد مصاحبه سازمان های انتظامی مجری قانون قرار گرفته، اما شهادتی که در پی شکایت خانواده های قربانیان، داده، هنوز محرمانه باقی مانده است. یافتن پاسخ برای مسئله مهم و اصلی مداخله سعودی در این حوادث، بدون در اختیار داشتن گزارش های کامل و معتبر از اقدامات او، دشوار است.  

در میان اسناد خارج شده از وضع محرمانه دولت بریتانیا، تصاویری از بیموری در سن دیگو دیده می شود که انور الوکیلی روحانی محلی سعودی را که با القاعده ارتباط داشته و مانند بیموری با هواپیماربایان ارتباط نزدیکی داشته، در آن هنگام در آغوش گرفته است. او در حمله پهپادی ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ در یمن کشته شد.

این اسناد در زمان نامناسبی برای دولت بایدن انتشار می یابد که خواهان نفت ارزان، تمدید قراردادهای در اختیار داشتن پایگاه های نظامی در عربستان و احیای توافق هسته ای "برجام" با ایران است. ریاض نیز خواستار پایان دادن به بگومگوها در باره قتل جمال قاشقچی توسط ماموران دولت عربستان و ادامه بدون مانع جنگ وحشیانه نیابتی در یمن است و گفت وگو در باره نقش سعودی در رخداد ۱۱ سپتامبر، آخرین موضوعی است که آنها خواستار ازسرگیری آن هستند.  

به گفته روسینی مامور پیشین اف بی آی؛ متاسفانه آمریکا به علت مسائل جغرافیایی سیاسی به ویژه نفت، هیچ گاه سعودی را تحت پیگرد قرار نداده یا از آنها حساب کشی نکرده است.  

ایالات متحده برای چند دهه اجازه داده که روابطش با خانواده سلطنتی سعودی، تحقیقات خسته کننده در باره این حادثه را محدود کند. اما هر اندازه که اطراف و جوانب مبهم و ناپیدای این رخداد آشکارتر می شود، پرهیز از بررسی نزدیک تر و کامل تر در باره حامیان هواپیماربایان و علت این امر، دشوارتر خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس