سفیر روسیه: هیچ مانعی برای همکاری تسلیحاتی مسکو-تهران وجود ندارد

سفیر روسیه در ایران با تأکید بر لزوم گسترش روابط مسکو-تهران تأکید کرد که هیچ مانعی برای همکاری‌های تسلیحاتی بین دو کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران درمصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» با اشاره به تحریم‌های غرب تصریح کرد که مسکو و جمهوری اسلامی ایران مذاکرات در خصوص ادغام سامانه‌های پرداخت ملی «میر» و «شتاب» را در مقابل تحریم‌ها علیه روسیه تسریع می‌بخشند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با جلب توجه به چشم‌انداز گردشگری در ایران از مسافران روس درخواست کرد که در کشورهای منحصراً دوست فدراسیون روسیه به تفریح و گردش بپردازند.

جاگاریان با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت که پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، هیچ‌گونه مانعی برای توسعه همکاری در زمینه تسلیحات بین ایران و روسیه وجود نخواهد داشت و ادامه داد که تهران تنها برای اهداف دفاعی از روسیه تسلیحات خریداری می کند.

رسانه‌های انگلیس کارخانه تولید اخبار جعلی هستند

خبرنگار ایزوستیا در سؤالی درباره ادعاهای رسانه‌های انگلیسی مبنی بر عرضه تسلیحات از سوی ایران به روسیه از جمله سکوهای پرتاب موشک ضدهواپیما گفت: «بگذارید اول اینگونه شروع کنم کنم که رسانه‌های انگلیسی و نه تنها رسانه‌های انگلیسی به کارخانه تولید اخبار جعلی معروف هستند. من نمی‌خواهم در این باره اظهارنظر کنم. ما قاطعانه واکنش نشان داده‌ایم. این اولین بار نیست و اولین بار هم نخواهد بود».

جاگاریان: هیچ مانعی برای همکاری تسلیحاتی ایران-روسیه وجود ندارد و تهران تنها سلاح‌های منحصراً دفاعی خریداری می‌کند.  

جاگاریان سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «همکاری نظامی-فنی با ایران تاریخچه طولانی دارد. زمانی سامانه‌های دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ عرضه کردیم. پس از اجرای توقف تحریم‌های تسلیحاتی (محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران) در اکتبر ۲۰۲۰، هیچ مانع دیگری برای توسعه همکاری روسیه و ایران در این زمینه بسیار مهم و حساس وجود ندارد».

سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: «ما در تماس با ایرانی‌ها هستیم و به شدت در راستای تعهدات بین‌المللی خود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و کنترل صادرات (تسلیحات) پیش می‌رویم».

جاگاریان ادامه داد: «بعنوان سفیر روسیه در ایران، تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرم تا اطمینان حاصل کنم که این همکاری تا حد امکان در وسعت وسیع و به سرعت به نفع کشورهای ما توسعه یابد. تمایل دارم تأکید کنم که برخلاف ادعاهای برخی کشورها در منطقه مبنی بر اینکه ایران در فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه مشارکت دارد، ایران تسلیحات منحصراً با اهداف دفاعی خریداری می کند و من این (ادعاها) را رد می‌کنم».

 تأکید می‌کنم که برخلاف ادعاها مبنی بر اینکه ایران در فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه مشارکت دارد، ایران تسلیحات منحصراً با اهداف دفاعی خریداری می کند و من این (ادعاها) را رد می‌کنم».

سفیر روسیه در ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود به توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در مذاکرات وین توقف ایجاد شده است. مذاکرات در حال انجام نیست زیرا پارامترهای توافق آتی هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است اما موضوعات مهمی وجود دارد که ایران و آمریکا باید آنها را حل کنند. حل این موضوعات آسان نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سؤالاتی از ایران دارد که باید این موضوعات را شفاف‌سازی کنند که هم مشکلات فنی و هم برخی از مشکلات مربوط به روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا همچنان باقی مانده است».

سفیر ایران در اتهام در خصوص برخی اتهام‌زنی‌ها مبنی بر اینکه روسیه در مسیر مذاکرات وین درباره احیای برجام و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مانع‌تراشی می‌کند، گفت: «این اصلاً ارتباطی به روسیه ندارد. ما همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا توافق را به وضعیت قبل از خروج غیرقانونی دولت ترامپ ماه می ۲۰۱۸ بود برگردانیم. آنها آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کردند اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم».

بسیاری در اسرائیل خواهان شکست برجام هستند

وی درباره چشم‌انداز احیای برجام گفت: «در خصوص چشم‌اندازها، باید ببینیم. اول منتظر می مانیم. هیچ‌کس نمی تواند هیچ تضمینی دهد که برجام همین امروز احیا می شود».

مذاکرات وین توقف ایجاد شده است زیرا پارامترهای توافق آتی هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است اما موضوعات مهمی وجود دارد که ایران و آمریکا باید آنها را حل کنند. مشکلات فنی و برخی مشکلات مربوط به روابط ایران و آمریکا همچنان باقی است.

جاگاریان در ارتباط با ادعای رسانه‌های اسرائیلی چون اسرائیل هیوم و کانان کانل مبنی بر اینکه دولت آمریکا آماده اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران می شود، گفت: «رسانه‌های اسرائیلی منبع قابل اعتمادی برای اطلاعات نیستند... د. من با تردید و بی‌اعتمادی با آن‌ها برخورد می‌کنم. آن‌ها افکار پوچ و واهی است. بگذارید منتظر بمانیم. قطعاً بسیاری در اسرائیل تمایل به شکست توافق و ایجاد کانون جدیدی از تنش‌ها دارند اما این مسئله در راستای منافع مردم این منطقه نیست».

سفیر روسیه در ایران در ارتباط با عادی سازی روابط بین عربستان و ایران گفت: «ما شاهد عادی‌سازی این روابط بین عربستان و ایران هستیم. فرایند مذاکرات در جریان است. دور پنجم اخیراً در بغداد برگزار شد و ازسرگیری این مذاکرات اعلام شد. امیدوارم علی‌رغم تلاش‌های مصرانه اسرائیل برای ثبات‌زدایی در اوضاع این منطقه، چنین تماس‌های مقام‌های ایرانی با امارات و عربستان سعودی به ثبات و عادی‌سازی در منطقه خلیج فارس منتهی شود».

امیدوارم علی‌رغم تلاش‌های مصرانه اسرائیل برای ثبات‌زدایی در اوضاع این منطقه، چنین تماس‌های مقام‌های ایرانی با امارات و عربستان سعودی به ثبات و عادی‌سازی در منطقه خلیج فارس منتهی شود.

جاگاریان در ارتباط با نحوه پرداختی‌های بین روسیه و ایران با توجه به قطعی دسترسی دو کشور به سامانه‌ سوئیفت، گفت: «- البته، روند تا حدودی پیچیده تر است، اما نه چندان. در مسکو، شعبه بانک تجاری میر، افتتاح شد - این یک نهاد حقوقی روسی با سرمایه ۱۰۰٪ ایرانی است. بسیاری از پرداخت ها از طریق این ساختار بانکی انجام می شود. مذاکرات بین ساختارهای بانکی ما در مورد یکپارچه سازی سیستم های پرداخت بانکی میر و شتاب ادامه دارد که البته تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است اما فکر می کنم بعد از رخدادهایی که شما درباره آن حرف زدید، این فرایند تسریع بخشیده شود و ما بتوانیم این سامانه‌های پرداخت را هرچه سریع‌تر ادغام کنیم».

برای ادغام سامانه پرداختی میر و شتاب تلاش می‌کنیم

جاگاریان در پاسخ به این سؤال که «آیا می دانید سیستم میر چه زمانی در ایران کار می کند؟»، گفت: «نمی‌توانم اتفاقات را پیش بینی کنم. تمایل دارم بگویم: هرچه زودتر، بهتر».

شهروندان روس برای گردشگری به کشورهای دوست روسیه بروند

سفیر روسیه در ایران در بخش پایانی مصاحبه خود در ارتباط با لزوم توسعه روابط گردشگری با ایران گفت: «امیدوارم که گردشگران ما به کشورهای غیردوست سفر نکنند و ارز کشور را در آنجا صرف و هزینه نکنند. من شهروندان روس را ترغیب می‌کنم زمان خود را در کشورهای منحصراً دوست با روسیه بگذارند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    روسیه عوضی و زالو صفت شما حاکمان روسیه پلید ترین انسان های روی زمینین هر کشوری روی شما حساب کرده و دل بسته هر روز بدبختر میشه شما هیچ وقت ابادانی و قدرت ایرانو نخواستین
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      16 0
      طوطی جان میخاییم سلاح بهش بفروشیم گور پدر اکراین روسیه یکم مغز راه بندازید اکبند نگه ندارید
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      8 0
      توی تحریمهای غرب و امریکا،روسیه خیلی به ما کمک کرد.توی مبارزه با داعش هم خیلی کمک کرد. این همه جهل را از کجا اوردی؟
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      11 1
      زر نزن.آلبانی چه خبر
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      4 0
      روی زمینین هر کشوری روی شما حساب کرده و دل بسته هر روز بدبختر --- میشه یه مثال برا این حرفتون بزنید؟ تا جایی که یادمونه این حرفای شما برای آمریکا بیشتر صدق میکنه تا روسیه ( نمیخوام از کسی دفاع کنم، گور بابای روسیه و آمریکا ولی زیر بار عرعر مفت هم دیگه نمیریم )
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    33 1
    اوچِن خاروشی! با امید گسترش هرچه سریعتر این روابط بین دو کشور دوست و همسو یعنی چ. ا. ایران و فدراسیون روسیه و کوری چشم غربی و غربگدا در آیندهٔ بسیار نزدیک !!!
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    قبلا موانع بزرگی وجود داشت،، دم اوکراین و دلقک درباری اش گرم،، که باعث شد عجالتا موانع کنار برن.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    جهان بینی روسیه هرگز یک ایران قوی و مستقل را در نزدیکی خودش نمی‌خواهد.... خب البته بسکه بی شعوره... اگر می‌فهمید، متوجه میشد که ایران قوی و مستقل به عنوان یک همسایه براش خیلی هم مفیده... اما تا امروز که توانایی درک این مطلب را نداشته.. تا بعد،،، شاید پیدا کرد،، گذر زمان معلوم میکنه.. هر وقت زور به کونش میاد، دست رفاقت دراز میکنه.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      3 0
      درود بر شما ، متاسفانه همینطوره که فرمودید ولی خوشبختانه شرایط تعقیر کرده و ایران هم باید نسبت به شرایط امروز منافع ملی خودش رو دنبال کند ، در هر صورت منافع ملی ما در سمت و سوی غربی ها نبوده و نیست .. ایران باید با توجه به شرایط امروز جهان گام بر دارد ..
  • محمد IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 0
    اقای‌سفیر‌نمیخوای‌دوباره‌باسفیرانگلستان‌ عکس‌ یادگاری‌ بگیری‌ روسها‌ درطول‌ تاریخ‌ بیشترین‌ ضربه‌ رواز‌ روباه‌ پیر‌ خوردن‌ ودرس‌ عبرت‌ نشد‌ ولی‌ الان‌ دیگه‌ میدونن‌ انگلستان‌ بود‌ که‌باتحریک‌ رئیس‌جمهور دلقک‌ اوکراین‌ این‌کشور‌ رو‌ بسوی‌ جنگ‌ ونابودی‌ سوق‌ داد‌ اقای‌ سفیر‌ ایران‌ بهترین‌ وصادقتربن‌ همسایه‌ روسهاست‌ پس‌ ودزمینه‌ نیارهای‌ تسلیحاتی‌ مخصوصا‌ خدید‌ جنگنده‌ های‌ مدرن‌SU35وSU30sm2‌ تعلل‌جایز‌نیست‌ ایران‌ قوی‌ بهترین‌دوست‌شماوهمه‌همسایگانه‌ ایران‌ جزیره‌ ثبات‌ وارامش‌ منطقه‌ میباشد
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    4 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 0
    این مردک قبل از زمینگیر شدن روسیه در اکرایت شکرهای زیادی برای تحقیر ایران میخورد.ظاهرا فهمیده قدرت واقعی در سوریه نیروهای ایران بوده و هستند نه روسها.البته اگر نقش روسیه ندیده گرفته بشه بی انصافیست ولی قطعا نقش اول رو ایران و بر روی زمین داشته و داره.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      درود بر شما همینطوره که فرمودید ، خوشبختانه شرایط امروز جهان به نفع ما ایرانیان رقم خورده ..
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    بیست ساله میخواد سوخو ۳۰ بفروشه اگه همون موقع فروخته بود الان. باید بازنشسته میشدن دیگه . دشمن چو از هر حیلتی فرو ماند علم دوستی بردارد
    • رضا IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      آره شرق گداها متاسفانه حافظه شون مثل ماهیه همه چیز زود یادشون میره
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      متاسفانه روس ها در زمینه صنعت اتمی و راه اندازی نیروگاه های ما هم همین سیاست رو پیش گرفتند .. جهت یاد آوری دوستان زمانیکه ما با روسیه قرداد خرید سامانه دفاعی اس 300 رو بسته بودیم در شرایط حساسی هم بودیم روسیه این سامانه رو تحویل ما نداد تا زمانی که چند سال گذشت و از غربی ها اجازه دریافت کرد بابت تحویل S300 نهایتا ایران به سمت خودکفایی در این عرصه رفت .. برخی دوستان حافظه ضعیفی دارند فراموش می‌کنند وقایع رو ؟ در ضمن من به شدت ضد غرب و ضد صهیونیسم هستم به شدت غرب رو دشمن ایران و ایرانی میدانم ، ولی روس ها رو هم هرگز دوست ایرانیان نمی‌دانم و ندیدم ..! اعتقاد دارم باید مطابق با منافع ملی حرکت کنیم در شرایط امروز جهانی ..
    • محمد IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      اولا خودت گدایی فکر نکنن همه گدان دوما سوخو می‌خوایم چیکار وقتی پهباد داریم
  • کامران IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    5 2
    بخدا روسها بویی از معرفت و شرافت نبردن و هیچوقت سلاح پیشرفته ب ما نمیدن، الانم بخاطر تنش شدید روزهای اخیر با اسرائیل برای ترساندن و ب غلط کردن انداختن اونها طبق معمول با کارت فروش سلاح پیشرفته ب ایران دارن بازی میکنن. واقعا متاسفم برای سیاست مداران کهنه کار ایرانی که همیشه بازیچه دست اینها میشن و اندازه ی جوان بی تجربه در حد من هم درک سیاسی ندارن!!!!! آقا اگه مردانگی دارن بیان بعد 30 بدقولی اون 3 زیردریایی کیلوی ایرانی رو اورهال کنن! یا میگ های ما رو به اس ام تی ارتقا بدن!؟ فروش سوخو و کاموف و... پیشکش!
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      2 0
      با شما موافق و هم رای هستم هم میهن گرامی ، من الان هر سخنی از روسی ها بگویم متهم به غرب گدایی میشم در صورتیکه من به شخص غرب رو دشمن و اول و آخر ایران میدانم ، ولی روس ها رو هم هرگز دوست ایران ندیدم و نمی‌دانم .. ایران باید از شرایط کنونی در جهت تامین منافع ملی جهان استفاده کند ..
  • جم IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    3 0
    غربی ها بسیار زیاده روی کرده اند و وضع موجود در اوکراین نتیجه ی بازی کثیف آمریکاست و. خون هایی که ریخته می شود بر گردن آمریکا و حامیان اروپایی اوست. ما سالهای زیادی است که شاهد توطئه های امریکا در مناطق مختلف هستیم و امروز این فتنه ها به اروپا رسیده است و البته قصد آنها تضعیف روسیه است آنها نمی خواهند کشور قدرتمندی مانند روسیه و چین وجود داشته باشد. من قویا باور دارم که اتحاد استراتژیک ایران چین و روسیه در همه زمینه ها خصوصا ایجاد یک پول قدرتمند در برابر دلار می تواند در تضعیف غربی ها به ما کمک کند. امیدوارم روسیه با تقویت تسلیحاتی سوریه و حزب الله لبنان با ایجاد دردسر برای اسراییل مقداری آمریکا را متوجه اشتباهاتش در اوکراین بکند. تصمیم به فروش جنگنده های پیشرفته به ایران برای تغییر موازنه قدرت هوایی به نفع ایران هم برای آمریکایی و انگلیسی ها خیلی گران تمام خواهد شد. همچنین اعلام مواضع تعلق تایوان به چین می تواند در گسترده تر شدن نگرانی غربی ها موثر باشد. به امید اتحاد واقعی قدرت های شرقی در برابر غرب جنایتکار.
  • DE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    2 4
    جوش نزن از ماکارونی چه‌خبر؟نون باگت چه‌خبر ؟
  • امير IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    6 0
    هى ميگه خريد تجهيزات دفاعى مشكلى نيست بيخود نيست ازخريد جنگنده وهلكوپترنظامى هيچ خبرى نيست
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 5
    زلنسکی شیردل
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      تمام دنیا از زلنسکی و اوکراین حمایت می‌کنند این شیر دلی نیست ، زلنسکی با اشتباهات فاحش خویش اوکراین رو نابود کرد
  • رضا IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 1
    انشاءا... باآزادی وتکای روسی روابط بهتربشه.
  • مهدی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 2
    ذهن مردم به گرانبهای سرسام آور آشفته هست این اخبارها به خوردشون نمیره واقعا هیچ کس هم پاسخگو نیست یکسال از ریاست جمهوری آقای رییسی میگذرد نه تنها کاهش قیمت را شاهد نبودیم بلکه افزایش سرسام آور کمر مردم را شکسته است به خدا من دیوانه شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس