نشنال اینترست: خرید اس-400 توسط ایران، آمریکا را به دردسر می‌اندازد

نشریه آمریکایی با توجه به تمایل ایران و روسیه برای همکاری نزدیک در بحث نظامی، به احتمال خرید سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» روسیه توسط ایران پرداخته و آن را خبری بد برای نیروی هوایی آمریکا دانسته است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با توجه با اظهارات «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران که از احتمال فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه به ایران به رغم نگرانی‌های آمریکا گفته بود، این مسئله را برای نیروی هوایی آمریکا دردسرساز دانسته است.

در این مطلب به بحث آسیب‌پذیری رادارگریزی جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکایی اشاره شده و آمده است: وقتی صحبت از (سامانه‌های) دفاع هوایی قدیمی یا موجود روسیه می‌شود که ایران به داشتن آن شناخته می‌شود، این ادعا که رادارگریزی بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود، دستکم بسیار قابل تردید است.

این رسانه آمریکایی سپس اذعان کرده با این حال، سامانه‌های اس-۴۰۰ ارتقا یافته و البته اس-۵۰۰ ممکن است سناریوی کمی متفاوتی داشته باشد.

نشنال اینترست این سوال را مطرح کرده که «آیا اف-۲۲، بمب‌افکن‌های بی-۲ و حتی اف-۳۵ می‌توانند در پرواز بر فراز ایران و سایر مناطق متخاصم خاورمیانه آسیب‌پذیر باشند؟» و در ادامه نوشته، در حالی که چنین سناریویی در سال‌های اخیر با هیچ تخمینی وجود نداشته، وضعیت موجود ممکن است تغییر کند.

در ادامه این گزارش، این سوال مطرح شده که «داشتن اس-۴۰۰های پیشرفته برای ایران چه معنایی دارد؟» و پاسخ داده شده که «به نظر می‌رسد پاسخ به شدت به میزان ارتقاء سامانه‌های دفاعی ساخت روسیه بستگی دارد. مدرن‌ترین انواع اس-۴۰۰ از نسل جدیدی از پردازنده‌های دیجیتال، شبکه‌های کامپیوتری و تشخیص فرکانس راداری استفاده می‌کنند که باعث می‌شود برخی از رسانه‌های روسیه ادعا کنند که می‌توانند جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم و بمب‌افکن‌های بی-۲ را نابود کنند».

طبق این گزارش، علاوه بر این، وجود سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتر در منطقه، احتمالات تهدید را برای هواپیماهای اسرائیلی در حال عملیات در منطقه بیشتر می‌کند و به طور بالقوه به تقویت "گروه‌های تروریستی شبه‌نظامی یا دیگر انواع نیروهای هیبریدی-پارتیزانی" متخاصم با ایالات متحده و اسرائیل کمک می‌کند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، به نظر می‌رسد خطر واقعی سامانه‌های اس-۴۰۰ ارتقا یافته احتمالاً مربوط به سرعت پردازش رایانه‌ای است که تا چه حد آن‌ها به یکدیگر متصل هستند. اگر توانایی آن‌ها در حفظ ردیابی هواپیما در سرعت‌های بالاتر ودر محدوده‌های بیشتر به دلیل توانایی سریع‌تر یکپارچه‌سازی و تبادل اطلاعات بهبود یابد، هواپیماها می‌توانند آسیب‌پذیرتر شوند، حتی اگر خود سخت‌افزار یا مهمات تغییر زیادی نکرده باشند.

اخیراً «الکساندر میخیِف» مدیرکل «روزوبرون‌اکسپورت» صادرکننده تسلیحات روسیه گفت مسکو ضمن رعایت دقیق قوانین بین‌المللی و قوانین هر دو کشور به همکاری‌های نظامی-فنی با ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، در نوامبر ۲۰۱۵، روسیه قرارداد فروش چهار واحد سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ با ایران را تمدید کرد و در سال ۲۰۱۶ این تجهیزات ارسال شد. قرارداد مشابهی در سال ۲۰۰۷ امضا شد، اما در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت انتقال تسلیحات به ایران، مسدود شد.

در اواخر ماه اوت، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران به اسپوتنیک گفت که دو کشور در حال مذاکره در مورد طیف وسیعی از محصولات نظامی با توجه به لغو محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند.

پیش‌تر هم «دمیتری شوگایف» مدیر سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه گفته بود مسکو چشم‌انداز همکاری نظامی و فنی با تهران دارد و جمهوری اسلامی به تهیه انواع سلاح‌های روسی علاقه‌مند است.

وی در توضیح سخنان خود اظهار داشت: ما روابط دیرینه با ایران داریم. در حال اجرای تعهدات قراردادی هستیم. چشم‌اندازهایی [در خصوص همکاری‌های نظامی و فنی] وجود دارد. تهران به انواع مختلف [تسلیحات روسی] علاقه‌مند است.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود ایران و روسیه با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، چشم‌اندزهای خوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و فنی دارند.

جلالی اظهار داشت: «تردیدی نیست که در این شرایط همکاری ما با روسیه در زمینه نظامی و فنی در حال توسعه خواهد بود. پیش شرط‌هایی برای این امر وجود دارد. ما مذاکرات زیادی با شرکای روسی در این مورد انجام داده‌ایم. با رفع محدودیت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم همکاری کنیم و قراردادهایی را که داریم اجرا کنیم. من چشم انداز خوبی برای همکاری بین کشورهایمان در این زمینه می‌بینم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    23 3
    نباید فریب بخوریم. این خبر صرفا برای تشویق ایران به خرید اس ۴۰۰ منتشر شده. اگر قرار شد خرید تسلیحاتی کنیم باید هواپیماهای جنگی بخریم.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      6 7
      نباید گول ایشون رو بخوریم، اس 400 از اوجب واجباته!!!!
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      3 0
      یادمه وقتی سوریه میخواست از روسیه اس300 بخره دقیقا همین مزخرفاتو در مورد اس300 میگفتن که قراره به حملات اسرائیل به سوریه پایان بده و حتی فرودگاه های تلاویو و اورشلیم رو هم تهدید کنه
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      یعنی متخصصان امر انقدر دهن بین هستن که با دیدن این مطلب تحریک به اقدام خرید اس چهارصد میشوند؟!
    • کلیم IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 1
      من میگم امریکا هئچ غلطی نمیتونه بکنه ولی خوب بهتره بجای خرید تسلیحات خرید امنیت بکنیم برای جوانان و طبقه متوسط جامعه که در حال تبدیل شدن به طبقه فقیر هستند.... خط فقر 11 میلیون شده و اس 400 هیچ نقشی در ارتقای زندگی من و تو نداره
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    28 2
    انشا..اس ۵۰۰خودمون میسازیم .
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    22 3
    خیلی خوبه و یه بدی داره البته اینکه در قرن آینده روسیه تحویل میده.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      5 6
      اقلا میدونیم که تو قرن دیگه کار میکنه، عین آبکش آهنین یانکی‌ها که دادن به عربستان نیست که هزار سال دیگه هم کار نخواهد کرد !!! خخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      5 0
      جناب ۲۱:۳۵ در قرن آینده "تحویل میده".حالا اینکه "کار کنه" یه بحث دیگه هست!خخخخخخخ
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 6
    خوب خرید اس 400 خوب است بشرط وجود ذخایر ارزی خوب در کشور
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 2
    باید خودمان سامانه باور۳۷۳ رو ارتقا بدهیم نباید در بحث پدافند وابسته باشیم
    • افشین IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      اینکار در دست اقدام هست و نمونه بعدی در آینده نچندان دور رونمایی خواهد شد که بسیار با نمونه اولیه متفاوت هست و از برد و ارتفاع درگیری و همچنین توان درگیری همزمان بالاتری برخوردار میباشد. البته داشتن اس ۴۰۰ بنا به دلایلی بد نیست که خواهم گفت.
  • رامین IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 5
    اره روسیه هم مشتاقه اس 400 و حتی اس 550 را به ایران بده حتی من شنیدم میخاد هوایپای نسل 5 شو هم به ایران بده البته انگار میخاد تکنولوژی ساختشم به ایران بده..... بزک نمیر زمستون میاد کاهو با شلغم میاد
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 1
    اگر چه ایران عزیز با دارا بودن نیرو های توانمند و کارآمد و مغز های متفکر و مبتدع که تا حد فراوانی کشور را از هر نوع تهدیدات نظامی خصم زبون باز داشته اند . اما نیاز امروز کشور است که با همکاری نظامی و تعامل امنیتی با دو قدرت بزرگ دنیا یعنی روسیه و چین و علی الخصوص روسیه که هم مرز ما میباشد از سامانه های اس 400 و اس 500 و هواپیماهای تهاجمی پیشرفته روسیه برای تقویت و تحکیم امنیت ملی در سراسر میهن عزیز که از بهترین بازدارندگی ها در برابر دشمنان بویزه آمریکای جنایتکار است هر چه سریعتر خریداری شود و این امر توان نظامی ایران را قطعا در مقابل تهاجم دشمنان صددر صد افزایش داده و در واقع می تواند هر گونه تصمیم نا بخردانه استکبار جهانی را باز دارد و مانع و رادع ار تحرکات و فشار نظامی گری گردد.
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      در طول تاریخ جنایتی که روسیه به ما کرده امریکا نکرده ساده نباش روسیه یک استعمارگر هست و کثیفتر از خودش نیست. نمونه اش خرید اس 300 بود که مدت ها پولم رو بلوکه کردند اگه بخاطر تحریم روسیه از طرف غربی ها نبود در مورد اوکراین همون اس 300 نمی داد. الان هم با اعلام فوش اس 400 قصد باجگیری از غرب داره میگه اگه مثل قبل تحریم کنید این بار اس 400 میدم
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    5 1
    یه جا میگید سامانه باور مثل ای400 یه جا میگید...اینجا دروغ رو میشه. بابا روسیه خائن چیزی بهتون نمیده همون اس 300 رو یک دهه پشت گوش انداخت
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 5
    ایران نیاز به‌ خرید اس ۴۰۰روس ندارد سامانه های ضدهوایی ایران از اس ۵۰۰ روس هم بالاتر هستند وتمام هواگرد های آمریکایی را درآسمان(( (آبی وکاخی))ايران پودر می کنند
    • حسین IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 1
      من میگم ایران خیلی قوی هستش
  • میثم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 4
    اینها همش الکیه،خداحافظ اسرائیل.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 3
    بهترین دفاع حمله است .الکی این سامانه ها را بزرگ میکنن کاربرد آن هرگز محک جدی نخورده ضمنا برای قالب کردن به گاگولها با قیمت سرسام آوره .صهیونیست را ترجیح بدهید به روسیه ضرر کمتری میکنید.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 3
    خطر f35, f22, f16, f18 از سوی امریکا، اسراییل، عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر و خدا میدونه چه کشور دیگه ای را میخواهید با چی جواب بدید.
    • افشین IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      واقعا نميدوني؟؟ ب،ات میگم که راحت بخوابی.مثلدمنکه راحت میخوایم. ۱ با بیش از،شصت مدل رادار بومی و حدودا بیست مدل رادار وارداتی در انواع باندها ۲ با بیش از سي مدل سامانه موشکی بومی و حدود ده مدل سامانه وارداتی ارتقا یافته توسط داخل در انواع ارتفاع و بردها ۳ انواع سامانه های جنگال بومی و وارداتی مدرن که تنوع آنها محرمانه هست.۴ با چندین مدل پهپاد رهگیر و انتحاری پدافندي ۵ با جنگنده های موجود که همگی ارتقا داشته و البته در مورد رهگیری هنوز هم اف ۱۴ در تخصص خودش و مهارت خلبانهاي ایرانی سرآمد هست. و ششم که همه اونو می فهمند قدرت بازدارندگی. قدرتی که به برکت تلاشها و خون دانشمندانی همچون شهید والا مقام تهرانی مقدم بوجود آمده. یعنی مهم نیست که جنگنده ای از این خط دفاعی بتواند رد بشود یا نشود و به هدف بزند یا نزند مهم این هستکه در برگشت جایی برای نشستن ندارد. اینو دشمنان ما مبفهمند و بخاطر،چشم و ابروی خوشگل شما نبستکه تعرضی نمیکنند و فقط خسبيده عرعر میکنند
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      با همون چیزایی که جواب گلوبال هاوک mq4c ترایتون و RQ170، هرمس450،و... را دادیم جواب اون اف ها رو میدیم تازه اگر از سدّ سایبری و جنگال تونستن عبور کنن، غیر از اینها تا وقتی از صحت و سلامت و وجود پایگاههای هوایی درگیر حمله جهت بازگشت جنگنده ها 100%مطمئن نباشند اصلا حمله ای صورت نخواهد گرفت به شدت مطمئن باش داشم، سعی کن یک تحلیل درست داشته باشی از اطلاعات دقیق و به روز نظامی و سیاسی امنیتی که کسب میکنی
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 1
    باید هر طوری که شده با التفات به رابطه گرم فی مابین ایران و روسیه و نظر به تعدد تهدیدات نظامی استکبار و شیاطین دنباله روی آن ضرورت دارد که در اسرع وقت خودمان را از هر جهات بویزه خرید سامانه های اس 400 و اس 500 و هواپیمای سوخوی 35 و بالاتر مبادرت نمائیم و در صورت دستیابی به تجهیزات ضریب امنیتی مان زیاد و تهدیدات برای کشور به طور فزاینده کاهش پیدا خواهد کرد و بر این امر باور مندم که دیگر هیچ کشوری هرگز با گستاخی با ایران صحبت نخواهد کرد و حتی فکر شوم تهاجم نظامی را برسر بی مغزش نخواهد پروراند. البته ناگفته نماند بنده تکیه گاهم اول و آخر و میانی فقط خداست و خدای منان فقط و فقط تاکنون ایران را نگه داشته و ائمه معصومین مرحمت و نظر به کشور مان داشته اند و دعاهای شهداء که بدون شک هنوز هم برای این مملکت صاحب الزمانی دعاگو هستند . اما داشتن ابزار و تجهیزات و ساز و برگ نظامی برتر و مدرن هم از سفارشات قرآنی است که بایستی ایران عزیز را مقتدر و مجهز و ممهز نمائیم . و اعدوا لهم ماالستطعتم .......
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 4
    اس۴۰۰ اگه کارایی داشت روزی ۱۲۵۰ روس بر اثر کرونا نمیمردن
    • افشین IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 1
      خخخخخخ. گل یاس چه ربطی به گلگیر ژیان ۵۷ داره. مگه وضع آمریکا و اروپا بهتر هست؟؟ حداقل کمی عاقلانه نظر بدید. ضمنا کی از خرید حرف زده؟؟ فعلا این گمانه زنی یانکیها هستکه احتمالا دلیلی غیر از انچه خواندید دارد.
  • فلسطین IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 2
    خوده روسیه سه نسل تکنولوژی بالاتر از اس400 دارد بعد میگی امریکا به درد سر می افته ؟ چرا فکرمیکنید ما ملت شیعه خر هستیم و گول این خبرها رومی خوریم .
    • افشین IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      اولا فعلا نسل بالاتری از اس ۴۰۰ با کاربری اس ۴۰۰ ساخته نشده و اگر منظور شما اس ۵۰۰ هست در اشتباهيد چون اس ۵۰۰ یک سامانه ضد موشک بالستیک هست و اس ۴۰۰ مثل اس ۳۰۰ پی ام یو ۲ کاربردی متفاوت دارد و میتواند با کروز و جنگنده و بالستيکهاي تاکتیکی درگیر شود. گذشته از همه اینها چه ربطی به شیعه دارد؟؟ فعلا که سنی مسیحی هندو بودایی همه مشتريداين سامانه هستند . اینجا فقط اولویت مطرح هست آنهم نسبت به بودجه و نیاز. تسلیحات رو لطفا دیگه شیعه و سنی و مسلمان و غیر مسلمان نکنید.
  • قربانعلی NL ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 3
    مگر باور در حد اس ۴۰۰ نیست؟ از بس چاخان کردن آدم به هیچ خبری اعتماد نداره.
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      داش گلم زمان رونمایی سامانه باور معروف شد به s300 ایرانی که به گفته مسئولین و طراحان در حد s300 pmu1 یا نهایتا نسخه pmu2میباشد که در بعضی مولفه ها برابر ودر بعضی دیگر بالاتر است و در یکی دو مولفه در حد s400 است نه که کاملا در حد s400!! اگر منابع خبری و اطلاعاتی خودتو منابع داخلی معتبر و متخصص قرار بدی چنین سوء تفاهمی برات پیش نمی اومد و نمیاد، پیج و کانال و شبکه ماهواره ای برانداز و مخالف هیچوقت منابع معتبری نیستند
  • قربانی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 3
    سلام و درود اس 400 مورد نیاز نیست و ایران آنرا نخواهد خرید ایران سیستم اصلی اس 400 را روی اس 300 خریده است
  • سیدمرتضی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 1
    اس۴۰۰رادارها وموشکهای خوبی داره ویک سیستم کامله اما ما در حال حاظر نیاز پدافندیمون بیشتر به سامانهایی مثل اس۳۵۰نیازه تااس۴۰۰، اماانصافا سامانه اس۴۰۰سامانه خوبیه اما در حال حاظر نیاز ما نیست.
    • افشین IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      دقیقا به تنهادچيزيکه نیاز نداریم و انواع پیشرفته تر اونو در چندین مدل در داخل ساختیم همین اس ۳۵۰ هست. ما در مقابله با موشکهای کروز و جنگنده و همچنین موشکهای بالستیک تاکتیکی مشکلی نداریم و هم تولید داخل و هم وارداتی داریم. الان اگر قرار به خرید باشد باید سامانه پدافندي خرید که توان مقابله با موشکهای بالستیک ميانبرد را داشته باشد.
    • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      باید روی پدافند کوتاه برد تمرکز کنیم البته برد بلند هم واجب هستش ولی اولویت با کوتاه برد در حجم بالا هستش که بتونیم در مقابل سلاح اصلی دشمن که کروز هستش جوابگو باشیم
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 1
    شاید ده ساله دیگه تحویل بگیریم
    • افشین IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      مگه خریدن که شما تاریخ ميدي؟/ ادمپفهيم کسی هستکه با توجه به شرایط منطقه و شرایط جهانی و همچنین روابط بین طرفین و منافع مشترک و از همه مهمتر شرایط علمی و پیشرفت در مقوله مورد بحث نظر بده که شما به هیچکدام توجه ندارید. اساسا نوبت دهی در مورد خرید این سامانه حدودا سه سال هست و اگر قرار بر مبنای ده سال باشد دانشمندان کشور ما در این مدت سامانه هایی بمراتب قویتر تولید خواهند کرد که با وجود تولید سامانه باور و حتی دیگر سامانه های دیگر طرف مقابل حساب کار دستش هست. هر زمانی شرایط خاص خودش را دارد
  • مهران IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    عالی خداکنه ایران اس 400 رو بخره خیلی قوی میشیم
  • محمد IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    پدافند ایران واقعا قویه چون تجهیزات پدافندیمون ساخت داخل هست و تا حالا صادر نشدن علت معروف نشدن اونهاست وگرنه جز بهترین پدافندهای دنیا هستن نمونش زدن پهپاد امریکایی در خلیج فارس هستش که به گفته خود سازنده هاشون حتی از جنگنده های رادارگریزشون هم پنهانتر هستن ، شکار پهپهاد گلوبال اونم توی شب و تنها با شلیک یک تیر موشک نشون از قدرت ناشناخته پدافندمون داره اس ۳۰۰ این همه دربارش گفتن و بزرگش کردن توی جنگ سوریه و جنگ چند وقت پیش آذربایجان و ارمنستان نشون داد که چقدر ضعیف هستن پدافند امریکا هم که توی عربستان توسط خود امریکایی ها استفاده میشد در برابر تجهیزات حوثی های یمن زمینگیر شد و جهت اینکه امریکایی ها بیشتر ابروشون نره اونجا رو ترک کردن چون تمام کشورهای جهان به بی ارزش بودن تجهیزاتشون پی بردن و خریدارهای پدافندشون کم کم منصرف میشدن از خرید ، مطمئن باشیم که جز چند کشور اول دنیا هستیم نمونش رو که گفتم و یکی دیگه از نمونه ای قدرت پدافند شناسایی جنگنده f22 در سالهای گذشته در خلیج فارس هستش که چندین بار شناسایی و بهش اخطار داده شد . چهره آمریکا و جهان در مورد پدافند و شگفتی های انجام شده توسط شیر مردان پدافند کشور
  • عرفانی IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    مثل روز روشنه که تسلیحات روسی وچینی به هیچ وجه کارایی تسلیحات غربی رو نداره . ماند خریدهای نظامی عراق قبل و زمان جنگ هشت ساله با ایران که نهایتا روی به خرید از فرانسه وغیره کردن .
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    ۲۳:۱۹ f-16 , f-18 , f-22 , f-35 , B-2 , B-52 اینا همشون اگر کارایی داشتن آمریکای ها هزاران کشته و ناپدیدشده و میلیون‌ها ضرر در هر طوفانی شاهد نمی شدن......
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    باور ۳۷۳ ارتقا یابد. سامانه ۱۵ خرداد پهپاد رادار گریز گلوبال هاوک را زد.پول نباید صرف کاری که خودمان می توانیم انجام دهیم شود.
  • احمد از. IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 1
    سلام 100 % اس 400 يا اس 500 رو داريم اينها پيش زمينه براي علني شدن هستش .
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    s500داده عر عرستان. بعد ۳۰ سال دیگه s400 میده ایران مثل اس سیصدش
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      مرگ ولعنت خدا به عربستان
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر اس 300 سوریه توانست جلوی اسراییل را بگیرد اس 400 ایران هم می تواند جلوی امریکا را بگیرد و باعث دردسر شود . ایناه برای مردم مهم نیست
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    الان که روسیه s500 رو هم تست کرده و s400 هاش رو دستش باد کرده دنبال مشتریه. کدام کشور بهتر از ایران. اول چند برابر پول میدی بعد بعد از مدت ها با کلی منت بهت میده
  • رحمت عیدی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    داش گلم زمان رونمایی سامانه باور معروف شد به s300 ایرانی که به گفته مسئولین و طراحان در حد s300 pmu1 یا نهایتامیباشد که در بعضی مولفه ها برابر ودر بعضی دیگر بالاتر است و در یکی دو مولفه در حد s400 است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس